Daffy Startet 26.November.2009 Del på Facebook Startet 26.November.2009 (redigert) Mercury Mark 55 AE Jeg synes denne var såpass sjelden at den fortjente en tråd her. Fant ikke noe passende annen tråd å legge den i heller. Tillot meg å kopiere og redigere litt på bildene. Mulig prisen er noe stiv? Har ikke peiling jeg... Regner uansett med at det er noen som har interesse av denne. Hva med deg Droll? Redigert 26.November.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 26.November.2009 Del på Facebook Svart 26.November.2009 (redigert) Hmmm... Den såg flott ut. Høy pris, men skjelden vare forsvarer høy sum . Den hadde passet bra bakpå en gammel amerikansk båt, trukket til og fra havna av Cadillacen ... Kjetil S Redigert 26.November.2009 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 26.November.2009 Del på Facebook Svart 26.November.2009 Regner uansett med at det er noen som har interesse av denne.Hva med deg Droll? Pen motor, men ikke av interesse...... hadde derimot vært et oppusnings objekt ( til en mere normal pris.... ) Å kjøpe ferdig motor er kjedelig, halve moroa ligger jo i å finne deler...få den sammen...starter den ?? Er muligens et par feil i annonsen Mark 55A yter ikke 55 hk, den er på 40 hk målt på veiv. Motoren er IKKE en 1960 modell ( reklame bladet), 1960 modellene var starten på Mark modellene ( kan dog ha blitt solgt i 1960 men er ifra 1959 ... ) Ellers Mark 55AE står for el start, kort stamme, med ladespole .. Pen motor, fortjener en eier som setter pris på den. Den ultimate motoren hadde være en slik en ... Samme blokk som Finn motoren men modifisert ifra fabrikk for å kjøre på ( altså IKKE bensin ... ) Ble produsert 25 stk, noen ble også satt isammen i ettertid av reserve deler... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Hvis vi først snakker om "juveler" på Finn, er det vanskelig å komme utenom denne:http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-1787569067.jpg Påhengsmotorer hadde mye mer spennende design før. Nå er det bare en stor plastikkbøtte, hvor man bytter klistremerker med ett par års mellomrom. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Er jo som mange andre ting fra den tiden fullt av sjel disse motorene da? Dagens motorer er jo som bilene helt like nesten i design, og få særtrekk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Har ikke så mye greie på de tekniske detaljene omkring slike motorer. Men jeg jeg kan jo si at jeg synes disse gamle klassikerne er et smykke som bringer til live minner fra en tid da det var mennesker og ikke computere som bestemte design og image. Trist at den tiden er forbi Redigert 27.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Det er samme fyren som selger begge. "Jan" fra Grimstad. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 . Den ultimate motoren hadde være en slik en ... Samme blokk som Finn motoren men modifisert ifra fabrikk for å kjøre på ( altså IKKE bensin ... ) Er det ikke en sylinder mer på denne enn den Mark55'en? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Er det ikke en sylinder mer på denne enn den Mark55'en? Eh jo .... er samme innmat( samme slag, stempel, porting, ++ ) som på Mark55 motoren, men +2 sylindere ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Eh jo .... er samme innmat( samme slag, stempel, porting, ++ ) som på Mark55 motoren, men +2 sylindere ... Arne Kjetil Hei Kjetil/Droll, følger nøye med på din oppbygging av motor. Har selv hatt div direct charge Mercury motorer opp igjennom årene, men rekke 6 var helt klart den gromeste. Er på jakt etter et emne, men har ikke funnet noe ennu. Jeg har mest lyst på 6 syl 110 hk vesjonen med sølv stripe...tror det var 1968 eller 69. Som du sikkert kjenner til, er denne motoren veldig lik den klassike 4 syl 50 hk mercury som følgte oss helt inn i 90 årene. Gi meg et tips om du eller andre på forumet kjenner til et objekt. MVH KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Hei Kjetil/Droll, følger nøye med på din oppbygging av motor. Motorer pr idag 2 stykker... En Merc1100 "drømme" motoren , en crossflow ifra 1966. En Mercury T2, en "direct charge" motor ifra ca 1974 . Jeg har mest lyst på 6 syl 110 hk vesjonen med sølv stripe...tror det var 1968 eller 69. 1966 Merc1100 1967 Merc1100SS ( SS = "Solid State" tenning, forgjengeren til Thunderbolt ) Men disse motorene er ikke noen DC motorer, er crossflow motorer... Som du sikkert kjenner til, er denne motoren veldig lik den klassike 4 syl 50 hk mercury som følgte oss helt inn i 90 årene. Nja,nesten... disse motorene ( + den 4 sylindrede Merc650 ) er dog litt spesielle ( større boring ), men selve konstruksjonen er dog veldig nært beslektet . Gi meg et tips om du eller andre på forumet kjenner til et objekt. Hmm.... er sjelden det dukker opp noen 1950/60 talls motorer, men de litt nyere DC motorene ( 1970 > 1988 ) dukker opp nå finn med jevne mellomrom... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Ja, du har helt rett med boring til 65 hk 4 syl, er ganske fersk på dette forumet men jeg ble mektig imponert over din erfaring og entustiasme for Mercury motorer. Motoren jeg sikter til er jo den med en coil.. Jeg trodde at de som var levert 2 coiler var de motorene som måtte stoppes før du satte motor i reversj. Altså 2 startmotorer-og 2 tenningsanlegg. 1 start motor/tenningsanlegg for fremover, og 1 startmotor/tenningsanlegg for bakover. He he...hadde vært morsomt og sett en slik en inn til Aker brygge idag... Uansett jeg misunner deg 110 hk som vist i forum......de som ikke har hørt en slik motor gå på tomgang har virkelig noe og se frem til hvis du får en mulighet. Utrolig grom lyd fra eksosporter på stamme,,,,spytter bensin og olje....lukter helt fantastisk....he he. Stå på denne tråden liker jeg.. MVH kk Redigert 27.November.2009 av king kong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Ser at det er samme person som selger begge, kan Droll ha en kollega på Sørlandet tro..? Eller du selger kanskje ikke Droll? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.