Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap

Svaap

Recommended Posts

Mitt kamera har nok fått gjennomgå langt tøffere forhold enn det er designet til å skulle tåle, og har nok tatt sitt siste bilde… :nonod:

Hos Sven Bråthen Elkjøp AS ble jeg møtt med forståelse, selv om jeg beskrev en rimelig røff behandling av det forrige kameraet. En båtinteressert eier har nå erstattet det ødelagte kameraet med et nytt og bedre (!) som tåler både vann, kulde og slag –helt fantastisk kundepleie! :thumbsup:

Elektrikeren har skiftet hele eltavla på gården –med innhold, men kom til å koble om fasene slik at tykkelseshøvelen spyttet planken ut igjen, og båndsaga gikk feil vei (!).. :confused:

Etter å ha vært hos oss fra kl 0730 til 1800 fikk jeg følgende beskjed når jeg ringte ham privat:

”Er det greit at jeg kommer innom igjen i kveld? -Må ta strømmen noen få strakser da..”

Hurra for lokale leverandører som stiller opp!!

Fikk plassert høvelen slik at de lange rekke-emnene kunne kjøres gjennom.

Høvlet 3 av dem ned til 50mm tykkelse, så de er klare til finjustering av kurvene.

Har bestilt en radie-fres (20mm radie) som jeg skal runde rekka med på alle 4 hjørner.

Denne må ha et styringslager (tilsvarende de man har på stål til overfres). Kan ikke bruke side-anlegget på fresen i og med at det er snakk om en kurvet planke.

Ser virkelig frem til å få rekka på plass -og som VOLFRO skrev for noen dager siden å kunne seile med rekka ned i sjøen! :sailing:

:seeya:

På grunn av en selvpålagt innetjeneste i form at å fullføre restaureringen av huset vårt, så har det blitt mindre fremgang på båten de siste dagene.

Fruen og jeg har gjort dette sammen over flere år, men det er alltid noe som ikke blir helt ferdig.

Sluttspurten sto for tur, og vi mobiliserte energi til å gyve løs!

Vi hadde avtalt en ute-pause (friminutt) på dagen i dag, til fri anvendelse. Det ville for hennes del si hest og for min del båt.

Rekkeplankene ble høvlet ned til 45 mm tykkelse, og brakt opp på dekk for å måle av laskene.

20022011_002.jpg

20022011_004.jpg

20022011_007.jpg

Når jeg var fornøyd med plassering, og hadde styr på ikke eventuelle skjønnhetsfeil i endene på plankene ble med i laskene, så målte jeg opp selve skjøtene.

20022011_012.jpg

20022011_015.jpg

Disse ble skåret ut med håndsag på dekk for å slippe tung lemping opp og ned, opp og ned..

20022011_021.jpg

20022011_023.jpg

20022011_030.jpg

På samme måte som med dollbordene så ble den første lasken gjort ferdig, før denne ble risset opp på møtende planke.

20022011_031.jpg

Viktig å holde orden på hvilken side av streken man skal sage på.

20022011_033.jpg

Spent sammen etter utskjæring. Passet fint.

20022011_034.jpg

Samme prosedyre ble gjentatt for plankene på styrbord side.

Her ser dere hvor greit jeg kom unna både kvist og sprekkdannelser i lasken (phu!)

20022011_047.jpg

20022011_052.jpg

20022011_053.jpg

20022011_056.jpg

Rekka blir felt over tappene på rekkestøttene

20022011_059.jpg

Kurven i eikeplankene er nær kurven i rekka. Det er slik materialene skal være (!)

20022011_064.jpg

Det neste jeg skal gjøre med rekkeplankene, er å finhøvle kurvene slik at de er klar til fresing av radie. Har bestilt 20mm radiestål til den stasjonære fresen.

På grunn av at plankene er kurvede så får jeg ikke brukt sideanlegget på fresen for styring.

På en overfres finner man jo bare et stål med styrelager, og det er noe tilsvarende jeg måtte ha på til dette stålet.

Kjøpte for en del år siden et styringslager på Ø100mm, men til dette stålet skulle det være Ø90mm.

Jeg er heldig som kan få litt hjelp til diverse maskinering fra gode kollegaer, og så også i dette tilfellet. Glass/epoxy plate ble maskinert til en eksakt kopi av det lageret jeg hadde, men i Ø90mm.

21022011_001.jpg

21022011_002.jpg

21022011_006.jpg

Stålet kommer til uka så da blir det fresing!

I forkant av losrekka avsluttes den med avrundede knær som går over i en eikeplanke som går helt frem til stevnen. Denne kalles for svinerygg på fiskeskøytene, så jeg kaller den det på balja mi også..

Like før det ringte inn i dag skar jeg ut denne og tilpasset den til stevnen. Lar den være såpass smal (90mm) at jeg får med hakkene på dekksplankene. De har det jo vært litt jobb med kan du si…

20022011_067.jpg

20022011_069.jpg

20022011_070.jpg

20022011_072.jpg

Phu.....

Tar nesten like lang tid å poste som å snekre... :rolleyes:

Redigert av Svaap (see edit history)

Fortsatt inne-snekre-tjeneste på oss... :rolleyes:

Fikk en pakke i posten i dag -fresestålene!

Koster litt, men det må vi verktøys-freakere bare tåle!

22022011_001.jpg

22022011_002.jpg

22022011_003.jpg

Styrings-lageret

22022011_004.jpg

22022011_005.jpg

Nå er det viktig at jeg får helt jevn kurve på planken, ellers så har jo en maskin-frest flate lett for å "sladre" på alle feil... :rolleyes:

Kommer nok til å frese alle 4 plankene for seg. Vurderte å bolte laskene sammen for å være sikker på at det blir en homogen overflate, men de blir jo håpløse å håndtere i full lengde og lett å skade.

Får spurte-snekre i huset så jeg kommer meg ut på verkstedet igjen fortere enn svint!!

:smiley:

Håper vi ser deg på trebåtfestivalen i Risør i august... bare noen timers jobb til nå, så er du på vannet! :flag:

Som trebåtentusiast, så er det helt fantastisk å følge tråden din! Jeg er superimponert over innsats, utholdenhet og læringsevne.. du påstår selv at du (mer eller mindre) har lært alt underveis, men det er vanskelig å tro på! Eneste problemet jeg har med denne tråden er at jeg (og sikkert mange andre) får prestasjonsangst.

Når du er ferdig, så har du i grunnen det meste av nødvendig materiale i denne tråden til å utgi en bok, det burde du gjøre. :eek:

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Når du er ferdig, så har du i grunnen det meste av nødvendig materiale i denne tråden til å utgi en bok, det burde du gjøre.

Enig

Den læreboka som jeg linket til i et tidligere innlegg blekner jo i forhold til dette!

Du har jo en utrolig samling av dokumenterte detaljer :flag_bp:

Håper vi ser deg på trebåtfestivalen i Risør i august... bare noen timers jobb til nå, så er du på vannet! :flag:

Når du er ferdig, så har du i grunnen det meste av nødvendig materiale i denne tråden til å utgi en bok, det burde du gjøre. :eek:

Egil

Hei Egil,

Vi sees kanskje på trebåtfestivalen i Risør i august, men jeg kommer uten båt :tongue:

Det er slettes ikke umulig at jeg får sjøsatt i høst, men det er rart med alle de små tingene som "bare skal ordnes" og som tar så forbasket med tid.

Har bestemt meg for å gjøre båten så ferdig som den bør være før jeg flytter den. Det er nok at eksempler på at det som ikke er gjort før sjøsetting ofte ikke blir gjort..

Det tar tid å opprettholde en slik tråd, men jeg er veldig glad for at det er gjort og at jeg har den dokumentasjonen jeg nå har. Hadde aldri tatt så mye bilder hvis det ikke hadde et formål -å poste fremdriften her på båtplassen.

Bok?

Når jeg er ferdig skal det seiles.

På en av mine fremtidige utflukter (til varmere strøk), når båten følger passatvindene av seg selv og jeg har fullstendig ro i sjela.... -Da kan det hende en skrivekløe melder seg?

:sailing:

Håper å få finjustert rekkeplankene i helga, samt frest radiene. Blir spennende å se det endelige resultatet!

Finjustering av kurven på rekkeplank sto på planen i ettermiddag.

Jeg spente en reie på 3 punkter langs planken for å kunne sikte etter avvik.

25022011_001.jpg

Tegnet opp en tusj-strek som "sladrer" på de avvik som måtte være

25022011_002.jpg

Så ble toppene forsiktig høvlet vekk.

Det var i grunn ikke så mye som skulle til.

Innsiden får jeg ikke høvlet pga konveks kurve, men båndsliperen passet fint

25022011_003.jpg

På grunn av lengden på plankene og plassen jeg har til rådighet på verkstedet, så måtte fresen flyttes.

Den er no' så inn i helv..... tung!! :sweat: . Var så vidt jeg klarte å vikke den i passende posisjon.

Lenge siden den har vært i bruk nå -annet enn til lagring av div :rolleyes: så den måtte stelles litt med.

Rust på bordet ble slip vekk og bordet satt inn med olje.

Mate-aggregatet (det hvite) har jeg aldri brukt. Tanken -og årsaken til at jeg brukte 6 båtlapper på det for ett år siden, var at jeg skulle høvle natesporene i dekksplankene med fresen. For at jeg skulle få best mulig resultat uten "vingling" i matinga inn i fresen ble denne kjøpt. Ble jo ikke noe av, men nå står den nå der. :tongue:

25022011_004.jpg

25022011_005.jpg

Jeg monterte styringslageret og fresen til spindelen og oppdaget at lageret ikke var helt rundt :confused: .

Tok det av og målte en differanse på 1mm fra den ene siden til den andre.

Forsøkte å montere kun lageret og startet maskinen for å "kjenne" med en plank i hvilken grad det ble vibrasjoner.

Ble fort klart at det ikke kan brukes. Forsøkte å legge ei fil intill for å på en måte dreie ned radien noe, men det ble det ikke noe greie på.

Prøvefresing på en eikeplank bekreftet at det blir ujevn overflate.

Vel får få hjelp til å lage en ny.

Selve fresen gjør nå i allefall jobben sin og fresestålet passer flott til tykkelsen på planken.

25022011_006.jpg

25022011_007.jpg.

Jeg gjorde en prøve med det lageret jeg hadde fra før (dia 100mm) og med den ble resultatet perfekt selv om jeg ikke fikk hele profilen overført fra fres til plank.

Nytt lager blir løsningen. :thumbsup:

Nå er alle rekkeplankene ferdig justert og klare til fresing av radie.

Håper jeg får nytt styringslager i morgen så jeg får det gjort.

27022011_019.jpg

Svineryggen ble justert slik at den er lavere i bakkant (der rekke-knærne kommer ned) enn den er fremme.

27022011_003.jpg

Dette er kun av estetiske hensyn, og er med på å gi båten et visuelt større spring.

Det samme kommer til å bli gjort i hekken på båten.

Den første høvlet jeg med el-høvel -noe som tok tid.

Den andre jukset jeg litt med båndsagen først, og finhøvlet til slutt.

27022011_007.jpg

27022011_011.jpg

27022011_013.jpg

Gjenstår fortsatt fin-tilpassing mot stevnen, men det ser greit ut.

Disse plankene skal også freses på toppen, med samme radie som rekka (utvendig og innvendig).

27022011_016.jpg

Ellers så ser vi slutten på prosjekt "Bli ferdig med huset" og ser frem til å få normalisert hverdagen igjen.

:thumbsup:

Det tar et par dager før jeg har styringslageret klart.

Tok fatt på hjørnestolpene i bakkant av hytta.

Samme fremgangsmåte for disse som for de foran.

Egentlig ikke så mye mer å si.

28022011_001.jpg

28022011_006.jpg

Planken til bakveggen datt ned midt på neseryggen mens jeg lå under for å ta siste kuttet…. :boxing:

(Skikkelig stjernesmell!!)

-Ble sur, tok de bildene jeg ville ha og gikk inn for å tørke blod. :crazy:

28022011_007.jpg

28022011_008.jpg

28022011_009.jpg

28022011_017.jpg

Trodde jeg hadde knekt poteten, men den virker nå like hel –bare litt større…(he he)

:lol:

En kar i USA holder på med en 25 fots Dansk kuttertype, fantastisk båt i eik.

Ganske tilfeldig så kom jeg over at han hadde behov for et propell-anlegg til en Sabb 1G.

Dette har jeg liggende, så i morgen sender jeg dette "over there".

Bedre det enn at det bare skal henge i taket på verkstedet :smiley:

Vinger demontert og forsvarlig emballert

01032011_017.jpg

Fikserte plankene (hjørnene) på hytta, for oppmerking av hvor mye som skal fjernes innvendig på hjørnestolpen.

Et virrvarr av tvinger og kiler for å få det riktig.

Nesten så det ikke ble plass til en blyant for oppmerking ...

1032011_002.jpg

1032011_006.jpg

1032011_007.jpg

1032011_010.jpg

1032011_014.jpg

1032011_016.jpg

Ser ut som om det kan bli fresing av rekke i morgen :thumbsup:

Akkurat :rolleyes::rolleyes:

Tror jeg uansett må droppe trekassa pga vekt. Maks vekt på det produktet jeg skal bruke er 20 kg og akslingen/propellen alene veier 18 kg så...

Vel vel.. akslingen tåler jo en trøkk så det holder vel med et par lag med bobleplast.

Fattern og jeg rigget til for å frese rekkebord i dag.

02032011_001.jpg

Plankene er lange og kurvede og må ligge helt plant med bordet ved fresen for å unngå avvik.

Det skulle vise seg å være fordømt vanskelig å få til :worry: .

Konsekvensen av enhver uønskede bevegelse er at fresen får mer eik enn den skal ha, og tar et jafs inn i rekka (!!!)

02032011_014.jpg

Må innrømme at det var tungt å se at den flotte planken ble herjet med til den ikke lenger kunne brukes :sweat:

Her måtte noe gjøres!!

Forsøkte å feste ei material-rulle opp ned, med passende høyde fra bordet tilsvarende tykkelsen på rekkeplankene.

Hensikten var å øve nedadgående press på planken mot bordet.

Forsøk var ikke tilfredsstillende og ny idè utprøvd.

Justerte inn mate-aggregatet men det egnet seg ikke til de kurvede plankene -og jeg hadde heller ikke turt å ha en maskinell mating (tvangsmating..) etter den erfaringen vi hadde startet med..

Vi høvlet et par planker som hadde samme tykkelse som rekkebordene.

Disse ble lagt langsetter fresebordet, samt at vi plasserte 3 planker på tvers over hele fresen som eika da måtte passere under. Med passe trykk på tvingene som holdt dette på plass så virket det som om det ville fungere.

02032011_008.jpg

Men det var vel så vidt vi turte å sette forsøktet ut i live :sweat:

02032011_003.jpg

02032011_004.jpg

Det kan hende første planken blir brukt likevel, ettersom de fleste -og styggeste- skadene blir på undersiden.

Kommer i så fall til å luse inn nytt virke der det er nødvendig.

Fikk spent opp babord side.

Ser bra ut..

02032011_010.jpg

02032011_011.jpg

Trur det blir en liten "klikk" i kveld :cheers:

:thumbsup:

Det gjenstår litt "touch-up" på rekkeplankene med pussepapir før de er som de skal være.

I dag posisjonerte jeg den korrekt over rekkestøttene for oppmerking av nedfellingene som tappen på rekka skal inn i.

03032011_001.jpg

Ettersom rekka heller innover, og tappen også -med samme vinkel, så må også sporet i rekka ha denne vinkelen..

Hadde vært enklere hvis tappen kom vinkelrett inn mot rekka fra undersiden. Kunne enkelt frest sporene med en overfres. Forsøkte å lage en styringsplate som gav overfresen riktig vinkel ned mot planken, men det ble for mye mikk-makk så jeg tok Fein-saga fatt (med nesten tannløst blad, forøvrig brukt bare noen få ganger :confused: ) .

Merket med en tape-bit dybden jeg skulle ned til.

Vinkelen satte jeg av med svai-vinkel før jeg tok ned rekka.

03032011_006.jpg

25 mm dypt spor.

Hugget ut kantene med stemjern

03032011_007.jpg

03032011_008.jpg

03032011_010.jpg

Tar litt tid å hugge ut alle sammen :sweat:

03032011_012.jpg

Skal litt lenger ned, men da må det press til ettersom planken bøyes etter springet i båten.

03032011_015.jpg

03032011_022.jpg

Rekka skal festes til rekkestøttene med fjørbolter.

03032011_020.jpg

Disse borres gjennomgående på rekka ovenifra, og et flatforsenket hull lages.

Når fjørbolten slås ned skal den stryke siden av rekkestøtten.

Den festes så sideveis inn i rekkestøtta for å holde rekka nede.

03032011_021.jpg

Tror jeg kommer til å bruke kobber eller bronse-spiker til dette -blir finere enn skruer :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...