Jump to content

Del din store fiskefangst :)


Guest thomaz123

Recommended Posts

Det der er nok en taretorsk. Derfor den har den fargen den har.

 

Rødsei er vanlig sei som er saltet på på en spesiell måte.

 

Tror vi må minne på om minstemål på fisk i Norge. Viktig viktig Man skal sette ut sånn småfisk, er jo det vi er så sint på russerne og spanjolene for. At de fisker opp småfisken.

Link to post
Share on other sites

Tror vi må minne på om minstemål på fisk i Norge. Viktig viktig Man skal sette ut sånn småfisk, er jo det vi er så sint på russerne og spanjolene for. At de fisker opp småfisken.

 

Denne taretorsken fikk gå rett tilbake i sjøen etter fotografering. Den svømte glad videre.

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Var ute på kåfjorden i natt med kona, havblikk og midnattsol. Kona dro opp tre torsker og en hyse, jeg fikk hespet opp tre hyser.

 

ssc_1252.jpg

 

Fileterte fiskene og det ble en stor kaserolle med torsk, en litt mindre kaserolle med hyse og litt hyse til stekfisk. Litt lever ble det også, men sommerlevra er ikke all verden så den er ikke veldig populær.

 

ssc_1253.jpg

 

Jeg bruker bestandig å filetere fisken før jeg koker, unntaket er vel uer og småsei. Men jeg skal love at maten smakte, fersk torsk, god mandelpotet og litt smeltet smør - nydelig! Hvis været blir brukbart i kveld så blir det vel en tur da også.

 

ssc_1254.jpg

 

Det smakte minst like godt som det ser ut!

 

- Anders M.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

fisketur_januar.jpg

 

8 fine torsker til katten ble resultatet av dagen fisketur med barna, alle åtte på første forsøk 5 til guttungen og 3 til jenungen. Etter dette ble det endel vasser og ingen flere fisk. Men en fin tur med speilblankt hav og sol

 

fisketur_barna.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Om fisk og ufisk og om det å like eller ikke like:

 

En god kollega sa en gang noe sånt som: -- Jeg er glad jeg ikke liker fisk, så vondt som det er!

 

Rart, for med meg er det motsatt: -- Jeg er innmari glad jeg liker fisk, så godt som det er!

 

Men dere, er det ikke litt umoderne å utnevne ting som levende mennesker med både gane, smaksløker, gode foreldre, utdannelse og kanskje også dannelse, faktisk liker godt og finner stor glede i, til "ufisk" og "agn" og denslags?

 

Jeg mener, det er helt ålreit ikke å like noe, men da er det jo bare å la være ...

 

Det er masse sant i det gamle ordet om at "smag og behag ingenlunde kan diskuteres".

Men hva kan det da? Jo, meldes. Vi kan si til hverandre: "Jeg liker nytrukket osv. osv." "Ja, men jeg liker best stekt osv. osv. Riktig svar i begge tilfeller: Javel! Flott! Nyt det!

 

Hilsen Gompe

 

P.S. Om ikke altfor lenge tror vi at både motoren med alle fire sylindrene, girkassa, akselen og pakkboksen og propellen og hele sulamitten er klar til aksjon. Så da skal vi ut og fiske med den lille fiskebåten vår. Herlig! D.S. :fishing:

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Årets personlige rekord er da vi stoppet opp midtveis mellom Stråholmen og Tonerleia fordi jeg så en stim på ekkoloddet. Med en stang og seks kroker, jeg som opererte stanga og en kamerat som rutinert fikk av fisken, fikk vi 65 makrell på 18 minutter. Det mest utrolige var å få 7 makrell på en gang (med kun 6 hekler...). Snøret var omtrent ikke uti, før det beit... Baksiden av medaljen er rensing av 65 stk fisk. Tar sin tid...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Etter en fantastisk langhelg i Lofoten avsluttet vi besøket med en fisketur. Gikk ut fra Reine, og la oss på noen banker vest av Å. Etter en times fiske med tre snører hadde vi godt over 100 kg sei. Fantastisk morsomt - turen bekreftet alle våre forventninger til fiske i Lofoten! Sikkert dagligdags for de lokale, men for oss som er vant til at en sei på over 2 kg hørertil sjeldenheten var det utrolig gøy å få sei på mer en 5kg!

 

Her er undertegnede med et eksemplar - på det meste hadde jeg tre slike på på en gang.

img_2777.jpg

Mer av fangsten:

dscn1407.jpg

dscn1408.jpg

dscn1409.jpg

 

Her er båten til fiskeren som tok oss med på tur - Knut hadde kontroll på hvor fisken var!

img_2770.jpg

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dere som bruker å fiske fra Drøbak og videre innover i fjorden mot Oslo. Tidligere har jeg fått "brukbart" med sjøørret/laks i løpet av sesongen, ved å dorge med trollingrigg. Sikkert mange som har bedre historier, men min største har vært på + 3kg.

 

Men, i fjor og i år har det ikke vært noe rød fisk å få! Totalt dødt. Flere som har samme opplevelse? Eventuelt andre erfaringer om fisket i dette området?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En litt spesiell fiskefangst.

Haien var ikke noe spesielt glad i ROV'n.

ROV'n var på vei opp fra 1500 meters dyp da den ganske nærme overflaten ble "angrepet" av denne haien. Ser vel ut som en liten hvithai.

 

Er ikke mye spiselig på den farkosten. Men haien ville ikke slippe og ble med ombord, hvor den ble slått i hjel.

 

 

07112008129__shark_.jpg07112008_shark_.jpg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...