Jump to content

Hjemmelaget badeplattform til Viksund Futura


Komodo

Recommended Posts

  • 1 år senere...
On 5/28/2017 at 11:03 PM, Komodo said:

 ...
Så var det valsingen av røret. Da jeg skulle til med dette ble det litt vanskelig å få tilgang på ei valse, så det ble "garasje-varianten" :giggle: Da jeg lagde nye rekker på skuta for noen år siden sveiset jeg en stump av en 100x100 HUP på hengeren og banket inn en eikekloss med et 26mm hull. Denne fikk nå duge får å tilpasse røret. Og etter litt justering fram og tilbake og kontroll på malen ble resultatet slett ikke værst :thumbsup: En millimeter eller to i avvik på den krumningen spiller ingen rolle.

 

592b378986ddc_Repplattf15.JPG.b6b432a17aa9773052c13be4a994629a.JPG

 

 ...

 

Det går ikke helt frem om du bare bøyer røret eller om klossen har en spesiell utforming. Ville satt stor pris på om du kunne si noen ord om fremgangsmåten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Octant!  Jeg ser at innlegget du siterer er fra da jeg reparerte badeplattformen i fjor. 

 

Dette var jo to relativt korte rørbiter som skulle bøyes i en viss krumning. Eikeklossen som satt fast på hengeren hadde et 26mm hull som jeg tredde røret inn i. Så var det bare å bøye forsikring for å få en jevn radius. Eikeklossen har litt større hull enn utvendig diameter på røret, så det gikk an å flytte røret i hullet selv om det hadde en krumning. Eikeklossen er også skånsom mot røret slik at det ikke blir merker eller river. 

 

For å unngå at det skulle bli veldig lange rettpartier i endene som måtte kappes vekk, tredde jeg en akseltapp inn i enden som jeg holdt i når jeg bøyde . 

 

Dersom du bøyer litt for mye er det lett å bøye litt tilbake. Røret ligger stødig og fint i eikeklossen. Bare pass på at du ikke bøyer så mye at du får en knekk,  da er røret ødelagt. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Dette så spennde ut. En slik rørbøyer hadde vært kjekt og ha tilgang til. Ser litt lenger opp i tråden at det blir nevnt King Starboard. Fikk laget et baugspyd en gang hvor jeg brukte Kings Starboard istedenfor teak. Det ble litt rustflekker rund skruene etterhvert. Den gang fantes det heller ikke noe lim som sitter på. Ellers er det jo et fantastisk matriale. Bearbeides med vanlig verktøy for treverk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Mr_Stian skrev for 19 timer siden:

Jeg holder på å planlegger en utvidelse av badeplatformen min å fant tråden din. Denne er laget nokså likt sånn som jeg hadde tenkt å lage den. Men lurer på en ting. Hvor får du tak i disse polerte rustfrie rørene? Og hva er veggtykkelsen? 

Heisann @Mr_Stian

Se spørsmål og svar under. Rørene kjøpte jeg fra en bedrift i Fredrikstad som het Rustfri Industri AS, men det firmaet eksisterer ikke lenger. Sist jeg skulle ha tak i høyglanspolerte rør slet jeg litt med å få tak i det. Fikk til slutt kjøpt rør fra Trygve Andersen AS i Moss, men det var børstet, ikke polert. Men jeg vet de har hatt polerte rør også. Ikke vanskelig å få tak i rør, men litt kronglete med leverandører på disse høyglanspolerte dekorrørene. 

 

Ps: Legg også merke til det jeg skrev om godstykkelse i svaret under. Alle rekkerør og utstyr til båt som jeg har vært borti i ettertid har brukt rør med tynnere godstykkelse. Vær obs på at de er vesentlig lettere å bulke, og mye vanskeligere å sveise!

 

3rik skrev On 14.12.2014 at 21.40:

Vet ikke om du har skrevet det tidligere i tråden, men hva er diameter og veggtykkelse på rørene du har benyttet?

 

Komodo skrev On 14.12.2014 at 23.11:

Rør er 25x1,5, men jeg ser etterpå at jeg gjerne kunne ha gått opp en dimensjon. Pass på at du ikke kjøper rør som er tynnere i godset, de er svakere, verre å sveise, forme osv, og mer utsatt for bulker.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte syrefaste polerte rør 25x1,5mm til et prosjekt med baugrekker av et firma i kr. Sand. Edelstål og sveis heter det. Ellers vil jeg tro at alle stållevrandører kan levere dette, men det er vel vanskelig å få handlet av disse privat. Rørene kom pakket i plast ett og ett som så lå i en papp kasse, veldig godt beskyttet. 

Link to post
Share on other sites

Stemmer at man ikke får handlet dette som privatperson, det må gå gjennom en rørlegger, et plateverksted, eller andre som er kunde hos grossisten. Trygve Andersen som jeg nevnte i Moss er grossist. Men det er jo på feil kant av landet for @Mr_Stian. Sikkert noen grossister i Rogaland som leverer slikt også. Et sted å begynne kan uansett være en telefon til Trygve Andersen eller Kristiansand Edelstål og sveis. De vet nok mer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Norsk Stål som vi er kunde av på jobb selger noe som heter Rør, Runde Slipt i 25mm x 1,5mm. Vet ikke om de er helt blank polerte, men de ser bedre ut enn vanlig ubehandlede rør. Jeg kan skaffe standard rør i forskjellige størrelser med varierende veggtykkelse (i tommer) uten problem. Sikkert billigere enn dette og men da må de jo behandles, og vet ikke om jeg orker bruke så mye tid på det.

 

Men du skriver at du ville kanskje gått opp en størrelse i rør. Er det veggtykkelse eller diameter du ville gjort større?

 

Ser jeg kan få tak i 1" rør som har en OD på 33.4mm. og veggtykkelse på 2,77mm.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 10 timer siden:

Jeg ser at Norsk Stål som vi er kunde av på jobb selger noe som heter Rør, Runde Slipt i 25mm x 1,5mm. Vet ikke om de er helt blank polerte, men de ser bedre ut enn vanlig ubehandlede rør.

Nei, de er ikke polerte, de har børstet finish. Men de er mye lettere å polere opp enn vanlige grå rør, de er alt for ru i overflaten.

 

Mr_Stian skrev for 10 timer siden:

Jeg kan skaffe standard rør i forskjellige størrelser med varierende veggtykkelse (i tommer) uten problem. Sikkert billigere enn dette og men da må de jo behandles, og vet ikke om jeg orker bruke så mye tid på det.

Ja, det er jo nettopp det som er det fine med høyglanspolerte dekorrør. 

 

Mr_Stian skrev for 10 timer siden:

Men du skriver at du ville kanskje gått opp en størrelse i rør. Er det veggtykkelse eller diameter du ville gjort større.

Diameter ja, ikke godstykkelse. 

 

Mr_Stian skrev for 10 timer siden:

Ser jeg kan få tak i 1" rør som har en OD på 33.4mm. og veggtykkelse på 2,77mm.

1" gjengerør er vel 33,7 etter husken. Fin diameter, men 2,8mm er for tykt for folk flest. Det blir for tungt. Men fint å jobbe med da 👍 Og så kommer det jo an på båten. Er det en planende sak på 22fot, eller er det ei skøyte som veier 20 tonn?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...