Jump to content

Hjemmelaget badeplattform til Viksund Futura

Komodo

Recommended Posts

Høres bra ut. Spinner man videre å ideer, kommer man ofte frem til nye, smarte løsninger med tilpasinger. Hvordan du praktisk utfører arbeidet, hvordan det praktisk lar seg gjennomføre, er det du som har peiling på. Det hadde vært artig å kunne både bøying, sveising, kutting og sliping. En vakker dag når jeg får meg garasje, skal jeg lære meg slikt.

Hvaler, ja det er der hvor tv2 har spilt inn den serien det. Er det ikke farlig der da? -drap og greier, og en lokaljournalist som hisser på seg lensmannen! :) hehe, har bare sett en episode.

Holder til i Ålesund og som du sier, det er bra dykkerforhold rundt her, ihvertfall ifølge de som dykker. Har kun to dykk selv med utstyr..har ikke dykkerlappen ...kremt.. :)

Det jeg skal få et lokalt verksted til å lage, er slike stegtrinn som er montert bak på skrogsiden på Bavariaen i linken nedenfor. Min båt har tilsvarende badeplattform som ikke er veldig lett å besige fra siden, fra brygge eller annen båt. Avstanden blir fort stor med fender mellom båtene og fenderlista, som pr i dag brukes som stegtrinn, er litt riski når det er vått og glatt og folk er fulle..

Tror det kan bli kledelig og stilig med slike stegtrinn i syrefast og litt smekker teak eller lignede.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24182459

Understående link er bilde av tilsvarende båt jeg har og tenker på plassere trinnet noe under fenderlista på siden der.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24309664

Det blir helt sikkert sprekt. Men vær klar over at å lage slike ting som ikke er serieprodusert er tidkrevende og fort blir dyrt. Du bør ha klare tegninger og spesifikasjoner på hvordan det skal være når du bestiller jobben, ellers kan du fort bli skuffet når du får det ferdige produktet og det ikke svarer til dine forventninger.

For de som skal ha laget slikt her hjemme har vi en produsent som heter Weberg (http://www.weberg.no/) som er proffe på akkurat dette. De har akkurat det utstyret og den kunnskapen som skal til for denne typen produkter. Går man et slikt sted får man det man forventer :smiley:

Hva det vil koste har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om. Det jeg gjør er på hobbynivå. Men du kan jo ta et bildet fra den Bavariaen du linket til og spøre noen proffe firmaer hva det vil koste. Bare husk at du går til et firma som kan akkurat dette, det hjelper ikke hva annet de er proffe på :smiley:

En annen ting du skal tenke på er hvordan innfestningen er, spesielt på innsiden og undersiden. Slik den ser ut på bildet kan det bli et voldsomt moment i skroget.

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja, jeg har tenkt en del på det med belastningen og ikke minst muligheten til å komme til på innsiden av skroget. Men jeg har vinteren på meg :) -og det er ikke verdens undergang om det ikke lar seg gjøre. For min del går det finfint å balansere, klatre og lange steg. Jeg kjenner jo båten og dens bevegelser og balanse. Værre for alle andre.. og om jeg gidder å bruke flere tusen for at andre skal ha det lekende lett...det er et annen spørsmål... Om båten selges til neste år eller om to år, så har jeg nepp igjen for det. Men en ting er sikkert. Badeplattformens utforming vil være et større moment når jeg ser på ny båt, når den tid kommer. Man lærer noe nytt,nye detaljer, hele tiden.

Enig i det. Vi er nok i samme situasjon som deg. Lurer på å selge etter neste sesong. Vi trenger å pynte litt på treinnredningen, ellers begynner det å bli mye nytt rundt om kring. Drømmen da er en Princess 360 eller noe i den gata.

Hei Komodo,

Flott plattform :-) Morsomt å se hvordan Iroko blir med litt olje.

Vi holder også på en en plattform med Iroko treverk, og lurer da på hva du brukte som lim til finérplaten ? Jeg tenkte å bruke Sika 291 (eller var det 292 ?) med primer, men har ikke begynt enda.

Lurer også på om du kan anbefale salgssted for epoxy i kvanta som trengs til forsegling ? Påføres dette med pensel, som maling ?

Vi brukte Rotabond som lim og sika til natene :smiley:

Når det gjelder epoxy tror jeg vi bare kjøpte det i en fargehandel (Kjøstelsen i Fr.Stad), men det er sikkert billigere å kjøpe andre steder. Kanskje Amalie 36 vet? Han kaldbakte jo en båt i fjor. Hvordan den ble påført må jeg spøre fruen om, det var hun som ordnet det. Tror hun brukte liten rulle og pensel :flag_bp:

Takk for det! Nå har vi delt på jobben så fruen får ta æren for treverket, det er jo det som er det mest synlige :yesnod:

Forresten, takk for hjelp med skisser på ankerrulla! Som du kanskje kan se av bildene ble den veldig solid og funksjonell. Den ble jo også nesten gratis, men det var ikke fritt for at det var noen timers jobb :flag_bp:

Siden jeg ikke fikk tatt noe særlig bilder mens jeg lagde stålramma til plattformen har jeg tatt noen bilder etter at jeg tok opp båten forrige uke.

Slik ser den ut med badestigen nede:

a_etter_en_sesong01.jpg

Jeg fikk en kollega til å hjelpe meg med å valse rørene slik at plattformen fikk den samme krumningen bak som det akterspeilet har. Forsøkte først å bøye det til manuelt, men ble ikke fortrolig med det resultatet. Jeg fant ut at det ble ganske viktig for utseendet, så jeg bøyde tilbake og fikk valset isteden :smiley:

Her ser vi prinsippet med at badestigen sklir på skinner når den felles inn. Relativt robust og ukomplisert faktisk. Som jeg skrev lenger opp i tråden var det en kompis som kom opp med denne ideèn :smiley:

etter_en_sesong02.jpg

Stigen er hengslet ved at en M12 skrue (vist på bilde lenger opp) er sveiset på sekskanten. I enden av røret er det sveiset inn et boss med tilsvarende gjenger. Foringen i sekskanten er av POM. Jeg kommer til å kappe rørbendet i sveisen slik at stigen kan tas med hjem. Slik det er nå kan den ikke demonteres :nonod:

etter_en_sesong03.jpg

I enden mot akterspeilet kan røret (glideskinna) demonteres med to skruer. En bolt som passer inni røret er sveiset fast i en flattstålbit. Denne er igjen skrudd i en 50x50 vinkel som vender mot akterspeilet.

På dette bildet ser vi hvordan jeg har stoppet stigen i ønsket vinkel. Jeg ville at stigen skulle peke litt bakover slik at det blir lettere å gå opp på plattformen.

etter_en_sesong04.jpg

I enden av rørstussen på stigen har jeg sveiset på en bit av 50x50 vinkel og skrudd på en POM skive for å få passe vinkel. Denne ligger mot et flattstål som avlaster presset oppunder finerplata.

etter_en_sesong05.jpg

Det har sneket seg fram rustrender noen steder, så jeg må bytte noen skruer og syrevaske litt før neste sjøsetting :sailing:

Slik ligger stigen oppunder plattformen når den felles inn:

etter_en_sesong06.jpg

Jeg har brukt stikker for å henge stigen opp og unngå skrangling

Jeg bøyde en 5mm stang og sveiset fast for å ha noe å binde strikken i

etter_en_sesong07.jpg

Jeg valgte å bolte støttestagene på undersiden framfor å sveise dem:

etter_en_sesong08.jpg

Jeg dreiet meg en tapp som passet inn i staget (25mm rør) og freset et 8mm spor

Den andre enden av staget ble sveiset fast i en skive:

etter_en_sesong09.jpg

I skiven hadde jeg først boret et hull og sveset inn en 10mm skrue. Dermed kunne jeg bare klemme på med sika og skru fast med mutter på innsiden. Skivene ble montert i skroget før jeg nestet opp stagene, på denne måten fikk jeg perfekt anlegg mot akterspeilet :smiley:

Oppe ble plattfomrmen boltet på fire plasser:

etter_en_sesong10.jpg

De to midterste innfestningene mot skroget ser slik ut. En rørstuss med ei kraftig skive. Også her er det sveiset skrue i midten. På denne måten trenger jeg bare skive og mutter på innsiden. Jeg liker ikke braketter med skruehull og synlig skruehode på utsiden.

Som avstivning under finerplata brukte jeg 60x40 vinkler knekt av 3mm plate:

etter_en_sesong11.jpg

For å få mer symmetri i belastningen forsterket jeg med en bit av 50x50 vinkel der stagene traff vinkelen. (Har tatt litt hva jeg hadde for hånden...) Som dere ser på bildete er den noen av skruene som har rustet ganske kraftig. Ganske irriterende. Jeg har kun kjøpt syrefaste skruer (A4) til prosjektet :headbang:

etter_en_sesong12.jpg

Rundt hele ramma har jeg sveiset inn små braketter for å skru finerplata i. Det var faktisk ganske mye jobb bare med disse. De skal kappes, slipes, bores, forsenkes og sveises :sweat: Men jeg syns det var viktig at plata lå stødig og ikke fikk nedbøyning mellom vinklene.

Ankerrulla ble felt ned i treverket på plattformen:

etter_en_sesong13.jpg

Ankerrulle med vogge ble som beskrevet tidligere laget etter tegninger fra Rem, som kjøpte orginal fra Båtsystem og var så elskverdig å lage skisser av den :cheers:

Her ser vi også at det er tilløp til rust rundt skruene:

etter_en_sesong14.jpg

Var i kontakt med skrueleveradøren i dag :discuss:

Og slik er rulla på undersiden med ankeret i:

etter_en_sesong15.jpg

:smiley:

• 2 uker senere...

En fråga:

Så dere hadde oljet irokoen, men at den alikevel er på vei til å bli grå.

Selv syntes jeg det er vakkert når planken bli grå, men trodde oljen ville forhindre det...

-Brukt noe spesielt produkt, eller er det bare sånn det blir?

Fikk anbefaling om å olje, av hensyn til irokoens struktur og fare for frostsprengning av trefibre hvis det ikke brukes en form for olje.

Vært interessant å høre erfaringen deres.

Flott arbeid uten tvil og som du skriver mye arbeid med de små detaljene.

Du er heldig som har kokekyndig snekker i heimen :thumbsup:

Trur ikke det er noe galt med skruene dine, rusten kjem vel ifra den mikroskopiske åpningen imellom skruhode og anlegg. Dette er vel en del av sjøvannets påvirkning og tidens tann. Men til finere overflaten er og til oftere man pusser/vasker til penere blir det som regel.(husk avsyring/passifisering etter sveising)

Båtpuss er jo en kamp som man sjelden vinner. Skjer det samme hver år "rykk tilbake til start" Skulle tro man spillte monopol???

Men moro er det jo alikevel.

• 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...