Jump to content

Vi som snur oss etter taubåter


Gudrun

Recommended Posts

Jøss - jobber du i BB Hansi? Bamse går i dokk 1. feb i Gøteborg. (hvis det ikke blir utsatt p.g.a is forholdene da). Bamse er vel snart eneste ordentlige isbryteren igjen her i landet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jøss. Jeg trodde den derre rare tallerkengreia under - er det "Bele" jeg tenker på - var en iskvern :blush:

Hehe du tenker på "Belos", nei den er ingen iskvern. De går greit i isen men noen tung isbryter er det ikke. Da er det konvensjonelle båter med isbaug og uten dyse som gjelder :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ombygd ubåt?

:lol:

 

Det er en såkalt "push-tug", den kobler seg fast i bargen ved å kjøre baugen inn i en nisje tilsvarende baugen på taubåten. Litt inn på skutesiden ser dere låsebolten, (en på hver side) disse kjører de inn i bargen og så er de bare tur og kjør


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg så slike en gang på vei opp Mississippi mot New Orleans. Som Fru Jacobsen skriver er de koblet mot en eller gjerne flere barges som de dytter foran seg. Det så først noe "dumt" ut med det høye styrehuset og fribord på bargene de dyttet på ca. en meter.

Det så derimot ikke så dumt ut lenger når vi møtte en push tug med en barge uten last. Plutselig var fribordet et par titalls meter (husker ikke så helt nøyaktig lenger, det begynner å bli noen år siden). Med dette trenger push tug'en det høye styrehuset for å kunne se over de tomme barg'ene den dyttet foran seg.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...