Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

USA bruker 110 volt, så da må du ha en omformer, så da koster det gjerne litt. Men England bruker 230 volt som oss, så der trenger du kun en overgang til et par tiere...

 

 

I de fleste tilfellene er det innebygd omformer i adapteret. En trenger kunn en overgang på støpslet, som er svært billig...:)

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg finner noe på eBay....

 

I alt man bedriver så hender det at man trår feil...så også i mitt prosjekt..

 

Her en lite beskrivelse av "errors that makes you go mad":

 

Å drive et dekk (eller skrog for den del) er et monotont og repeterende arbeide.

Etterhver som jeg holdt på og fikk dette inn i hendene, så etablerte det seg en arbeidsrytme med en nærmest metronom-innstilt takt.

 

Ved et øyeblikk nå på fredag, så opplevde jeg å nesten sovne mens jeg arbeidet :sleep:

(jada, jeg var trøtt), men bare for å illustrere at dette er monotont.

 

-Så falt jeg for fristelsen til å "gi på litt" i tempoet (vil jo gjerne ha denna båten ferdig en dag) :nonod:

 

Takten ble økt...jøss dette går jo så det griner :smash: ... helt til drivjernet ikke var helt der det skulle være når klubba kom deisende ned.... (crack)... kløvd kant i natet :cryin:

 

Noen velplasserte gloser (sagt med inderlighet og volum) og jeg gikk videre. (Lar seg lime)..

 

 

 

Roet tempoet ned igjen og alt gikk fint.

 

Samme situasjon oppsto ved flere anledninger -ikke fordi jeg ville skyndte meg, men snarere at "brudd på rutinen" ikke lot seg gjøre = klubba deiset ned i jernet, selv når det ikke lå riktig i natet

-igjen: Flere kløvde nater..

 

Vel vel...

 

I dag fikk jeg reparert mine synder:

 

18092010_004.jpg

 

 

Laget noen kiler til å øve press på limfugen

 

 

18092010_009.jpg

 

Samlet noen brukte latex-hansker fra tidligere limjobber. Disse for å hindre limsøl ned i natet.

 

 

18092010_010.jpg

 

 

 

 

Var en tur på apoteket for å kjøpe sprøyter og kanyler for å sikre at jeg fikk limet dit det skulle -og kun dit...

 

-Merkelig forresten; Her står jeg i kø på apoteket, og føler nærmest et behov for å forklare hvorfor jeg skal ha sprøyter og kanyler (overtydelig på at jeg skal bruke det til lim altså... :blush:).

 

Damen bak skranket sa "Vi har noen kanyler som er perfekte for limpåføring -et lite øyeblikk"

-Phu.... :rolleyes:

 

Her er sprøyta fylt og en kraftig kanyle skal sørge for at jeg får limet godt ned i sprekkene

 

18092010_006.jpg

 

 

Limet påført

 

18092010_012.jpg

 

Så var det litt latex og kiler for å holde et passende trykk på flisa som var løs

 

18092010_013.jpg

 

 

 

Vel vel... blir vel ikke store merkeene når limet har gjort sitt, og jeg ikke forteller det til noen.. :rolleyes::rolleyes:

 

 

Til uken skal det primes og nates (Kronen på verket)

 

Gleder meg!!

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag skulle jeg begynne selve natingen av dekket.

 

Akterdekket er ikke stort, og ville bli første avgrensede område jeg ville begi meg ut på.

 

 

22092010_001.jpg

 

 

Natene ble penslet med primer som fulgte med Simson massen.

 

Klippet til en billig pensel for at denne skulle passe ned i natet (sånn noenlunde..)

 

Her er primingen gjort:

 

 

22092010_002.jpg

 

 

Denne luktet ganske stramt, så litt god lufting var nødvendig.

 

Den elektriske fugepistolen ser jo lovende ut -nesten som en "lazer-gun" fra Star Wars

 

 

 

22092010_003.jpg

 

 

Ladet -med sikringen av

 

 

22092010_004.jpg

 

 

Laget en sparkel-spade for å kunne stryke over strengen. Denne er laget av en gammel sag med mykt blad, som jeg kappet og slipte

 

22092010_005.jpg

 

 

Så var det å gå igang..

 

Det første som slo meg var hvor myk massen var. Den nermest "rant" ut av patronen (!).

 

 

Dette ble litt knot å kontrollere til å begynne med, kanskje mest av alt pga at pistolen ikke "slapp trykket" når du ville, og det fortsatte å komme masse en stund etter at jeg hadde sluppet avtrekkeren.

 

(Har lest at de mer påkostede modellene har en funksjon som motvirker dette).

 

 

 

Ble en rimelig grisete start :giggle: ..

 

 

 

Fikk etterhvert noe mer sving over det, meeeeen klin er det uansett.

 

At massen er såpass myk -eller tyntflytende, ser jeg på som en stor fordel. Vil anta at evt hulrom vil sige sammen etter en stund.

 

 

Forsøkte å bruke sparkel-spaden, men for et klin... :worry:

 

-Ble mer til at jeg spredde guffa over hele dekket!

 

 

 

Kan love at jeg har lagt nok masse -de er rimelig overfylte, og jeg kan se at det er bunnfyll når jeg fuger.

 

-Med det forbruket lukter det ny bestilling av tuber før jeg er feridig...

 

 

Blir nok bra når det har herdet -selv om det ser mindre vakkert ut i denne delen av prosessen. (Bildet er tatt før jeg begynte å grise for alvor)

 

 

22092010_006.jpg

 

 

Etter 3 patroner ville ikke pistolen mer ( :confused: ) helt død!

 

Brukte en vanlig pistol for håndtrykk, og igjen -massen er så myk at det gikk veldig fint.

 

 

Åpnet pistolen når jeg var ferdig -og da hadde den bestemt seg for å gå alikevel.. (kvalitet serru!!)

Jaja... prøver igjen i morgen.

 

Primeren skal herde i min 1 time før nating, og nating må være utført innen maks 6 timer.

 

I morgen tar jeg fordekket!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, den er veldig tynnflytende til sammenligning med sika. Vær forsiktig med å sparkle den akkurat i nivå med stavene, den synker litt sammen etterhvert. Når jeg natet, lot jeg det ligge godt over, så gikk jeg over med et skarpt knivblad dagen etter, før det var ordentlig herdet. Lykke til videre, du har noen meter igjen! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bare natet med sika-flex (og bek). Og med sika`en fjernet jeg tapen etter en kort stund. Natemassen skal være herdet nok til at den ikke flytet ut, men ikke så mye at man trekker natemassen opp sammen med tapen. Du må nok prøve deg lidt frem.

Men du jo også vente og gå over med en skarpt kniv eller ligende (hugjern), som forslåt over. Tapen vil uansett hindre natemassen i og "trekke" ned i dekksplanken, og tapen kan lett slipes vek etter sammen med natemassen, etter denne er gjennomherdet.

Link to post
Share on other sites

Ja, fjern den med en gang, ellers setter den seg og du kan dra istykker naten. har den først satt seg er det kanskje bedre å pusse eller skjære den bort når det er herdet klart. Jeg fjernet den etter hver nate, syntes det funka best.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

 

Forsøkte å fjerne tapen, og det gikk forsåvidt greit, men jeg ser poenget i å enten vente til det er helt herdet (og slipe den vekk) eller å ta den rett etter at massen er lagt.

 

Jeg fyller nok natet unødvendig mye -greit å være sikker på at det er fullt, men det får jo være måte på og da...

 

 

 

222092010_003.jpg

Link to post
Share on other sites

et lille tips til... Føre spissen av fugepistolen helt ned i bunnen av nattet når du fyller natemassen i, så du fyller natet fra bunnen av. Da er du sikker på at du ikke "fanger" luft i natemassen. Det er også lurt ikke og tyne det siste ut av tuben, da der ofte blandes luft inn i natemassen når den begynner at blive tomt (spesielt hvis du bruker "tuber" du fyller selv).

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode tips!

 

Skar av toppen av natestrengen med et skarpt blad i ettermiddag.

Så at det var et par steder det ble litt snaut med masse...

 

-Hva gjør jeg med det?

 

Ta opp igjen og legge nytt? Prime og legge litt til?....

 

 

Fortsatte med fordekket i ettermiddag, og primet hele området før plankene fortsetter i hele lengder bakover.

 

 

23092010_001.jpg

 

 

 

 

 

Dette området burde jeg kunne dekke i løpet av kvelden

 

 

 

23092010_004.jpg

 

 

23092010_006.jpg

 

 

Går mer masse enn jeg hadde sett for meg, har allerede brukt 18 patroner (!) :rolleyes:

 

 

23092010_007.jpg

 

 

 

Kort oppdatering.....

Link to post
Share on other sites

Er naten bare lav, sitter den i begge sider? Ved for lav nate, har jeg bare lagt ny masse over. Jeg har pusset og kjent på naten etter på og det virker som massen biter godt til seg selv, kan ikke se antydning til skjøting. Hvis jeg ikke har fått fylt opp helt ut til sidene eller fått luft under har jeg skjært ut et lite området og natet på nytt.

Link to post
Share on other sites

Har lest alle innleggene, og føyer meg inn i rekkene med å gratulere med et imponerende arbeid :yesnod:

 

Verktøy for skjæring av nater;

Denne kniven http://www.ibg.no/Kataloger-442.aspx?PID=632&ProductID=6461 (finnes i flere utgaver og prisklasser) kombinert med føringsbladet: http://www.ibg.no/Kataloger-442.aspx?PID=632&ProductID=6461

vil gi en perfekt skjæreflate uten at du trenger å komme ned i treverket.

 

Verktøyet brukes for det meste av profesjonelle gulvleggere når de skjærer sveisetråd i skjøter på gulvbelegg (homogene), men tror det kan brukes for å skjære nater.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ettersom natet ikke hadde/har herdet skikkelig, så har jeg våget meg på å fylle på litt der det var for lite. Vi snakker om ca 1 mm for lite et par tre fire steder, så det er ikke noe alvorlig sak -bare litt unødvendig :nonod:

 

 

 

Som nevnt tidliger, så går det mer masse enn jeg hadde forutsatt. Jeg overfyller sikkert natet mer enn nødvendig, men heller det (og at det blir litt dyrere) enn at jeg opplever flere søkk og for lite fylte nater.

 

Har i kveld gjort ferdig styrbord side, og har en halv patron igjen (av 36 innkjøpte)....

-Så her må det bestilles flere.

 

 

For å (forhåpentlig vis) få bukt med problemet med sølt linolje i/rundt natene ved puller på akterdekket, så har jeg vasket dette området med rødsprit, og tørket godt etterpå.

 

 

 

Noen bilder

 

 

24092010_001.jpg

 

 

24092010_002.jpg

 

Her har jeg skåret vekk deler av det jeg la i går, mens jeg ventet på at primeren skulle få sin time med herdetid

 

24092010_008.jpg

 

 

24092010_009.jpg

 

 

24092010_010.jpg

 

 

 

Vel, da får jeg vente til ny masse er kommet før jeg får gjort noe mer.

 

(Passer i grunn bra, ettersom jeg er på jobb-reise hele neste uke)

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Gulvleggere tar gjerne en tynn papp-plate og klipper et rundt hull på et par cm i diameter og legger et knivblad oppå det med natet i senter. Så er det bare å skyve på fremover. Kniven kan da vanskelig skjære seg ned i treverket. Dette var kanskje ikke så godt forklart. Send meg en IM Svaap, så kan det hende jeg kan ta meg tid til å forklare nærmere, eller lage en skisse.

 

Så det med egne øyne en gang, og det var både elegant og imponerende.

Link to post
Share on other sites

Ser at du bruker maskeringstape, det er helt greit men det er vanlig ved legging av større flater å ikke maskere men bare pøse på å kline utover med en litt myk stålsparkel for å sikre at massen kommer skikkelig ned i naten og at det er nok av den, jobb i et "fiskebensmønster" over naten å sørg for at det blir en liten kul over natet. alt overskytende masse forsvinner i slipingen som foretase når du er helt bombesikker på at massen er gjenomherdet. for mindre reparasjoner eller i tilfeller hvor en ikke kan slipe ettrpå er maskering på sin plass.

Gleder meg til å se resultatet, flott arbeid!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...