Jump to content

Tråden om Viksund 27 Columbi


oas

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Veit ikke om jeg har stor eller liten rigg, han jeg kjøpte den av sa det var 10 meter seilingshøyde. Var nede i båten og ser det er en bolt i selden, kan denne fungere som en hengsle? tenkte å fire masta fremover etter akterstaget (med tau) går det bra montro?

 

Må ha av masta pga. teinefiske blir så lange omveier ellers

Link to post
Share on other sites

Mener at den korteste masta er 8,5m så 10m seilingshøyde kan stemme. laveste rigg har somregel 4vant festet i taket. høyeste har en på hver side og en rett forover (de som er festet under sailinghornene). Hvis du har lav rigg selden står masta bare rett nedpå, ingen hengsling..

Link to post
Share on other sites

Jeg må ha ned masta i forbindelse med transport av båten. Har den korteste masta, og tror seilingshøyde er godt under 10 meter (nærmere 8 vil jeg tro). Det er rulleforseil på den riggen jeg skal plukke ned, og det har jeg meget begrenset erfaring med. Den løsningen krever vel at jeg bikker masta mot akterenden av båten. Er det lurest å løsne mastefoten, eller "staget" i forseilet under nedfiring av riggen? Er dette tunge greier, eller er det til å håndtere uten bruk av kran?

 

Jeg lurer også litt på erfaringer med seilas med båttypen: Har opplevd under kryssing at båten er vanskelig eller umulig å få til å gå opp i vindøyet, klarer rett og slett ikke å slå. Er det et kjent fenomen, eller noe spesielt med min båt? Lurer på om det er båten som er utstyrt med for lite ror, eller min båt som kanskje har et litt stort forseil...? Under forsøkene kom jeg ikke på å forsøke å rulle inn forseilet litt, det skal jeg prøve neste gang. Lurte bare på om dette var en vanlig problemstilling?

Link to post
Share on other sites

Javel? Som sagt så har jeg ikke snøring. Er det en skjøt på den aluminiumsprofilen som utgjør "staget" i forseilet, da, så man kan plukke av rullesnella og få av seilet før man tar ned masta? Hvis det er tilfelle, så blir resten enkelere å håndtere, ja....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har været ejer, førstegangs-sejler, af en Viksund 27 siden maj. Kan bekræfte andres udsagn om at hun ruller let og meget, men bruger ofte sejl og fok, det hjælper utroligt. Min motor er en BMC, 40 hk.

 

Savner en manual, både for båden og motoren - er det muligt at købe en kopi fra en af Jer. BMC manualen har jeg fundet på nettet, så ikke så akut med den.

 

Dørkbeslag, nogle der har nogle i overskud?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ein 3QM frå 1982 som jobber godt og som har gjort det i alle år. Marsjer i underkant av 7, maks 8, men med ein gong det blir litt vær og straum imot fell farten drastisk.

Har ikkje ein Viksund Columbi for å gå fort, men kunne tenkt meg å ha motorstyrke til å halde ein marsjfart på gode 7 og med vær i mot.

Vurderer å skifte motor og kunne tenkt meg eit råd frå de som har større motor, kor stor eg må gå til og eventuelt og typer som går greit inn i Columbien?

Link to post
Share on other sites

Jeg har 70hk Ford og stor flaps. Klarer å presse den opp i 11 knop, men da oppfører den seg helt forferdelig. Drar med seg "halve havet", og rir på kjølen så den blir skikkelig overfølsom på styringen. Jeg foretrekker å marsje på max 7,5-8 knop, da ligger jeg rundt 3000 rpm dvs 600 under max. Tipper et sted mellom 50 og 60 hk burde være "akkurat passe" for denne båten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Eg har ikkje flaps på mi. Trur heller ikkje eg har lyst å byggje på, ulemper ved fisking, brygger ol...? Ser eindel sett inn 40-42 hk motorar i båten, trur eg er samd i deg at dersom eg går til det skifte er det greit å "trå til", trur eg vil ha ein som er minst 60. Er skeptisk til turbo, er det nokon grunn til det?

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet motor i min Columbi 27.

Etter mye om og men gikk jeg for en Craftsman 42Hk. Etter en ringerunde valgte jeg å handle hos Solheim Diesel i Florø. De var billigst, transport med hurtigruta opp til Trøndelag medregnet. Utrolig godt med en 4sylindret motor fremfor min gamle 3cyl. Yanmar 3qm30. Synes 42hk passer godt i snekka mi, og er meget godt med kvaliteten på denne motoren. Er jo egentlig samme motor som Vetus og Sole diesel (Mitsubishi S4L) Ligger noe under i pris, da de er ganske så nye på markedet. Men ingen ting å si på kveliteten iallefall!! Det beste var at det krevde minimalt med omgjøring av maskinrommet. Borret nye hull for labber og vips var motoren på plass. Turbo ombord i ei 7knops snekke er totalt uaktuelt, spør du meg....

Link to post
Share on other sites

Nei etter å ha googlet en del om flaps, ser jeg mange klager over endrede sjøegenskaper. Og med alt arbeidet rundt dette, valgte jeg å la være. Har hatt båten to år på land for reparasjon av plastpest, så jeg var såpass ivrig med å få den på sjøen. Men vurderer flaps som neste prosjekt. Jeg måtte bytte propell med min nye motor. Fikk hjelp til valg av propell her inne på forumet. Må si båten har fått en utrolig bedre respons med ny propell og motor. God og sterk når det kommer til manøvrering. Skal uttpå fjorden i dag å sjekke hastigheten, men antar det ligger rundt det samme som før. Det er jo skroget som begrenser hastigheten på disse utrolig sterke sjøbåtene.

Ps: Craftsman leverer maskinen med 110A dynamo og uttak av kjølevatten til defroster som standard!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Columbi med BMC 1,5l på 36hk. Motoren er vel over 40 år og de hestene begynner nok å bli litt dvaske. Jeg vurderer også jevnlig å bytte motor, men har ikke gått til det skrittet ennå.

Men den dagen det blir aktuelt er det driftssikkerhet, ombyggingskostnader, brukervennlighet og komfort som vil være avgjørende for valg av løsning. På den bakgrunn er jeg nokså sikker på at jeg vil ha en 4 sylindret motor (jevn gange) som ikke adskiller seg veldig mye fra de fysiske mål på nåværende motor. Dette for at den ikke skal kreve voldsom ombygging for å få den inn, samt at det skal være plass nok omkring den for å jobbe med når den står der. Motoren skulle være uten turbo av de grunner som er nevnt over her.

De fartsdifferansene man evt kan få med denne båten (jeg går vanligvis 5 knop idag, mens jeg ser at de kvikkeste columbiene marsjer på ca 7) får nokså liten betydning her. Synes motoren har kraft nok, det blir aldri noen speedbåt uansett.

Jeg er ikke fremmed for tanken om å overhale BMC'en (da deletilgang ikke så vanskelig i England, og det ser ut til å være en fabelaktig god motor) fremfor å koste på en splitter ny maskin. Denne vurderingen er basert på å gjøre mye av overhalingsarbeidet selv.

Det er kjekt å lese om andres vurderinger av dette, og erfaringer med både nye og gamle installasjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...