Jump to content

Hvorfor er det "galt" å kalle et sjøkart for et draft?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Jeg har lært at dette er enkelt!

Draft, er det GAMLE navnet. Brukt i "gamledager"

Så ble det vedtatt at sjøkart skulle bli det nye navnet, og sjøfartsverket gikk bort fra å bruke draft, i steden sjøkart.

 

Lærte jeg på båtførerkurset i 2004.

Kan dessverre ikke si noe om når dette ble bestemt.

Link to post
Share on other sites

Det som det hersker stor enighet om uansett navnereligion er at dette er gammelt ord og kommer fra før "produktet vi ikke bør nevne navn på" ble "ordentlige" og baserte seg på skisser.

 

Nå er vel ikke "produktet vi ikke bør nevne navn på" ferdige enda.

Og vil vel aldri bli det da det stadig kommer oppdateringer og endringer og må vel da sees på som en skisse før det endelige produktet er ferdig og vil da stå opp fra skissene som SJØKART" - et produkt som aldri trengs å endres/oppdateres- så intil da er vel Draft det riktige ordet.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du glemmer -

c. De som synes diskusjonen er latterlig, har brukt draft fra barnsben av og fortsetter med det av gammel vane.

 

Nja... Det er sjøkart-forkjemperne som mener det jeg har satt som a og b. De vil nok hverken innrømme at diskusjonen er latterlig, eller at man skal få bruke ett dekkende ord man er vokst opp med. Så jeg og du kan nok enes om C, men dette er ikke ett alternativ sjøkart-fanatikerne kan godkjenne.. til det er det en for viktig sak.. :wink:

 

I løpet av helgen har jeg lurt på å printe ut tråden "Fine plasser på Hvaler" og merke av disse i ... draftet mitt. For det blir vel ett draft da, når jeg har skriblet ned masse fine ankringsplasser for fremtidig visitt ?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hele diskusjonen tråden minner meg om: kaller man det tommestokk eller meterstokk????

 

Å da må jeg fortelle en morsom historie som har alkkurat med holdinger til gamle uttrykk. :cheers_wine:

I ungdommen var jeg tømrer og arbeidet med en garvet tømrer som hadde vært i faget i 30 år :eek: , det var konsekvent tommestokk for ham. Vel det gikk meg på nærvene da jeg hadde tegninger og modulsystem i det metriske system, men gav ham en amerikansk tommestokk. :giggle: hva tror dere skjedde???

Jo den garvede tømreren med 30 års erfaring snudde og sudde å vendte på denne tommestokken som bare var i tommer på begge sidene :nonod: og konkluderte med at denne tommestokken var ikke brukane :smash: - Hvorfor er den ikke brukene da :confused:

Den manglet det metriske systeme :giggle:

 

Jeg svarte ham at nå har du fått en tommestokk at du ikke kan bruke den er ikke mitt problem, men skal du jobbe med meg heter det meterstokk. Slik fikk jeg avbrutt myten om "tommestokken" i mitt arbeidsmiljø, gikk altid rundt med en tommestokk og en meterstokk på meg.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...