Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

Brannslukning på Trøndelagskysten

 

Det var på kvelden onsdag 6. januar at det tok fyr i en sjark i havnen på øya Sula i Frøya kommune.

 

Av kapteinløytnant Håkon Engevik, skipssjef KV Njord

 

Etter hvert spredte brannen seg til brygger og sjøhus. "KV Njord", som var tre timer unna, ble kontaktet og satte full fart mot området. Fartøyet klargjorde umiddelbart for brannbekjempelse. Arbeidsbåten "Sjøbjørn" med brannlag på fem mann og brannslukkeutstyr ble sendt i forveien. Sjarken, brygger og fem sjøhus var i full fyr. Brannlaget fra KV Njord deltok i slukkingsarbeidet sammen med brannvesen fra naboøyene.

 

Mestparten av arbeidet måtte foregå fra sjøsiden, og det var ikke minst her Kystvaktens lettbåter med transportable brannpumper kom til sin rett. Heldigvis kom ingen mennesker til skade, men samtlige sjøhus brant ned til grunnen. Det viktigste for brannmannskapene var å forhindre spredning til flere sjøhus og bolighus på øya, som har omlag 70 fastboende.

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Nei, det er klart. Hvis man liker at miltæret blander seg inn i sivile saker, så er jo saken klar. Jeg personlig liker ikke det. Det minner meg for mye om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med. Regimer som misbruker nettopp militæret til sin egen fordel, slik at det går ut over sivilbefolkningen.

Jeg registrerer at det er mange som tydeligvis synes dette er greit. Dem om det.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner den Norske holdningen til øvrigheta noe underlig. Her har en i mange år fått høre at det er for lite politi i gatene og på sjøen til å beskytte oss mot omverden. Og når myndighetene bestemmer seg for å anvende de instanser en har tilgjengelig i landet, så er dette også galt.

 

KV, og etterhvert SHV, er jo et gode vi har og fortsatt betaler skatt og avgifter for å opprettholde. Hvorfor skal vi ikke benytte oss av disse når de likevel er en del av vår nasjon.

 

At noen føler ubehag med dette kan jeg forstå fult ut. Er det ikke da bare å sørge for at en har rent mel i posen og ombord. Båtførerbeviset for de dette gjelder blir nok også forlangt fremvist ved kontroll. Mitt ønske er at de også krever dokument på at den personen som er ombord og som påberoper seg å være eier av båten - kan dokumentere dette. Det er nok av båter på avveier med urettmessig eier ombord.

 

På tide at det blir litt månelyst langs kysten :saint:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...Det minner meg for mye om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med. Regimer som misbruker nettopp militæret til sin egen fordel, slik at det går ut over sivilbefolkningen.

Å sammenligne Norge med en bananrepublikk anser jeg som en fornærmelse mot den norske befolkning.

 

Vist du mener at dette er misbruk så synes jeg du skal ta deg en tur ombord et KV skip og be om en samtale med mannskapet som er dine brødre og søstre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det er meg du sikter til, Jawik.

Jeg har ikke noe å skjule i båten min. Det er heller ikke det dette handler om i det hele tatt. Det er sammensuriumet av militær makt brukt mot sivile i fredstid.

Politiet har tross alt en grundig utdanning. De må igjennom diverse tester osv før de i det hele tatt blir sendt ut for å kontrollere folk. De er utdannet til å gjøre nettopp det de gjør. Og de er satt til nettopp å passe på sivilbefolkningen.

Det er ikke militæret i utgangspunktet satt til å gjøre. De er utdannet til å forsvare landet mot fiendlige krefter. Militære styrker har ikke denne bakgrunnen som politiet har. Muligens bortsett fra befalet. Da blir det helt feil å bruke folk som er inne til førstegangstjeneste til slike kontroller.

 

Det føles rett og slett ubehagelig å bli stoppet av militæret for en kontroll. Selv om jeg ikke har noe å skjule. Jeg får for mye assosiasjoner mot maktmisbruk og overgrep. :puke: Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Har selv tjenestegjort på kv Andenes både langs kysten av nord norge, barentshavet og helt opp til nord for svalbard! vet med ganske stor sikkerhet at flere liv og fiskefartøyer hadde gått tapt hvis kystvakten ikke hadde vært der!

 

så å bli stoppet for en sjekk er vel egentlig bare en "bagatell" man burde være glad for!

Link to post
Share on other sites

...Jeg får for mye assosiasjoner mot maktmisbruk og overgrep. :puke: Sånn er det bare.

Ja det var det. Din uttalelse - "bananrepublikk" som jeg assosierer med noe helt annet og brutalt - finer jeg usmakelig. Beklager å si dette, men jeg mente det.

 

Vist du er i mot dette Innlegg #282 så ta dette opp i de rette organer (politiske partier m.m.)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Politiet har tross alt en grundig utdanning. De må igjennom diverse tester osv før de i det hele tatt blir sendt ut for å kontrollere folk. De er utdannet til å gjøre nettopp det de gjør. Og de er satt til nettopp å passe på sivilbefolkningen.

Det er ikke militæret i utgangspunktet satt til å gjøre. De er utdannet til å forsvare landet mot fiendlige krefter. Militære styrker har ikke denne bakgrunnen som politiet har. Muligens bortsett fra befalet. Da blir det helt feil å bruke folk som er inne til førstegangstjeneste til slike kontroller.

 

Det er jo ikke så veldig stor andel av mannskapet som er i førstegangstjeneste da, og når de er ute på kontroller har de oftest "papiroppgavene" og befalet, som er opplært til oppgaven, utfører selve kotrollen.

Med papiroppgave mener jeg registrering av praktiske opplysninger etc. som befalet ber om og senere skal ha med i rapportene.

 

Den "grundige" utdanninga til politiet er faktisk bare 2 år på skolebenken og tester/krav de må gjennom før og under utdanningen fires det stadig på slik at politikerne skal bli fornøyde.....

 

Men du synes vel kanskje at det burde være politi langs russergrensa slik at kontrollen der oppe også skal utføres av profesjonellt personell og ikke førstegangstjeneste personell?

Link to post
Share on other sites

Jeg finner den Norske holdningen til øvrigheta noe underlig. Her har en i mange år fått høre at det er for lite politi i gatene og på sjøen til å beskytte oss mot omverden. Og når myndighetene bestemmer seg for å anvende de instanser en har tilgjengelig i landet, så er dette også galt.

 

.............

 

 

Åja....... men det er jo "de andre" de skal kontrollere ikke "oss"........... :rolleyes:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager, men min IQ

<<<<<< (2749) er ikke kommet så høyt til at jeg oppfatter hva du mener med dette...

Åja....... men det er jo "de andre" de skal kontrollere ikke "oss"........... :rolleyes:
Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Politiet har tross alt en grundig utdanning. De må igjennom diverse tester osv før de i det hele tatt blir sendt ut for å kontrollere folk. De er utdannet til å gjøre nettopp det de gjør. Og de er satt til nettopp å passe på sivilbefolkningen.

Det er ikke militæret i utgangspunktet satt til å gjøre. De er utdannet til å forsvare landet mot fiendlige krefter. Militære styrker har ikke denne bakgrunnen som politiet har. Muligens bortsett fra befalet. Da blir det helt feil å bruke folk som er inne til førstegangstjeneste til slike kontroller.

.

 

En biiiitteliten oppklaring i og med at du åpenbart er noe feil-innformert:

 

Den menige besetning på kv under førstegangstjeneste er ikke de som foretar noen som helst kontroll av noen ting uansett hvilken kontrolloppgave kv skulle finne på å gjøre. Til dette benytter KV sine utdannede offiserer ombord til. Den menige besetning er i så måte kun vitner og observatører.

 

Jeg tror du bør skille mellom det du vet og det du tror du vet :wflag:

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det greit å ha en kystvakt. Det er også greit at kystvakten anvendes til kontroll av lover og regler til sjøs.

 

Det som ikke er greit, er at kystvakten er under militær kommando, og at det anvendes militære våpen mot norske borgere. Når man ser på ressursknapphet i forhold til å etterforske mer alvorlig kriminalitet, framstår den voldsomme ressursbruken rettet mot uskyldige forseelser blant båtfolket ganske så paradoksal. Omtrent som når politiet som har problemer med å etterforske økning i vinnings-, narkotika- og volds-kriminalitet, bruker ressursene sine på å etterforske og straffe en 15-åring som har tisset i skolegården.

 

Det som er underlig med den norske holdningen til organiseringen av Kystvakta, er at befolkningen er så prinsippløse at de godtar slike prinsipielle overtramp. Men det er vel ikke annet å vente av en befolkning som er oppdradd av en arrogant sosialdemokratisk ledelse gjennom flere tiår.

Link to post
Share on other sites

[quote name='Douro' date='23.01.10 18:35' post='898954'

 

"Det som ikke er greit, er at kystvakten er under militær kommando, og at det anvendes militære våpen mot norske borgere."

 

da jeg var i kystvakten så jeg en AG3 kun en gang på de månedene jeg var ombord, og den var ikke ladd en gang og det var ikke akkurat slik at dekks kanonen ble gjort klar hver gang noen skulle inspisere!

Redigert av IVO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det du ikke har fått med deg Douro? Og kan du snart redegjøre for hva du mener med been there, done it? Du er faktisk med på å spre usannheter om mennesker som når som helst risikerer sitt eget liv for at blandt annet du skal kunne ferdes til sjøs og samtidig vite at noen hjelper deg om du har behov for det.

 

At KV er under militær kommando er nesten sant i og med at det er under sjøforsvaret. Men om du tar deg bryet med å finne ut, så svarer KV for det departamentet som arbeidsoppgaven hører inn under.

 

Skulle du f.eks ikke slippe KV ombord i din båt for å slukke en brann fordi det er sjøforsvaret som kommer og ikke brannvesenet? Eller skulle kystvakta ikke gripe inn, med sin begrensede politimyndighet og denne myndighets prinsipper vedr adekvat maktbruk ovenfor en gruppe mennesker i båter som med sin ferdsel til sjøss er en fare for ditt liv fordi at de ikke er politi?

 

Skjerping!!!! :smash: :smash:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...