Jernbåten Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Ble også kalt 'hyler'. 11 000 rpm (eller noe slikt). Brukte det mye tidligere i mitt liv som mekaniker/rørlegger på stål. Flott verktøy. Link to post
Svaap Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Så på en modell på nett som hadde over 20 000 rpm. Men får man radie-verktøy til slike, eller blir det fri-hånd? Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Blir så stilig det du gjør med rekka du lager Stå på Link to post
Svaap Svart 11.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Blitt lite båt de seneste dagene, men i ettermiddag fikk jeg en økt. Gjort ferdig knærne akter, og begynte på den ene fremre i dag. Brukte veldig lang tid på dette kneet, men er veldig fornøyd med hvordan det tar seg ut: Avrundet med en utrolig flott fil som fruen så generøst donerte til meg. Disse bruker hun til å pleie høvene på hestene, og jeg kan love at de er utrolig skarpe (!!!) Litt sliping etter det var på plass igjen Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
lippert Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor du er fornøyd med den :) mvh Knut Erik Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Hei Komodo, Blir det frihånds-fresing/sliping med en slik? Men ja, det blir frihåndssliping. Tviler på at det går an å holde en slik med en radiefres og få et jevnt resultat. Jeg ser jo nå at du klarte deg greit uten, flott håndtverk Men du kunne kanskje jobbet mer effektivt med en rettsliper med et utvalg av slipehylser i forskjellig diameter og korning. Det går også an å sette slike slipehylser i drillen, men da får du ikke høy nok skjærehastighet/pereferihastighet til å få en effektiv avvirkning og pen overflate. Særlig i treverk. Min rettsliper har justerbar hastighet, men jeg husker ikke turtallsintervallet. Den er som en forvokst dremel. I innlegg 26 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/ ser du et eksempel på hvor jeg gjorde nytte av en rettsliper. Det er faktisk overraskende hvor god kontroll man har på buer, radier og rette partier med en slik Et nyttig verktøy jeg sammen med Feinsaga ikke ville vært foruten Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rebel Svart 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 Herregud for ett håndtverk! Detta er rett å slett jævlig imponerende! Link to post
Wartsila Svart 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 En sån fil som du har der Svaap har jeg og, ekstremt effektiv Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Svaap Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 En god økt på verkstedet i dag. Nå er alle 4 knærne nøyaktig tilpasset og avrundet på alle sider. Har blitt skikkelig godvenn med fila, etter noen timers filing. Overgangen mellom kne og svinerygg ble målt opp og kuttet. Samme prosedyre med svineryggen Den innvendige vinkelen på knærne skal justeres. Det skal taes av endel nederst, slik at vinkelen mot dekket blir den samme som rekkestøttene har. Da vil også den ekstra bredden kneet har ift svineryggen bli borte. Svineryggene på akterdekket er også klare, men jeg må vente med å tilpasse disse til laskene i rekkene er boltet sammen. Jeg slo en løftestropp og en jekkestropp rundt hytta, for å holde hjørnene i posisjon. Etter å ha målt opp hvor koøyene skal være så ble disse tegnet opp for utskjæring. Mini-koøye Måtte passe på å legge noe i mellom stroppen og hyttesiden før jeg startet saga... Stikksaga var lei å håndtere... Bladet hoppet av 40 ganger, og dårlig kontakt i ledningen gjorde at saga stoppet/startet hele tiden. Kom rundt på alle fire hullene. Prøvemontering Glemte å tvinge ut stroppen på et av hullene, med den konsekvens at svigefatter har en ny stropp i vente når jeg leverer tilbake den jeg har lånt To av koøyene lar seg åpne, og de plasserer jeg på hver sin side akter på hytta. Da får jeg muligheten til å åpne det som står rett over ovnen. De to andre er enklere i utførelsen. Ettersom hytta koøyene ble hentet fra var tykkere i veggene (50mm), så måtte jeg slipe vekk det overskytende. Utvendig skal en bronsering skrues på. Testmontering med tvinge/sko til å holde det på plass Alle på plass Blir plutselig mer båt!! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
TrondT Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 For n'te gang...du e' flink TrondT Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Janniz Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) For ørtende gang...og med stor sjans for hakk i plata... Men, ein Go ting kan ikke sies for ofte... Bli så BRA d her Svaap!! :-) Lykke te videre!! Mvh Janniz. Redigert 14.Mars.2011 av Janniz (see edit history) Link to post
Vinke Lanke Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Jeg har ikke kommentert denne tråden tidligere, men nå kan jeg ikke la vær. Det du bygger er ikke en båt, men et flytende prydmøbel! Selv om jeg er en innbarka plastbåtfan så må jeg bare bøye meg i støvet for det arbeidet du gjør. Denne skøyta blir bare lekker! Når du får dette smykket på sjøen så håper jeg at jeg blir invitert ombord for å beundre den live. Lykke til videre! Link to post
Jawik Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Hva er det som driver deg - Svaap ? The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Svaap Svart 17.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 Jawik: Det var et stort spørsmål som jeg skal forsøke å svare på direkte i tråden du linket fra I går fikk jeg bestemt meg for tak-kurven i bakkant av hytta, og skåret ut de øverste plankene med til denne. Da har jeg tatt utgangspunkt i at vi får ståhøyde i midten av båten. La merke til at det har oppstått tørkesprekker på hjørnestolpene som ble laget for en stund siden. Disse ble lagt i olje-bad så de ikke utvikler ytterligere sprekker. I dag arrangerte jeg lekter som vil svare til høyden taket får. Disse vil -i tillegg til at jeg får en visuell referanse til hvordan taket tar seg ut- fungere som et utgangspunkt for den rammen jeg må lage innvendig slik at jeg kan spenne finèrplatene mot denne. Det er vanskelig å få noe inntrykk av hvordan dette tar seg ut på bildene. Jeg sliter stadig med å kunne sikte godt nok -med de hindringene som tak-konstruksjonen gir for fri sikt, men jeg syntes hytta virker harmonisk på skroget. Har vært på vakt mot å ende opp med en så stor hytte som blir så stygg på båten at man helst bør sitte inni båten for å slippe å ergres.... Snart er det temperatur til å kunne gjøre ferdig driving/nating av den ytterste dekksplanken mot dollbordet, samt dollbordet mot øverste hudplank. Når det er gjort skal rekkestøttene/rekka festes endelig. (Skal frese dryppkant på rekka -som jeg fikk anbefaling om). Selve hytta skal også demonteres for å festes endelig -med blymønje og annen råtehindrende kjemi behørlig innsauset. Det vil si at jeg sånn sett kan virke å rygge litt tilbake i tiden fremover, men det er bare slik det er... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Rekkene og rekkestøttene er tatt ned av båten, og jeg har frest opp ytterste nat (øverste hudplank mot dollbord) med en 6mm fres. (Kunne forresten konstatere at overfresen min nok er i ferd med å ta kvelden -veldig stor rotasjons-motstand) Rensket opp natet med skrapen jeg brukte på dekket tidligere. Øverste bordgang ble så skrudd fast i dollbord med 100mm lange syrefaste skruer for hver 20cm. Etter at alt var gjort rent for flis og spon, begynte jeg å drive det ytterste natet. Ble ferdig med babord side. Rekke-knærne ble også lagt i oljebad for å hindre oppsprekking. Med det fantastiske været vi har hatt i dag, så ble fristelsen for stor til en (klikk!) kald en på terassen i sola ! God lørdag. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Deilig sol i dag, men jeg lusket inn på verkstedet for å få slått ned drevgarn i ytterste natet på stb side. Viktig å være litt forsiktig med hvor hardt man setter garnet, ettersom det ikke er annet enn skruene som holder øverste bordgang mot dollbord som holder igjen kreftene fra garnet. Lett å drive fenderbordgangen ut.. Tok en tur til Lillestrøm og "Sjøen for alle". Det er vel først og fremst utstyrs-stands som interesserer meg mest, og som jeg bruker litt tid på. I år kjøpte jeg meg nytt slipe-bryne som jeg tror er veldig bra, samt et lite hendig brekkjern til de mer delikate jobbene.. Det er jo ikke såååååå lang tid til jeg skal sjøsette, så jeg så for meg at jeg kanskje kunne gjøre et godt kjøp på litt "sjø-klær". 40% avslag hørtes jo lovende ut -helt til jeg så at jakken kostet kr 9000,- og buksa kr 7000,- (???) Nei, det får bli ei god gammal losjakke med ullgenser under for min del tenker jeg. Når jeg kom hjem igjen gikk jeg på fresing av siste nat på bab side. Måtte feste ei lekt som styring for fresen, og passet på å sette spikerne der maskinskoen til rekkestøttene skal stå. Fresen tok faktisk kvelden i dag... Kom i mål på babord side, men må nok ut å handle ny maskin til uka. Tror jeg skal satse på en som tar 10 eller 12 mm fresestål. Har glemt at jeg knakk et borr under dekks-leggingen. Dette må jeg få ut på et vis... Må også poste et bilde til av de flotte koøyene. Kommer ikke til å fjerne oksideringen fra bronsen. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 For all del, la oksidet sitte på! Dette er da ikke en plastikk og glitterbåt? Her snakker vi om gedigent håntverk i beste tradisjon. Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 (redigert) En "Vise-grip kopi" av dette slaget burde gjøre susen på det knekte boret: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Sveisetang/ Da får du godt tak i boret og kan skru det opp. Kjeften kan du jo slipe smalere om nødvendig Edit: Ser at den linken ikke funket slik den skulle. Det var varenr. 121027 jeg siktet til Redigert 21.Mars.2011 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Ja, jeg har en liten utgave av en slik tang. Skal prøve å rotere borret ut av treverket. Jeg kan tillate noe skader rundt borret, ettersom jeg jo skal forsenke for skrue når det er ute. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Fikk ut knekt borr i går. Brukte ei lita Wise-Grip tang Fikk lagt det andre laget med drevgarn på babord side før jeg gikk tom for tråd. Fikk lånt en overfres av fattern for å frese opp natene på stb side. Merkelig nok så knakk jeg enda et stål, enda jeg er svært forsiktig med matingen og dybdesettingen Har kjøpt et nytt stål i dag, så jeg får prøve på igjen i kveld.. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Lite fremdrift her.... Kjøpte ny fres (6mm), men denne hadde tynnere skaft enn det som passet til fresen. Etter 3 besøk hos div jernvareforhandlere, blir jeg stadig forbauset over at ikke verktøy til freser er hyllevare... Man selger da ikke sirkelsag eller stikksag uten å ha sagblader. Fortsatt ikke fått tak i fres. Ellers så har jeg måttet sause på med olje på eik til både overbygg og rekke, ettersom vårsola/varmen gjør at det begynner å sprekke. Spesielt hytta. Tror det skyldes at spenningene som ligger i krummet virke er store, og at disse kan medføre oppsprekking/tvist når materialene tørker. Linolja jeg bruker er fantastisk feit og fin! Har lagt et strøk hver dag i snart ei uke, og det hjelper. Rekkestøttene ligger nå i oljebad og godgjør seg før montering. Ellers så er verkstedet fullt av vann igjen. Smeltevann inn med "bånn-tæla" i bakken = basseng. Litt til nå så flyter hun Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Finn Erik Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) Fantastisk arbeide,pågangsmot og ikke minst tolmodighet...15 år!!!!!........Men hva gjør du når du er ferdig..... :smash: :smash: Redigert 29.Mars.2011 av Finn Erik (see edit history) Link to post
margarus Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 forhåpentlig vis bruke båten? :) Link to post
egilwh Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Ellers så er verkstedet fullt av vann igjen. Smeltevann inn med "bånn-tæla" i bakken = basseng. Litt til nå så flyter hun Litt (evt mye) vann er vel egentlig bare bra mtp. å øke luftfuktigheten og minske oppspreking. Om det blir for plagsomt, så kan du vel ta en kraftig drill med stort bor og lage deg litt drenering gjennom tælen.... Egil -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn