oas Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hei Det er ikke noe problem og ta ned liten rigg, men det er greitt og være to :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Hva er fremgangsmåten for å ta ned riggen? hvordan er den festet i dekket på Colombi 27 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Ingen rigg på min så det slepper eg å tenkje på... Hobbyversjonen. Men eg skulle gjerne fått lage i plate bak, nokre som har teikninger av ei slik?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oas Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Fremgangsmåte for og ta ned LITEN rigg: ta av bom og seil. løs vant. masta står løst på taket(selden) lykke til. men hvorfor skal du ta ned masta? :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Veit ikke om jeg har stor eller liten rigg, han jeg kjøpte den av sa det var 10 meter seilingshøyde. Var nede i båten og ser det er en bolt i selden, kan denne fungere som en hengsle? tenkte å fire masta fremover etter akterstaget (med tau) går det bra montro? Må ha av masta pga. teinefiske blir så lange omveier ellers Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oas Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Mener at den korteste masta er 8,5m så 10m seilingshøyde kan stemme. laveste rigg har somregel 4vant festet i taket. høyeste har en på hver side og en rett forover (de som er festet under sailinghornene). Hvis du har lav rigg selden står masta bare rett nedpå, ingen hengsling.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Jeg må ha ned masta i forbindelse med transport av båten. Har den korteste masta, og tror seilingshøyde er godt under 10 meter (nærmere 8 vil jeg tro). Det er rulleforseil på den riggen jeg skal plukke ned, og det har jeg meget begrenset erfaring med. Den løsningen krever vel at jeg bikker masta mot akterenden av båten. Er det lurest å løsne mastefoten, eller "staget" i forseilet under nedfiring av riggen? Er dette tunge greier, eller er det til å håndtere uten bruk av kran? Jeg lurer også litt på erfaringer med seilas med båttypen: Har opplevd under kryssing at båten er vanskelig eller umulig å få til å gå opp i vindøyet, klarer rett og slett ikke å slå. Er det et kjent fenomen, eller noe spesielt med min båt? Lurer på om det er båten som er utstyrt med for lite ror, eller min båt som kanskje har et litt stort forseil...? Under forsøkene kom jeg ikke på å forsøke å rulle inn forseilet litt, det skal jeg prøve neste gang. Lurte bare på om dette var en vanlig problemstilling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oas Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Går vel an og ta ned rulleforseilet før du tar ned masta :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Javel? Som sagt så har jeg ikke snøring. Er det en skjøt på den aluminiumsprofilen som utgjør "staget" i forseilet, da, så man kan plukke av rullesnella og få av seilet før man tar ned masta? Hvis det er tilfelle, så blir resten enkelere å håndtere, ja.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vavika Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Har været ejer, førstegangs-sejler, af en Viksund 27 siden maj. Kan bekræfte andres udsagn om at hun ruller let og meget, men bruger ofte sejl og fok, det hjælper utroligt. Min motor er en BMC, 40 hk. Savner en manual, både for båden og motoren - er det muligt at købe en kopi fra en af Jer. BMC manualen har jeg fundet på nettet, så ikke så akut med den. Dørkbeslag, nogle der har nogle i overskud? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Har ein 3QM frå 1982 som jobber godt og som har gjort det i alle år. Marsjer i underkant av 7, maks 8, men med ein gong det blir litt vær og straum imot fell farten drastisk. Har ikkje ein Viksund Columbi for å gå fort, men kunne tenkt meg å ha motorstyrke til å halde ein marsjfart på gode 7 og med vær i mot. Vurderer å skifte motor og kunne tenkt meg eit råd frå de som har større motor, kor stor eg må gå til og eventuelt og typer som går greit inn i Columbien? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Jeg har 70hk Ford og stor flaps. Klarer å presse den opp i 11 knop, men da oppfører den seg helt forferdelig. Drar med seg "halve havet", og rir på kjølen så den blir skikkelig overfølsom på styringen. Jeg foretrekker å marsje på max 7,5-8 knop, da ligger jeg rundt 3000 rpm dvs 600 under max. Tipper et sted mellom 50 og 60 hk burde være "akkurat passe" for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Hør med Kjell E. Han har Yanmar 72 hk og jeg tror han er godt tilfreds med det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Takk for svar. Eg har ikkje flaps på mi. Trur heller ikkje eg har lyst å byggje på, ulemper ved fisking, brygger ol...? Ser eindel sett inn 40-42 hk motorar i båten, trur eg er samd i deg at dersom eg går til det skifte er det greit å "trå til", trur eg vil ha ein som er minst 60. Er skeptisk til turbo, er det nokon grunn til det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydkorset Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Har nettopp byttet motor i min Columbi 27. Etter mye om og men gikk jeg for en Craftsman 42Hk. Etter en ringerunde valgte jeg å handle hos Solheim Diesel i Florø. De var billigst, transport med hurtigruta opp til Trøndelag medregnet. Utrolig godt med en 4sylindret motor fremfor min gamle 3cyl. Yanmar 3qm30. Synes 42hk passer godt i snekka mi, og er meget godt med kvaliteten på denne motoren. Er jo egentlig samme motor som Vetus og Sole diesel (Mitsubishi S4L) Ligger noe under i pris, da de er ganske så nye på markedet. Men ingen ting å si på kveliteten iallefall!! Det beste var at det krevde minimalt med omgjøring av maskinrommet. Borret nye hull for labber og vips var motoren på plass. Turbo ombord i ei 7knops snekke er totalt uaktuelt, spør du meg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Hvilken fart får du med Craftsman 42? Er det flaps på båten din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Same aksling og propell? Ellers tek Johannes spørsmålet eg og hadde. Trudde kanskje 42hk vart litt lite... Ser den med 4 sylindre mot 3qms 3.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Ville gjort alt for å unngå turbo. Det har ingen nytteverdi i en slik båt, bare nok en dyr ting som kan gå i stykker... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydkorset Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Nei etter å ha googlet en del om flaps, ser jeg mange klager over endrede sjøegenskaper. Og med alt arbeidet rundt dette, valgte jeg å la være. Har hatt båten to år på land for reparasjon av plastpest, så jeg var såpass ivrig med å få den på sjøen. Men vurderer flaps som neste prosjekt. Jeg måtte bytte propell med min nye motor. Fikk hjelp til valg av propell her inne på forumet. Må si båten har fått en utrolig bedre respons med ny propell og motor. God og sterk når det kommer til manøvrering. Skal uttpå fjorden i dag å sjekke hastigheten, men antar det ligger rundt det samme som før. Det er jo skroget som begrenser hastigheten på disse utrolig sterke sjøbåtene. Ps: Craftsman leverer maskinen med 110A dynamo og uttak av kjølevatten til defroster som standard! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg har en Columbi med BMC 1,5l på 36hk. Motoren er vel over 40 år og de hestene begynner nok å bli litt dvaske. Jeg vurderer også jevnlig å bytte motor, men har ikke gått til det skrittet ennå. Men den dagen det blir aktuelt er det driftssikkerhet, ombyggingskostnader, brukervennlighet og komfort som vil være avgjørende for valg av løsning. På den bakgrunn er jeg nokså sikker på at jeg vil ha en 4 sylindret motor (jevn gange) som ikke adskiller seg veldig mye fra de fysiske mål på nåværende motor. Dette for at den ikke skal kreve voldsom ombygging for å få den inn, samt at det skal være plass nok omkring den for å jobbe med når den står der. Motoren skulle være uten turbo av de grunner som er nevnt over her. De fartsdifferansene man evt kan få med denne båten (jeg går vanligvis 5 knop idag, mens jeg ser at de kvikkeste columbiene marsjer på ca 7) får nokså liten betydning her. Synes motoren har kraft nok, det blir aldri noen speedbåt uansett. Jeg er ikke fremmed for tanken om å overhale BMC'en (da deletilgang ikke så vanskelig i England, og det ser ut til å være en fabelaktig god motor) fremfor å koste på en splitter ny maskin. Denne vurderingen er basert på å gjøre mye av overhalingsarbeidet selv. Det er kjekt å lese om andres vurderinger av dette, og erfaringer med både nye og gamle installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydkorset Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Var ute med snekka i dag, og noterte 7knop på maks fart. Trives best i å cruise i rundt 18-1900 o/min og ligger da på 6knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Yanmar 52hk 4jh4-e gått 260t eit godt kjøp til vår type båt? http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=52528155 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Den hadde nok gjort seg veldig bra ja! Bare sjekk høyden, motorrommet er ikke veldig høyt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Ein blir inspirert av at andre og sett pris på denne skuta! Det er ein båt med sjel! Det er for stor spreding av båtane, i tillegg sett fart og rekkevidde hinder i vegen for eit Columbi treff! Nokon som veit kor mange som er produsert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Hadde en Columbi 25 med VP MD17, 36 hk. Det var stor nok motor i den båten. God, trygg og sjøsterk båt. Den yanmaren det linkes til må jo være gull! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.