Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

poteto, potato. De er sjøforsvaret... hva så???

 

Men kjære deg løgneren douro. Når skal du fortelle oss om din opplevelse med bevæpnede førstegangsgutter som utfører kontroller mot hobbyfiskere og andre nordmenn???? Enten bør du rett og slett gjøre det respektverdige og si at "der tok jeg i litt vel mye gitt, dette har ikke skjedd" eller så bør du gjøre rede for påstandene dine og dokumentere de litt bedre enn been there osv...

 

Og forøvrig har jeg selvsagt sett bransjevimpelen som vaier. gul og blå. Kystvaktas vimpel det ;-)

Redigert av Blafrebo II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakker ikke om den gule og blå. Jeg snakker om den røde, hvite og blå - som angir at skipet er under militær kommando.

 

Å!! Du mener orlogsflagget! Ja.... skjønner problemet ditt. Du får ringe og syte til forsvarssjefen eller liknende. Dette her forteller meg at du rett og slett er en synser av værste sort. Synser og løgner. og jeg tror at jeg vurderer om jeg herved skal se helt bort fra de løgnene du skriver om kystvakta.

 

Gjør rede for dine påstander du!

 

Ha et rikt og innholdsrikt liv. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kystvakten vil fra 2010 utføre kontroll med maritim radio(VHF) utstyr og sertifikater ombord i mindre fiskefartøy og i fritidsflåten.

 

- Vi ser dette arbeidet som en naturlig del av vår kontrollvirksomhet med det formål å øke sikkerheten til sjøs, sier flaggkommandør Arild-Inge Skram, sjef for Kystvakten.

 

kilde: http://www.maritimradio.no/?pid=389

 

om dette kan man jo mene hva man vil.

Link to post
Share on other sites

Det som ikke er greit, er at kystvakten er under militær kommando, og at det anvendes militære våpen mot norske borgere.

Siden du åpenbart ikke var i stand til å svare på spørsmålet i den andre tråden så gjentar jeg det her... Kan du linke til hvor kystvakten har brukt militære våpen mot norske borgere...

Link to post
Share on other sites

. Regimer som misbruker nettopp militæret til sin egen fordel, slik at det går ut over sivilbefolkningen.

Jeg registrerer at det er mange som tydeligvis synes dette er greit. Dem om det.

 

Ser ikke helt hvilken egen"fordel" militæret har ved å kontrolere bla. båtførerbevis.Hva med kystvakten som kontrolerer hummerteiner etc.hvem skal itlilfelle utføre den jobben? Kan ikke se det helt store problemet her. :confused:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du åpenbart ikke var i stand til å svare på spørsmålet i den andre tråden så gjentar jeg det her... Kan du linke til hvor kystvakten har brukt militære våpen mot norske borgere...

 

Det er nok bare å gi opp. Douro har blitt knepet i å fare med regnspikket løgn og fantasi har jeg kommet frem til. :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

vet med ganske stor sikkerhet at flere liv og fiskefartøyer hadde gått tapt hvis kystvakten ikke hadde vært der!

 

Det er riktig.

Kystvakta gjør en viktig jobb.

Og den jobben blir like godt gjort organisert under Justisdepartementet.

 

Det er kun Norge og bananrepublikker som bruker militære mannskaper til kontroll av egen borgere.

Link to post
Share on other sites

Mulligan:

Hadde det ikke vært kjekt om politiet kunne gjort den jobben?

Reist fra land i skjærgårdsjeepen sin når de fikk telefon(!) fra de som trenger støtte. Hender jo ting ganske langt fra kysten ofte, der er det jo ikke dekning til mobiltelefon...

Det er jo heller ikke justissektoren som skal redde båter og personell fra havari.....

Link to post
Share on other sites

Isolert sett ville det ikke vært noe galt heller dersom Jens spradet rundt i Oslo i militæruniform, slik Hugo Chávez sprader rundt i Caracas, eller slik Muammar al-Gadafi sprader rundt i Tripoli. Det ville heller ikke vært så farlig om Kong Harald skjøt et par skudd med børsa si fra slottsbalkongen på 17. mai, slik Saddam Hussein pleide å gjøre fra sin balkong i Bagdad. Men allikevel ville jeg mene at slike bånd mellom sivile myndigheter og militære myndigheter ville være veldig betenkelig. Spesielt sivile myndigheter som har (og må ha) mulighet til å anvende makt mot egne borgere.

 

Derfor mener jeg at Kystvakten burde organiseres som en egen etat inn under Fiskeri- og Kystdepartementet, og samordnes med Redningsselskapet, politiets båttjeneste, Fiskeridirektoratets båttjeneste, Tollvesenets båttjeneste og andre sivile etater som har båtmateriell i beredskap på kysten vår.

 

Det er et paradoks at tollerne ikke får lov til å kjøre med blålys på veiene våre, mens majoriteten av prinsippløse fjotter i den norske befolkningen godtar at sjøforsvaret racer rundt i skjærgården vår med soldater, blålys, kanoner og geværer for å fotfølge oss båtfolk som anvender fritiden vår til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Man er engstelig for at vårt samfunn skal bli en militærstat fordi at de som er best utrustet til det (kv) skal foreta kontroll til sjøs. Min teori blir vel at de samme menneskene ville ha hylt over seg over at vi ville bli en politistat om politiet bedrev redningstjeneste og oljevern i tillegg til sine andre gjøremål.

Link to post
Share on other sites

Det er et paradoks at tollerne ikke får lov til å kjøre med blålys på veiene våre, mens majoriteten av prinsippløse fjotter i den norske befolkningen godtar at sjøforsvaret racer rundt i skjærgården vår med soldater, blålys, kanoner og geværer for å fotfølge oss båtfolk som anvender fritiden vår til sjøs.

 

hvem har fotfulgt hvem med hvafforno??? Nå må du slutte å fare med løgn, eller dokumentere dine påstander

Link to post
Share on other sites

Min teori blir vel at de samme menneskene ville ha hylt over seg

 

Det ville de ikke.

Kystvakta er viktig.

Den skal vi ha.

Men den skal være en sivil organisasjon og ikke en militær.

 

Militære mannskaper brukes til kontroll av egne borgere i Venzuela, Kongo, Egypt, Burma, Nor-Korea og andre.

Svært godt selskap.

Link to post
Share on other sites

SÅ du Douro mener at hadde det bare stått politi på kystvakt skuta så hadde det vært greit fordi de er en sivil ordensmakt?

Nei - jeg mener at Kystvakta burde vært organisert som en egen etat inn under Kystdepartementet - og ikke som en del av politiet under Knut Storbergets justisdepartement. Kystvaktskipene burde vært bemannet med profesjonelle sjøfolk - og ikke med vernepliktige soldater.

Link to post
Share on other sites

Kystvaktskipene burde vært bemannet med profesjonelle sjøfolk - og ikke med vernepliktige soldater.

 

Jeg kan garantere deg at kystvakten til enhver tid er bemannet med profesjonelle sjøfolk som til enhver tid er godt drillet i det de driver med.

 

Hvorfor svarer du ikke på de tingene som vedrører disse påstandene om bevæpnede menige og kontroller?

Link to post
Share on other sites

Nei - jeg mener at Kystvakta burde vært organisert som en egen etat inn under Kystdepartementet - og ikke som en del av politiet under Knut Storbergets justisdepartement. Kystvaktskipene burde vært bemannet med profesjonelle sjøfolk - og ikke med vernepliktige soldater.

 

de som jeg seilte med var ihvertfall ganske proffe! ellers hadde de vel ikke fått lov til å gå fra kai med en skute til en god del millioner kroner og mannskap på over 60 personer!

så den der er vel litt tynn fra din kant!!!

Link to post
Share on other sites

Militære mannskaper brukes til kontroll av egne borgere i Venzuela, Kongo, Egypt, Burma, Nor-Korea og andre.

Svært godt selskap.

 

Dessuten er det nesten en fornærmelse mot dine landsmenn at vi blir kontrollert av militært mannskap på lik linje med de totalitære regimene du nevner over. Og at du ønsker en organisering som bare ville vært et fordyrende prosjekt rent økonomisk og byråkratisk blir kun merkelig.

Link to post
Share on other sites

så den der er vel litt tynn fra din kant!!!

 

Mitt hovedpoeng i denne debatten er det prinsipielle i forhold til bruk av soldater mot norske borgere. Men ærlig talt! Med den erfaringen en kystvakt-gast har erhvervet når han dimmer fra sin førstegangstjeneste på et Kystvaktskip, ville han knapt kunne rykke opp fra jungmann til lettmatros i den gamle norske handelsflåten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...