Jump to content

Båtliv på Mørekysten


Jawik

Recommended Posts

Flott initiativ Jawik !! :yesnod:

 

Her er to bilder fra vår siste tur som gikk til Otnes ved innløpet til Valsøyfjorden i Halsa kommune. Bildene tatt 25 November og vi hadde fortsatt noen få pluss grader her på nordmøre.

 

otnesbrygge.jpg

 

Gradstokken viste min 0,6 gjennom natta, men Eberen (D7L) gjorde jobben på halv effekt så vi holdt 21 grader inne før den måtte slåes av. (Rom termostaten er ikke helt i vater)

Skal bli spennende å prøve når gradstokken viser noen minusgrader!!

 

otnesbrygge2.jpg

 

Ikke akkurat trengsel på gjestehavna!!

 

Må også nevne at ved oppstart, dagen derpå, fikk vi ikke start på den ene motoren (BB) og måtte derfor tøffe med en motor (SB) og 1500 rpm og ca. 7 knop fra Otnes og hjem til Kristiansund. (Antagelig noe med innslaget til starteren som må sjekkes opp på BB motor). Ga ny nyttig erfaring med manøvrering med bare den ene motoren og baug thruster :yesnod:

 

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

La oss prøve å få liv i "mannskapet" og skutene.

 

Apropo din oppfordring!

 

Kristiansund kommune oppfordrerr, i et brev til Kristiansund Småbåtforening , alle småbåteiere og møte opp i Kristiansund havnebasseng på formiddagen 19 Desember for å eskortere Kr.sund-Bremsnes fergen på sin siste fergetur.

 

Senere på dagen vil det være offisiell åpning av den nye undersjøiske Atlanterhavs tunnellen som forbinder byen med Averøya.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mange flotte steder og mange flotte båter på Møre-kysten (regner med at det inkluderer hele fylket). Fint å cruise rundt i en staselig cabincruiser, men personlig har jeg hatt de fineste båtopplevelsene i en gammel færing ytterst i skjærgården. I en slik båt kommer du nær sjøen og det blir en helt annen opplevelse enn å trone øverst på en flybridge, selv om det sikkert også har sine fine sider. Å hive ut pilkesnøret over ripa, dra noen gamle krabbeteiner eller bare ligge der og nyte solnedgangen sammen med kobben og skarven er mine fineste båtopplevelser på Mørekysten.

 

kopi_av_img_2128_copy.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

sebi.jpg

Tre år tidligere i Horten.

 

Mai måned i år.

 

100_59.jpg

Klargjøring for den store dagen.

 

100_66.jpg

Ventetiden ble lang.

 

18. mai 2009

100_68.jpg

Endelig skjer det noe og prutingen er i gang med

 

100_69.jpg

kranen.

 

100_73.jpg

Vakta tar seg en hvil, etter å ha prøvd å få i seg litt Syvding

 

100_74.jpg

som tenker på den tekniske finessen med aluminiumen.

 

100_83.jpg

Masta på plass og jeg måtte opp for å løse ut feste.

 

100_94.jpg

Hun er løs fra moder jord og pulsen stiger i ett slitt hjerte.

 

100_95.jpg

Dette var hvorfor vi overtok henne. Linjene vi falt pladask for.

 

100_101.jpg

Skummel situasjon, men hun holdt seg fast i stroppene.

 

100_107.jpg

Tre år siden 18. mai 2006 da vi forlot Bygdøy er hun atter på sjøen.

 

100_114.jpg

På vei mot naustet vårt med moringen hengende i baugen.

Denne vekta merket hun og jamret seg mye.

 

100_119.jpg

Så ligger hun der og venter på fortsettelsen...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hino.jpg

Opprydding og fjerning av det siste landemerket ute på Røda i Syvde. Bilen har tjent som lager og arbeidsbrakke mens prosessen har foregått.

 

sebi_2009_11.jpg

Siste uke før snøen kom og la seg over henne.

 

Lille sebi ligger til venstre i bilde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I fjor etter "konvoien" ble jeg spurt om ikke vi også skulle få istand et båt treff her på Mørekysten. Jeg personlig har vært for opptatt med diverse gjøremål og er nok fortsatt i denne båsen. Men dersom interessen melder seg så er jeg ikke uvillig til å ta i ett tak sammen med en "komite". Muligens bør vi dele dette treffet opp i to / tre avsnitt - ett for nordre, midtre og ett for søndre del av fylket. Det er nok mange av dere som er bedre kjent enn meg langs kysten og vet om perler som kunne egnet seg til dette formålet. Og en bør ta hensyn til at en del av oss stikker dypt mot havbunnen.

 

Ønsker ikke å la dette bli en stress oppgave da vi har god nok tid på oss med eventuell planlegging mot våren og sommeren. Men heller ikke så slapt at vi glemmer dette :wink:

 

Så nå er fenderen kastet og det er bare å legge hue ditt i taukveilen og komme opp med dine interesser...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Alt som var inne i båten - minus motoren, dieseltanken, skroget og dekk - ble tatt bort. Strippet rent kan en si. Ny innredning og overbygg. Ny fordekksluke. SB og BB (dobbel) kokpitt som kan lukkes igjen og stenges i fremste forkant av overbygg. Kontroll av båten og seilføring utføres akterut i en "kokpitt" av en person. Bak vindskjermen fra Walter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jauda, har prøvd henne mykje på fjorden etter eg fekk byta startmotor i sommar. Men no ligg ho landfast att. Etter ein tur frå Volda til Ørsta for motor for ein måned sidan byrja motoren lage fæle bankelydar og greier ikkje halde turtalet oppe. Eg mistenker at det kan vere svinghjulet eller ein sylinder som er øydelagt. Eg skal heise ut motoren igjen når eg får høve til det. Det er utruleg for ein uflaks eg har hatt med den motoren :crazy:

Forøvrig vurderer eg å oppgradere til større båt om alt går som det skal i tida framover.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...