Jump to content

Del din store fiskefangst :)


Guest thomaz123

Recommended Posts

Hva er langkrabbe? Har du et bilde? Det er et uttrykk jeg aldri har hørt før. Derfor trodde jeg du skrev langkrabbe på spøk.

Jeg også. Liker heller ikke tjyvfiske. Ser jeg det blir der  :smiley::lol: La oss ta vare på de resuser vi har, der kommer folk etter oss.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Akkurat noen "stor fiskefangst" var det ikke - men gøy var det lell.......

 

Her på Østfoldkysten går det store sildestimer for tiden. Var alene ute i går ettermiddag og kom over en slik stim - ett "grått teppe" på ekkoloddet fortalte at jeg var direkte over den. Ut med hekla med 6 tyttebærkroker på, ned på bonn og opp igjen med sakte gjentagende rykk. Der satt den. Stanga var "sprelsk" og gleden stor!

 

Det ble mye griseri ombord i "FLUKT" - da er det spesiellt artig med hvite skaiputer i cockpitten  :rolleyes: - men ombord skulle den. Satte ei fiskekasse på akterdekket og dro snøret gjennom den. Sprellende sølv, alle steder. Ikke akkurat enkelt med 6 sprellende sild på snøret - halvparten detter av på vei over ripa - fisken skal krokes av og samtidig skal man holde båten på plass, med vribart propellanlegg, over stimen. Midt i Kjøkøysundet var det, mye strøm på vei ut, samt SV-vind på vei inn, yrkestrafikk å ta hensyn til, hummerteiner kloss inntil fjellveggen med garnblåser alle steder etc, etc;........

 

En kort stund var det høyt adrenalinnivå på gang - urinstinktet overtar. Mer sild! Ut med hekla igjen, osv........

 

I løpet av 10 min. var 24 sild ombord. Like mange datt av - silda har ei skjør kjeft..... Men gøy var det.

 

Havets sølv, ferdig renset for skjel:

Bilde

 

Ferdig røkt:

Bilde

 

De største ble saltet ned som spekesild, de minste ble røkt i dag.

I morgen er det fiskegrateng til middag, av rester etter lettsaltet torsk som var middagen i dag. Havet gir.........  :fishing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mmmm - snaddermat, Walter!

 

Hva slag opplegg benytter du for røykingen (varm-/kaldrøyking, hvor lenge i salt, tørking osv)?

 

(Nei, nå ble rumlingen fra midtpartiet på kroppen så fremtredende at det nok må tas en snokerunde i kjøleskapet...en kropp i vekst krever sitt)   :wink:

Link to post
Share on other sites

....Hva slag opplegg benytter du for røykingen (varm-/kaldrøyking, hvor lenge i salt, tørking osv)?

Bare varmrøyking, desverre. Har en mellomstor røykeovn med teleskopisk uttrekkbar topp, cirka 1 m høy, med en skuff nederst, som jeg fyller med grillkull.- se bilde:

BildeBilde

Plass til å henge en 10-12 store makrell, eller en 15-16 sild, av gangen.

 

Når grillkullen er hvitt, legger jeg små mengder med enebær-bar, som jeg klipper opp, oppå grillkullen. Setter på lokk. Eneren "ulmer" over gloen og gir masse røyk. Det er det eneste som gir smak.

Bilde

 

Stor makrell legger jeg i salt / sukker-blanding, (bare strør i og på fisken) setter den kald og tar opp for røking etter 1-2 dager. Sild trenger bare salt / sukker over natten. Fisken tas opp av saltblandingen, skylles lett og legges til tørk. Som regel jukser jeg med tørkingen, og bruker strimler av Torky-husholdningspapir som jeg legger i buken og pakker inn hver fisk med. Dette tørker vekk væsken, slik at røyken kan komme til.

 

Til 1/2 kilo salt blander jeg 2-3 store teskjeer sukker, som jeg drysser fisken med. Makrellen sløyer jeg og drysser også i buken. Spiler ut buken med tannstikker. Silda røyker jeg "rund". Artig hobby, og så er det jo så godt! Vanligvis legger jeg røking til lørdags-ettermiddager. Da vanker det vente-pils (stor makrell tar ca 2-3 timer, sild ca 1,5 timer) og Taffel-akvevit, og vi lager en koselig rituale rundt det hele. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter flere uker med "tørke" ser det nå ut til at torsken er tilbake igjen! Noe "skrantet" er'n jo, tynn og mager, men det er nå i hvertfall FÆSK!! da. Men, den er tydeligvis sulten, for den "tar" kroken / pilken! Hittil i vinter var det for det meste "hekting" og da er det jo mye sjansespill.

 

2 timer i ettermiddag ga 15 brukbare torsk, 150 meter fra brygga mi. Mye gikk på sjøen igjen, p.g.a. størrelsen. Rognposene er fremdeles små - den skal jo yngle i januar / februar - mens melken er "stinn" (så, gutta er "klare" de.....! :wink: )

 

Et etterlengtet syn!

Bilde

 

Ferdig sløyet.

Bilde

 

Nå blir det både lettsaltet torsk om noen dager (hører du, Mac! Torsdag er torskedag), noe stekefisk og ikke minst, fiskegrateng! Hmmmmm.......nam, nam!

 

:fishing: Skitt fiske!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Etter flere uker med "tørke" ser det nå ut til at torsken er tilbake igjen!

Heldiggrisen!!! Har håpet på torsken jeg også, men på de få turene det har blitt utpå i høst så har det bare blitt makrell og småsei! Hadde håpet på lå få noe torsk av litt størrelse som jeg kunne saltet ned for tørking til våren. Men nei.. Men nå har jeg nettopp fått meg en snikline, som jeg tenkte jeg kunne sette ut en time eller to mens jeg er ute med dorg og harp. Så kanskje det er håp ennå? Hadde vært flott med litt tørrfisk da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

........Men nå har jeg nettopp fått meg en snikline, som jeg tenkte jeg kunne sette ut en time eller to....

Snikline var et nytt begrep for meg, index. Fortell mer! Hva er det, og hvordan brukes det......... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Snikline var et nytt begrep for meg, index. Fortell mer! Hva er det, og hvordan brukes det.........  :o)

Det er en line med 6 rustfrie kroker som agnes med passende agn, for eksempel makrell. Total lengde 100 meter, men settes normalt på 20-50 meter. Nederst setter man på et lodd på ca. 1kg, øverst er det en flyteplate på ca 25x30cm av noe isoporlignende med orange trekk. Når du setter ut linen, så lar du den bare rulle seg ut til den har fått nok line, resten av snøret blir liggende igjen rundt flyteplata. Du vil da normalt lett kunne se på flyteplata om det kommer fisk av litt størrelse på lina. Det er veldig greit å kunne sette ut et par slike med en gang man kommer ut, ta seg en runde med dorg, pilk eller hva man vil, for så å ta opp sniklinene på hjemturen igjen. Lette og agne og lette å sette ut og ta opp igjen. Og så øker jo sjangsen for å få fisk markant da.. Vet at enkelte lar dem stå helt til neste dag, men med såpass lett lodd er det jo en vis fare for at de forsvinner da.. Så det er kanskje like greit å ha dem under oppsikt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er en line med 6 rustfrie kroker som agnes med passende agn, for eksempel makrell. Total lengde 100 meter, men settes normalt på 20-50 meter.

Det derre har jeg lyst til og prøve. Vet om mange "torskehull" heromkring, men p.g.a. mye strøm og avdrift er det vanskelig å "holde seg" over disse, selv med vribar propell. Pluss at bunnen er nokså kupért med mye fjell - fjellbunn som er av det slaget som "spiser" svenskepilker!! :wink: Og det blir jo dyrt i lengden.

 

Index! Jeg går da ut i fra at de 6 krokene du snakker om, skal være i passende avstand, nederst på linen, like etter loddet? Slik at snøret står rett opp / ned, mellom loddet og flyteplata og krokene da befinner seg i forskjellig høyde på den nederste delen?

Har du egne liner til krok som går ut / vekk fra opp-ned-lina? Har du bildet av dette? Har du kjøpt dette ferdig eller laget det selv?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Index! Jeg går da ut i fra at de 6 krokene du snakker om, skal være i passende avstand, nederst på linen, like etter loddet? Slik at snøret står rett opp / ned, mellom loddet og flyteplata og krokene da befinner seg i forskjellig høyde på den nederste delen?

Har du egne liner til krok som går ut / vekk fra opp-ned-lina? Har du bildet av dette? Har du kjøpt dette ferdig eller laget det selv?

Har kjøpt den ferdig, laget av en lokal produsent på Karmøy. De seks krokene sitter på den nederste delen ja, så den fisker forholdsvis nær bunnen. Kan ta et bilde av den når jeg kommer hjem og legge det ut her. Hvis jeg ikke husker helt feil så sitter krokene kun på litt store løkker på hovedsnøret.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du bildet av dette? Har du kjøpt dette ferdig eller laget det selv?

Her er bilde av sniken min:

 

Bilde

 

cirka 1 meter fra loddet opp til første krok, og 1 meter mellom dem. Krokene sitter i løkker på ca 15 cm ut fra hovedsnøret. Ikke så vanskelig å lage selv heller ser det ut til..

 

Leverandøren skriver: Nordsjø sniksnøre er et spennende fiskeredskap som egner seg spesielt godt for fritidsfiskere. Meget enkelt å betjene. Varsler selv når fisken biter og gir ut snøre etter behov.

 

Produsent: M.A.Møksvold

Lundevn. 31

4260 Torvastad

Tlf 52830361

Mob 45604688

E-post: snik@torvastad.com

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da var sniksnøret bestillt...

måtte bare ha det :smiley:

Se det, da er det flere som får et nytt bruksområde for makrellen som ligger i frysen.. :wink:

 

Men jeg garanterer ingenting når det gjelder effekten, da jeg ikke har fått prøvd det selv enda. Syntes bare at det hørtes ut som en hendig måte å fiske på.

 

Jeg har imidlertid snakket med andre som har brukt slike snører med god erfaring, så det er sikkert håp for oss også :smiley: .

 

Lykke til, kom gjerne med erfaringer her når den er prøvd ut. Skal snart ut og prøve jeg også... Gleder meg alltid til å prøve noe nytt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja, det blåste i dag, og ja det regnet litt i dag, og ja det var surt på sjøen i dag - Men hvem bryr seg om sånt når torsken biter? :lol:

 

Etter flere ukers (måneders) torsketørke, opplevde vi (min gode fiskekompis og svigersønn JIBB og jeg) i dag årets torskefest!!!!

 

I løpet av litt over 2 formiddagstider landet vi tilsammen 22 staselige (....jada - for Østfoldske forhold, da.... :rolleyes: ) torsk, med en gjennomsnittsvekt på 2 kilo. Alt under kilo'en gikk tilbake i sjøen igjen. Vi kunne velge og vrake. Det var så gøy og endelig få torsk igjen! Etter 2 timer måtte vi gi oss, vi hadde ikke flere bøtter igjen! Snakk om valgets kval......

 

Jibb i aksjon: Fast fisk og så det som var spesiellt kaldt idag: Bløgging, på veien hjem! En "blodig" jobb!

Bilde - Bilde

 

Ferdig sløyet. De to største fiskene hadde bra med rogn (se bøtta) og fin lever i seg:

Bilde

 

Bredere "glis" skal du lete lenge etter...... :o)

Bilde

 

Pen fangst! Total 22 fisk, tilsammen ca 40 kilo, som ble til ca 30 kilo sløyet råvare! Det var godt å være fisker i dag!

Bilde

 

Kan jo legge til at det var kun en torsk som ble "hektet" - resten bet på pilk og krok. Torsken er på matauk, folkens. Nå er det bare og komme seg ut!

 

:fishing:

Skitt fiske!!

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heldiggrisen!!! Har håpet på litt torsk jeg også til å salte og tørke, men får jeg noe? Langt i fra... :sad::sad:

 

Men det ser ut til at innsatsviljen er betydelig større fra din side, så da er det vel ikke mer enn rett og rimelig at du får mer fisk også. Betydelig mer faktisk.. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...