Gudrun Startet 10.April.2006 Link til dette innlegget Startet 10.April.2006 (redigert) For en god stund siden hadde vi en runde her med eldre slepebåter.... Mange var vi da som drømte oss tilbake i tid...... Vel i Holland og Tyskland er det en del som har gjort alvor av dette. Kjøpt eldre slepebåter av stål og bygget de om til lystbåter. Størrelse fra 13meter og oppover. De fleste av disse hadde et kullrom eller ballasttank eller lager aktenom maskinen, som dere ser på noen av bildene er de tilbakeført til noenlunde slik de var og innredet med 3-4 køyer. Dermed blir det bedre plass forut til å oppholde seg i under gange. Ok, et større arbeid men du verden for noen båter.... Store og tunge motorer som går med lavt turtall sørger nok for å tømme lommeboken, men det er kun hvis man virkelig drar på... mange av de rusler rundt med 7,5-8,5 knop og et forbruk på ca.15-20l/t. Dette er kanskje noe for oss her i landet å tenke på, å ta vare på de som fortsatt finnes her? Har vedlagt endel bilder som viser et lite utvalg av hva man kan treffe på hvis man seiler på elvene i Holland/Tyskland. Det siste bildet er av en som er under arbeid og kun er grunnet etter det nye huset ble satt på. De fikk meget god plass oppe. Redigert 10.April.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Vakre båter! Noe av det flotteste som flyter, spør du meg. Skulle gjerne hatt en slik båt, men jeg er redd for at jeg drar på meg mye jobb. Nede i havna er vi nå et par-fire stykker som godt kunne tenkt oss å kjøpt en taubåt som om vinteren kunne holdt råka oppe for fritidsbåtene. Astor trenger en avløser. For en stund siden var "Sterk" tilsalgs for noen tusenlapper. Hadde dette vært i dag hadde vi hatt den i bøye utenfor Sætre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Poseidon Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Astor skrev: For en stund siden var "Sterk" tilsalgs for noen tusenlapper. Hadde dette vært i dag hadde vi hatt den i bøye utenfor Sætre. Slik kan det gå når man ikke får bestemt seg . . . . Vet du forresten hvor det ble av STÆRK; han måtte jo ha den bort, nærmest for enhver pris - jeg kunne muligens ha tenkt meg å plukke motoren som reservedeler hvis den er i ferd med å forsvinne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Astor Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Vi vurderte aldri å kjøpe taubåten. Men etter en streng isvinter ble tema tatt opp i havna. Ingen dum ide. Hvor den havnet vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Mener den havnet i Vestfold ett sted, den eieren skulle også selge etter en stund mener jeg men etter dette vet jeg ikke. Det var jo like før jeg ble eier av den selv, men fikk ikke trykket på de rette knappene hos madammen Velvel, det går flere tog Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 10.April.2006 Link til dette innlegget Svart 10.April.2006 Gudrun skrev: Dette er kanskje noe for oss her i landet å tenke på, å ta vare på de som fortsatt finnes her?Helt og komplett enig!Nydelige bilder av nydelige båter... Har egentlig aldri skjønt hvorfor jeg synes gamle taubåter er SÅ stas, - men det samme kan det være! Gleden er like stor uansett Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Bergen Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Siden det er så mange som planlegger konvertering til trawler i disse tider vil jeg gjerne presentere denne som et alternativ for de med god likviditet. Den ombygde slepebåten Itasca har puntet opp i bybildet i byen mellom de syv fjell i lengre tid nå. Båten er en gammel Smit tug som er ombygd og har en lakkfinish som enhver nybil kan misunne den ! Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Nappen ligger for salg, byggeår 1895. Tror nok baupropellen kom noe senere..... Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Dette hadde vært noe og entret pollen med..... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Litt stor, kanskje... Men den var et vakkert skue! Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Poseidon Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Slepebåter er virkelig moro; men jeg har litt etter litt innsett at jeg ikke klarer å være ombord i to båter på en gang . . . . Det betyr at min kjære POSEIDON, som jeg har hatt et nært samboerskap med i 15 år, motvillig må legges ut for salg Her finnes ganske meget historikk og informasjon for den som lurer på hva det dreier seg om: POSEIDON. Redigert 3.September.2007 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
roaldbj Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Og da er jo spørsmålet: Hva er salgskanalene (finn.no - BP eller annet). Den som kjøper båten må vel ha noe fritid til å pleie alle systemene ombord. Om du venter med å selge båten i 14 år kan det hende at du på dette forumet har minst en interesert kjøper. Men jeg må nå "jobbe" noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg frykter at Havnesjefens ansikt antar samme farge som skroget på Poseidon hvis jeg spør om plass til den, ellers skulle jeg mer enn gjerne passet på den for deg i de årene, Roald! Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
paxo Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 http://www.varden.no/article/20070619/NYHET/106190179 Tinnsjøen har fått enda en "storbåt". Se bildeserien også. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Hyggelig at tømmersleperne som har jobbet på innlandets sjøer etterhvert kommer på plass igjen. M/S Greven er på plass på Tyrifjorden, og det er tatt initiativ til å få M/S ROND tilbake til Randsfjorden. Bildet er fra sjøsettinga av Rond i 1955. Redigert 3.September.2007 av kapptein (see edit history) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
vanntrivsel Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Litt østfoldhistorie. Slepebåten Fix ventes å være fix ferdig om 2 år. full skjærm.. dobbeltklikk på bilde http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/142868 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 havgaaaaapet skrev: Litt østfoldhistorie. Slepebåten Fix ventes å være fix ferdig om 2 år. full skjærm.. dobbeltklikk på bilde http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/142868 En koslig slepebåt som de fleste husker lå ved Ælva. Om den er ferdig om 2 år er det få som tror på. Riksantikvaren og en privatperson har spyttet i 1 mill hver. Kommer vel ikke så langt med det vil jeg tro. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Noen som vet hvordan det står til med "Forlandet" Om dagen? Evt når den er ferdig restaurert. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Hilmar 2 skrev: Noen som vet hvordan det står til med "Forlandet" Om dagen? Dessverre ikke så veldig bra, men den flyter heldigvis fortsatt . . . . Sitat Evt når den er ferdig restaurert. Dette fartøyet er nok ett bevis, blant flere, som viser at fartøyvern "skjer i evighetens perspektiv...." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 havgaaaaapet skrev: Litt østfoldhistorie. Slepebåten Fix ventes å være fix ferdig om 2 år. o her litt Dalslandhistorie S/S Herbert byggd 1905 på Eriksberg Nu renoverad o går på insjön Mjörn öster Göteborg gjorde en resa tilbaks opp til Dalsland o hjemmefarvann (o ibland må man gå tilbaks til venster trafikk!!) http://www.bxn.se/herbert2.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Nydelig, bare helt nydelig Gunga Din! Når det gjelder små dampbåter så har svenskene alltid vært flinkere enn oss her i Norge. Selv om vi har et kjempeflott lokalt dampbåtmiljø på Ørje - helt inne ved svenskegrensen . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Dampbåt er grejjer det......... fast Bohuslän hade otur på veg opp til deg i år Poseidon......nu ligger hun vid varv, o turerne er instellda resten av hösten..... tur i oturen att dom grejjede brannen det kunde gått värre! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Gunga Din skrev: ...fast Bohuslän hade otur på veg opp til deg i år Poseidon........ Ja, og det viser med all mulig tydelighet at vi må ta godt vare på de damperne (og andre gamle fartøyer) som vi har. Det er sårbare greier, og de forsvinner på et øyeblikk hvis man er riktig uheldig. Jeg var selv ombord i Bohuslän flere ganger mens den var her i Stavanger under Nordsteam 2008. Det var fryktelig trist at de bestemte seg for å dra hjem igjen på så kort varsel og mange stod skuffet igjen på kaien da de bakket ut . . . . Men vi får satse på at de finner utav problemene og finner en løsning som er forsvarlig til å seile videre i 100 år til Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Poseidon skrev: Men vi får satse på at de finner utav problemene og finner en løsning som er forsvarlig til å seile videre i 100 år til Jada dom ger seg ikke så lett........ hörde att dom skifter noen isolering under pannan...så dom er igang til våren igjen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dalton Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Sitat Hyggelig at tømmersleperne som har jobbet på innlandets sjøer etterhvert kommer på plass igjen. M/S Greven er på plass på Tyrifjorden, og det er tatt initiativ til å få M/S ROND tilbake til Randsfjorden. Bildet er fra sjøsettinga av Rond i 1955. Er det noen som har noe mer info om Rond? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.