Jump to content

Bør jeg kjøpe sunket skøyte?

fender2

Recommended Posts

Ja, det er riktig, den ligger i Hauskevågen, på kaien til gamle fabrikken. :smiley:

Ser "Pelle Parafin" nevner en slipp noen hundre meter herfra....

Det stemmer nok at det er slipp i nærheten, men ingen slipper som tar den båtens størrelse.. :nonod:

Birkeland er vel den nærmeste vil jeg tro.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Ja, det er riktig, den ligger i Hauskevågen, på kaien til gamle fabrikken. :smiley:

Ser "Pelle Parafin" nevner en slipp noen hundre meter herfra....

Det stemmer nok at det er slipp i nærheten, men ingen slipper som tar den båtens størrelse.. :nonod:

Birkeland er vel den nærmeste vil jeg tro.

Tenkte på den i Dalsvågen, den er kansje for liten? :confused:

Slippen i Dalsvågen har vel ikke vært i drift på maaange år.

Slippebanen ligger i sjøen, men slipen er fyllt igjen med steinmasse.

Det nærmeste er Birkeland på Husøy, eller eventuelt Ytreland i Vedavågen. Tror denne er operativ ennå.

Blir vel samme avstanden vil jeg tro.

..... Forutsetter selvsagt at han får leid noen kvadratmeter kaiplass av grunneier.

En annen viktig forutsetning er at det er mulig å komme ned til kaien med en stor nok mobilkran - og at kaien tåler en så stor mobilkran som løfter opp et vasstrukkent skrog med en vekt på minst 30 tonn :cryin:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg for min del hadde ikke våget å løfte noe som helst opp på den kaien der...

Det er nokså nøye det samme som jeg mener, jeg valgte bare en litt "forsiktigere formulering" :giggle::giggle:

Og da har vi ikke engang tenkt på hvilken mobilkraneier det skulle være som var villig til å risikere både kranen og livet for noe så verdiløst....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ser ut som trådstarter datt av lasset kl. 13.57 i går.

Dere kan senke skuldrene nå, dere har sugd ståpåviljen og gnisten ut av ham.

Syns personlig han kunne fått et forsøk, om så det hadde gått til h.... ,hadde

han nok fått slept den til Nedstrandsfjorden og gitt den sin

siste hvile ved siden av Alexander Kielland. :-)

Og forresten er det nå minst 3 operative slipper i Kopervik.

Redigert av Hangadrott (see edit history)
hei.

jeg er ny her på forumet og har mulighet til og overta en skøyte som er sunket ved kai, og skal heves om ikke så lenge.jeg har kun erfaring med plastbåt men har lenge drømt om en treskøyte.

Utgangspunktet ditt er veldig bra, etter min mening; nemlig å spørre på dette forumet når du er usikker. Her finnes enormt mye kompetanse og erfaring. :cool: Noen av innleggene er ikke basert på fornuft, men det må du selv vurdere. :crazy: Noen av oss har gjort smertefulle erfaringer, men av en eller annen merkelig grunn, ville vi ikke vært dem foruten. Noen vil sågar mene, at har man ikke gjort noen feil, så har man heller ikke lært noe. Felles for de fleste av rådene fra "skeptikerene", er at de er godt ment, og ikke gitt i den mening å drepe initiativlyst. :wflag:

Ser ut som trådstarter datt av lasset kl. 13.57 i går.

Dere kan senke skuldrene nå, dere har sugd ståpåviljen og gnisten ut av ham.

Dette er etter min mening en svært negativ vinkling. Og; det behøver ikke være negativt å dette av lasset.

De tidligere (og ovenfor nevnte) betraktninger rundt temaet er muligens bakstreberske råd fra et "brente barn", men behageligvis medfører det mindre moralsk ansvar å råde noen til å droppe et slikt prosjekt. :saint: På den annen side; gjennomfører du (trådstarter) dette blir du garantert rik...... - på erfaringer. :giggle:

En ting tror jeg vi kan slå fast: Det er ingen utfordring å finne prosjekter å bryne seg på......

Hilsen Steinar.

Det er vel ingen ,og heller ikke trådstarter som tror at man blir rik av et sånt prosjekt.

Men jeg tror nok det ville vært helt mulig for han og fått den både flytbar og flyttbar.

Det var kanskje litt krasst skrevet av meg at dere "knekte ryggraden" hans, men

jeg tror nok ikke så mange av dere hadde betalt for å "deponert" denne skøyta forsvarlig.

Så akkurat utgiftene hadde begrenset seg til boutgifter og utstyr for å fått den flytende,

siden eier bekostet hevingen.

Redigert av Hangadrott (see edit history)

hei igjen.

he he jeg har ikke falt av lasset enda gitt:-)og ryggen er fortsatt like rak,,,jeg tenker fortsatt så det knaker på dette prosjektet og hvordan jeg eventuelt skal få det til...og i dag har jeg vært og sett meg ut to nye maste emner som skal felles og legges til tørk, i tilfelle dette blir aktuelt.

Hei

Forstår ikke vitsen med denne tråden all den tid at du tydligvis har bestemt deg :crazy:

Tror du bør vektlegge rådene du har fått av flere her inne: STYR UNNA!

De fleste, faktisk de aller aller fleste skjøyteprosjekt strander før ferdigstillelse. Og da refererer jeg også til båter i bedre forfatning enn denne. Skulle du mot formodning komme gjennom jobben, vil du sans. oppleve at all lyst til å bruke båten har forsvunnet på veien. Selv måtte jeg holde meg vekk fra båten i flere år etter grundig restaurering, ble faktisk fysisk kvalm bare av å se skuta. Bedre nå, men det sitter fortsatt i bakhodet. (PS: Min skøyte var av en langt bedre standard enn denne..)

Du aner ikke hvor mye jobb dette er før du har prøvd deg, men da er det fort vekk for sent...

Dette er en klassiker: Håndverker som fikser det meste, har ikke jobbet med trebåter, men restaurert et hus. Tror han fikser dette greit, innstilt på å bruke litt tid, billig båt etc.

Du er her i ferd med å gå på en seriøs smell.

Spar heller litt penger et par års tid, kjøp deretter en kurant skøyte i bra forfatning.

Mvh

25 år med trebåtrestaurering

Mange gamle skøyter har blitt fikset opp igenom tidene, jeg håper mange fler kommer i fremtiden. flere prosjekter er gjenomført av personer med i utgangspunktet for lite kunnskap. mange prosjekter er gitt opp og solgt med tap. Det eneste de alle hadde til felles er vel det at ingen av prosjektene var like.

Det å kategorisk advare trådstarter mot et hvilket som helst prosjekt, eller den aktuelle skøyta synes jeg blir helt feil uten en inngående vudering av skøytas tilstand utført av en person med rett kompetanse.

Sammenligningen mellom denne skøyta og prosjeket til Svaap blir helt feil. Jeg tror Svaap har stor glede av arbeidet han legger i prosjektet sitt å han har satt inn en fantastisk innsats over mange år, jeg tipper at han har vert drittlei mer en en gang. om svaap noensinne kommer på vannet gjenstår å se selv om jeg tenker den gjør det. At han får igjen for innsatsen tror jeg er lite sansynlig om vi må måle dette i kroner.

Trådstarter bør vente med å bestemme seg , til etter at skjøyta er slippet og vurdert av en fagmann.

Free

Enig i at man ikke bør advare mot skøyte-restaurering rent kategorisk.

Når det gjelder dette prosjektet rent konkret så føles det imidlertid riktig å advare litt.

1. Avstand

Når kjøper befinner seg på østlandet og fartøyet på vestlandet (5m.u.h.) blir det hele relativt håpløst i utgangspunktet.

2. Båt under vann

Denne skøyta sakk ikke på en tirsdag og ble hevet på en onsdag. Når en trebåt har vært nedsunket i flere måneder så skjer det ting og tang. Først og fremst så har kjøper et problem etterhvert som båten igjen tørker (ukontrollert utover våren)

Dette skroget vil bokstavlig talt vri seg i smerte. Alt, absolutt alt, vil vri, sprekke og vrenge etterhvert som treverket igjen tørker. Båten må dreves om, og sikkert også spikres om. Videre er det et åpent spørsmål hvordan skrogets belastninger har vært fordelt mens skroget lå på bunnen. Om ikke dette er nok, vil det også være naturlig å anta at det har gått pælemark i den i løpet av tiden hos neptun.

3. Generell tilstand

Refererer fra salgsannonsen:

"Skøyta trenger i dag en del vedlikehold på dekk hvor det er flere lekasjer.

Hovedsaklig i "kassen", dette er lett snekker arbeid.

Verre er det rundt enkelte rekkestøtter, øverste hudbord og en dekksbjelke i lugaren, men heller ikke dette bør være en umulig oppgave"

Dette er selgers opplysninger, vi kan anta at manglene er langt større. Et dårlig dekk medfører garantert problemer lenger ned. Råte i spantetopper etc.

Refererer videre:

Skøyta ble bygget i 1944 egentlig for å seile rundt jorden. Den har derfor aldri vært fraktebåt, men innredet hele tiden. Pga den planlagte turen ble båten også bygget med doble spant, dette gjør den meget solid.

Turen ble aldri noe av, og den var lenge eiet av Oslo Sjømannsskole.

Kjøper bør kontakte Oslo Sjømannskole, men vær klar over at mye kan ha skjedd siden skøyrta var i deres eie.

Det med doble spant er forøvrig bare tull. Dette var en helt vanlig byggemåte i 1944.

Når ovenstående parres med ny motor, utstyr, elektrisk, innredning +++ sier det seg selv at dette prosjektet blir kostbart.

Kjøper MÅ uansett vurdere denne båten på land sammen med sakkyndig før kjøp, men jeg føler meg temmelig trygg på at ovenstående punkter alene er tilstrekkelig til å konkludere med et solid "LIGG UNNA"

hei igjen.

fs bekrefter ting i punkt 2 som jeg egentlig har tenkt på selv.dette og avstand,gjør at jeg har bestemt meg for og se etter et prosjekt som kansje er litt bedre egnet:-)men treskøyte skal jeg ha..så får jeg heller kose meg med de båtene jeg har så lenge.

jeg takker alle gode råd:-)

fender2

spør selger om du kan få en skriftlig garanti på dette som han skriver i annonsen:

"Skøyta trenger i dag en del vedlikehold på dekk hvor det er flere lekasjer.

Hovedsaklig i "kassen", dette er lett snekker arbeid.

Verre er det rundt enkelte rekkestøtter, øverste hudbord og en dekksbjelke i lugaren, men heller ikke dette bør være en umulig oppgave

Gir han deg en garanti på at dete kun er lettere snekkerarbeid og at du får refundert dine utgifter hvis dette ikke stemmer så kan du vurdere å overta den, jeg tror ikke han tør å gi dette.

Han skriver heller ingenting om pålemark få dette også med.

Dette lukter av å sminke liket før visning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...