Jump to content

Båtliv på Mørekysten

Jawik

Recommended Posts

en liten historie/ opplevelse:

Lørdag for snart to uker siden hadde jeg vært i Brosundet og besøkt en kjenning på seiltur fra Stavanger til Levanger. Sjøl var jeg ute med motorbåt for anledningen...deilig med et avbrekk fra båtpuss..

Uansett, i 1-tiden på natten satte jeg kurs for hjemmehavnen innerst i Borgundfjorden. Midtfjords mellom Nørvevika og Seilerhytta blir jeg obs på en daycruiser på 18-19 fot som ligger og dupper og driver for seg selv. Ingen lanterner og ingen folk å se. Dro av på gassen, passerte den på 50 meters avstand, idet jeg ikke ser folk.

Gikk sakte inn mot båten og så at nøklene sto i tenninga og det lå klær og tomme pils i cocpiten. Dro meg inntil med båtshaken og ropte om det var folk ombord, banket i skutesiden. Intet liv. Kjente på påhengsmotoren etter varme, men den var kald. Båten hadde et slikt krypinn fremme med dør.

Så for meg senario med leteaksjon, RS, brann og helikopter. Dette var som sagt midtfjords, midt i leia, stille vær men litt mørkt. -ingen lanterner, ingen anker.

Banker enda mere i skutesiden og tilrop. ..så sklir cabindøra opp og en unggut titter ut, noe fortumlet, småfull og perpleks.

Han fikk en liten overhøvling om å ligge å drive uten lanterne, midt i leia uten å følge med rundt. Undertegnede konfirmerte han igrunn og fikk sterk anbefaling om å sette kursen rolig inn mot nærmeste flytebrygge. Han var ikke alene fremi den lille cabinen, såvidt jeg oppfattet så var det nok noe dameprosjekt på gang... til og med to av slaget.

Redigert av Eureka (see edit history)

Han var ikke alene fremi den lille cabinen, såvidt jeg oppfattet så var det nok noe dameprosjekt på gang... til og med to av slaget.

Hm... hvis vi ser bort fra at han lå midt i leia uten lys og var småberuset. Må vi jo gi all honør for å få med seg 2 damer ut til sjøs :thumbsup: ...hender jo at vi andre sliter litt med å få med en?(les kona) :lol:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

• 4 uker senere...

Setter kursen for Gåsholmen og Seilerhytta etter jobb. Må berømme foreningen for det solide bryggeopplegget som begynner å ta form. Betongbrygger og skikkelig strøm. Som medlem i seilforeninga ligger man gratis og for 250 kr i året får man et nøkkelkort for å låse opp og sette på strøm for landstrøm. Sist jeg var der, for 2 uker siden, var det tilgang på toalett og dusj oppe ved hytta, med varmtvann. Om det er det hel tiden, vet jeg ikke.

ganske spesielle og fasinerende vind og bølgeforhold her nå. Her jeg ligger, på nordsiden av Tørla nærme brua, Borgundfjorden, så kommer vinden inn fra vest og river tak i båten fra siden. Mens vindretningen egentlig er fra sør sørvest. På fjorden er det neste blakstille og vindkulene fyker i god fart over vannet. Samtidig er det umormalt høy flo. nesten så jeg vil kalle det springflo. Gangveiene ut til nabobryggene peker oppover og det er ikke dagligdags. Takket være trærene på høydedraget rett sør for meg så er det lite vind igrunn. bare kast pga turbulens som napper tak i riggen og presser båten mot brygga og krenger båten over på siden. glad jeg ligger i hjemmehavn i natt siden det ligger såpass i ly. nok en erfaring om lokal metrologi.

Lokal metrologi er interessant og komplisert. Da jeg var i marinen på MTB fikk jeg oppleve all slags vær vind og bølgestørrelser langs hele norskekysten! Det er spessielt i fjordene på mørekanten og vestlandet det kan oppstå enorme fallvinder fra fjellene som stuper ned i fjordene. bølgene trenger ikke bli store men det er enormt krapp vind, og står du ute får du knapt puste. sjørokket kan bli enormt. Strømmer og bunnforhold er også med på å forme bølgene mye.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Fin bør i går kveld når eg kom fra u.vik, men må inrømme eg gjekk en dag tidligere enn tenkt fra Lille Kalvø for å slippe 20m.sek. midt i snuten over Breisundet. Fallvinder i fjordene lærer man til en viss grad å leve med visst man følger godt med, og ikke minst har gode og sterke seil. Ikke alltid like enkelt, og av og til gir man opp og starter motoren.

Har en kompis som ligg på havn nr. 2 øst for deg som mista fruen på havet i fallvinder sør for Godøya trur eg det var. Trur det var en av de første turene etter konvertering fra motorbåt til seil. Det hører med til historien at det er hun som er ivrigst etter å komme seg på båt tur i dag så det ble ingen varige men.....:)

Lå på gåsholmen fra lørdag til søndag. Som jeg skrev i prosjekttråden min så ble det litt for mye av det gode på vei utover, så jeg spjæret en søm i storseilet mitt og det ble ganske hektisk en stund for en fersking med både storseil og forseil oppe. Må nok montere sikkerhetsline....

går alt etter planen i morgen etter endt arbeidsdag, så setter jeg nok kursen utover mot Giske. Vet ikke om det er mulig å høre musikken, men værmeldingene er gode mtp ankerfeste. Lite vind mener jeg å erindre. om jeg ikke legger meg på giske, kan det hende jeg nøyer meg med seilerhytta eller koster på meg en overnatting i brosundet.

lagt meg til på seilerhytta til Ålesund seilforening.. Rart med det, men jeg har lagt her to lørdager på rad, og begge gangene regner det mere enn noen gang i sommer. Men sommerfesten på netttv, så er det like godt som å ligge å duppe utenfor Giske. Her ligger jeg jo gratis som medlem :) ... Hvor er dere andre i helgen?

Vel jeg har vært på båttur i Gåseidvika. Rygga fint og flott ned rampa, fortøyde båten til flytebrygga. Lå der i to timer før jeg padlet tilbake og tok båten opp igjen :thumbsdown:

Fikk altså ikke start, greide ikke mate motoren med nok drivstoff. Belgen ble pumpet løpende, men etter 2-3 sekunder drift stoppa motoren og jeg måtte til med å pumpe igjen. Har skjedd en gang tidligere, men da fikk jeg start etter å ha fått drivstoffslangen ut av klem, endel pumping og endel prøving. Men nå ville det seg bare ikke. Så nå står båten på hengeren utenfor døra hjemme, klar for feilsøk imorgen og uka som kommer.

Ikke at jeg kan noe, men jeg planlegger å bytte forfilter og bensinfilter. Tenker kanskje at om det er endel skit i disse, kan gjøre at motoren ikke greier å bygge opp trykk. Båten har stått en måned nå, og etter siste tur var den ganske tom for drivstoff. Hvis noen har forslag eller lyst å komme og inspisere/bistå er det bare å ta kontakt, stiller med kaffe :yesnod:

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

jo, alle ligger vel forsåvidt gratis, men jeg har stømkort, og betalt min skjerv. 250 kr for stømkort i året. Du skal ikke se bort ifra at det kommer avgift her etterhvert. Særlig for de som sniker til seg strøm som ikke-medlem og ikke betalt årskort. Som ikkemedlem kan man bli henvist til bryggene sør i bukta.

uansett, ligger 3 båter her. Stille rolig.

Chrisrik, høres ut som en fortreffelig båttur :) hehe. skal jo være glad du ikke fikk startproblemer for anker utenfor Giske eller lignende. Blir belgen hard når du pumper? -dersom ikke, så skal du ikke se bord ifra at det er den som er gåen.... men skal ikke si det for sikkert. det er bare en av flere muligheter.

tok tidenes raskeste oljeskift på motoren i dag. ny olje på og ut på fjorden. Lot filteret være for å ta nytt oljeskift i morgen med nytt filter. Dagens tur ble for å rense ut mest mulig gammel olje og evt skit. Ifølge selgers loggbok var forrige oljeskift i 2010. jaja, kjekt å gjøre ting selv.

en god middag ble det også. Plukket noen never kantarell i går på hemmeligplassen. kjøtt på grillen og fløte i sausen.

Å er der blitt strøm å få med? det var eg ikkje klar over. Er ei stund siden eg har vært innom der. Observerte bare det var kommet en masse nye greier liggende der fra litt avstand. Stadig voksende annlegg iallefall. Og bra er det. Kjempeflott plass når solen skinner og en fantastisk utsikt om en går opp på plattingen ved hytta

plutonium, ja jeg synes det har blitt ganske så bra her. mye av anlegget, den delen som er hyppigst brukt, -mot øst, er betong bølgedemper/flytebrygge. Strømanlegget er nytt og vann på brygga. Bra med bølgedemper, for RS Halvdan Grieg passerte her tidligere i kveld. Det gav ganske intense bølger kan man si...

Hadde meg en tur opp til hytta mens det var opphold tidligere i kveld. Veldig koselig med lys langs trappene og utsikt. Plutselig kom en bøling med villsau i fullt firsprang foran meg. Ser det er en del faste brukere av anlegget her. Som blodfersk seiler er det jo litt bevisst at jeg legger meg her. Har mye å lære av de som kan dette. :) forøvrig litt artig at så mange kjenner til denne båten og en av de tidligere eierene. Tror jeg kommer til å beholde dens navn en stund av den grunn, "Samos". Mange som kommer bort og prater om båten pga det.

Dessuten er det veldig kjekt å sette ut gummibåten og dra ut på en lite lokal ekspedisjon mellom holmene her. Det å dra sjøveien inn til Langevågen sentrum for å handle mat er som å komme til en ny plass. Blir nok liggende til i morgen ettermiddag/ kveld. Så om noen har lyst til å ta turen, så stiller jeg med Friele.

Det var en båt som passerte som jeg bare kjente bølgene til. Plutselig braut det innover anlegget her.

Noen på brygga her som sa at RS Halvdan Grieg dro opp halve fjorden her tidligere og flere båter ble påført skader i bauen når bølgebryteren og bauene traff hverandre. Er vistnok en sak som pågår om det. Så det er god grunn til å være obs når en fortøyer her. Mange som går tett oppunder land i god fart.

Mange båter på sjøen i dag. Hyggelig med liv på fjorden. Tydelivis kamp på stadioen i dag. Flere store motorbåter som gikk nettopp og har hatt oppladning til kampen her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...