Jump to content

Heving av sunket snekke med Sabb 2G


Conakry

Recommended Posts

God aften alle sammen!

Jeg er nettopp blitt den lykklelige (?) eier av en 25 fots snekke med en Sabb 2G. Problemet er at da jeg fikk den (fikk faktisk betalt for å få den) lå den på 4 meters dyp. Ved hjelp av tomme plastfat og et par timer med dykkerutstyret på meg er nå herligheten kommet i vann skorpen. Motoren som står i skal være en Sabb 2G fra seint 60 tall eller tidlig 70 tall i følge tidligere eier. Båten er i ganske god stand, den sank grunnet manglende lensing. Det er en åpen snekke, ligner litt på en Reksernkrysser, men er bygd lokalt av en båtbygger i Os.

Så mine spørsmål er: Er det noen som har noen gode om hva jeg bør gjøre med motor når den igjen bryter havorflaten? Jeg er som nicket tilsier ikke fremmed for motorer og overhaling av slike, men mitt yrke har ført meg til langt større motorer enn dette er snakk om. Bilder av Herligheten vil komme når jeg får den opp oghar lenset utav skibet.

Link to post

Spyl den med ferskvann alle steder du kommer til, tapp av olje på gear og motor og fyll på nytt, bytt filtre, tøm vann fra sylindrer (åpne ventilhendel og sveiv, fyll på ny diesel og start motoren. La den gå i en god time, bytt olje og filtre. Bytt så igjen olje etter en uke eller så.

 

Motor god som ny.

 

(hvis det er el-start på denne åpnes og renses)

Link to post

Det viktige er å få ut saltvann. Er det fersfvannskjøling har du saltvann der også nå. Åpne toppen og/eller skru ut dysene, og spyl gjennom stemplene. Løsne olje og kjølevanspumpene og spyl den veien. Sveiv motoren. Det er kanskje en bunnplugg på motoren. Spyl godt med ferksvann før du går på med olje eller diesel. Har den ligget under en stund bør du reingjøre dieselpumpa og regulatoren, den siste kan være vanskelig å få satt rett sammen igjen.

Hvis det går en stund før du får startet den er det bedre å skylle over alt med diesel i stedet for olje. Diesel trekker mer inn i sprekker. Aller best til skylling er boreolje (slik olje de kjøler ned borer med på verksteder). Den blander seg med vannet og tar det med seg ut. Men boreolje er skal være dyrt og er muligens vanskelig å få fatt på. Vi droppet det på en druknet motor vi holdt på med i sist vinter.

 

Lykke til med båt og motor :smiley:

Redigert av Pramma (see edit history)

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post

Det viktigste er å få den rengjort, tømt og startet med ny olje så snart den er kommet over vannflaten! Har du ikke tid til å ta deg av motoren med en gang er det faktisk bedre å la den ligge under vann. Skru eventuelt av regulatorluken og vask regulatoren i diesel. Ny olje på motoren, ny diesel f.eks fra kanne, nytt dieselfilter, luft og start opp! NB: Startmotoren, hvis den har det, må skylles i ferskvann over natten og tørkes på 50 grader i stekeovnen. Det samme er det lurt å gjøre med dynamoen. Så da er du avhengig av sveiv for å få startet motoren, med mindre du kan få lånt deg en starter som passer....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har begynt å pugge manualen for motoren. Ser ikke på det å konservere motoren som det største problemet. Akkurat start delen kan bli litt verre å få til med en gang, men resten av konserveringen får jeg til med en gang. Holder det å tømme den for vann, tørke den ut, fylle på med olje og tørne den sånn at en får olje rundt om kring? Eller er det behov for å starte den for å flushe igjennom systemet?

Link to post
Holder det å tømme den for vann, tørke den ut, fylle på med olje og tørne den sånn at en får olje rundt om kring? Eller er det behov for å starte den for å flushe igjennom systemet?

 

Det beste er om du får start på den, slik at du får frisk olje of diesel fordelt rundt alle steder så snart som mulig. Men om ikke det er mulig: Ta ut glødepluggene, pump inn 6-7 pumpe med motorolje i hver sylinder, fyll på ny olje i bunnpanna og sveiv rundt så mye og så fort du kan og så lenge du orker. Før du gjør dette, skifter du dieselfilteret og kopler til en slange ned i en kanne ren diesel, da får den sugd gjennom litt diesel også med det samme. Og du, hvis du så skruer i glødepluggene igjen og sveiver litt til skal du ikke se bort fra at den starter. Ingenting er bedre enn om du kan få kjørt den på tomgang en 15-20 minutter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vet ikke hvordan det er med 2G, men den 1G motoren jeg hadde for noen år siden sank og når jeg tok den opp var det ikke en dråpe vann i oljetroa. Det var vann i girkassa, men det var alt. Bytte olje i girkassa, og starte opp motoren og alt virket som det skulle (Den var under vann i ca 3 timer). Skulle ikke forundre meg om dyser og pumper er så tette at ikke vannet har kommet til her. Men hvis oljen blir byttet, og det blir spylt inn gjennom glødepluggenes hull med ferskvann (kanskje blandet med skjærolje) og prøve forsiktig etterpå om stempler og svinghjul lar seg bevege, kan du kanskje være heldig at det ikke blir så stor jobb. Hvis et av stemplene sitter, må nok toppen av, og det er jo mulig å da kun løsne en av sylindrene siden den har separate sylindre. Skru da av råden og ta opp sylinder sammen med stempelet på det som sitter fast. Da kan jo dette legges i diesel for å prøve å få det løs senere.

Link to post
og det blir spylt inn gjennom glødepluggenes hull med ferskvann (kanskje blandet med skjærolje)

 

Ferskvann og skjæreolje i sylindrene? Hvorfor det? Sveiv rundt slik at eventuelt sjøvaann spruter ut, og fyll på med motorolje, eventuelt blandet med diesel!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

"skjærolje" er en olje som brukes når man borer eller freser stål og som inneholder emulgator slik at den blander seg med vann. Og det er ikke dumt å få litt smõring inn i en sylinder som har stått i vann i flere måneder. Diesel derimot, er vanskelig å blande med vann

 

husk også på at det kan ha kommet sand eller annet smårusk inn sylindrene via innsugningsventilene hvis de var åpne når båten sank

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Har begynt å pugge manualen for motoren. Ser ikke på det å konservere motoren som det største problemet. Akkurat start delen kan bli litt verre å få til med en gang, men resten av konserveringen får jeg til med en gang. Holder det å tømme den for vann, tørke den ut, fylle på med olje og tørne den sånn at en får olje rundt om kring? Eller er det behov for å starte den for å flushe igjennom systemet?

 

Når flymuseumet tar opp eldre motorer legger de det direkte i vanntanker til de får fraktet de til verkstedet. Snakket med en som jobber med berging av dette at kun etter sekunder kunne en se blankt metal begynne å bli brunt (se på bremseskivene dine etter en vask).

Det beste var å skru av så mye som mulig av startere/dynamoer/pumper/plugger etc under vann. Og så fort en tar motoren opp spyle på med olje/3-36/SP300/diesel etc. inn alle steder en kan. Og de stedene en ikke kommer til må åpnes og sprayes fort.

 

Som en over her nevnte så kanskje selve blokken ikke har tatt inn vann om du virkelig er heldig.

 

Jeg tror jeg hadde løsnet alt av dynamo, starter, og alt annet løst før du hever båten (Legge det i vannbøtter). Og så fort du får motoren over vann ta ut tappepluggen for å se om ren olje kommer ut. Hvis det ikke gjør det er det bare å få tilgang til sylindere i en fei og skylle på med ferskvann. For så å spraye på med oljebestandig remedie.

Bare vær sikker på at en har verktøy for å komme til alle steder når en først begynner.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

men starter og dynamo må åpnes og renses, spesielt rundt børstene, oljefilmen som har samlet rundt de lager dårlig kontakt. Og har det vært batteri tilbokblet, må du forvente at det har vært galvanisk tæring på begge deler og at de muligens er hinsider reperasjon.

 

I såfall er billigste dynamo biltema sin til 699,- funker som fy på sabb. Starter må du sikkert skaffe original til blodpris.

Link to post
Dette handler ikke om arkelogi, men en sabb. Ikke gjør dette til en komplisert vitenskap.

 

Jeg har gjort denne jobben med flere motorer, også sabb. Få ut vannet, og få start på motoren med ferske væsker, så konsenverer den seg selv. Bytt olje noen ganger.

 

Men skal en først gjøre en jobb med å berge en motor kan en like så gjerne gjøre det orentlig, tar ikke lenger tid. Det en kan oppnå med godt grunnarbeide er at motoren kan holde lenger i ettertid.

Hva om feks sylinderskjørtene begynner å ruste? Eller at en plages litt med å starte den, og det tar 2-4dager? Da kan en fort f.eks. få skjørtebank om 15år isteden for om 30. For ikke å snakke om veivlager. Der skal det ikke mye rust til før slitasjen går logaritmisk.

Jara Wynja

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei og beklager lite aktivitet i denne tråden. Sykdom, jobb og diverse personlige tregedier ligger til grunn i det. Nå er båten endelig tørr. Maskinen sto i sju steiner. Tok av topper for å prøve å dunke liv i de, men uten suksess. Det jeg lurer på nå er om mellomrommet mellom svinghjul og og svinghjulskappen kan gro igjen på noe vis? Fant mye oppbygginger av noe hvit "gugge" der. Får det liksom ikke til å stemme med at det skal være nok til å sette fast hele maskinen. Ellers kan jeg nevne at motoren er bygd i 1964, og motor nummeret var 285 om jeg ikke husker helt feil. Grunnet problemer med kameraet har jeg desverre ikke noe bilder å vise til enda..

Link to post

"står i sju steiner", ... går ikke veivakselen å rikke på?

Du har vel vurdert at det fortsatt er mulig å få liv i motoren, og da er det vel rustløsere, Skru av de delene som skal bevege seg, og som kan være årsaken til at den står i steiner. Og som kan ødelegges hvis du tar for kraftig i. Å legge deler du får løs, i diesel til du får tid å ta de ordentlig, er nok lurt.

 

Hvis det var sjøvannskjøling på den, er dette et tegn på at du også kan ha problemer med rust i kjølesystemet.

 

Se ellers også tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63121, noen tips om motorer som står.

Redigert av Pramma (see edit history)

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post
  • 7 måneder senere...

Halloen Båtfolk og god sommer til dere alle!

Nå har det gått så altfor lang tiden sist inlegg her. Men nå er jeg her igjen altså. Siste nytt i prosjektet er at båten endelig er på land. Det har ikke gått så fort med meg, det skal jeg innrømme. Motoren har jeg gitt opp for nå. Kommer til å sette ned en tisvarende en når den tid kommer. Legger ved et par bilder for syns skyld..

dscn3417.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21823/dscn3418.jpg

dscn3420.jpg

dscn3423.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...