Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Har kjørt på min 16 timer nå, og har et par små irritasjons momenter. Båten er vanskelig og få på henger. Ringen i baugen er alt for høyt opp for vanlige hengere og når båten er nesten oppe på vogna begynner den bare å trekke båten nedover istedet for inn på hengeren. Synes også pullertene er for små for trønderske stormfortøyninger.

Har montert ekstra forbruksbatteri i min, og det "går", men det er egentlig for lite plass til dette og det blir pirkete og komme til hovedbrytere etterpå. Radarmontasje gir deg også et dilemma for hvor du skal montere topplanternen (fortsatt ikke løst).

 

Bortsett for dette og det at jeg knapt har brukt den enda, så liker jeg båten. Tror nok jeg hadde gått for en 140hk motor om jeg hadde fått valgt igjen. Noe spessiele egenskaper du tenker på?

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale denne båten på alle måter. Har hatt båten i 9 mnd, og har brukt båten relativt mye ca. 210 timer. D.v.s. utført 20, 100 og 200 timers service. Uten et feilslag starter alltid på første forsøk!

 

Viktige valg vedr. motor og utstyr, som jeg har valgt:

- utvendig styring MÅ det være på en slik båt.

- denne båten MÅ også ha trimfleps. Er viktig selv med berre en person ombord, strøm og vind påvirker båten lett.

- velg den største motoren, 140 hk. Er på ingen måte for stor.

- skal en bruke båten utover varme sommmer dager er dieselvarmer noe som øker komforten mye. Skal en bruke båten på fuktige og kjøligere dager er dette viktigt for varme og ikke minst som defroster/holde rutene fri for dugg.

 

Av noe mere "luksus":

- nymontert baugtruster med en fast kontollpanel inne og trådløs kontrollenhet.

- innfelt kartplotter inne.

- innfelt vanlig timetallet.

- byttet innvendige taklamper med LED lamper

- radio/IPod/USB/minnebrikke m/fjernkontroll og innfelte høytalere i taket

- innfelt utvendig 230 volt strøminntak og en 230 volt kontakt inne og en 230 volt kontakt ved batteri for vedlikeholdsladig (viktig)

 

Lykke til med valg av ny båt.

Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig å få slike innspill fra dere som har "grombåten". Gode tips å ta med når det gjelder henger, batteri, flaps, motorvalg, styring, varmer m.m. :thumbsup: Hva med ekstrautstyret av ulike slag. Noe som er bortkastet, og kanskje ikke fungerer helt? Noen som har gjennomgående svinger på denne båten, og tips om valg/plassering av slik. Noen som har fått montert utvendig nøkkelstart, og event. pris? (hadde ikke lyst å springe inn og ut av huset, når alle andre styringer er på dekk...) :confused: Hva med lyskaster på tak, og valg av slik? :confused:

Link to post
Share on other sites

Skulle gå greit og montere gjennomgående svinger. I midtrommet er det tatt ut et stykke i dekket der du kommer til skroget. Jeg har akkurat montert en M260 innvendig svinger i min, og da måtte jeg skjære ut mere dekk, men det funket det også.

Enig med Jaka angående flaps og utvendig styring :).

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kontakten er av denne type:

Link

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=23697&groupkey=006002050

 

 

-og er montert over nødlensepumpe. (babord side ved skyvedør) Da jeg også har dieselvarmer er også luftinntaket plasser der.

Oppsummert: lensepumpe, luftinntak og 230V inntak er montert ovenfor hverandre. (har ikke bilde for hånden)

Redigert av jaka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har fått montert utvendig nøkkelstart, og event. pris? (hadde ikke lyst å springe inn og ut av huset, når alle andre styringer er på dekk...) :confused: Hva med lyskaster på tak, og valg av slik? :confused:

 

Kjøp deg en Costkey trådløs dødmannknapp. I tillegg til dødmannsfunksjonen gir fjernkontrollen mulighet til start/stopp, samt tilt når motoren ikke går i tillegg til de 30 første sekundene etter start.

 

Coastkey

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Abbor :wink:

 

Drømmebåten P66 er allerede bestilt for levering medio mai :flag:

 

Ble følgende utstyr:

140 hk

Trimplan

Utvendig styreposisjon

Sidebenker

Puter sidebenker

Puter akter

Arbeidslys

Fiskepakke

Fiskekasse

Kupevarmer

HDS-8

HDS-8M

Svinger B164

Lowrance Radio m/docking

Lowrance Engine interface unit

Lyskaster Stryker

Coastkey

Bord dekk 60ø

Ekstra batteri

Brakett ekstramotor

 

Takk til alle for gode råd!

Veldig kjekt å kunne dele erfaringer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt og et riktig båtvalg :thumbsup:

Du kommer IKKE til å angre. Båten din er satt opp som min og jeg er kanonfornøyd. Fiskekassen fikk jeg tatt i bruk i vinter og den funker utmerket. Kanskje litt i minste laget, men fin også for vasking av filet og fisk.

Kjøpte meg stort drivanker som kom i posten i går. Det skal bli morsomt å teste ut. 185cm diameter skal kunne stoppe båten i bra vind om ikke strømmen går samme vei :giggle:

 

Jeg hadde mange måneder ventetid etter bestilling og det tok tid, men du venter på noe bra så da går det mot gode tider.

Redigert av Gislus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjompilten, det var ei imponerende utstyrsliste. Men jeg fant en vesentlig mangel og det er VHF. Standard Horizon GX2100E er et bra valg, da får du samtidig en AIS mottager.

 

Og hadde det vært min båt hadde det også blitt en bredbåndsradar. Har radar på min Antares 650 og kunne ikke ha tenkt meg en båt for bruk i tåke eller mørke uten radar.

Link to post
Share on other sites

Skjompilten, det var ei imponerende utstyrsliste. Men jeg fant en vesentlig mangel og det er VHF. Standard Horizon GX2100E er et bra valg, da får du samtidig en AIS mottager.

 

Og hadde det vært min båt hadde det også blitt en bredbåndsradar. Har radar på min Antares 650 og kunne ikke ha tenkt meg en båt for bruk i tåke eller mørke uten radar.

 

Har montert en BR24 radar på min (faktisk med råd og veiledning fra abbor :D ), og det funker fint så langt som jeg har fått testet den. Bakdelen imidlertid, er at du må montere antennen der lanternen er montert. Du må også sørge for å komme til å feste gjennomganger inne i "targabøylen". Løsningen jeg valgte var og montere et dekkslys for innfelling på veggen over døra for å ha et inspeksjonshull så jeg kom til og feste radarantenna.

Link to post
Share on other sites

Sist lørdag var jeg hos Rogaland Maritime og så på en P66 som stod utstilt. Ble mektig imponert over det jeg så. Båten virket mye større enn jeg hadde trodd den skulle være. Utrolig godt utnyttet over det hele. Så også ut til å være bunnsolid kvalitet på alt :thumbsup:

 

Jeg har ennå ikke sett en Antares 680 eller Merry Fisher 645 annet enn på bilder, men tror nok ikke de kommer i nærheten av Askeladden på plassutnyttelse. Skal uansett ta en kikk på de før jeg bestemmer meg.

 

P66 er ikke så veldig billig når man begynner å handle ekstrautstyr, fikk en pris på 466.000,- med 140 hk, trimtabs, varmeapparat og utvendig styring.

 

Nå er det sikkert mulig å montere en del av ekstrautstyret selv for å spare noen kroner. Varmeapparatet koster f.eks nesten 28.000,- Dette kan man kjøpe for rundt 12.000 kr andre steder, men da uten drivstofftank. Men den tanken + monteringsjobben er neppe verdt 16.000 eller hur?

 

Er 140 hester et "must" på denne båten, noen som har 115 hester og er fornøyd med det?

 

Uansett, så må jeg først selge den båten jeg har før jeg kjøper ny. Har gjort det i motsatt rekkefølge før og det var litt vel spennende selv om det endte godt til slutt. :smiley:

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei Helge O

 

Jeg mener at 140 HK ikke er et must, men jeg ville ikke vært den foruten. Den gir deg kun 2 knop mer fart, men derimot langt bedre kraft ved tyngre lastet båt. Om jeg har hele familien (5 stk) om bord merker jeg ikke det vesentlig på aksellerasjon og jeg kan ha fornuftig gasspådrag ved marsjfart. Prisen for å øke fra 115hk til 140hk er maks 15000 (kanskje mindre) og det har du igjen for.

 

Det er flere som har montert varmeanlegg av disse som er med i denne tråden, så de kan sikkert svare. Personlig synes jeg det var utrolig greit å få webastoanlegget ferdig montert. Det er innmari trangt å ligge under dekk å bore gjennomganger og trekke rør. Så vidt jeg vet ligger ikke disse kanalene der og alt må tilpasses i meget ukomfortable stillinger og huet fullt av glassfiberstøv. Men det er personlig vurdert :sweat:

 

Vurderingen må være om du trenger varmeapparatet. Jeg synes det er fantastisk å ha, men i hele vinter har jeg vært på sjøen uten å ta det i bruk. Jeg har flytedress på meg og går hele tiden ut og inn av hytta og fisker. Så varmeapparatet har ikke blitt brukt og det har fungert fint det også. Det er når det er fukt og regn hvor problemet er dugg jeg synes det er viktigst.

Men skal du bruke båten til lengre turer med dørene lukket ville jeg nok ha prioritert varmeapparatet.

 

Trimtabs mener jeg er et must, samme med sittebenker og puter ute. Meget praktisk og nødvendig. Trimtabs trenger du i sidevind så du får rettet opp båten. Fiskepakke trenger du også om du fisker. Den er kanon. Fiskekassen er fin å ha, men kan sløyfes eventuelt for å spare penger. Finnes mye billige fiskekasser å få tak i og du får plass til den under dekk også om du vil for å gjemme den bort.

 

Dette var noen tanker fra meg. Lykke til med salg av gammelbåten og med valg av ny.

Link to post
Share on other sites

Sist lørdag var jeg hos Rogaland Maritime og så på en P66 som stod utstilt. Ble mektig imponert over det jeg så. Båten virket mye større enn jeg hadde trodd den skulle være. Utrolig godt utnyttet over det hele. Så også ut til å være bunnsolid kvalitet på alt :thumbsup:

 

Jeg har ennå ikke sett en Antares 680 eller Merry Fisher 645 annet enn på bilder, men tror nok ikke de kommer i nærheten av Askeladden på plassutnyttelse. Skal uansett ta en kikk på de før jeg bestemmer meg.

 

 

Da må du ta en tur i nabobygget som selger Merry Fisher 645. Jeg ble meget imponert av plassen i MF 645 http://www.purehelp.no/company/details/smartmarinestavangeras/996449491 , selv om uteplassen ikke er så stor som på P66 ...... er det meget god kvalitet og hyggeligere priser på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Takk Skipsplast ohoi, jo virker farlig lenge til mai :yesnod:

Gislus jeg har lest mye her på forumet, og fått mange gode tips :thumbsup: Har også drivanker på plass.

Abbor du ser ut til å ha stor kompetanse på elektronik. Har lest mange av innleggene dine med stor interesse, derfor ble det HDS-8 med B164 :thumbsup: Har vurdert VHF og radar, VHF kommer nok sikkert...og kanskje radar :sailing:

Cannonfodder tar med dine innspill, er bestandig nyttig :wink:

HelgeO jeg er veldig enig i ditt inntrykk av P66, og mener det er den ultimate hobbyfiskeren i denne klassen. Den kan samtidig brukes til familiære aktiviteter...og vi er 7 !

Ficher er ikke uenig i hva du skriver, for det dreier seg om behov og pris. For meg var imidlertid MF645 aldri et alternativ til P66...

 

Kjekt å få råd og erfaringer, og i mai skal jeg dele mine :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...