Jump to content

Varme i båt ved vinterlagring


Finn Erik

Recommended Posts

Nå har jeg åpnet for lufting så da får jeg se om luftfuktigheten synker eller øker med varme på.

Har du varme på, vil antagelig luftfuktigheten synke. Dette fordi fuktigheten i luften kondenserer på de kalde flatene, og ligger der som vann. Dette er ikke nødvendigvis positivt. Lav luftfuktighet i båten kan, med andre ord, rett og slett bety at vannet har flyttet til et annet sted (hvor du kanskje ikke ønsker å ha det).

 

Det beste, tror jeg, (hvis man ikke bor i båten) er trolig god (tvungen) ventilasjon, og null varme.

Link to post
Share on other sites

Som det framgår i en annen tråd jeg har her inne: "Fra Belissimo til 31 Tornado" så lagrer jeg min båt i en plasthall/telt. Problemet er da at det er ytterst lite gjenomlufting i en slik hall. Ved stadige temperatursvigninger som vi har i Stavern/Brunlanes på denne årstiden oppstår det en del kondens/fuktighet inne i en slik hall. Når temperaturen stiger ute er båten fortsatt kald inne i plasthallenhallen. Resultatet har da vært at selv med 7 tørrballer har båten vært veldig fuktig. :nonod: Har nå, som jeg har skrevet over satt inn en Thermal 2000 vifteovn som står stilt inn på økonomi, den bruker da bare 2 amp. som skal tilsvare et sted mellom 25 - 30 W og det ser ut som det løser problemet. Den relative fuktigheten er nå etter et døgn nede i 60% og temperaturen i og på båten er høyere enn omgivelsene rundt så nå er båten blitt tørr og fin. :yesnod:

Takker for alle konstuktive innspill og tips om vifteovnen.

Link to post
Share on other sites

Kjører du den på 12 V ? :giggle:

Thermal ovnen bruker ca. 400W i øko.

 

Jeg kjøpte ovnen hos Werner i Sandefjord og fikk en god innføring i bruk av den. Jeg hevdet også at den bruker 400 W på Øko, etter opplysninger i denne tråden. Selgeren sa nei den bruker ikke så mye, viste til bruksanvisningen se innlegg 33 i denne tråden hvor det er link til bruksanvisning og hevdet at den bruker kunn 2 amp. og regnet om fra en tabell... Dette er som dere skjønner ting ikke jeg har peiling på. Men reagerte på at de var utrolig lite. Setter derfor stor pris på om noen kan forklare meg hva det betyr at den kun bruker 2 amp. i økostilling.....Fant heller ikke noe i bruksanvisningen som skulle tilsi at den bruker 400 W. Blei nok lurt der da :cryin:

 

En elektrisk avfukter er vel relativ dyr og skal vel også ha + grader.....eller? Type ? Pris ? wattforbruk ?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det.....og takker for den.....en stund siden barneskolen skjønner du og jeg var nok heller ikke den flittigste eleven.....men heldigvis så hører jeg til de få av rasen som har mot nok til å inrømme og spørre når det er noe jeg ikke kan.

Kan nok hende det kommer av at jeg kan mye om mange andre ting, som mange andre ikke har peiling på eller kan noe særlig om. Blir jeg spurt så prøver jeg å svare uten å hovere, selv om jeg mener det er selvfølgligheter.....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Thermal ovnen, dvs forskjellen av å ha den stående på 24-7 kontra ingenting er veldig stor. Det blir svært merkbart tørrere i båten. Men jeg er ikke helt fortrolig med å ha en vifte på i båten over så lang tid. Samtidig ser jeg at det går mye strøm. Vi betaler 1 kr pr kw og jeg har måler og ser at det går ca 12 kw pr døgn. Jeg vil ikke ha den lavere enn 4 på vifta, det virker som om den trives best med litt fart og dermed bruker den ca 500 watt. Vel, det blir ca 2200 pr sesong og det er jo litt, men viktigst for meg er at jeg ikke trives helt med å ha en vifte på i båten så i dag kom jeg hjem fra Maritim i dag med et slikt varmerør på 135 watt... :rolleyes: Det kan sikkert ta fyr det også, men sjansen må være svært liten, du har iallefall ikke så mye varme og heller ikke noe vifte som kan svikte. Planen er å bruke dette når det ikke er så veldig fuktig ute og så setter jeg heller på vifta når det er øspøs. Så får vi se da om dette var noe smart... Testing pågår i kjelleren, røret blir så varmt at jeg kan bare ta på det en liten stund. Vel, vi får se da...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser at diskusjonen fortsetter i tråden her. Forstår jo at varme binder fuktigheten i luften, men kan noen forklare meg hensikten med å varme opp båten i tørr vinterkald luft? Er det ikke bedre å fjerne fuktigheten i båten ved bruk av avfuktere og/eller fuktslukere? Er det ikke bedre å fjerne kilden til problemet, enn å på død og liv holde på den? Og hva med strømforbruket? Tydelig at strømprisen i Norge er altfor lav :rolleyes:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I havna hos oss ligger volten ombord nå på 200. I fjor lå den på 190 volt. Jeg kan ikke skjønne at annenhver båt på land må ha varmovn ombord. Har man vinterkonserveret så er det gjort slik at båten tåler en vinterlagring. God gjennomtrekk løser fuktproblemet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt enig, Astor. Inge vits med varme ommbord når båten ligger på land ute så lenge man har ok lufting. Jo dårligere lufting jo mer fuktslukere trenger man. Jo mer av madrasser, puter, møbler etc man har ombord om vinteren vil gjøre at mer fuktighet "lagres". Ta ut mest mulig av båten.

 

Satte i går på avfuktern et døgn ombord hos meg kombinert med litt varme fra vifteovnen. Kom ca 1-2 liter vann i beholderen. Luftfuktigheten var ca 50% ved 12 grader inne da jeg koblet den fra. M.a.o, ingen problem med luftfuktighet. Lar vifteovnes stå på når når det er rindt null grader. Blir det mange kalde så slår jeg den av. Alternativet er så fyre skikkelig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men viktigst for meg er at jeg ikke trives helt med å ha en vifte på i båten så i dag kom jeg hjem fra Maritim i dag med et slikt varmerør på 135 watt... :rolleyes: Det kan sikkert ta fyr det også, men sjansen må være svært liten, du har iallefall ikke så mye varme og heller ikke noe vifte som kan svikte. Planen er å bruke dette når det ikke er så veldig fuktig ute og så setter jeg heller på vifta når det er øspøs. Så får vi se da om dette var noe smart... Testing pågår i kjelleren, røret blir så varmt at jeg kan bare ta på det en liten stund. Vel, vi får se da...:)

 

Jeg trivdes også dårlig med vifteovn ombord - har hatt varmerør i 3 sesonger og er godt fornøyd med det.

Hører at det er flere båtforeninger som har planer om å forby alt annet enn varmerør til oppvarming ombord på grunn av brannfaren med vifteovner og fjøslamper etc.

Dessuten så er ikke mange strømanlegg i havnene dimensjonert for strømslukere av noen vifteovner.

Varmerørene jeg har ombord drar under 300 watt totalt.

Link to post
Share on other sites

Mathilde

Det har liten hensikt med varme gjennom en stabil periode med kulde, enig. Problemet er at varme har desto mer hensikt i overgangene (før/etter kulda) Jeg for min del har ikke anledning til å springe opp og ned i båten i hytt og pine, styrt av værmeldingene. Det skifter som kjent svært fort i dette lendet...

 

Når det gjelder varme i båt på land kontra vann om vinteren så vil jeg påstå at problemet med kondens etc er størst på land. På vannet har man "grunnvarme" fra vannet båten ligger i som stabiliserer det hele. Jeg har ligget på vannet de 10 siste årene nå med kun 250W i 35 fots båt. Alle luker oppe + presenning med god lufting, fungerer utmerket.

 

Jeg forstår forøvrig ikke at dere tør å ta sjansen på vifteovn i båt uten tilsyn. (tilsyn er ikke en tur eller to i løpet av en uke)

Selvsagt har de fleste gode erfaringer, men hva dersom dere får varmgang i et lager, eller noe annet skjer??

Vifteovn er og blir en kritisk faktor, uansett konstruksjon.

Hjelper lite at forsikringen i utgangspunketet dekker når båten (og nabobåtene) ligger der som svidde skosåler....

Link to post
Share on other sites

Hadde båten på sjøen sist vinter og på land denne vinteren. Enig i at behovet for varme er klart størst på land. Jeg dekker ikke til båten min med presenning så luken må være lukket. Har montert et 80w varmerør i motorrom og to av de minste (40w) varmerørene ved skroggjennomføringene (en under byssa og en bak dassen). I tillegg har jeg en 400w panelovn som står på halv effekt. Føler at dette er greit anvendte penger når jeg kommer om bord og det er tørrt og godt. Sikkert en annsen situasjon i området med stabilt vinterklima.

Link to post
Share on other sites

Det krabber nedover.......i dag var det +15 grader i båten og 60% relativ fuktighet, det regner og er fuktig grisevær ute. Regner med å slå av ovnen og sette inn et varmerør når det blir kaldere, tørere og mer stabilt i været. Wærner i Sandefjord hadde 80 W varmerør til kr. 465.- så det blir nok et sånt, selv om båten er klargjort for å klare å stå uten varme........

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder varme i båt på land kontra vann om vinteren så vil jeg påstå at problemet med kondens etc er størst på land. På vannet har man "grunnvarme" fra vannet båten ligger i som stabiliserer det hele. Jeg har ligget på vannet de 10 siste årene nå med kun 250W i 35 fots båt. Alle luker oppe + presenning med god lufting, fungerer utmerket.

 

Jeg forstår forøvrig ikke at dere tør å ta sjansen på vifteovn i båt uten tilsyn. (tilsyn er ikke en tur eller to i løpet av en uke)

 

I opplag på land under pressening har jeg opplevd svært lite kondensproblemer i lukket båt. I kalesjebåt var det noe mer fukt, men fuktslukere gjør jobben. Brukte ikke varme.

Ligger man på vannet i opplag med pressening på så blir det nok omtrent det samme. Har man derimot ikke pressening på så vil nok kanskje ujevn temp og fuktighet bli en noe større utfordning.

 

Med båten på vannet tok jeg som nevnt ut litt vann med avfukteren her om dagen, ikke 1-2 liter som jeg skrev. Det var ca en halv liter. Bommet helt da jeg trodde beholderen tok mye mer den gjør. (tar 3 liter ikke 6 som jeg trodde).

Har vifteovn på økonomi stilling (400W) på nå. Ser etter den hver dag. Ingen problem. Å la den stå i ukevis uten tilsyn hadde jeg ikke gjort. Vil vel være ganske mildt nå fremover så da setter jeg på 200W frostvakt/ovn og slår av vifteovnen. Blir det stabilt og kaldt om en stund så slår jeg nok kanskje av alt. Får observere og sjekke hva som er best etter hvert.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at diskusjonen fortsetter i tråden her. Forstår jo at varme binder fuktigheten i luften, men kan noen forklare meg hensikten med å varme opp båten i tørr vinterkald luft? Er det ikke bedre å fjerne fuktigheten i båten ved bruk av avfuktere og/eller fuktslukere? Er det ikke bedre å fjerne kilden til problemet, enn å på død og liv holde på den? Og hva med strømforbruket? Tydelig at strømprisen i Norge er altfor lav :rolleyes:

 

For min del som vestlending, er et vanlig vinterdøgn kanskje ned i -2 på natta og opp i 2-4 grader på dagtid. Uten varme ligger rel.luftfukt på ca 80 %, puter og kart er fuktige, og karet under tørrballene er fullt av vann. Med denne varmen ligger luftfuktigheten på ca 60% og interiør/kart i båten er knusktørrt. Tørrballene er stort sett tørre også. Max et par dråper. I forhold til drivstoffutgifter blir det ekstra strømforbruket en bagatell. Særlig greitt å slippe stress med vinterkonservering når en jevnlig bruker båten gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...