Jump to content

Varme i båt ved vinterlagring


Finn Erik

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke at båthavnene bortover tillater å at medlemmer har varmeovner om bord vinterstid.

I sarpsborg båtforening (hvor dette er ulovlig) er det stadig noen kjekkaser som prøver seg med elektrisk varme ombord.

dette har resultert i at foreningen fjerner strømmen fra havna 3mnd om vinteren... og de som har blitt tatt fdor å ha varme ombord, har fått tilsendt en regning i posten med 2000w ganger ganget 24 timer i 90 dager. sikkert en koselig julegave :giggle:

God lufting er det som gjelder når man lagrer en båt!

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet vil utlufting være nok. Men det hender vi har lengre perioder med rå høstung regnværsluft. Ved å ha luker og annet på vidtgap drar man inn denne luften i båten. Tidligere var jeg også tilhenger av "full åpenhet" ( :wink: ), men har de senere årene byttet strategi. Luker stengt - tørrballer og avfukter.

Link to post
Share on other sites

Så lenge man har egen kurs med måler ser jeg ikke noe problem i å ha en ovn stående på ombord. En annen ting er at jeg ikke ser noe poeng i det, med en tett (for lekkasjer) og godt ventilert båt er det ingen som helst problemer med fuktighet ombord om vinteren! Jeg har hatt båt på sjøen om vinteren uten varme i 8-9 år nå, og eneste gang jeg har hatt problemer med fuktighet ombord er da jeg hadde en liten lekkasje i fordekket. Eneste varmen jeg har ellers er en vifteovn som brukes når jeg jobber i båten, og da kun for mitt eget velvære. Å bruke strøm for å holde båten varm når jeg ikke er der er som å fyre for kråkene etter mitt syn. Båten greier seg i alle fall like greit uten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du fått definert fra forsikringsselskapet hva "jevnlig tilsyn" innebærer? En dag i uken - hver dag ? Det er jo flere tidligere tråder her på BP hvor såkalte "sikre vifteovner" har sviktet.

Den dagen det tar fyr drar forsikringsselskapet garantert frem noe med liten skrift.

 

I følge gjensidige nor - ukentlig tilsyn.

www.maritim.no/pdf/1/Thermal-2000-bruksanvisning_19112002.pdf

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har rundt 18 grader om hele vinteren,har da bra tilgang til strøm.

Båten ligger ute på havet hele året,kun opp for stell hvert år.

Tror ikke det er verdt å ha på for lite varme, sjansen for kondens er stor om bord i båt,for lite varme kan resultere i at plasser om bord i kriker og kroker ikke får nokk temp til å forhindre kondens.

Lukk opp skap dører og det som kan åpnes for rikelig tilgang til lufta og tempen som er i båten.

Det holder ikke bare med frostvakt til motor for å avverge andre skader om bord etter en vinter med kald og mildver flere ganger gjennom vinter,betal heller di ekstra kronene for rikelig med varme ombord.

En båt kan sammenlignes med et hus,mange hus som står tom med bare såvidt varme på for å forhindre frysing av vann,får skader på sikt av at det har vært for lite temp i huset,det samme gjelder båt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er verdt å ha på for lite varme, sjansen for kondens er stor om bord i båt,for lite varme kan resultere i at plasser om bord i kriker og kroker ikke får nokk temp til å forhindre kondens.

 

Kondens skyldes forskjell i temperatur, ikke kulde som sådan. Jeg har verken kondens eller mugg i min kalde båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Føler meg trygg med varmerør ombord.De siste jeg kjøpte har også IP 55 godkjennelse . Det betyr at de tåler vann og kan plasseres der hvor det kan forekomme fuktighet. Har en liggende under motorblokken, der kan det forekomme vann fra diverse kilder.

Når du har en båt til mange hundre tusen er det litt kjipt å få brann ombord på grunn av bruk av lyspærer og billige vifteovner som oppvarming.

Link to post
Share on other sites

Leste i et av innleggene her bruksanvisningen til Thermal 2000 vifteovn. Det står at den SKAL kobles direkte i veggutak.......men så står det videre at dersom det likevel skal brukes sjøteledning, så skal det være OSV. :headbang: Gensidige godkjenner de ovnen kun når den står koblet rett i veggutak eller??? Lurer på hvor mange båter som ligger på land om vinteren som har mulighet til å koble en vifteovn med 1,5 m kabel rett i veggkontakten.... Det var det med den lille skriften da..... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Leste i et av innleggene her bruksanvisningen til Thermal 2000 vifteovn. Det står at den SKAL kobles direkte i veggutak.......men så står det videre at dersom det likevel skal brukes sjøteledning, så skal det være OSV. :headbang: Gensidige godkjenner de ovnen kun når den står koblet rett i veggutak eller??? Lurer på hvor mange båter som ligger på land om vinteren som har mulighet til å koble en vifteovn med 1,5 m kabel rett i veggkontakten.... Det var det med den lille skriften da..... :crazy:

 

Nah, er jo egentlig bare sunn fornuft det som står der. Foreksempel at du ikke skal bruke en skjøteledning som er tynnere enn kabelen til ovnen for at ikke skjøteledningen skal bli overbelastet. Tror ikke jeg har sett skjøteledninger som er tynnere enn kabelen til denne ovnen, så det er helst en typisk "idiotsikring" i bruksanvisningen ala "ikke tørk katten i mikrobølgeovnen".

Nå skal det sies at som vestlending lagres båten på sjøen, så har aldri sjekket evt begrensninger ved opplag på land.

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med den trådløse?

 

Jeg har den trådløse i båten og den viser en relativ fuktighet på mellom 70 og 80 % Har en mekanisk på veggen som står konstant på 72 % Aner ikke om de er riktige noen av dem, kan ikke forstå at det er så fuktig. Men det er derfor jeg er bekymret......

 

Var i kontakt med IF i dag, fant til slutt fram til en som blei kaldt for sikkerhetsansvarlig. Han sjønte ikke at Gensidige kunne godkjenne en spesiell ovn. Så lenge det var forsvarlig gjort med hensyn til avstander og lignende, mente han at mann kunne bruke en hvilken som helst ovn. Han hadde selv en ovn stående i båten og så ikke noe problem med det, Så lenge den stod inne i båten, var vel ikke noe værre enn å ha en ovn stående på i huset mente han.

Snakket også med Werner i Werners båtbu i Sandefjord, han hadde både varmerør på 80 W og Termal 2000 for salg.

Selv så brukte han Thermal 2000 og mente absolutt at det var det jeg skulle ha, et varmerør ville bli alt for lite sa han. De hadde solgt hundrevis av Thermal 2000 og hadde bare opplevd reklamasjon på et par tre av dem. Da hadde det vært på bryteren som hadde sviktet, de hadde da bare byttet ovnen i en ny. Han hadde ikke vært borti at det hadde vært dårlige lager i viften, slik som jeg har lest i en annen tråd her inne.

 

Nei dette er ikke til å bli klok av........

Link to post
Share on other sites

Bruker nå Thermal 2000 vifteovnen ombord. Jeg har min rett i kontakten ombord kun en strømmåler i mellom. Skjønner ikke helt at skjøteledning ikke skal kunne benyttes såsant man bruker en riktig en. Fra landstrøm til båt skal det som kjent være 3G2.5mm2 gummiert ledning. Mellom stiker ombord og ovn bør man jo også bruke en som er rikrig dimensjonert og ikke en med lampettledning.

 

Dette er min andre Thermal 2000. Den forrige modellen hadde en svakhet ved lager i vifta som begynte å bråke i kulde. Sluttet å bruek den i frykt for at lager skulle skjære seg. Skal vær bedre på de nye som selges nå, ble jeg fortalt. Gjenstår å se om det stemmer. Jeg sjekker båten stort sett daglig.

Når jeg ligger på land har jeg aldri varme ombord om båten er tørr og fin innvendig. Nå har jeg litt varme ombord bodelen av båten, og skal se om det er smart eller om jeg like gjerne kan være foruten. Har alltid hatt fuktslukere ombord om det har fungert fint.

 

Nå kommer mildvære igjen med mye fuktighet i lufta.

 

Tillagt: Lager i viften var en kjent feil for noen år siden på Thermal 2000. Werner`s burde vite det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjører en liten test her nå. Var å kjøpte den trådløse fra clas. Startet med -4,8 C og den gikk opp til 62 % fuktighet før jeg startet. Nå viser den + 8,7 C og 54 % fuktighet med alt av luker luket. Skal åpne luker i morgen og se om den øker eller synker. Fuktigheten assa.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Oppnådde maks 15 grader og 49 % luftfuktighet med båten helt lukket. Nå har jeg åpnet for lufting så da får jeg se om luftfuktigheten synker eller øker med varme på.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ligger du på land utendørs?

 

Hadde jeg gjort det så hadde jeg nok gjort som vanlig - ingen varme, litt lufting og fuktslukere satt opp. Synes det var beste løsning. Temp forskjeller skaper kondens, og siden man ikke bruker mye varme så er det best uten, tror jeg.

 

"forsker" litt i hvordan luftfuktigheten endres med/uten varme når jeg ligger på sjøen nå. Er ikke overbevist at litt varme (frostvakt) er til det beste mht luftfuktighet. Fyrer man godt med 3-4 KW så er det sikkert bra, men 3-400W er kanksje værre enn ingenting?

Gjenstår å se...

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temp forskjeller skaper kondens, og siden man ikke bruker mye varme så er det best uten, tror jeg.

 

Synes jeg høres ut som en meget logisk konklusjon. Kan ikke skjønne annet enn at det beste enten er å fyre for fullt og holde hele båten og skroget gjennomvarmt, eller ikke ha varme på i det hele tatt. For å holde båten varm gjennom vinteren kreves det mye energi. Er det fornuftig?

 

Kommer kanskje litt an på i hvilket klima det er der båten lagres.

Link to post
Share on other sites

God lufting er absolutt å foretrekke. Har en lite lufting, er d berre å ta med køyklær etc. hjem. varme/frostsikring kan en selvsagt bruke i motorrom, men d sikreste er å tappe ned varmtvasstanker-avløp etc. Går sikringa eller svikt i strømforsyning på en evt. frostsikring, så frys det istykker uansett.

Sjøv.inntak, etc stenges selvsagt.Har ingen erfaring med luftavfuktere, men er skeptisk til alt som bruker strøm kontinuerlig.Kan selvsagt legge skjøteledn. rett i apparaturen utenom båtens anlegg(tæring) men da må all lufting stenges, skal avfukteren funke.

ps,ingen som bryr seg om evt. luftfuktighet i en bil, eller.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...