Jump to content

Båtliv på Mørekysten

Jawik

Recommended Posts

Det nærmer seg helg, godt folk. Hvor går turen?

Noen av dere er vel på langtur? -en av oss sunnmøringer har vel nettopp fått ålegraset ut av kjølevannsinntaket sørafor.

Tenker jeg går til Gåsholmen, Seilerhytta ved Langevågsholmene, i morgen. Synes det er veldig kjekt å gå dit. 45 minutter fra hjemmehavnen og ro og fred. 5 minutter med jolla til langevågen sentrum for å handle. Mulig jeg prøver ut nybøya til Ålesund Motorbåtforening. Til bruk for alle, max 10 tonn, inntil ett døgn. Posisjon er i lagunen på vestsiden av Gåsholmen. GPSposisjon kan fås på IM. Godt tiltak og ingen er ekskludert.

31.07.2012_058.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)

stemmer det plutonium. litt inn i bukta på flatholmen mot vest. avstanden til land er slik at det bør gå bra å ha akterførtøyning til bøya og daug i land også... innseilinga er 3-4 meter, men hold bb på vei inn. det er et skjær som burde vært merket på sb side som er overfødd på høy flo. inne i lagunen er det 10 meter på det dypeste med mudderbunn

Nåja, kom i går :) det ble vitterlig kommentert av en av de andre faste her :"du er her ofte".

-bør vel etterhvert bidra litt i arbeidet her ute, ettersom jeg har blitt fast bruker.

Jeg bor jo i båten, og å dra på tur er like lettvint som å kjøre seg en tur med bil.

Egentlig er det for min del ideelt å gå hit. En knap time ut hit fra hjemehavnen, og det er som å være på ferie. Håper det er søndagsåpen butikk i Langevåg, for jeg har bare kaffi nok til frokosten... Trenger majones også. Og potet, rømme, dill og sitron til nystekt makrell...

Jasså du ligger og passer på bøya? blir det en ny djevelbøye det der :giggle:

Ingen Brustadbu der ute nei men SevenEleven/Shell er åpen. Vel med forbehold om du ikkje er en real morgenfugl og er oppe halv seks...

En time å gå og har hjemmehavn i Ålesund. Hmm hvordan er det mulig forresten

Hjemmehavnen er helt nordvest på Tørla. Ca. 5 nm ut hit. Helt passe.

Kom på at det er Shell i longbay city. De har vel neppe potet, så da blir det ris til makrellen.

Hehe, ja, skal tro om det blir en djevelbøye.. Neppe... Den er til fri bruk og ligger såpass til at man ikke ligger så langt inn for anker. Dessuten er det 10 tonn grense.

Men her har jeg fri strøm og vann som betalende medlem. Så å ligge på bøya blir nok bare et alternativ for dagstur om en vil ligge for seg selv.

mente å skrive "helt nordøst"... og det er faktisk ca. 5 nm ut dit. I fem knop, hvor lang tid tar det da? :)

men turen ut dit er faktisk en del av selve turen, selv om jeg tidvis gikk for full spiker en stund i dag... og bikka 6,5 knop med jolla hengende etter og noe grodd skrog.

Fint når en passerer Bjørneholmane, sikter inn Gåsholmen gjennom pulpiten og trykker "auto" på Simraden. Da må jeg alltid ha meg en tur på do.

Edit:

Nei jaggu, målte opp distansen nå. 3,8 nm er det. Men jeg beregner en time. Må jo knote litt.

men turen ut dit er faktisk en del av selve turen, selv om jeg tidvis gikk for full spiker en stund i dag... og bikka 6,5 knop med jolla hengende etter og noe grodd skrog.

... sikter inn Gåsholmen gjennom pulpiten og trykker "auto" på Simraden. Da må jeg alltid ha meg en tur på do.

Hehe, jada, nyt turen i sakte fart, gjør jo det sjøl ... Men sitt ikke for lenge på do med autoen ... :diving::wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

hehe, jeg innvilger meg selv rett til å stå når jeg later vannet underveis. Dekksluka er rett over toaletter så jeg har god utsikt. Det var faktisk en dødsulykke rett utpå fjorden her på siste halvdel av 70-tallet. To karer holdt på å trekke garn mens en større båt kom fra et anlegg inne fjorden. Vedkommende gikk på autopilot, fulgte ikke med og rant fiskerene i senk. En av de fulgte ned med garna. Jeg er kun raske turer ned under dekk om jeg ikke har utsyn.

06.08.2012_001.jpg

Mot vest. Det ble pent vær i kveld.

05.08.2012_005.jpg

I natt ved Gåsholmen.

Vi er på tur på mørekysten nå og ønsker noen tips. Vi har gått over Stadt og innom Fosnavåg, Åleby, Fjørtoft, Harøy/Finnøy, Sandøy, Ona og Kristiansund. Vi fortsetter nok litt norover før vi snur.

Vet ikke når du skal snu, men ser at fra lørdag er det meldt sommer og sol i fylket. Så en avstikker inn i fjordene kan bli fint. Ta deg gjerne en tur til Molde før du fortsetter mot Geiranger.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dersom Geiranger ikke er en absolutt MÅ destinasjon, fordi det blir snakket så pent om det, så anbefaler jeg heller å gå til Øye i Hjørundfjorden. Da får du med deg en majestetisk fjord og en svært pen plass, Øye, uten å svi av alt for mye drivstoff. Det er begrensert hvor mye underholdningsverdi det er i mange timer med fjord...fjord...fjord.

Fra Ålesund sentrum til Øye er det 25 nm via Borgundfjorden, Vegsundet over Storfjorden før du går inn Hjørundfjorden.

Fra Ålesund sentrum til Geiranger er det 52 nm via Bogundfjorden, Vegsundet og østover inn Storfjorden mm.

På Øye er det et meget pent hotell, Union Øye, som er kliss likt det opprinnelige majestetiske Union hotel Geiranger. Liker dere topptur kan fjellet Slogen anbefales ved å gå opp fra Øye. 5 timer opp og 3 timer ned. ca... 1556 meter over havet og plass til 6-8 personer på toppen :) Gir en mektig utsikt over sunnmørsalpene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...