Jump to content

Kystvakten 2010


Lovart låring

Recommended Posts

Og at du ønsker en organisering som bare ville vært et fordyrende prosjekt rent økonomisk og byråkratisk blir kun merkelig.

 

Ikke vet du forskjell på en vimpel og et flagg, og ikke har du forstand på lønnsnivå og kostnadsnivå ved å drive Kystvakt i regi av Sjøforsvaret. Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt vet hva du babler om her.

Link to post
Share on other sites

Det er kun Norge og bananrepublikker som bruker militære mannskaper til kontroll av egen borgere.

 

Den sammenligningen blir for søkt. Kan du nevne ett eksempel hvor militær makt er reellt brukt? Hva med de andre skarpe oppdragene det militære har? Jeg kan ikke med min beste vilje se at noen av de delegerte oppdragene er noe som helst problem. Du kan begynne med et reellt eksempel.

Link to post
Share on other sites

Med den erfaringen en kystvakt-gast har erhvervet når han dimmer fra sin førstegangstjeneste på et Kystvaktskip, ville han knapt kunne rykke opp fra jungmann til lettmatros i den gamle norske handelsflåten.

 

Jeg fikk hyre KUN pga fartstiden fra kystvakta. Et år med sjømannskap under vanskelige forhold som sjøredningstjeneste og fiskerioppsyn i tillegg til å vedlikeholde skipet er noe handelsflåten og fiskeriflåten har verdsatt.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Mitt hovedpoeng i denne debatten er det prinsipielle i forhold til bruk av soldater mot norske borgere.

Det er meget mulig, men du har dessverre overhodet ikke peiling på det du uttaler deg om... Du kan ikke dokumentere noen av dine løgner som du lirer av deg her.... Det er greit at du har en meget lemfeldig omgang med sannheten, noe jeg avslørte alt for vel to år siden... men før eller siden så bør du vel innse at du kun er løgner uten peiling på det du skriver om

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke vet du forskjell på en vimpel og et flagg, og ikke har du forstand på lønnsnivå og kostnadsnivå ved å drive Kystvakt i regi av Sjøforsvaret. Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt vet hva du babler om her.

 

Du vet ikke forskjell på fantasi, løgn og sannhet. Selvsagt skjønner jeg forskjellen på en vimpel og flagg. Du ser ikke ironi om det hoppet opp og bet deg i akterspeilet. En løgnaktig kverulant....

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Militære mannskaper brukes til kontroll av egne borgere i Venzuela, Kongo, Egypt, Burma, Nor-Korea og andre.

Svært godt selskap.

 

 

Du kan legge til mange flere land til denne listen (tror jeg) - også land som vi kanskje føler oss litt mere jevnbyrdige med:

 

Italia - Carabineri

Spania - Guardia Civil

Frankrike - Gendarmerie

Holland - Royal Merechaussee

++

Link to post
Share on other sites

Douro:

Om kystvakta organiseres under Fiskeri- og kystdepartementet (om det er det det heter da, dere skjønner sikkert hva jeg mener) har de jo enda mindre rett til å utføre kontroller med sertifikater og div annet. Det de da kunne kontrollert var maskestørrelser, fangstrapporter ol ifm fiske...

Da blir vi jo sittende med akkurat samme diskusjon...

Og hva ville skjedd når neste skipsforliset skjer? Det er jo kun kystverket som skal sysle med slike saker. Eller om det utenkelige skulle skje; at det faktsik skulle kommet et utenlandsk marinefartøy gjennom de ytre sonene, hvem skulle hanskes med dem? (Det er jo svært utenkelig at det skjer, men men).

Etter hva jeg har fått med meg om de som har gjennomført førstegangstjenesten på fartøy så er oppgavene deres administrative på fartøy, lettbåt førere, våpenbemanning (noe som sjelden gjennomføres og på hjemmesiden til KV heter det "Kystvaktens tjenestemenn skal som hovedregel være ubevæpnet.") ol, de er ikke ansvarlige kontrollører.

 

 

Skjønner jo helt klart at det er flere som mener de enkelte sektorene bør ha egne kontrollorganer for å heve kostnader og papirbunker. Om ikke KV skal kunne utføre de debatterte operasjonene bør jo heller ikke Vegvesenet kunne gi bøter. Eller?

Link to post
Share on other sites

Dette her er egentlig bare trist douro. helt seriøst...

 

Det er en og annen her som har et prinsipp som sier dem at militærets menn og kvinner ombord i båten deres blir for drøy kost. Den kan jeg faktisk, på et rent mellom-menneskelig plan i det minste se. Men når du nører opp under denne aversjonen med løgner om menige soldater som kommer ombord med gevær blir jeg fly forbannet. Hadde du holdt deg til et prinsipp ( som jeg selvsagt respekterer ) om at det kan virke litt skremmende med militært personell som kommer ombord til deg, så kunne vi ført en diskursj på et saklig nivå om prinsipper. Men løgnbaserte diskursjer ender tilnærmet lik bestandig med at løgneren blir utskjelt. det er rett og slett trist. Slutt og sett deg i slike situasjoner a mann! Jeg leser med interesse over her at du stadig blir knepet i løgn... Ærlig talt, ha respekt for deg selv mann! Så blir du til sist respektert for den du er istedenfor for å ikke bli respektert fordi du blir knepet i løgn.

:wflag: :wflag: :wflag:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker diskusjonen her, så er det feil navn på utførende ordensmakt som gjør det så vanskelig. Da foreslår jeg at det kalles kystpolitiet og problemet er løst. Oooobs det går ikke, men kystpoilitiet med begrenset juridiske fullmakter der tenker jeg vi har det.

Ærlig talt hva er problemet??

Link to post
Share on other sites

Siden du åpenbart ikke var i stand til å svare på spørsmålet i den andre tråden så gjentar jeg det her... Kan du linke til hvor kystvakten har brukt militære våpen mot norske borgere... 

 

Det er meget mulig, men du har dessverre overhodet ikke peiling på det du uttaler deg om... Du kan ikke dokumentere noen av dine løgner som du lirer av deg her....

 

Diskusjonen om hvordan Kystvakten bør være organisert er en interessant debatt, som vi jo har ført tidligere her på Baatplassen. Det er vel dessverre ikke kommet fram så veldig mye nytt i denne tråden. Det er heller ikke nytt at Sydvesten beskylder meg for å være løgner, hjernedød og slikt. Det tar jeg ikke så tungt, selv om det nå ser ut til å ha smittet over til andre her. En positiv side ved å bruke slike sterke personkarakteristikker om motdebattanter, er jo at underholdningsverdien på debatten kanskje øker noe. Og jeg kan jo ikke klage heller, når jeg scroller opp her i tråden og ser at jeg selv i kampens hete har anvendt uttrykk som "fjotter" og "babling" om mennesker som ikke helt ser de prinsipielle argumentene slik som jeg ser dem.

 

 

Jeg er fullt ut klar over at anklagene mot meg om å være løgner nok vil ta nye høyder, når jeg skriver det jeg nå skal skrive: Jeg har selv vært til stede da norske kystvaktsoldater fløy rundt med AG3-geværer i en øde fjord i Nord-Norge for noen år tilbake og fisket opp det man mente var ulovlige laksegarn. Det ble ikke avfyrt skudd. Jeg kan ikke dokumentere episoden. Jeg ønsker av ulike årsaker heller ikke å være mer konkret her, hverken når det gjelder tid, sted eller angivelse av skip. Jeg har også hørt omtale av andre lignende episoder.

 

Jeg mener at jeg har rett til å framsette slike opplysninger her, selv om jeg ikke ønsker å dokumentere disse. På samme vis som jeg mener at Sydvesten og andre da har full rett til å anklage meg for å være løgner. Men jeg vil påpeke at det nødvendigvis ikke er slik at en opplysning som ikke dokumenteres, er en løgn.

 

Jeg vil ikke bruke benevnelsen "hjernedød" om Sydvesten når han tydeligvis tror at slike brudd på spilleregler i Kystvaktens håndhevelse av politimyndighet finnes som "linker" på Internett. Jeg må besinne meg for å la være, men jeg tror at jeg allikevel begrenser meg til å bruke benevnelsen "naiv" om Sydvestens oppfatning.

 

Om episoden som jeg overvar med egne øyne har skjedd eller ikke, er etter min oppfatning ikke så interessant. Mitt poeng er at samfunnet bør organisere seg slik at slike overtramp ikke kan forekomme. Heller ikke når situasjonen spisser seg til.

Link to post
Share on other sites

Et slikt overtramp ville skapt store overskrifter, og jeg levner Douro såpass respekt at jeg driver og googler dette nå. men, jeg mener å erindre vagt at det var noen marinejegere under øvelse som for noen år tilbake hadde gjort noe liknende. Det er mulig jeg husker helt feil også. men, jeg googler det... Jeg har forresten googlet en liten stund og er ikke i nærheten av noen treff. Så det ville vært til stor hjelp om du gav meg en overskrift eller en lenke eller noe Douro.

 

Og da har jeg googlet den ene og den andre veien, og finner ingen ting om dette. det ville ha skapt store overskrifter som sagt, og jeg finner ingenting. så jeg husker da feil, og det har sansynlig ikke skjedd....

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke nytt at Sydvesten beskylder meg for å være løgner, hjernedød og slikt.

Det er riktig at du er løgner og det er du blitt klaget inn for i skipsraadet, og jeg fikk medhold for den første sitatforelskingen du gjorde, så det er selvsagt hold i mine påstander her i motsetning til dine..

 

Nå tror jeg ikke du skal skryte på deg at jeg har kaldt det for å være hjernedød, men de oppegående fikk med seg at det gjerne kom "hjernedøde" kommentarer når noen uttaler seg om saker de ikke har peiling på... Så det at da tar dette til inntekt for deg bekrefter jo bare at du innrømmer at du ikke peiling om det du skriver om kystvaktens bruk av væpnede soldater for å sjekke lanterneføring, garnfiske og en styrepils etc.. Det er også helt i tråd med din tidligere retorikk at du ikke vil uttale deg når du skjønner at du avslørt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Douro svarer kun dem og på det han klarer å dytte ut av seg et svar desverre, av den grunn samt at han tydeligvis ikke eier båt eller har noen hjemmehavn velger jeg å tro det er liten sannhetsgehalt i det han skriver her.

Står ved påstanden frem til han evner å motbevise den!

Redigert av Joda2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan legge til mange flere land til denne listen (tror jeg) - også land som vi kanskje føler oss litt mere jevnbyrdige med:

...

Holland - Royal Merechaussee

 

Koniglijke Marechaussee er da vel tollvesenet (eller grensepolitiet?) i Nederland.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at du er løgner og det er du blitt klaget inn for i skipsraadet, og jeg fikk medhold for den første sitatforelskingen du gjorde, så det er selvsagt hold i mine påstander her i motsetning til dine..

 

...det er såpass ja...huff og huff. triste saker...

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

SandAnker: bare et par minutter :smiley:

 

Og ut fra debatten så langt kan man vel også legge til grunn at douro (og meningsfeller) synes KV-skipet ikke på noen måte skulle grepet inn i brannen som ble omtalt i starten av denne tråden, i det dette ikke er en militær oppgave. Skipssjefen skulle antakelig passe krigen sin og ellers holde munn (fritt etter Torbjørn Egner/frøken tante Sofie). eller...?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...