Jump to content

Tråden om Viksund 27 Columbi


oas

Recommended Posts

Har en 25 columbi,combi eller en 25 motorseiler,har aldri helt blitt klok på hva denne egentlig opprinnelig het fra fabrikk.Med 36 vp md 17 ferskvannskjølt.Meget fornøyd med både motorstørrelse og sjøegenskaper.Hvor mange her inne med disse båtene holder til i Bergensområdet?

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Takk for det! Jo jeg synes den gjorde seg godt i kvitt. Men kunne kanskje ha hatt eggehvit eller noe slikt, blender en del i sollyset. Her er bilde av maskinen der den akkurat er løftet på plass. Ligger et klipp på Youtube om du søker på Craftsman Marine. Det klippet på 38 sekunder.....

Link to post
Share on other sites

 

Flott båt, skin som ei sol!! (Men saknar det orginale gule skroget......)

 

Originalt skrog trenger ikke være gult. Min er rød med brun stripe originalt...

 

Så herlig romslig ut med den Craftsmanen ombord. Min Ford med skråstilte sylindre fyller godt opp, både i høyde og bredde. Veldig begrenset hva man kan gjøre med den nedi der etter installasjon.

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja ble god plass med ny motor ja! Denne er faktisk en god del lavere enn min gamle Yanmar. Så her er det god plass opp til dekksluka ja. Båten ble eb del lettere også, og det er jo bare en fordel. Motor med gear- 175 kg. Mener å ha lest at Craftsman nå tilbyr 5års garanti også nå. Og det som er kjekt, er at man kan jo bruke filter etc fra både Vetus og Sole diesel. Er meget godt fornøyd med denne motoren ja! Index: Trodde de bare ble levert med gul og grønt skrog jeg.... Grønt frem til 1975? Eller tar jeg helt feil nå?

Link to post
Share on other sites

Artig tråd!

Hadde mange gode år med min fars Viksund Columbi. Klassisk, gult skrog, innkjøpt som halvfabrikata i 1974, innredet og ferdigstilt iløpet avhøst og vinter, sjøsatt våren 1974. 36 hk Volvo Penta, WC, rødsprit kokeapp, håndpumpet, kaldt vann, ekkoloff og VHF, thats it. Solgt sensommeren 1999, til mine døtres store sorg. hjalp ikke at båten vi hadde kjøpt var både større og bedre utstyrt, farfars båt var den beste!

.

Link to post
Share on other sites

Her i båthamna er det 4 columbi utan seil, hobbyversjonen, 3 er gule og 1 grøn, men den er lakka. Hadde 660 før, den var gul som columbien min, har sett grå/beige med brun stripe på 660, det var nyare, 1980.... Trudde alle med andre fargar var lakka. Greit å oppklare med Viksund.... Sender ein mail..

Link to post
Share on other sites

Hehe! Så flott!! Mange som sier at Columbien er stygge båter, også kalt columbiegget, men i mine øyne er det rett og slett linjelekre linjer på disse båtene. Dessuten synes jeg plassutnyttelsen er genial med tanke på når disse båtene er bygd. Må si jeg er meget godt fornøyd med fargen selv jeg. Virker jo som en ganske så moderne båt nå. Og med ny motor og (forhåpentligvis) kurert for plastpest, har jeg nå en båt for resten av min tid på sjøen. :)

Link to post
Share on other sites

Det "columbi egg" har med konstruksjonen og designet å gjøre. Først, er det mht plassutnyttelse og hva man får av "beboelsesrom". Båttypen er innredet litt etter "seilbåt-modellen" med lav profil men likevel mye plass. Dernest, er det hva man får av sjøsikkerhet -- slik båten er konstruert, er den for de fleste tenkelige tilfeller henimot synkefri. Ved skade forut vil akterenden fortsatt flyte, og omvendt. I mitt hode er den filosofi designet henholder seg til, langt forut for sin tid og den dag i dag er det mange CE-merkete båter som kan se langt etter å overhodet kunne etterlikne disse egenskapene.

Link to post
Share on other sites

Akter fortøyningen røyk engang på min under en høststorm. Ble liggende og hogge i brygga med baugen, det tålte brygga dårlig ( hadde dog stemjern ) Baugen var like fin, kun litt gulere i coaten der den hadde gnisset mot treverket.

Måtte bytte topprekka + et par bord på brygga etterpå.

Link to post
Share on other sites

Ja at Columbien er solid håndtverk, levner det ingen tvil om! Det er bare å se på tykkelsen på skroget! Litt arti å få høre folks kunnskap om båtene her inne. Både når det gjelder konstruksjon, historie og brukererfaringer. Visste at disse båtene har dobbelt skrog i baug, men at de er så gjennomtenkte som det som nevnes over her, er ny kunnskap for meg. Det eneste jeg kan påpeke negativt, er litt slurv i støpeprossessen. Har nettopp behandlet min Columbi for plastpest, og når man ser de store luftboblene som ligger under gelcoaten, er det ikke så rart dette problemet har oppstått- etter så mange år vel og merke. Men jevnt over- ei solid skute!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...