Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei Svaap. Første gang jeg kommenterer i tråden din. I likhet med alle andre har jeg hittil vært stum av beundring :flag:

Imidlertid; fundamentene til vinsjene dine. Det kan jo godt hende disse er solide nok, men for første gang i tråden din så jeg noe som ikke syntes å være overdimensjonert.

Det blir voldsom statisk belastning på vinsjene, og ikke minst noen heidundranes røsk i forskjellige seilmanøvre. Vrimomentet på boltene som holder dette i lukekarmen kan kanskje bli i overkant? Nå ser vi jo ikke hvor langt ut til sidene i fundamentet du har tenkt å bolte, men det bør vel være helt ute i kanten det?

Du har ikke vurdert å sette vinsjfundamentene ned i dekk, og så bolte ovenfra og ned også?

 

(Kan godt hende det går bra altså, men siden det ikke ser overdimensjonert ut tenkte jeg jeg skulle nevne det).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du påpeker noe viktig her, som jeg setter pris på å få innspill på.

Har selv vært med å stramme skjøtene under regatta (med mål om å vinne..) og det er snakk om formidable krefter.

 

Kan godt være riktig å la disse gå ned til dekksnivå, tar gjerne flere synspunkter på dette :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et ønske om å gjøre innfestingen så solid som den bør være -helst uten å gå helt ned på dekket.

Anleggsflaten mot karmen blir på 19cm (bredde) x 12cm høyde. Det skulle gi rom for 4 stk 10mm bolter m/store skiver.

Håper på flere synspunkter på om det gir tilstrekkelig forankring.

 

Jeg skal se på seiltegningen for å kunne si noe om arealet på forseilene mine..

Link to post
Share on other sites

Om du ikkje vil ha den ned mot dekket, ka med og lage en "sandwitch" kontruksjon med en rustfri plate?

 

Freser et spor mellom di 2 tre emnene du har, slik du kan legge en rustfri brakett med litt mindre radius mellom disse uten den vises fra utsiden.

Så ligger braketten ( 3 ) mellom treklossene ( 1 og 2 ) og skrues fast til siden med noen solide bolter.

 

Dårlig tegning og sikkert litt dårlig forklart. Men virket lurt her eg sitter:)

dings.jpg

Link to post
Share on other sites

Et godt forslag til forsterkning av fundamentet!

 

Har tittet på en haug av bilder for å se hva andre har gjort (på tilsvarende båter), og ser at innfestingen som først tenkt bør holde.

Går i gang med å lime klosser sammen i kveld (jeg tok inn både lim og trevirke for et par dager siden).

Vil jo fortsatt ha muligheten til å øke høyden slik at jeg kommer helt ned til dekket -hvis det blir nødvendig.

 

Er litt kaldt å jobbe ute om dagen (brrrrr).

Link to post
Share on other sites

Eika til vinsj-fundamentene var temperert til å kunne limes -det samme var limet.

 

Her er første utvetings-strøk lagt

 

 

07122010_002.jpg

 

 

Etter et tykkere sjikt er de klare til å monteres sammen med forhåndsborrede hull for en skrue

 

07122010_003.jpg

 

07122010_004.jpg

 

 

Da er det bare å vente på at det skal herde, så jeg kan få treverket ut igjen før det tørker og sprekker..

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg prøvd noe slikt inne så :discuss: og etterpå hadde jeg fått :boxing: ;-)

Blir bra det der.

Kan anbefale rense serviettene til Relekta Wipes 101 BIG. De er suveren til å tørke epoxi med. Av verktøy og hender. (før den er herdet selvsagt) Ikke blir hendene tørr heller. Tar maling og fugemasser også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i planene å sette inn alt av eik med "Coelan". Denne er svært elastisk og vil nok stå imot de bevegelsene du helt riktig påpeker.

I følge sikre kilder her i huset kan det være lurt å få med seg en patron med gel for å bruke i skjøtene slik at coelanen ikke sprekker. Obs, visstnok også viktig i innvendige hjørner selv om det er nater der :smiley:

 

 

De er suveren til å tørke epoxi med. Av verktøy og hender.

Man skal aldri ha hudkontakt med epoxy, den er svært allergifremkallende :smash:

En annen ting du skal være forsiktig med er å puste inn slipestøv fra epoxy, det skal visstnok være noe av det skumleste man kan gjøre i trebåtbransjen :ghost:

 

Når det gjelder startproblemet du beskrev på båndsaga tidligere måtte jeg klø meg litt i hyssingen. I følge mine begrensede kunnskaper tror jeg ikke det er noe hjelp i å varme kontaktorene i styreskapet som du viser på bildet. Hvis den startet etter det tror jeg heller det var for at du ga den flere forsøk. Problemet du beskriver er vanlig på en kompressor som skal trekkes i gang av en el. motor når det er kuldegrader og olja er "sirup", men på en sag bør det ikke være noe problem. Derfor lurer jeg på om saga di er av en såpass "moden årgang" at det er fettsmurte glidelager i trinsene. I tilfelle kan det være at du løser problemet med å pumpe inn litt fett som er mykt selv om det er kaldt. Hvis det er slik det henger sammen bør du aller helst bør du ta ned trinsene og vaske vekk gammelt harskt fett. Hvis det er rullingslager i trinsene kan det fremdeles være en løsning å smøre opp disse eller aller helst bytte. Det har skjedd mye på lagerfronten når det gjelder friksjon de siste 80 åra :lol:

 

Du kan jo sette på en litt større motor som trekker lettere i gang også. Det skulle ikke forundre meg om noen her inne har liggende en som de kan donere dersom de leser dette :yesnod: Dersom den er remdrevet slik det ser ut som for meg er det en smal sak.

 

Eller så får du bare stå på! Beundringsverdig at du orker å holde på i den kulda som har vært :flag_bp:

 

En måte å trøste seg på er jo å se på temperaturen i Kelvin istedenfor grader celsius, da er det jo knallvarmt :sweat:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer at saga var lei å få igang på det kaldeste i fjor også.

Var en kar innom her da som mente at kulda satte en form for treghet i disse "bryterne" (Jeg er helt på jordet når det gjelder alt som dreier seg om strøm :rolleyes: så jeg kan bare forsøke å gjenfortelle).

 

Saga varver forsiktig opp (i ca 25 sek) før den slår inn det siste trinnet (stjerne/trekant heter det visst) og går da for fullt. Dette styres av en tidsforsinkelse som kan justeres.

 

Jeg opplever at den kommer helt opp i turtall, for å så slå ut bryterne igjen slik at den stopper.

Varme har hjulpet, men det kan godt være som Komodo sier at det skyldes mine gjentatte forsøk.

Skiftet sagblad her om dagen, og spant trinsene rundt for hånd (øvre og nedre) Den nedre er jo koblet til reim/motor og gikk ikke "av seg selv", men den øvre er av typen "Jeg kan rulle til i morra" -helt utrolig!!

 

 

Kan jo prøve i dag om jeg får start på den på første forsøk, ved å la ovnen blåse litt plussgrader inn på bryterne??

 

Gel mellom plankene før bruk av Coelan hadde vært fint å høre mer om!

 

Ellers så må jeg si at det blir mer og mer fristende å legge inn et tynt nat på hjørneforbindelsene til hytta (et par mm?), og drive/fuge disse med en lysere natemasse. Hva sier "dine kilder" til det Komodo?

Fikk det rådet tidligere her av Index og det gir mer og mer fornuft i mitt hode..

Har selv ikke sett det gjort noe sted, men det høres unektelig fornuftig ut.

Link to post
Share on other sites

Saga varver forsiktig opp (i ca 25 sek) før den slår inn det siste trinnet (stjerne/trekant heter det visst) og går da for fullt. Dette styres av en tidsforsinkelse som kan justeres.

Er styreskapet gammelt nok er det et mekanisk urverk som styrer tidsforsinkelsen. Dette kan meget vel bli tregt eller stopp i kulde.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det manglet en liten plank til dekket der det møter cockpit-karmen. For å få denne på plass måtte jeg skære ut et spor med sirkelsaga -med karmen som styringslist.

 

Iroko ble saget/høvlet til den passet.

 

 

09122010_010.jpg

 

09122010_011.jpg

 

 

Etter at spor til nat var høvlet, ble den slått på plass -som en kile

 

09122010_013.jpg

 

09122010_014.jpg

 

 

Så ble vinsj-fundamentene slipt, slik at overskytende lim forsvant og de ble jevne og fine

 

Brukte båndsliperen til dette

 

09122010_009.jpg

 

Så bar det rett i olje-karet. Eika hadde allerede begynt å få små sprekker som følge av at jeg tok de inn i varmen.

 

Her skal de få ligge og trekke inn olje til de ikke vil ha mer :thumbsup:

 

09122010_008.jpg

 

 

Jeg ville runde hjørnestolpene til cockpit-karmene.

Tror det vil bli fint om jeg lager en innvendig radie som jeg tar igjen på utsiden.

 

For å runde disse laget jeg et styringsanlegg til båndsliperen, og brukte den fremre valsen til å hule ut delen

 

09122010_016.jpg

 

Nesten en time senere var de ferdige på begge sider. Litt justering gjenstår, men det må jeg ta etter at de er limt/skrudd på plass ettersom det er lett å ødelegge kantene når de blir såpass tynne.

 

09122010_017.jpg

 

09122010_028.jpg

 

 

 

Det ble dagens økt.

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Dagens gjøremål ble å hente eik til rekkestøtter og hytteveggene.

 

:thumbsup:

 

Vanskelige kjøreforhold og kraftig kø gjorde at dette tok hele dagen.

 

 

Da skulle forholdene ligge til rette for at jeg skal ha litt å jobbe med fremover!

 

Jobb-reise gjør at det skjer lite i uka som kommer..

 

 

 

Ha en fin lørdag folkens!

 

(Klikk) :cheers:

Link to post
Share on other sites

Saga varver forsiktig opp (i ca 25 sek) før den slår inn det siste trinnet (stjerne/trekant heter det visst) og går da for fullt. Dette styres av en tidsforsinkelse som kan justeres.

Som du sier er dette en stjerne-trekant vender. Det vil si at motoren kobles i stjerne når du starter den (normal 400V kobling) og kobles om til trekant (normal 230V kobling) når den er oppe i turtall. Denne koblingen brukes for å redusere startstømmen. Såvidt jeg husker er det vanlig å regne med at startstrømmen til en 3 faset asynkronmotor (som du antagelig har) er 5-7 ganger merkestrømmen (merkestrømmen finner du på motorskiltet). Både startstrømmen og driftstrømmen vi avhenge av lasten. Du har to store svinghjul som skal trekkes i gang, det gjør at motoren suger godt med strøm til turtallet er oppe.

 

 

Jeg opplever at den kommer helt opp i turtall, for å så slå ut bryterne igjen slik at den stopper.

Varme har hjulpet, men det kan godt være som Komodo sier at det skyldes mine gjentatte forsøk.

Skiftet sagblad her om dagen, og spant trinsene rundt for hånd (øvre og nedre) Den nedre er jo koblet til reim/motor og gikk ikke "av seg selv", men den øvre er av typen "Jeg kan rulle til i morra" -helt utrolig!!

Hvis den kommer helt opp i turtall tyder det på at kontaktorene kobler om fra stjerne til trekant som de skal. Dersom den stopper umiddelbart etter at den har vekslet til trekant kan det tyde på at motorvernet løser ut. Motorvernet er et termisk vern som skal beskytte motoren mot for høye strømmer påfølgende varmgang og skade på viklinger. En vanlig årsak til at motorvernet løser ut er at motoren har for stor belastning og dermed drar mer strøm en den tåler. Det var derfor jeg tenkte på glidelager med hardt fett. Det er tydligvis ikke tilfelle på det øversete hjulet, men det kan fremdeles være tilfelle med det nederste hjulet eller motoren. Hvis du kobler av drivreima kan du kontrollere at det nederste hjulet snurrer like lett og at motoren er ok. Motoren skal snurre lett rundt uten ulyder/skrapelyder fra lager.

 

 

Gel mellom plankene før bruk av Coelan hadde vært fint å høre mer om!

 

Ellers så må jeg si at det blir mer og mer fristende å legge inn et tynt nat på hjørneforbindelsene til hytta (et par mm?), og drive/fuge disse med en lysere natemasse. Hva sier "dine kilder" til det Komodo?

Dette må hun nesten svare på selv. Skal forsøke å "presse henne" til å skrive et svar etterpå :giggle:

 

 

Er styreskapet gammelt nok er det et mekanisk urverk som styrer tidsforsinkelsen. Dette kan meget vel bli tregt eller stopp i kulde.

Dette har jeg ikke sett før, men det hørtes jo ut som en tenkbar forklaring. I tilfelle har jeg sikkert en vanlig timer på lur du kan sette inn.

Ta et nærbilde av komponentene i styreskapet og merkeskiltet på motoren og legg ut dersom det passer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sist jeg brukte saga så forsøkte jeg å varme opp noen minutter før jeg startet opp.

Funket ikke -dvs at varmetilførsel ikke hadde noe å si på startsekvensen...

 

Jeg forsøkte å slakke spennet på sagbåndet, for å lette belastningen på det som skal dras igang, men det hadde heller ikke nevneverdig effekt.

 

I det store og det hele så slet jeg veldig med å få startet fanteriet. Etter div forsøk så startet den bare -uten at jeg kan si noe fornuftig om hvorfor...

 

Kommodo: Fint hvis du får overtalt "trespesialisten" til en kommentar til "tre-gel", men ikke nevn for henne at det mangler et par tre planker i stabelen hennes når hun kommer på jobb på mandag.... :rolleyes: ....

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er et problem du bare har når det er kaldt tror jeg det er mekanisk, ikke elektrisk. Kontaktorene er ikke annet en en magnetspole som legger inn en kontakt når den får spenning. Det kan bli dårlig kontakt i kontaktorfingerne som gir deg slike symptomer du beskriver (prøver mange ganger og av og til går det), men det burde ikke skje bare når det er kaldt.

Link to post
Share on other sites

Har lagt litt press på henne, men hun nektet å skrive selv. Men her er kommentarene:

 

Gel mellom plankene før bruk av Coelan hadde vært fint å høre mer om!

Det er en helt transparent silikonlignende gel som man legger i alle overganger der treverket møtes i en vinkel. Også viktig i overgang mellom overbygg og dekk.

Du får den der du kjøper Coelan.

 

Ellers så må jeg si at det blir mer og mer fristende å legge inn et tynt nat på hjørneforbindelsene til hytta (et par mm?), og drive/fuge disse med en lysere natemasse. Hva sier "dine kilder" til det Komodo?

Dette høres ikke pent ut. Har vel heller ikke sett det vært gjort.

Også må du huske på at hvis du først skal legge et nat så er det viktig at det er bredt nok til å ta opp krypmebevegelser på tvers av fugeretningen. Et tynt nat blir ikke elastisk nok og kan slippe langs en av kantene.

 

Videre anbefaler hun deg å kjøpe boka "Trebåten" av Ole-Jacob Broch dersom du ikke allerede har den. Boka er utgitt på Universitetsforlaget ISBN 82-00-42155-4. Du får den bla. på Nautisk forlag.

Selv om du kanskje har de tyngste løftene i prosjektet ditt bak deg vil du allikevel ha glede av den boka.

 

Lagt til for egen regning: Jeg har sett en båt med masse nater i overbygget. Det så helt feil ut :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentar.

 

Jeg er helt enig i at det kanskje ikke ville være pent, og når det heller ikke anbefales fra sikkert hold slår jeg meg til ro med at det blir en annen løsning.

(Var nettop av estetiske hensyn jeg så for meg en smal og minst mulig synlig farge på natet)

 

Så en gang ei skøyte som hadde dekkshus i mange smale høydelag -med natespor mellom hver plank.

Var ikke direkte vakkert...

 

 

...Og boka kan anbefales videre (jeg har'n :thumbsup: )

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil dele et enkelt og greit sitat jeg leste om en som holder på med båtbygging.

-Vanskeligere enn dette er det ikke:

 

Best advice I read on boat building was, pick the first bit of timber and work it to the right shape. Put it down and pick up the next bit...repeat process till finished.

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kroppen har vært kranglete = mindre fremdrift.

 

Noe er dog gjort:

 

Hentet eik forrige helg.

3 planker (2 til rekkestøtter og 1 til hytta)

 

15122010_001.jpg

 

 

Begynte med å høvle det som skulle bli rekkestøtter.

Disse skal være 3 x 3" når de er ferdige, samt at jeg skal frese en liten radie (3mm) slik at de passer nøyaktig inn i bronse-maskinskoene jeg har liggende. Maskinskoene er til fresing, slik at jeg får jevnet de til en perfekt overflate. (Greit å jobbe i en bedrift som har maskinerings-senter :thumbsup: )

 

15122010_008.jpg

 

Emner med noe overmål i alle retninger

 

16122010_002.jpg

 

 

Her er et bilde som godt illustrerer at det er kaldt i vinter-Norge

 

15122010_010.jpg

 

 

Rekkestøttene skal vinkles i bunn slik at de heller en anelse innover. En rask prøve-plassering

 

16122010_003.jpg

 

 

Vinsj-fundamentene ligger stadig i oljekaret -er nok mettet nå.

 

 

19122010_006.jpg

 

 

Julegave til far: En "God-gammel" Avretter som fortsatt har mange år igjen i tjeneste

 

19122010_005.jpg

 

Et helvetes spetakkel å få denne på plass. Veier 400kg+ så bordplatene måtte demonteres for å lette litt.

 

 

Denne planken er 100mm tykk og skal splittes på midten

 

19122010_007.jpg

 

Litt hjelp til å flytte på fjøla

 

19122010_009.jpg

 

Go-saga

 

19122010_010.jpg

 

 

Delt i to

 

19122010_011.jpg

 

Og et par pass gjennom tykkelseshøvelen

 

19122010_013.jpg

 

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Høvelen er nok fin -trenger litt justeringer/oppsett av kniver før den kan brukes.

Får mye for skillingen når man handler antikk-verktøy :thumbsup:

 

Snø har det blitt, men vi er fortsatt godt under halvmeteren og jeg er ennå ikke lei av å måke.

Har til nå bare tatt en vannslange og ei oljekanne med snøfreseren -så vinteren er ung :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...