Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

Vi ser på Kystvakten som en trygghet når vi ferdes på fjorden. Har man rent mel i posen har vi vel lite å frykte?

 

Her må jeg si meg både enig og uenig med deg, Astor.

Ja det er en trygghet at det er flere båter på sjøen til å bistå ved nødsituasjoner.

Men....at jeg har intet å frykte er ikke,-hvertfall ikke for min del-, ensbetydende med at jeg synes det er greit å bli bordet. Hvis bordingen er et ledd i en narko-smugle-aksjon så ja. Da er det greit. -Men kystvakten har ingen rett til å betrakte lovlydige borgere som kriminelle inntil det motsatte er bevist.

 

 

Enkelte politikere gjør så godt de kan for å innføre Nytale og det bekymrer meg :puke:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Sitat 'Kosmix'

-Også gjerne kalt smugling...

TrondT

Og hvor tar du det i fra? Er en automatisk en smugler hvis man har alkohol ombord i båten?????

 

Neppe annet en kanskje og ha servert en kopp kaffe, og en liten omvisning på deres båt/skip kanskje...

En ting er klart: Hos meg vil det ikke vanke kaffe hvis jeg blir bordet i en slik kontroll!!! :puke:

Og det kommer nok til å skje i løpet av sommeren tipper jeg. De kontrollene kommer det nok til å bli ganske så mange av utover sommeren tenker jeg. Bare vent og se. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette har ingenting med forhold til KV som kontrollmyndighet å gjøre.

Hvis man er i et område der det er naturlig med frakt av alkohol mellom to land, så kan det jo være greit å se til at alle papirer er i orden, herunder også kvitteringer på eventuelle tollpliktige varer?

Hvis du bor slik at du ferdes mye i området feks mellom Norge og Sverige må du vel forvente å bli kontrollert oftere enn hvis du bor på Mørekysten? Akkurat som du må regne med å bli stoppet av tollere oftere dersom du kjører mye frem og tilbake over Svinesund kontra Hardangervidden.

 

Og i akkurat denne sammenhengen, er det KV eller kontrollen generelt du :puke: av?

 

TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det ikke nytter å få svar på spørsmålet mitt, nei. Det er tydelig at noen tror en smugler alkohol osv bare en ferdes i båt i Oslofjorden.

Det må være noen som jobber i tollvesenet her, siden mistankene er så store???? For derigården tror de visst også det.

Link to post
Share on other sites

Og i akkurat denne sammenhengen, er det KV eller kontrollen generelt du :puke: av?

 

Jeg skal ikke tale for GeirFrode her, men kan si for min egen del: Det er det å bli oppbrakt av militære myndigheter som gjør meg urolig. Kan godt hende jeg smugler en flaske eller tre fra Sverige men jeg er fullstendig klar over at dette innebærer en viss risiko for å bli tatt. Dette er helt ok. Jeg har jobbet i så mange år sammen med tollvesenet at jeg jeg har full respekt for den jobben de utfører. Jeg har derimot en sterk motstand mot å bli kontrollert av militære myndigheter - enten de er såkalt profesjonelle eller vernepliktige.

Igjen uten å tale for noen andre. Dette burde nå ha kommet nokså klart frem i tråden. Det er ikke - gjentar ikke - KV's generelle opptreden i norske farvann som er problematisk, men det faktum at det faktisk er militære mannskaper som blir satt inn mot egne borgere.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke - gjentar ikke - KV's generelle opptreden i norske farvann som er problematisk, men det faktum at det faktisk er militære mannskaper som blir satt inn mot egne borgere.

 

mvh tuffff

 

Helt greit standpunkt det. Bare til info så er det egentlig bare et par ganger i året at kv "menger seg" med militæret forøvrig under forskjellige øvelser. Ellers er det fiskerioppsyn, redningstjeneste og samarbeidstjeneste med andre sivile etater som mattilsynet, tollvesenet, påtalemyndighetene osv, som står og gjelder. Den gangen jeg tjenestegjorde hadde vi med ossikke militært "gjestemannskap" som tollere og inspektører fra mattilsynet og andre etater på diverse tokt. Kystvaktas rolle var den gang å bistå andre etater, f.eks ved å ha de med på tokt.

Hvordan det er i dag vet jeg ikke, men jeg tviler på at de har etterutdannet skipsjefene til både tollere, revisorer, matinspektører osv slik at de slipper å ha med seg sivile etater. Om de har etterutdannet skipsjefene så syns jeg det er flott, og har intet i mot det.

 

Disse forskjellige etater har har inspisert norsk trafikk i sammarbeid med kv siden kv ble opprettet.

 

At de nå har inngått et samarbeid med telenor for å sjekke ut vhf tilstandene så er jeg litt todelt i synet når jeg har fått tenkt meg om.

 

Det er positivt at man nå retter fokus mot ulovlig bruk av vfh. Har man ikke papirene i orden der, så har man heller ikke nødvendig opplæring og kunnskap om hvordan bruke dette sambandet.

Det var skremmende å lytte til kanal 16 den gang, og det er sikkert ikke bedre nå mtp uvettig bruk av kanal 16. Dette var gjerne fritidsbåt-skippere, og det har nok heller ikke forandret seg. Så derfor er jeg meget for. Etter hva jeg har forstått så vil konsekvensen for å bli "tatt" med ulovlig radio bli at du får en regning på konsesjonen i posten. ikke noe mere enn det. mulig jeg tar feil.

 

Det negative er at kv og har inngått en avtale med en kommersiell aktør som i prinsippe ber kv om å hjelpe å ta de som ikke betaler for konsesjonen sin eller å ikke ha konsesjon i det hele tatt. Min eneste trøst der er at dette har med sikkerhet til sjøs å gjøre og da er det "litt greit"

 

Mvh Arne

 

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

...Det er det å bli oppbrakt av militære myndigheter som gjør meg urolig...

 

mvh tuffff

Men hvordan ville du da ha organisert dette da? Hvem skal være øverste myndighet?

I og med at KV utfører så mange forskjellige funksjoner så kan de ikke legges under ett annet dep.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Er vel en dritt om det er politi, tollvesen, kystvakt som utfører en eventuell kontroll til sjøs. Det viktigste er vel at en ar gjemt smuglervarene skikkelig slik at disse kan nytes ved en senere anledning. Da smaker de mye bedre også, ikke minst på tanken å ha lurt statskassen for noen skattekroner. Det må for enkelte være toppen på personlig tilfredsstillelse kan jeg se for meg.

Link to post
Share on other sites

Bare til info så er det egentlig bare et par ganger i året at kv "menger seg" med militæret forøvrig under forskjellige øvelser. 

 

Feil. Alle kystvaktskip styres direkte hver eneste dag av Forsvarets Operative Hovedkvarter på Reitan.

 

At de nå har inngått et samarbeid med telenor for å sjekke ut vhf tilstandene så er jeg litt todelt i synet når jeg har fått tenkt meg om.

 

Det kan mange ganger være greit å tenke seg litt om. 

Å bruke slike voldsomme ressurser (bevæpnede militære skip) til å overvåke slik "kriminalitet" fra båtfolk, framstår for meg som en grov feilprioritering av samfunnets ressurser. Dette er penger som kunne ha vært brukt mye mer formålstjenlig til annen kriminalitet i samfunnet vårt, eller til andre samfunnsoppgaver.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan ville du da ha organisert dette da? Hvem skal være øverste myndighet?

I og med at KV utfører så mange forskjellige funksjoner så kan de ikke legges under ett annet dep.

 

Selvsagt kan Kystvakten legges inn under et annet departement. Mitt forslag er at den legges inn under Fiskeri- og Kystdepartementet.

 

 

Da blir Fiskeri- og Kystministeren øverste myndighet. 

Link to post
Share on other sites

Å bruke slike voldsomme ressurser (bevæpnede militære skip) til å overvåke slik "kriminalitet" fra båtfolk, framstår for meg som en grov feilprioritering av samfunnets ressurser.

Har enda ikke hørt om et militært operativt fartøy hvor det ikke er våpen ombord. For de som har fulgt litt med vet meget godt at Kystvakten brukes ikke bare til å kontrollere grensesmugling, det er vel det de desidert bruker minst tid på.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan Kystvakten legges inn under et annet departement. Mitt forslag er at den legges inn under Fiskeri- og Kystdepartementet.

 

 

Da blir Fiskeri- og Kystministeren øverste myndighet. 

Men hvem skal da ta Politioppdragene? Eller Tollting? Eller oljevern? Dette er jo oppgaver som ligger under andre departement. Og andre har jo forfektet i denne tråden at det eneste saliggjørende er å få KV under Justisdep.

Og videre, hvem skal prioritere ved kollisjon mellom oppdrag/behov? Ha da i bakhodet at forskjellige dep ofte har helt forskjellige meninger om hva som er viktig...

 

Jeg mener helt bestemt at dersom KV skal endre form og tilhørighet og fremdeles kunne utføre de oppgavene de er satt til idag så er eneste løsningen et nytt dep med feks USCG og Dep of Homeland Security som mal.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

At det private firmaet Telenor kan benytte seg av slike tjenester fra Kystvakten forstår jeg ikke helt. Jeg tror heller ikke det er så smart. Det må da være bedre å finne på noe mere konstruktivt som øker sympatien for Kystradioen. Jeg har foreløpig stor sans for det de driver med og er blant dem som synes det burde være både radio, konsesjonsdokument og sertifikat i så mange fritidsbåter som mulig. Jo flere installasjoner, desto mindre burde den årlige økningen av konsesjonsavgiften bli.

 

Det er tydelig at det er mange som ikke er begeistret for at Kystvakten skal brukes til slike oppdrag, men det er godt at de er bevæpnet. Ved et eventuelt forsøk på å få meg til å stoppe for slik kontroll, tror jeg nok at dette vil være nødvendig. Men kjære Kystvakt – vær ikke bange, jeg kommer ikke til å besvare ilden.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så har Telenor denne kontrollfunksjonen på vegne av Post&Teletilsynet.

 

Fra artikkelen:

"Maritimt radioutstyr er konsesjonspliktig og en viktig del av sikkerhetsutrustningen om bord i skip. Alle yrkesfartøy er radiopliktige og dermed omfattet av forskrift om konsesjon for radioanlegg. Også fritidsbåter som frivillig installerer radio om bord, omfattes av den samme forskriften".

Så har du utstyret ombord så er du pliktig å følge regelverket.

 

Og dermed utfører KV altså en kontroll av utstyr i henhold til forskrifter utarbeidet av noen helt andre enn Telenor...

 

TrondT

 

red: ikke rask nok...

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor reparere noe som fungerer? Dèt er en enkel filosofi. Kanskje Kystvakta burde iverksatt en opplysningskampanje hvor de gjør rede for hvilke samarbeids-etater de har og ikke har, og hvordan dette fungerer i praksis. Jeg tror at mye av folks holdninger gjenspeiler den kunnskap man har eller ikke har om f.eks dette problemet med at noen hevder at militæret blir satt inn for å kontrollere sivile nordmenn. De som har sett kystvakta borde en båt, eller de som har blitt bordet selv, vet at "uniformen" kv personellet kommer i er en rødoransje nordsjødrakt som blir benyttet som arbeidstøy også på sivile installasjoner som f.eks en boreplattform.

At kv frakter andre etater gjør de imidlertid til mer eller mindre en taxi for etats-personellet, så der ser jeg ikke akkuratt problemet.

 

At kv f.eks peiler en uvettig vhf bruker og sjekker ut om vedkommende har papirene i orden mtp konsesjon, har med sjø-sikkerhet å gjøre så det burde heller ikke være et problem om man deler det synet i at det er for mye vettløs bruk av radiosambandet til sjøs, og den sikkerhets risiko dette kan medføre.

 

Når alt kommer til alt: Sikkerheten først! Jeg ville ikke vært den i havsnød som sender nødmelding samtidig med at konsesjonsløse mennesker med munndiare på kanal 16 sørger for at min nødmelding blir vanskelig å få med seg. Da er det bedre at kv tar seg en tur ombord og sjekker om sambandsbrukeren bare er dum, eller er konsesjonsløs i tillegg til dum, i tillegg til at de kan informere om vhf ens "skikk og bruk".

 

Mvh

Arne

 

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Eller har behov for personvern

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sitat Douro:Feil. Alle kystvaktskip styres direkte hver eneste dag av Forsvarets Operative Hovedkvarter på Reitan.

 

En liten korrigering der. Kystvaktskipene styres ikke daglig fra FOHK på Reitan. Kystvaktskipene får all fellesinfo, gradert og ikke gradert, som sendes til alle Norske orlogsfartøy fra FOHK. Kv svarer ( når jeg tjenestegjorde ihvertfall ) for Fiskeridepartementet og dens fiskeriminister først og fremst. Deretter kystvaktsjefen, deretter sjef kv syd eller nord, og nederst står skipssjefen som handler ut i fra det charter båten har på det enkelte tokt. Lite og spore av militær styring fra fiskeriministeren. Men, Kv er selvsagt også en del av sjøforsvaret.

 

 

Sitat Douro

Det kan mange ganger være greit å tenke seg litt om. 

Å bruke slike voldsomme ressurser (bevæpnede militære skip) til å overvåke slik "kriminalitet" fra båtfolk, framstår for meg som en grov feilprioritering av samfunnets ressurser. Dette er penger som kunne ha vært brukt mye mer formålstjenlig til annen kriminalitet i samfunnet vårt, eller til andre samfunnsoppgaver.[/u]

 

Jeg ser egentlig ikke noen annen fornuftig ressursbruk en med dagens ordning. En nedpakket bofors L-60 på dekk er ikke det samme som en åpen kanon som er klar til bruk med skarp ammo. at det finnes håndvåpen ombord, innelåst på forskriftsmessig måte ( både militære og sivile forskrifter ) burde heller ikke være så farlig. Ute av syne og ute av sinn. Kv personellet opptrer ikke med personlige våpen.

Jeg kan heller ikke helt se for meg at Tollvesenet og Politiet har personell og ressurser nok slik det er i dag. Kv går under fosvarsbudsjettet tror jeg nesten helt sikkert. Politi og tollvesenet kan heller få lov til å bekjempe det de skal på land, så er kv til god hjelp til sjøs. Dèt er ressursbruken sin det tenker jeg!! :smiley:

 

Mvh

Arne

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...