Jump to content

Del din store fiskefangst :)


Guest thomaz123

Recommended Posts

Ja, mye flott fisk langs den norske kyst!

Har lyst å dele en historie med dere. Har hverken bilder eller tekniske mål, men opplevelsen

sitter likevel som spikra.

Jeg var noen-ogtyve, hadde THERI 440, med knøttliten kresent (Cresent?) påhengsmotor.

Den hadde bensintank, men det var ikke nødvendig for den brukte "nesten" ikke bensin.

Vakker, blikkstille septemberdag, sol fra knallblå himmel, og stille, stille på sjøen.

Ingenting er som dissa fredelige,glassklare dagene på sjøen i vakumet før de første

alvorlige høststormene og drittværet.

Jeg pilka etter stor sei som gikk i stim, jeg kunne se store flak i høstsola når de gikk

under båten.

Jeg fikk mange fine fra 3-8 kg, og var fornøgd. Brukte bare ei 18g stingsild og søkke.

På ett kast nådde pilken bunn, jeg løftet litt og begynte å pilke. Plutselig var det bråstopp

og jeg tenkte først at her var en ny storsei. Men nei da, "dyret" var bare TUNG og gav egentlig

lite motstand, var bare jævli tung.

Fikk den etter hvert opp til overflata der den velta rundt på rygg.Jeg ble litt skremt over

størrelsen, men så fort at det var torsk. Fikk tak under gjellene, og med en kraftanstrengelse

klarte jeg så vidt å dra den inn over ripa, samtidig som sjøen fosset inn pga presset.

Jeg satt og gapte, og fisken lå på tvers i båten med halefinnen over ripa.

Kom meg til land, og sykla hjem etter farssan. Sa ingen ting, bare at det hadde blitt bra

med fisk. Dere skulle sett det uttrykket hans da han så den torsken, for den var virkelig

svær.Aner ikke vekt, men klarte så vidt å bære fisken fra brygga opp til bilen,lengden var ca

140-150cm.

Både jeg og min far har tatt flere veide torsker i 20kgs-klassen, og de blir SMÅ til sammen-

ligning. Glemmer aldri denne vakre høstdagen da jeg tok min største fisk.

PS. storseiene ble visst lagt i frysern!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

......Aner ikke vekt, men klarte så vidt å bære fisken fra brygga opp til bilen,lengden var ca 140-150cm.

<{POST_SNAPBACK}>

Her på Østfoldkysten må vi nok nøye oss med mindre utgaver av bløggern's kjempetorsk. En 2-kilo's f.eks. er stortorsk på disse kanter av landet.

 

I går var det ypperlige forhold på Lera, utenfor Fredrikstad. Fiskekompis og svigersønn Jibb og jeg tok oss en tur på kvelden for "å jage kværning". Ved 20- tiden begynnte en 30-40 sjøfugler å bli urolig og kretse over et området. Vi trodde og håpet at dette var begynnelsen på en kværning eller brisling-knute. Det var flere båter i området og alle var spente på utviklingen.

 

:sad: Men, etter en halv time ble fuglene stille og fløy til hver sin kant. Kværningen var "avlyst". Alle de andre båtene dro hjem, mens Jibb og jeg fortsatte å pilke på ca 30-meters dyp.

 

Plutselig fikk vi "torske-kjenning" - nøyaktig samtidig hogg det til i snøret til JIBB og meg! Den neste timen kan jeg bare beskrive som TORSKEFEST! :smiley: Vi dro og vi dro, både 2 og 3 torsk satt på hekla samtidig. Flere ganger kjente vi at "snøret var fullt" - men fikk ikke opp alt sammen. Noen datt av, antageligvis huket dårlig.

 

Bilde

 

Bøttene våres ble fyllt opp i løpet av denne hektiske timen. Vi slapp allt under og rundt 1 kilo på sjøen igjen, og beholdt kun de største fiskene, og endte opp med 19 store fine torsker. (egentlig ville vi helst ha sei, men den var fraværende i går kveld...)

Bilde

 

En kveld vi sent kommer til å glemme. Alt var perfekt! Vind (eller mangel på vind), sjø (flatt som et stuegulv) og flott fiske!

 

Må legge til at vi bløgget, sløyet og fileterte fisken i båten etterpå (ble ferdig med alt 23:30!!), og endte opp med ei 10-liters bøtte ren torskefilet!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Han Walter er fæl til å skryte, ser jeg... :lol:

 

Jeg derimot er mer jordnær. :rolleyes:

 

Det skjedde som han sa med kværning og oppløsing av kverningen. Humøret sank og haukblikket saumfarte hele Lera, masser av fulger, men ingen kværning. Et eller annet var på gang, eller vi følte at det måtte snart begynne skikkelig. Det er ikke ofte at man ser så mange fugler bare sveve rundt omkring og som titter ned i vannet.

 

Så blunket jeg to ganger og vips... ikke en fugl å se... Humøret ble nesten litt agresivt og jeg begynte å lure på når jeg skulle få den kværningen Walter hadde lovet meg før på dagen. :confused:

 

Nåja, så ble det ikke kværning ikveld tenkte jeg i all frustrasjon. Så, uten forvarsel, nappet det på både Walters og min hekle samtidig. Vi dro opp, tar jeg ikke helt feil, så satt det to torsk på begges hekler. Fikk dem av og slapp ut, tror ikke jeg hadde bunnkjenning på 1 time. Det ble til slutt 19 torsk.

 

Bilde

 

Nå er det slik at til avslutting vil jeg gjerne legge til at vi kastet omtrent like mange kilo torsk som vi fanget. Dvs 19 kg levende torsk, for vi er naturvenner serru, ble kastet ut, for de veide bare rundt 1 - 1,5kg. :wink:

 

:fishing: Jibb

Link to post
Share on other sites

Han Walter er fæl til å skryte, ser jeg...  :lol:

 

Jeg derimot er mer jordnær.  :rolleyes:

 

Nå er det slik at til avslutting vil jeg gjerne legge til at vi kastet omtrent like mange kilo torsk som vi fanget. Dvs 19 kg levende torsk, for vi er naturvenner serru, ble kastet ut, for de veide bare rundt 1  - 1,5kg.  :wink:

 

:fishing: Jibb

<{POST_SNAPBACK}>

:eek::eek: Nå forlanger jeg snart å få være med dere på fisketur for å få bekreftet at dette er sant! :wink: Får omtrent aldri fisk jeg, når jeg prøver lengre inn i fjorden.. :headbang::headbang:

Bare vent til neste helg!!! :smash::smash::lol: For dere skal vel til Skjærhalden, selv om det ikke blir noe i Horten???

Link to post
Share on other sites

:eek:  :eek:  Nå forlanger jeg snart å få være med dere på fisketur for å få bekreftet at dette er sant!  :wink:  Får omtrent aldri fisk jeg, når jeg prøver lengre inn i fjorden.. :headbang:  :headbang:

Bare vent til neste helg!!!  :smash:  :smash:  :lol: For dere skal vel til Skjærhalden, selv om det ikke blir noe i Horten???

<{POST_SNAPBACK}>

Kom til Skjærhalden.

I går under utlegging av nye gjestehavna kokte det av fisk i havnebassenget.

 

En hadde tatt 25 makrell fra bryggene og i Sekken var det som ga seg, orket ikke mere og da var fangsten 250 stk

Link to post
Share on other sites

I kveld fikk jeg noe på kroken ved Stauper i Tønsberg fjorden som var så stort at jeg ble småskremt. For første gang løste bremsen ut på snella, og jeg ble alvorlig redd for at firelinen skulle ryke, og den er god for endel kg... Kjempet mot beistet i 10min, har aldri opplevd liknende, og var overbevist om at nå skulle jeg endelig få vist frem storfangst på Baatplassen.no. Tror du ikke #¤%&/#¤ datt av!? :smash::cryin:

 

Jaja, jeg vet dere tror dette er en fiskeskrøne,, men i morgen er det ut etter udyret igjen, bare vent!!! :lol::fishing:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en line med 6 rustfrie kroker som agnes med passende agn, for eksempel makrell. Total lengde 100 meter, men settes normalt på 20-50 meter. Nederst setter man på et lodd på ca. 1kg, øverst er det en flyteplate på ca 25x30cm av noe isoporlignende med orange trekk. Når du setter ut linen, så lar du den bare rulle seg ut til den har fått nok line, resten av snøret blir liggende igjen rundt flyteplata. Du vil da normalt lett kunne se på flyteplata om det kommer fisk av litt størrelse på lina. Det er veldig greit å kunne sette ut et par slike med en gang man kommer ut, ta seg en runde med dorg, pilk eller hva man vil, for så å ta opp sniklinene på hjemturen igjen. Lette og agne og lette å sette ut og ta opp igjen. Og så øker jo sjangsen for å få fisk markant da.. Vet at enkelte lar dem stå helt til neste dag, men med såpass lett lodd er det jo en vis fare for at de forsvinner da.. Så det er kanskje like greit å ha dem under oppsikt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjøpte meg et sånn sniksnøre. Bra saker :smiley: Jeg satt den ut, stakk på en holme og grilla burgere. Og dro den opp etter ca et par timer. Fikk en grei torsk og en stor hai :smiley:Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Felleseferie eller ikke - torsken skal ikke føle seg for sikker her ved Hvaler! :wink: Fredag, 22. juli, om kvelden oppsøkte vi (Walter_S og svigersønn Jibb) en av våre pålitelige fiskehøl (hemlig, hemlig!! ....selvom brua i bakgrunden er nokså avslørende.) og undersøkte ferietrafikken der.........

 

Ombord i sjarken vår er det vanlig høflighet at "skippern" skal få dra de største fiskene. :wink:

 

Men der og da viste svigersønn seg fra den mest "uhøflige og respektløse" siden og slo til med en flott torsk på 3,6 kg! Uforskammet, spør du meg. :lol: Rekorden (som Walter_S innehadde) før denne kvelden var på 3,4kg - tatt på pilk - ergerlig å måtte se seg slått av skarve 200 gramm.

 

Se på det gliset, folkens!

Bilde

 

Gratulerer med "ruggen", Jibb!

:fishing: Jeg lover deg konkurranse! ;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

.....tok den i fjor 22,5 kg ganske fornøyd å veldig sliten i armen

<{POST_SNAPBACK}>

:eek:

Gratulerer, hav fisker`n!

 

Dette må da være "verdens største" LANGE!?!?! Slike fangster kan vi bare drømme om her på Østlandet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

he he nei det langt i fra verdens største vr er 41,2 kg på langa tatt ved shett lands øyene i 2003, den jeg tok var her på østlandet ved jomfruland på 200m dyp, til vintern skal jeg prøve på dype rundt søster-missingene-rauer og sletter, jeg har snakket med flere trål skippere fra hvaler di sier de får ofte stor fisk 10kg++ i trålen ved dyp skrentene der, så det er bare å finne den rette plassen......

Link to post
Share on other sites

....... til vintern skal jeg prøve på dype rundt søster-missingene-rauer og sletter....

Joda, lange finnes rundt Søster-øyene - her er min "største" lange........

 

Bilde

 

...ikke rare greiene, sammenlignet med din. :cryin: Men bruker bare pilk og ikke agn, dessuten er snøret mitt ikke lenger enn ca. 100 meter........ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....jeg prøver å få lagt et bilde av skuta mi på min profil men forstår ikke hvordan jeg skal gjør det kunne du gi meg en for klaring på  forhånd takk

Klikk på medlemsnavnet ditt - da kommer du til "DIN PROFIL" - klikk (helt nederst på siden) på "AVATAR VALG" - entre filnavn i boksen "Last opp et bilde fra din pc" - klikk på "oppdater avatar" - ferdig! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bilde

en av mine bedre turer på struten i vinter, jeg kjører hav fiske guide turer på vintern da ligger båten i engelsviken, har allt av utstyr til ut lån, tok 640 kg med mat fisk opp av havet fra oktober 04 til april 05

det er bra med fisk i omeråde der du må bare vete hvor og når du skal slippe snøret, jeg vill legge ut ett skriv med info om mere når sesongen nermer seg........

Link to post
Share on other sites

Hei igjen hav fisker`n! :o)

 

Da har du jo fått til bildet i AVATAREN din, jo! Og hvilket bilde! :o))

 

Spennede sjark du har der - Senjasjark på 30' - ja, på "kjøretøyet skal storfolket kjennes"..... :wink:

 

Hvilken motor har du i sjarken? Kommer'n fra Senja, så sitter det vel en Sabb 2J på 30 hk i den? - bare tipper, jeg - en 2G blir vel for snaut for 30'.....?

 

Overbygget og styrhus, er det av aluminium? Likeså bakken og dekket. Ser jo at det er selvlensendes. Håper at vi ses til vinteren rundt Søster / Struten / Svarteboene-traken!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du i sjarken? Kommer'n fra Senja, så sitter det vel en Sabb 2J på 30 hk i den? - bare tipper, jeg - en 2G blir vel for snaut for 30'.....?

 

Overbygget og styrhus, er det av aluminium? Likeså bakken og dekket. Ser jo at det er selvlensendes.

det står en marinisert ford 6610 på 80 hk i den så den er rå sterk, 7 knop samme hvordan vær, har taua en pram på 20 tonn med den det var ikke noe problem, over bygge å all er i glass fiber kunn motor lokke er aluminium, selv lensende er tingen bare til å kline ned med fiske slo å spyle det bort etter endt tur, om en mnd bynner fiskinga gleder meg til hjemm havna heter engelsviken kansje vi ses........

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Helgens fisketur i Sætre-området ga variert utvalg. Alt ble tatt på stang på lørdag

 

* 4 makrell i varierende størrelse

* 1 sei, drøyt kiloen

* 1 sjøørret ca 1 kilo

* 1 laks ca 3 kilo

* 3 Lomvi

 

Flere så sikkert innslaget på kveldens dagsrevy om disse fuglene (lomvi) som har landet i større antall i Osloområdet. Og dessverre hadde 3 av dem problemer med å skille min sluk fra ekte sild. Den ene ble tatt på 11 meters dybde!! Heldigvis var det mulig å få fuglene av kroken uten store skader slik jeg kunne bedømme det. Men hyggelig var det absolutt ikke. Så, er du ute med slukstanga i disse tider her i Oslo-området, vær obs på dette problemet.

 

Det hører med til historien at søndagens fiske ga hverken fugl eller fisk. :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For andre helg på rad forsøkte jeg mitt innkjøpte sniksnøre som er omtalt tidligere i denne tråden. Som den noe grådige mann jeg er kjøpte jeg et ekstra kroksett som jeg skjøtet på slik at jeg totalt hadde 12 kroker. Disse ble agnet med reker - 50/70 fra Smart Club.

 

Med 1/2 kilo bly i enden av snøret ble dette satt rett syd for Ildjernet, nedenfor Sundaas Sykehus. For en uke siden ble snøret stående i ca 4 timer og da vi dro opp var det fire torsker hver på ca 1,5 kilo.

 

Prøvde samme fremgangsmåte i går, men da ble snøret kun stående i snaue to timer. Også da fikk vi fire stk torsk, men denne gangen var den største på over 4 kilo. Kjempestas både for ungene og meg!

 

Som det muligens fremgår av et noe dårlig mobilbilde var fisken ikke enkel å håndtere for eldstemann!!

 

Bilde

 

Sniksnøret er definitivt en fulltreffer! Kjempegøy :fishing:

Link to post
Share on other sites

Sniksnøret er definitivt en fulltreffer! Kjempegøy  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Høres lovende ut! Jeg har ikke fått noe som helst så langt, kun mistet kroksett og lodd! Men så har jeg bare prøvd det et par tre ganger da... Men nå er nytt kroksett og lodd innkjøpt, og jeg prøver igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Høres lovende ut! Jeg har ikke fått noe som helst så langt, kun mistet kroksett og lodd! Men så har jeg bare prøvd det et par tre ganger da...  Men nå er nytt kroksett og lodd innkjøpt, og jeg prøver igjen!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok en risiko at herligheten setter seg fast i bunnen. Min noe begrensede erfaring med sniksnøret tilsier alikevel at man gir ut så mye line at krokene blir liggende på bunnen. Jeg har fått det meste av fisken på krokene nærmest søkke. I allefall dersom det er torsk man er ute etter bør det være fornuftig.

 

Bruker 3 søkker hver på 150-200 gram - slike som sitter på en vanlig fiskeharpe. Fester disse i hver sin sluklås. Dersom det er søkket som setter seg fast kan det være en ide å bruke noe tynnere sene fra søkke til sluklås slik at dersom det setter seg fast, mister du kun søkke og ikke hele krokrekka.

 

Har også vurdert å bytte ut svivel og sluklås. De virker noe underdimensjonerte i forhold til resten.

 

Skitt fiske! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...