Jump to content

Båtliv på Mørekysten

Jawik

Recommended Posts

Vi er på tur på mørekysten nå og ønsker noen tips. Vi har gått over Stadt og innom Fosnavåg, Åleby, Fjørtoft, Harøy/Finnøy, Sandøy, Ona og Kristiansund. Vi fortsetter nok litt norover før vi snur.

Har ikke vært nord om Bud, men Grip burde vel besøkes hvis godt vær. Håholmen er vel også et besøk verdt. Tips om neste ankomst Ålebyen hadde vært fint :cheers_wine:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg var med båt opp til Håholmen her nå før sommerferien, fantastisk tur. Glemte å nevne Averøy, her er en haug av fine plasser. Natt til lørdag traff jeg noen lokale som var godt påseilet - og de var veldig samstemte om at Sveggen var idyllen der i området (rett etter at man runder den nordlige odden av Averøya på tur sørover på yttersiden).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Geiranger har vi allerede slått fra oss da chiefen ombord har jobbet lenge på Hurtigruten og sett den utallige ganger. Vi snur sikkert om cirka 3 dager og planen er å ankomme Ålesund igjen den 16. og få med oss Jugendfestens første dag, har også fått med meg at det samme helg er trebåtfestival i Ulsteinvik så vi går sikkert der den 17. Vi så en plakat på kaien her om Grip og det så vakkert ut, minner fra bildet om Ona som vi var på i går. Akkurat nå åpnet himmelen seg her for å vaske båten!

Vi gikk litt videre i dag og etter en rask diskusjon fant vi ut at vi har mest utbytte av å bruke tiden ute på øyene fremfor å besøke de lange fjordene. Vi gikk over til Smøla og endte opp på vestsiden av Hitra. Ser ut til å være mange steder rundt Hitra/Frøya som kan se fine ut...

Vi gikk litt videre i dag og etter en rask diskusjon fant vi ut at vi har mest utbytte av å bruke tiden ute på øyene fremfor å besøke de lange fjordene. Vi gikk over til Smøla og endte opp på vestsiden av Hitra. Ser ut til å være mange steder rundt Hitra/Frøya som kan se fine ut...

Knarren er en kosli plass. Med drivstoff og jokerbutikk. frøyafestivalen hadde mye bra artister, men er for sent nå..

ellers er det masse fine øyer rundt omkring der. hopsjøbrygga har restaurant og pils

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er man først i området er det en flott plass som heter Børøysundet ved Hitra! flotte brygger, kortpumpe med diesel og bensin. en fin restaurant med veldig bra sjømat!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dersom dere tar en avstikkere innom Molde, så skal Hjertøya utenfor Molde, rett sør for sentrum, være en veldig trivelig plass. Har alltid hørt den omtalt med positive ordelag og sett bilder der ifra. Tror det skal være noe museumgreier der. Hjertøya er registrert i uthavn-registeret her på BP.

desverre, så har jugendfestesten i år blitt flyttet fra Ålesund sentrum til stadion. Den har tidligere alltid blitt arrangert i sentrum, og da er det perfekt å ligge med båten der for en dram før konsertene. Men det er heller ikke lange spaserturen til stadioen.

Er du på vestsiden av Hitra - så kan du også besøke Grefsnesvågen. Der ligger Targa'en når den ikke er i bruk.

Kan også anbefale Veiholmen (nordvest av Smøla), Titran helt sør på Frøya, samt Mausundvær nord vest om Frøya.

Fine havner alt sammen - samt litt atmosfære.

@Frøken Fryd

Har nettopp vært på rundreise i de traktene du ferdes for øyeblikket!

Kvenvær - Kirkvågen på Fillan - Mausund - Bogøyvær - Sula - Lervågen på Fillan - Kongensvoll - Hellandsjøen - Eidestranda - Hjem.

Mange flotte plasser, men bortsett i fra "Eidestranda" og "Hjem" så ligger alle plassene i Sør Trøndelag og således litt malplassert i en tråd for båtliv på Mørekysten. Men man blir vel tilgitt for en sådan mild forseelse !? :wink:

Om du trenger bunkers så kan det være greit å få fylt tankene ved Knarren i Knarlagsundet. I Børøysund er det også dieselpumpe, men vær OBS på at der er kun 70cm vann ved flytebryggen på lavvann.

Å ligge ved Knarren kan være urolig pga trafikken i sundet !!

Trenger du forsyninger så anbefales gjestehavner i nærheten av Fillan. Da kan du enten benytte Kirkvågen eller Lervågen. Begge plassene ligger 10-15 minutters gange fra Fillan sentrum. Kirkvågen ligger nordom sentrum mens Lervågen ligger sørom. Begge lune havner med vann og strøm.

Fillan sentrum har kjøpesenter med alt hva du måtte trenge, også Vinmonopol.

Om du legger til ved Kirvågen så har du Kustkulturmuseet rett opp bakken forbi kirka. Absolutt verdt et besøk !

Synd du ikke har mere tid på deg til å studere alle perlene. For Hitra, Frøya og hele Frohavet har utrolig mange fine plasser proppfull med sine særpreg og spennende historie :yesnod: !!

Ellers så kan det være på sin plass å minne om at Nordsjøfestivalen, ved Elnesvågen innerst i Frænafjorden, starter opp i dag Fredag 10 August.

Her en link til båtforeningens hjemmeside hvor man bl.a. kan se bilder fra tidligere festivaler og lese om programmet for årets festival.

http://www.esbf.no/index.php?page=start

Ha en fortreffelig helg og en fortsatt fin tur !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da lurer jeg på om ikke jeg har krysset inn igjen i Møre og da våger jeg meg på en oppdatering i tråden :wink:

Ruten vi gikk var som følger: Kristiansund, Kvenvær, Hopsjøen, Sistranda, Mausundvær (Sjøblomsten), Bogøyvær, Sula, Titran og nå har vi akkurat gått inn den flotte innseilingen til Veiholmen. Ikke 100% fornøyd med været her oppe men turen har vert flott!

Vi tar sikkert en tur innom Grip i morgen før vi fortsetter mot Åleby torsdag. Noen andre som skal på Jugendfest?

du får komme deg ned til Eels bay. Sommerens fineste dag i dag. Har brukt dagen på å rubbe og polere skutsida( til Jugendfest), mens båten lå på vann. Tror ikke en muskel i kroppen er ubrukt etter den øvelsen.

Jeg har 3-dagerspass til Jugendfest. Mulig jeg legger meg i Brosundet... eller igrunn mest sannsynlig.

Foreldra mine kom tilbake i dag etter 6 hele uker med båt langs vest-og sørlandskysten. Solbrune ansikt og solbleke fenderstrømper. Skal tro om det har vært bedre vær der sør... forøvrig var det paddeflatt på Stad.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...