Jump to content

Varme i båt ved vinterlagring


Finn Erik

Recommended Posts

Jeg lagrer båten i en plasthall/telt uten noen form for varme, har satt inn fuktballer og eddik for å hindre fukt og vond lukt. Er likevel litt bekymret da jeg syntes at den relative fuktigheten er høy.....Den holder seg på mellom 70 - 80 %. Lurer derfor på om jeg skal sette inn noe varme. Liker det ikke da jeg tenker på brann, hører jo med javne mellomrom at båter brenner under vinterlagring på grunn av varme i båten.......Har hørt at det enkleste er å ha en 100W pære stående på. Finnes det noen ovner med lav effekt som er 100% å stole på ?

Link to post
Share on other sites

Thermal vifteovn, tror de selger den hos Maritim også.

http://seatronic.no/varmere-varmovner-c-10...-vifteovn-p-420

Har en slik gående fremme i cabinen hele vinteren. Det holder seg da på ca 50% luftfuktighet. Den er godkjent av forsikringsselskapene ved periodisk ettersyn. Går på "Eco", da trekker den ca 400 watt. Har selvfølgelig veltesikring.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 små frostvakter på 200w hver.

En nede mellom soverom og bad, en oppe i salongen og en i motorrom.

Knusk tørt og god luftsirkulasjon hele vinteren.

Jeg hadde nok ikke turt å sette inn vifte - eller oljeovner,

men varmerør og frostvakter er fri for mekaniske deler og har hver for seg små effekter (opptil 200w).

Da kan du heller ha flere fordelt i båten enn en potensiell brannfelle på 2000w.

Mine har jeg kjøpt på Clas Ohlson, og jeg mener de kostet ca. kr 198,- pr stk (?).

Uansett var de så billige at prisen tangerer et par flasker jordslagfjerner som fort blir alternativet.

Link to post
Share on other sites

De tørrballene som selges på Biltema etc. trenger +grader for å virke effektivt. Ved frostgrader klarer de ikke å slippe fuktigheten ned i skålen under, samme med de elektriske avfukterne.

 

Jeg er veldig førnøyd med den forsikringsviften henvist til over her. Defa sin vifteovn har jeg dårlig erfaring med. Virker topp til oppvarming om morgenen av bil, men ikke noe mer. Har 2 Defa vifter jeg har brukt til å holde varmen i noen rom under husbyggingen. Og virker som de har noen lager som ikke tåler bruk over lang tid. For begge begynte å pipe i lageret innen 2 uker var gått.

På en eldre type Defa jeg hadde skjærte viften seg fast, uten at elementet slo seg av. Det var ikke et pent syn dagen etter.

 

Men det aller tryggeste for de bekymrede er nok noen lyspærer for å holde +grader, og tørrballer.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ettersom angsten er stor for fuktighet og lukt i båten, har jeg lagt inn følgende utstyr.....

 

1 x 200W varmeovn ( frostvakt) mellom maskinene, denne står på max

1 x 200W varmeovn ( frostvakt) i akterkabinen som også står på max

1 x termovifte som nevnt over som står på ECO mode = 400W

1 x luftavfukter som står inne i kabinen, trekker en 400W

 

Luftavfukteren og termoviften kjøpte jeg forrige mnd, er KJEMPE fornøyd :cheers_wine: JA, trekker nok inn en del fuktighet utenifra, men kan love dere at det er tørt inne i båten mens bergensværet hamrer på presseningen :cheers: Strømregningen, ja den kommer til våren :yesnod:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den her må vel duge for en båt under 30 fot? Er man nødt til å ha avanserte opplegg for landstrøm (jfr. alle tråder om temaet tæring), eller trenger man bare en god jordet kabel fra varmeren til strømboksen på brygga?

 

Edit: da tenker jeg på båter som ligger på vannet.

 

Ex.

Redigert av Exposure (see edit history)

D5L

Link to post
Share on other sites

Har lest litt rundt og leitet i gammle tråder her. Ser at Thermal 2000 vifteovn blir foreslått flere ganger, men også at de har problemer med at viftene ikke er helt gode. Har gått i stykker i fra en mnd. til tre år, ser også at det er en som har byttet til et nytt og bedre Elfa lager på viften. og at den etter det har fungert bra.

Jeg sitter likevel igjenn med en oppfatelse av at frostvakter på en 200w regnes for ennå sikrere. Har dere noen erfaring med hvordan forsikrings-selkapene stiller seg til disse frostvaktene ?

Er kansje bedre å ha en mindre sikker Thermal 2000 og ha forsikringen på det tørre.

Kansje lurest å ringe IF først for å høre hva de mener... her skal det ikke tas noen tjangs.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en thermal vifteovn på 2000W stående på eco-nivå for 3. vinteren nå, og syns det har vært bra. Som frostvakt, eller som oppvarming/lunking i kabinen. Luffuktigheten er svært lav gjennom vinteren...under 40 %.

 

Mener det er viktig å ikke slippe inn fuktig luft utenfra...det høyner den rel. fuktigheten om bord. En varmevifte vil redusere fuktigheten uansett, men mye bedre hvis du ikke slipper inn unødig fuktig luft.

Link to post
Share on other sites

Har 3 stk 80 watts varmerør ombord, et i motorrom + et foran og et bak i salongen. Har 300 watt tilgjengelig i havna. Skjønner ikke at noen tør å ha vifteovner ombord, lyspærer og fjøslamper er også skumle greier. Blir garantert avkortning på forsikringen hvis noe skjer.

 

Varmerørene tåler at en avis blir liggende oppå uten at det tar fyr. Billige er de også. Det blir fin luftsirkulasjon i båten og det er ikke noe "båtlukt" etter en lang vinter.

Kjøpte mine hos Maritim, men tror de selges i de fleste båtutstyrsbutikker i landet, ser at Seatronic også har de i katalogen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at noen tør å ha vifteovner ombord, lyspærer og fjøslamper er også skumle greier. Blir garantert avkortning på forsikringen hvis noe skjer.

 

Vifteovnen nevnt over her er godkjent av forsikringsselskapene om båten har jevnlig tilsyn. Om den velter kopler den ut. Har den selv stående på teakdørken, og stabler selvsagt ikke brennbart materiale rundt den.

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tror ikke det er noe problem med høy luftfuktighet i båten før temperaturen stiger til våren.

Muggdannelser opptrer ved fuktighet i en vis temperatur(skulle anta over 10 grader) og uten tilføring av frisk luft.

Da er det bare å sorge for god lufting.

 

Ja for du er vel nedom båten en gang i uka?

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Denne sesongen brukte jeg elektrisk avfukter et par døgn etter opptak. Ble noen liter vann av det - tydelig at det er behov for en skikkelig tørk etter en sesongs bruk. Så regner jeg med at tørballene fra biltema vil bidra til å holde luftfuktigheten nede på et akseptabelt nivå. Det er riktig at disse har liten effekt når temperaturen synker et stykke under null grader, men da vil man som regel heller ikke ha et fuktproblem. Kald luft = tørr luft.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vifteovnen nevnt over her er godkjent av forsikringsselskapene om båten har jevnlig tilsyn. Om den velter kopler den ut. Har den selv stående på teakdørken, og stabler selvsagt ikke brennbart materiale rundt den.

 

 

Har du fått definert fra forsikringsselskapet hva "jevnlig tilsyn" innebærer? En dag i uken - hver dag ? Det er jo flere tidligere tråder her på BP hvor såkalte "sikre vifteovner" har sviktet.

Den dagen det tar fyr drar forsikringsselskapet garantert frem noe med liten skrift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...