Jump to content

Vi som snur oss etter taubåter


Gudrun

Recommended Posts

For en god stund siden hadde vi en runde her med eldre slepebåter.... Mange var vi da som drømte oss tilbake i tid...... :rolleyes:

Vel i Holland og Tyskland er det en del som har gjort alvor av dette. Kjøpt eldre slepebåter av stål og bygget de om til lystbåter. Størrelse fra 13meter og oppover. De fleste av disse hadde et kullrom eller ballasttank eller lager aktenom maskinen, som dere ser på noen av bildene er de tilbakeført til noenlunde slik de var og innredet med 3-4 køyer. Dermed blir det bedre plass forut til å oppholde seg i under gange.

Ok, et større arbeid men du verden for noen båter.... Store og tunge motorer som går med lavt turtall sørger nok for å tømme lommeboken, men det er kun hvis man virkelig drar på... mange av de rusler rundt med 7,5-8,5 knop og et forbruk på ca.15-20l/t.

Dette er kanskje noe for oss her i landet å tenke på, å ta vare på de som fortsatt finnes her?

Har vedlagt endel bilder som viser et lite utvalg av hva man kan treffe på hvis man seiler på elvene i Holland/Tyskland.

Det siste bildet er av en som er under arbeid og kun er grunnet etter det nye huset ble satt på. De fikk meget god plass oppe.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vakre båter! Noe av det flotteste som flyter, spør du meg. Skulle gjerne hatt en slik båt, men jeg er redd for at jeg drar på meg mye jobb.

 

Nede i havna er vi nå et par-fire stykker som godt kunne tenkt oss å kjøpt en taubåt som om vinteren kunne holdt råka oppe for fritidsbåtene. Astor trenger en avløser.

 

For en stund siden var "Sterk" tilsalgs for noen tusenlapper. Hadde dette vært i dag hadde vi hatt den i bøye utenfor Sætre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For en stund siden var "Sterk" tilsalgs for noen tusenlapper. Hadde dette vært i dag hadde vi hatt den i bøye utenfor Sætre.

Slik kan det gå når man ikke får bestemt seg . . . . :wink:

 

Vet du forresten hvor det ble av STÆRK; han måtte jo ha den bort, nærmest for enhver pris - jeg kunne muligens ha tenkt meg å plukke motoren som reservedeler hvis den er i ferd med å forsvinne.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Siden det er så mange som planlegger konvertering til trawler i disse tider vil jeg gjerne presentere denne som et alternativ for de med god likviditet.

 

Den ombygde slepebåten Itasca har puntet opp i bybildet i byen mellom de syv fjell i lengre tid nå. Båten er en gammel Smit tug som er ombygd og har en lakkfinish som enhver nybil kan misunne den !tug.jpg

Link to post
Share on other sites

Slepebåter er virkelig moro; men jeg har litt etter litt innsett at jeg ikke klarer å være ombord i to båter på en gang . . . .

 

Det betyr at min kjære POSEIDON, som jeg har hatt et nært samboerskap med i 15 år, motvillig må legges ut for salg :sad::sad:

 

Her finnes ganske meget historikk og informasjon for den som lurer på hva det dreier seg om: POSEIDON.

 

_begge.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og da er jo spørsmålet: Hva er salgskanalene (finn.no - BP eller annet).

Den som kjøper båten må vel ha noe fritid til å pleie alle systemene ombord. Om du venter med å selge båten i 14 år kan det hende at du på dette forumet har minst en interesert kjøper. Men jeg må nå "jobbe" noen år til.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at tømmersleperne som har jobbet på innlandets sjøer etterhvert kommer på plass igjen. M/S Greven er på plass på Tyrifjorden, og det er tatt initiativ til å få M/S ROND tilbake til Randsfjorden. Bildet er fra sjøsettinga av Rond i 1955.

 

rond_1955_2....jpg

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Litt østfoldhistorie. Slepebåten Fix ventes å være fix ferdig om 2 år.

 

 

full skjærm.. dobbeltklikk på bilde

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/142868

 

En koslig slepebåt som de fleste husker lå ved Ælva. Om den er ferdig om 2 år er det få som tror på. Riksantikvaren og en privatperson har spyttet i 1 mill hver. Kommer vel ikke så langt med det vil jeg tro.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt østfoldhistorie. Slepebåten Fix ventes å være fix ferdig om 2 år.

o her litt Dalslandhistorie

 

S/S Herbert byggd 1905 på Eriksberg

 

Nu renoverad o går på insjön Mjörn öster Göteborg

 

herbert-2003%20aw.jpg

 

gjorde en resa tilbaks opp til Dalsland o hjemmefarvann

(o ibland må man gå tilbaks til venster trafikk!!)

 

jfb-25.jpg

 

jfb-27.jpg

 

PIC1617-ap.jpg

 

jfb-PICT0346.jpg

 

http://www.bxn.se/herbert2.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...fast Bohuslän hade otur på veg opp til deg i år Poseidon........

 

Ja, og det viser med all mulig tydelighet at vi må ta godt vare på de damperne (og andre gamle fartøyer) som vi har. Det er sårbare greier, og de forsvinner på et øyeblikk hvis man er riktig uheldig.

Jeg var selv ombord i Bohuslän flere ganger mens den var her i Stavanger under Nordsteam 2008. Det var fryktelig trist at de bestemte seg for å dra hjem igjen på så kort varsel og mange stod skuffet igjen på kaien da de bakket ut . . . .

 

Men vi får satse på at de finner utav problemene og finner en løsning som er forsvarlig til å seile videre i 100 år til :flag_sw:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hyggelig at tømmersleperne som har jobbet på innlandets sjøer etterhvert kommer på plass igjen. M/S Greven er på plass på Tyrifjorden, og det er tatt initiativ til å få M/S ROND tilbake til Randsfjorden. Bildet er fra sjøsettinga av Rond i 1955.

 

Er det noen som har noe mer info om Rond?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...