Jump to content

Hjemmelaget badeplattform til Viksund Futura


Komodo

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Hei Mjøsen!

 

Dette kostet ikke mange kronene, men det har nok litt med tilgang på materialer og verktøy å gjøre. Polerte rør var vel det eneste jeg kjøpte til normal pris. Resten av stålet fant jeg rundt i krokene eller kjøpte for en slikk og ingenting hos en skraphandler. F.eks. materialer til ankervogga er laget av platebiter og vinkelstål som jeg fant på skroten. Treverket var også rester som vi hadde hjemme fra et annet prosjekt. Vet ikke hva det kom på egentlig, men kanskje 5-6 tusen for syrefaste rør, skruer, sika og rotabond.

 

Tidsforbruket aner jeg rett og slett ikke, og vil helst ikke tenke på det heller :ghost: Bla. ankerrulla laget jeg i arbeidstiden på den jobben jeg hadde før. Det er ting jeg ikke har mulighet til lengre nå :cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg løfter denne gamle tråden jeg startet i 2010.

 

Da denne badeplattformen ble laget startet vi litt sent på året slik at det ble litt tidsnød når båten skulle på vannet. Av den grunn ble plata med treverket et kompromiss. Selve teakarbeidet ble staselig utført av hussnekkeren, men plata som stavene ble lagt på var et valg som ble gjort av tidsmessige årsaker.

 

Ønsket mitt var egentlig å støpe ei plate av polyester/glassfiber, men det ble det ikke tid til. Vi tilpasset derfor bare en 6mm kryssfinerplate som ble mettet med tynn epoxy. At denne løsningen ikke kom til å holde i lengden var vil fullt klar over, og nå har den begynt å delaminere. Limingen av stavene på plata har holdt godt, men selve plata har nå begynt å gå opp i limingen. Planen nå å støpe ei plate av glassfiber som jeg opprinnelig ønsket.

 

Så til spørsmålet.

Hvordan går jeg fram for å støpe ei slik plate. Jeg ser for meg at det ideelle hadde vært ei stor glassplate som jeg kan bygge opp laminatet på i ønsket tykkelse. Men det går kanskje an å bruke noen andre slags plater som blir litt billigere? Ser for meg noe respatex eller hva som helst som har en glatt overflate. Jeg ser også for meg at det i tilfelle må skjøtes sammen to plater for å få nok størrelse. Hva gjør man da i skjøten? Sparkel, eller holder det med en tape? Finnishen betyr lite, dette blir jo enden på undersiden av plattformen eller under teakstavene.

 

På forhånd takk for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg har brukt respatex plater ( 122x244 cm) fra Fibo Tresbo Type glatt blank men den er forholdsvis dyr å må bestilles.

Du kan bruke: Gråpapir på ei vilken som helst plate.

Vokset aluminiums plate

Vokset bakside av ei respatex dørkolate

Vokset plastfolie limt på ei sponplate (tapetklister)

 

Alle virker ! Jeg har prøvd i praksis :yesnod:

Ville valgt tykt gråpapir siden det ikke kreves overflate. Papiret sliper du bort med en bandsliper.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet et pensjonert glassbord til å støpe dette. Type jysk til under tusenlappen. Finner sikkert mange stygge glassbord på finn til en rimelig peng!

Det må vaskes og vokses godt før støp.. Jeg benyttet denne: http://www.techsil.co.uk/chemtrend-release-extra-500ml-aerosol.html

 

Nyttig tråd forresten! Jeg har lenge hatt planer om å bytte ut åttitalls badeplattformen på min båt, og har landet på en slik type som du har laget. Har tegnet i Creo (ProEngineer) for å gjøre litt styrkeberegninger mtp hvor støttestagene skal plasseres. Men det viste seg at lisensen min kun hadde "light" versjon av simuleringsbiten. Så sitter nå og tegner på nytt i Inventor..

Jeg tenker å ha mellomrom mellom rørene for en søt fenderlist, men når jeg ser ditt ferdige resultat er det veldig fint uten også. Men jeg lager en ramme av rørene slik at det er et rør øverst i bakkant som følger buen i akter på båten.

Link to post
Share on other sites

Hei dere, og takk for mange gode tips :thumbsup:

Tror jeg kommer til å gå for gråpapir eller plastfolie limt på ei plate. Hvorfor jeg ikke har klart å tenke ut det på egenhånd er jo en annen sak :blush: , men jeg har liksom sett for meg at det måtte være en glatt overflate som en form. Har støpt meg ei jolle for mange år siden, så jeg er ikke helt ukjent med dette, men heller ikke dreven.

 

Erik: Hyggelig at tråden kan være til litt inspirasjon. Også moro at du tar deg bryet å modellere plattformen i Inventor. Har tegnet mye i Inventor for mange år siden og savner egentlig litt å holde den kunnskapen ved like. Du har ikke tilfeldigvis en "skøyerversjon" på lur? Den jeg har liggende er 2008, men pcèn jeg har brukt til det har dessverre avgått med døden. Det kunne jo også vært moro med en litt mer "up to date" versjon :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

Erik: Hyggelig at tråden kan være til litt inspirasjon. Også moro at du tar deg bryet å modellere plattformen i Inventor. Har tegnet mye i Inventor for mange år siden og savner egentlig litt å holde den kunnskapen ved like. Du har ikke tilfeldigvis en "skøyerversjon" på lur? Den jeg har liggende er 2008, men pcèn jeg har brukt til det har dessverre avgått med døden. Det kunne jo også vært moro med en litt mer "up to date" versjon :yesnod:

 

Den jeg bruker er studentversjonen, går siste året på høyskolen.. Autodesk er å grei å tilby alle deres programmer for studenter i 3 år fra registreringsdato. Eneste begrensningen jeg har funnet er at alt får vannmerke med "educational copy". Men til privat bruk har det ingenting å si. Har også studentversjon fra creo, men der var det mye begrensninger for styrkeberegninger. Er egentlig ferdig med alle fag som har med maskintegning å gjøre, men kjekt å holde det ved like!

 

Vet ikke om du har skrevet det tidligere i tråden, men hva er diameter og veggtykkelse på rørene du har benyttet?

Link to post
Share on other sites

Ok, forstår. Ikke noe problem med det vannmerket, det er uansett for hjemmebruk, men student er jeg ikke. Rør er 25x1,5, men jeg ser etterpå at jeg gjerne kunne ha gått opp en dimensjon. Pass på at du ikke kjøper rør som er tynnere i godset, de er svakere, verre å sveise, forme osv, og mer utsatt for bulker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei torbi!

Bredden er lik båten, men dybden/lengden tror jeg er 90 cm som du sier. Litt usikker, husker ikke helt, men mener det var 90 cm vi landet på. Vurderte å dra den 10 cm lenger ut, men fant ut at det kunne bli litt ruvende. I ettertid ser vi at størrelsen er bra, det eneste jeg burde gjort annerledes er å løfte den 5-10 cm.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt :smiley: Men hvis du skal lage noe tilsvarende har du i hvert fall en del tips å gå etter. Problemet med å følge min oppskrift slavisk er selvsagt at jeg ikke har laget noen arbeidstegninger, samt at jeg har brukt det jeg har hatt for hånden av materialer. Tilgang på verktøy preger jo også valg av løsninger. Du får starte en tråd hvis du gjør alvor av det, eller så kan du jo bare legge det inn her, det er jo fremdeles snakk om badeplattform til Futura :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-polering-193505/

og autosol med http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-Polering-20470/

Tok det verste først med 120 papir og maskin.

Det ble kromblankt, og jeg startet med grove rør(hel ubehandlet).

 

bilde

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på bildene i innlegg 23 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/ ser du hva slags maskin jeg har brukt til å slipe og polere med. Disse radielle lamellskivene med en viss størrelse og bredde og ulike korninger er fine. Brukte 320 før polering. Har også brukt en vanlig gulvstående poleringsmaskin til mindre deler. Det er grenser for hvor store deler man står og veiver med foran en slik maskin. Tipsene til erik er sikkert et godt alternativ.

Link to post
Share on other sites

Begynte å bruke lamellskiver på en rettsliper, men det likte den dårlig (lukt+røyk). Så gikk over til vinkelsliper, ble litt lettere å jobbe med så lenge det ikke er mye kriker og kroker. Men skulle hatt vinkelsliper med justerbart turtall, for poleringsdisken var ikke glad i turtall på 12k ++

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...