Jump to content
oas

Tråden om Viksund 27 Columbi

Recommended Posts

Sydkorset   
Sydkorset

 

Eg fekk denne meldinga frå Hansen i Tr.heim når eg spurte på kalesje til min 27...:

 

Ca 9000.- inkl mva for en slik halvkalesje med bøyler. Hvor har du båten?

Mvh

Jan Tore

Alf Hansen as

Ooops. Min feil. Kikket på mailen en gang til, og det var ikke Alf Hansen jeg hadde sendt mail til, men Hansen Protection.....

Men takk, nå vet jeg ca pris :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hegra   
hegra

Jeg hadde sikkert samme kalesje som index foran. Skrånet mye bakover og det gjorde det vanskelig å komme rundt den hvis du skulle frem på baugen. På min var det påsydd noen stropper på toppen som fungerte som håndtak til å holde seg i, men kan ikke si jeg stolte helt på de. Ble derfor til at jeg la kalesjen frem på vindskjermen når jeg skulle inn på båtplassen, og når den var av veien var det veldig lett og komme frem. Hadde ikke utriggere og var dermed avhengig av å kunne ta meg frem til baugen.

Løsningen til Heltefjord var veldig grei.

Regner med du går for todelt heldekkende kalesje og en forhøyet utgave av en eller annen variant. Som turbåt må du nesten ha det. Skal jo også kunne holde puter og stoler tørre, og det er ikke så greit å legge alt dette foran i en cabin som du også skal bo i.

Lykke til med båt og ny motor. Den ser kjempeflott ut og er bunnsolid, bokstavelig talt. Går du på et skjær med den, er det mer synd på skjæret enn båten :giggle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Hei

Jeg hevet nylig en Columbi. Slangen fra kjølvannsinntaket hadde gnagd mot en kant og gått hull på ca 25 cm fra inntaket. Så nokså orginalt ut, så det kan kanskje være noe å kikke på når dere tar høstsjekken.

Den fløt fint en fredag og lørdag var den borte.

Mons

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Hei

Jeg hevet nylig en Columbi. Slangen fra kjølvannsinntaket hadde gnagd mot en kant og gått hull på ca 25 cm fra inntaket. Så nokså orginalt ut, så det kan kanskje være noe å kikke på når dere tar høstsjekken.

Den fløt fint en fredag og lørdag var den borte.

Mons

Jeg har som vane at jeg stenger alle bunnventiler når jeg forlater båten- men uansett flott at du tar det opp! Jeg har også skiftet alle skroggjennomføringer, kuleventiler og slanger. Kanskje på tide, siden de hadde stått der fra byggeår.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Jeg hadde sikkert samme kalesje som index foran. Skrånet mye bakover og det gjorde det vanskelig å komme rundt den hvis du skulle frem på baugen. På min var det påsydd noen stropper på toppen som fungerte som håndtak til å holde seg i, men kan ikke si jeg stolte helt på de. Ble derfor til at jeg la kalesjen frem på vindskjermen når jeg skulle inn på båtplassen, og når den var av veien var det veldig lett og komme frem. Hadde ikke utriggere og var dermed avhengig av å kunne ta meg frem til baugen.

Løsningen til Heltefjord var veldig grei.

Regner med du går for todelt heldekkende kalesje og en forhøyet utgave av en eller annen variant. Som turbåt må du nesten ha det. Skal jo også kunne holde puter og stoler tørre, og det er ikke så greit å legge alt dette foran i en cabin som du også skal bo i.

Lykke til med båt og ny motor. Den ser kjempeflott ut og er bunnsolid, bokstavelig talt. Går du på et skjær med den, er det mer synd på skjæret enn båten :giggle:

Jeg går nok for heldekkende todelt kalesje ja- MEN hadde i utgangspunktet tenkt å bruke de bøylene jeg allerede har for å få det billigst mulig..... føler jeg har brukt nok penger på skuta for ei stund nå.

Uansett er jeg glad jeg beholdte båten og ikke solgte den med defekt motor og plastpest. Er et tapsprosjekt, men for min del var valget ikke så vanskelig. Båten vil jeg ha så lenge jeg kan, og om jeg heller skulle brukt de investerte pengene på en annen båt, ja så har det ikke blitt en båt med noe særlig ny motor uansett. Da har man igjen hatt dette med alder på motor gnagende i bakhodet. Og med et skrog som Columbien, så har man båt så lenge man lever. Linjelekker er den også, i mine øyne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
index   
index

 

 

 

Jeg ville ha skiftet bøyler og gått for høy kalesje. Bøyler koster ikke all verden, og den høye kalesjen er både penere og mye mer praktisk i bruk. Sjekk Hauge Produkter i Bergen (Sotra?), den hadde i alle fall min på lager da forrige eier kjøpte den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Sendte en forespørsel om ny kalesje til Hauge i Bergen. De har tydeligvis et samarbeid med Alf Hansen i Trondheim, da Hauge henviste dit, samt at pristilbudet på mail kom fra Alf Hansen.

Kommer seg på nesten 18000 for ny kalesje av den høye typen, med nytt bøylesett.

Må si jeg er i tenkeboksen, for jeg syns dette er en relativt stor investering. Man må sette prisen opp mot nytteverdien av en ny kalesje, samt hvor lang levetid den har. Har jo nettopp brukt 70000 på ny motor, så båtbudsjettet er for lengst sprengt. Vil en kalesje være verdt pengene, satt opp mot nytteverdien?

Jeg har jo regattadrakt, samt regnklær. Dessuten- høljer det ned, er ikke lysta så stor for å dra på sjøen heller.....

Hva mener dere andre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
index   
index

Det spørs hva du har tenkt å bruke båten til. Min var uten kalesje når jeg kjøpte den (ny kalesje og bøyler fra Hauge fulgte med), og til turbruk/overnatting føltes båten nesten dobbelt så stor med kalesje. Fast sitteplass ble ute til leggetid på kveldene, med mindre det regnet såpass at det var triveligere inne. Til fisketurer pleide jeg bare å rulle opp sidene og stå tørt å fiske. Stuerom og motorrom holdt seg også tørre og fine. Men så kjøpte vi oss hytte på en veiløs øy, og båtbruken ble endret fra tur og fiske til transport av folk og materialer. Da ble straks kalesjen mer upraktisk. Dårlig sikt, vanskelig å komme seg frempå baugen, mye styr med å legge ned kalesja når materialer skulle inn m.m.. Så nå kjører jeg åpent akterdekk, det passer best til min nåværende bruk. Så tenk litt over hva du ønsker å bruke båten til, og hvilke fordeler/ulemper de forskjellige løsningene gir.

 

En solid prisøkning på den kalesjen forresten, min kostet visstnok ca 8500,- komplett med bøyler etc. for ca 10 år siden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Ja du har noen gode poeng der. Det er jo straks mye kosligere å kunne benytte dekket, selv om det er rusket vær. Dessuten slipper jeg å bekymre meg for at snø/is skal tette dreneringa på dekk, siden jeg seiler 4ukers turnus.

Likevel har jeg jo hatt båten i 12 år nå, og det har aldri vært noe problem.

Skal for moro skyld høre pris på kalesje med en annen mal, slik at jeg kan bruke de eksisterende bøylene.

Selvsagt frister det, meeen det koster en del og.

Det går vel ikke an å få tak i en mal for å sy selv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
index   
index

Det er et par her på baatplassen.no som har sydd seg kalesjer selv, så det går godt an. En tusenlapp eller to i materiell, og en god symaskin, så er deg bare å kaste seg i det. Sydvesten sydde vel en, blant annet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Stoff har jeg liggende klart. Men fikk en hyggeligere pris på kalesje i dag, fra Alf Hansen. Om jeg bruker mine eksisterende bøyler, og velger bort den høye modellen, slipper jeg unna med ca 10000 for ny kalesje. Så får jeg heller leve med en som er noe lavere.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
vavika   
vavika

Hvor på motoren tømmer jeg kølevandet? Tømmer I vand af ved vinteropbevaring? Eller frrostsikrer I? Sidder impellen bagbord på en BMC 1.8ltr dieselmotor (ved den tykke vandslange?) eller hvor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grimme Elling   
Grimme Elling

Jeg tømmer ikke ferskvannet, men frostsikrer hellere. Men demonterer saltvannspumpen, for å plukke impelleren ut. Jeg mener jeg har en 1,5 ltr BMC, og der sitter saltvannspumpen på babord side. Lettest at komme til ved at demontere dekselet i trappen inne i kabinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vavika   
vavika

Tak for svaret, i nær fremtid vil jeg se om det er den med 4 møtrikker jeg kan se inde fra ved trappen eller om det er den mindre med den tykke slange tilsluttet om bagbord

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grimme Elling   
Grimme Elling

Der går nok en tyk slange til saltvandspumpen, også en slange videre derfra op til varmeveksleren i udstødningsmanifolden. Hvis der i tilæg er en remskive i forkant, er det ikke til at tage fejl af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Columbi27   
Columbi27

Helpdesk::

Har sprukke pleksiglasdeksel over inngongen til cabinen. Nokon som veit kor eg få tak i ein erstatning??

I tillegg får eg inn vatn under toalettet, ikkje saltvatn, nokon som har same problemet, nokon som veit kor det kjem frå??

Share this post


Link to post
Share on other sites
hegra   
hegra

Lekkasjen kan være så mangt, men jeg boret ett 5mm hull i fenderlistas underside på hver side der lista er på det laveste. Det legger seg vann oppå lista og vannet siver inn i listas hulrom. Bak lista er skrog og overbygg skrudd sammen. Er ikke falsen bak lista tett kan det sive inn på skrogets innside. Kan være der det kommer inn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grimme Elling   
Grimme Elling

Prøv også å trekke ut vasken over toalettet litt, og kjenn etter om det ligger vann oppi "renna" i innerskroget bakom der. Denne renna er langsgående, fra baugen. Jeg fikk drypp fra høyre frontvindu som rant bakom innvendig polstring på skrog og oppi denne renna godt foran skilleveggen mellom salongen og forpiggen. Så fulgte vannet altså renna akterover (innunder hyllen som er utformet over bordet i salongen), og stoppet på toalettet. En dært med silikon på riktig sted, så blir det tørt igjen, men det kan være litt vanskelig å finne riktig sted. Lykke til.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grimme Elling   
Grimme Elling

Jeg har for øvrig også sprukket pleksiglass luken til inngangen i salongen, men har gitt opp å finne en erstatning. Har heller klippet til et par biter av aluminiumsplate, og spjelket sprekken slik at den holder, og også innarbeidet rutine på at det skal ligge en klut mellom dekk og luke når luken er åpen. Dekket er litt skrått her, så luken hviler bare med det ene hjørnet i åpen stilling. Med litt oppforing så ligger den mye bedre. Det er også fort gjort å gripe tak i kanten av åpningen når man går ned, og belaste luka med en del vekt hvis man slenger seg ned litt kjapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MagnusPloug   
MagnusPloug

Hvor en det en fin tråd om båten vores. 

Vi er to unge danskere og købte i 2013 en viksund Columbi på Vesterålen i nordland. Herefter sejllede vi den ned langs vestkysten, krydsede skagerak og landede sidst i byen Køge på østkysten af Danmark. Det var en utrolig smuk tur og vi er meget glade for båten, der klarede turen vældig flot!

 

Nu er det vår og vi skal til at gøre den klar for sjøsætning.Er der nogle der har skiftet ud gennemføringerne til hhv. vandindtaget til motoren på bagbordside og til toilettet på styrbor. Jeg tænker at det kanske er vanskeligt grundet dobbeltskroget at kommet til dem og få dem skiftet, samt at det måske kræver specielviden for ikke at få vand i mellem de to skrog.. (ved i om der er skum eller blot luft imellem de to skrog?).

Har i gjort det og kan give et godt råd.

 

Magnus

 

bilde

Edited by bliss X

Share this post


Link to post
Share on other sites
index   
index

Sikker på,at dere har dobbelt skrog under toalett og motor? Min har det ikke...

Share this post


Link to post
Share on other sites
MagnusPloug   
MagnusPloug

Det er måske en mulighed!

Som jeg husker det er motorrummet ikke i dobbeltskrog, men dette begynder ret ved overgangen fra motorrum til kabine  (er detsværre ikke i nærheten af båten de næste dage til at undersøge det). Som jeg husker det ligger vandindtaget til motor samt gjennemføring til toalett fremme forann motorrummet og jeg tænkte derfor at det måtte ligge under dørken i kabinen og svært tilgængeligt for udskiftning. 

Har du forsøgt at skifte dine gennemføringer? 

Jeg må ned på båten så snart jeg for mulighed herfor og se nærmere efter - så poster jeg påny:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydkorset   
Sydkorset

Hei! Og lykke til med ny skute! Jeg har byttet skroggjennomføringer på WC. Stb side. Der er ikke dobbelt skrog på min båt. Har og skiftet skroggjennomføring i maskinrom. Ikke dobbelt skrog der heller. Jeg hadde sjøvannsinntak på Stb. men har laget en ny på B.b, av praktiske årsaker med ny motor. Meg bekjent, er det kun dobbelt skrog i baug. Samt at det er vanntette skott mellom salong og maskinrom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MagnusPloug   
MagnusPloug

Tak - jeg har nu været på skuten idag og kigget på gennomføringer. 

 

1) vannintak til motor. Denne sidder i Bb og helt sikkert i enkeltskrog. 

2) vannintak til toilet (den lille) og "flush" fra toilet (den store) disse sidder i bænken der vender op i mod toilettet. Jeg er i tvivl om denne del er enkelt eller dobbeltskroget. Jeg har vedhæftet billeder af dette- hvis der er nogen der kan genkende det og ved om det er enkelt vs. dobbelt. 

 

Ligeledes har jeg ingen erfaring med utskiftning (er som sagt ganske ny båtejer). Umidelbart synes jeg de ligner at de bør blive skiftet. der er en del korrosion/irring. Er det hele gejennomføringen der bør skiftes eller kan man nøjes med at skifte den indenbors del (hvis det er den der ser korroderet ud)?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58743/1431270302.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hegra   
hegra

Jeg mener ventilene på bildet er i selve skroget. Båten har vel egentlig ikke noe dobbelskrog, men helstøpt innerliner(dørk, pantry, seter). Fremre og bakre del er også adskilt ved at det er vanntett vegg under cabindøra. Synes det er greiest å skifte alt når du først er i gang. Ofte sitter disse delene godt fast, og har lett for å bli skadet om du bare skifter ventilene . Det er lettere å skru på nye deler enn å skru på noe gammelt og noe nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...