Jump to content

Tråden om Viksund 27 Columbi


oas

Recommended Posts

Som nå slått lykkelig eier av en viksund 27 columbi så melder jeg meg her. Regner med å komme med masse!!! spørsmål når vi har fått båten hjem.

 

Lurer f.eks på om det er noen har montert slingrekjøl og om det gav noe effekt? og sleng gjerne med et bilde eller to.

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du montere slingrekjøler? Det er klart den ruller, men båten er 100% trygg i alle slags værforhold. Jeg frykter at slingrekjøler ville ødelegge båtens gode sjøegenskaper, kun for å øke komforten noe. Noen som har synspunkter på dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er ikke så gjennomtenkt ang egeskaper. Leste en tråd her ine om de gjorde det på adre båter og tenkte det kunne være lurt.

 

Så også at det var en "hyggelig" kar som søkte etter folk som ville være med å lege form til tverrhekk til baten vi har. Lurer på om det finnes bilder av båt med tverrhekk. Hadde jo gitt masse mer dekksplass. Blir mest sansynlig aldri noe av, men det er jo gøy å drømme litt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var å hørte med en nabo om han hadde en mesan liggende og de han hadde hadde han selvfølgelig kastet for et par uker siden.

 

Han fortalte imidlertid om at der var bygd tverrhekk på en slik båt ute på en av øyene her ute så jeg skal se om jeg får lokalisert denne hvis den enda er i området.

 

Er det noe forskjell på skroget på sjarken og columbien?

Link to post
Share on other sites

hm. jeg gikk også med noen slike tanker da jeg hadde min colombi.

kom frem til det at det ikke var verdt det for min del.

flere ting som gjorde det, egenskapene på disse er veldig gode slik de er bygd.

om noe skulle gjøres så ville jeg støpt på flaps.

salgsverdien i den ville også gå betraktelig ned pga modifiseringen,

om det da ikke ble gjort med perfekt finish allefall.

 

mener det skal være samme skroget i sjarken.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei igjen

 

Nå her jeg enda et spørsmål om min kjære Columbi. Holder på med vårpussen og ser det at det er støpt ballast ute i sidene bak i hekken på båten min. Klumpene begynner bak skilleveggen mellom dekkslukene og går ca 80 cm bakover. En på hver side. Nå har jo jeg lest/hørt at en av "tingene" med disse båtene er at de har litt dårlig bæring bak. Er det ikke rart at det er støpt ballast her da?

 

Er det noen andre av dere som har det?

 

Hva er de godt for?

 

Gjør det noe om jeg fjerner dem? Den ene er nemlig løs og det kan umulig være bra.

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke orginalt i det hele tatt støpt med forskaling av sponplater. Og har nok hverken ankervinsj, septik eller bøgpropell. Er ikke så fancy på bygda her oppe i nord.

 

Skulle ikke gjøre noe å fjerne disse da? Er litt skeptisk siden dene ene nå er helt løs.

Link to post
Share on other sites

Få dem bort, de skal nok ikke være der! Jeg for min del har ballast under motoren og fremover, ingenting akterut. Sikkert et forsøk fra forrige eier for å få roligere rulling, hvilket i og for seg virker fornuftig. Men å plassere den ekstra ballasten helt akterut synes jeg hørtes rart ut. Om det skuille vært noen effekt av den burde den nok ligget rett ut for motoren i sidene, men der er jo tankene plassert. Så da har sikkert forrige eier bare støpt i der det var plass til det..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Faren til han som jeg overtok båten fra gjorde visst mye rart. Fått høre en del historier etter at vi kjøpte den. Siste er at han brukte vasken til urinal. Han hadde jo også en pressening i lugaren som han fylte med fisk når han var på fiske med båten. osv....

Link to post
Share on other sites

ok. du må ikke legge så tid i det. Lurer litt på om jeg skulle prøve å lage en som jeg kan fjerne igjen hvis det ikke blir bra. Hvor langt under vannlinjen har du den? og hvordan er den vinklet? skal den være jevnt med vannspeilet? Eller vinkles litt opp?

 

 

Huff dette ble skikkelig dårlig skrevet.

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hallo.

Har akkurat blitt eier av en Viksund 27 Columbi, med seilrigg (minste typen). Jeg må ha båten på lastebil for å få den hjem, og må da demontere seilriggen. Kan jeg regne med å plukke ned masten alene (uten mastekran), eller er det å regne som en umulighet? Nå er jo ikke denne masten skrekkelig høy (kanskje 6 meter?), og det er montert rulleseil på forseilet, som sikkert vil legge litt til vekten. Dessuten bør det kanskje sies at jeg ikke har gjort denne operasjonen før, men tenkte det kunne gå hvis man planlegger litt, og ikke er avhengig av å gjøre det kjapt. Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...