Bitteliten Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 (redigert) Pollen her er tullete så den gidder jeg ikke å svare på. Men diskusjonen er viktig. Poenget med å be om at noen definerer hva som er lite hensynsfull kjøring er å få en definisjon som alle kan enes om. Diskusjoner som dette blir helt håpløse når alle har ulike oppfatninger av hva som er OK kjøring og hva som ikke er OK kjøring. De som ønsker kan være med oss ut og forsøke å se hvordan våre bølger påvirker andre. Det gir et helt annet bilde å sitte 4 meter over vannet enn å sitte i ei jolle. Dersom man igjen - som mange gjør her - henviser til at det bør alle forstå - eller det holder å bruke sundt folkevett - så kommer vi ingen videre vei. fordi sundt folkevett er subjektivt, og bare i Norge finnes det ca 4,9 millioner oppfatninger av hva det er. Diskusjonen om hekkbølger kommer opp regelmessig på dette forum - hvert år så lenge jeg har vært med. Og hvert år blir svarene som her. Derfor: om vi i stedet kunne enes om hva som er OK kjøring og hva som ikke er OK kjøring ved å lage noen enkle tommelfingerregel kan vi kanskje komme noe av problemet til livs. Når er det OK å lage hekkbølger Når er det ikke OK å lage hekkbølger hva bør minste avstand til båter man passerer være Og ikke minst - er det ting førere av båter som ikke liker hekkbølger kan gjøre for å minimerer problemet for egen del Akkurat det siste var tanken min da jeg spurte om det er noen som vet hvordan man faktisk skal oppføre seg i en trang led. Det er skremmende - dog helt i tråd med egne observasjoner - at det er ukjent. Les sjøveisreglene paragraf 9a) Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. Les den en gang til Her står det at det er HØYREKJØRING i trange leder. hva er så trange leder - tja si det du. Det er vel stort sett alle steder vi ferdes med mindre vi er på åpent hav. Men min erfaring er at stort sett alle ligger midt i leia. Og da blir det trangt for alle innhentende og møtende fartøy. Dersom alle hadde praktisert høyrekjøring blir det mer manøvreringsrom og de som ikke liker bølger kan få mer tid til å tilpasse seg bølgene. For bølger er det på sjøen - uansett. Dette løser ikke problemet med de få idiotene som snittkjører - men de mener jeg er politiets oppgave å håndtere. Gassen går begge veier på båten vår. jeg slakker heller av en gang for mye enn en gang for lite. Men akkurat som alle andre gjør jeg feil. Jeg slakker av når minste avstand blir under ca 50 meter, for seilbåter som lenser i slakk vind, for kajakkpadlere og for joller. Og noen driter jeg faktisk i - feks de som ligger å fisker i ei lita jolle midt i en bred hovedled. De passer jeg på god avstand - men bølgene våre får de leve med. Redigert 2.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Siden IKKE ALLE landets båtførere er her på båtplassen, og IKKE ALLE landets båtførere ikke noen gang kommer til å bli enige om hva som er fornuftig kjøring, så...... Så skjønner jeg ikke at BP-medlemmer ikke har mer å gjøre, enn å bruke en hel tirsdag på å disketere et tema med èn million meninger! Sannsynligvis med folk man ikke kan se, ikke kjenner, aldri kommer till å få vite hvem er, og antakeligvis aldri vil treffs på sjøen... Mvh 5-knoper som bare svinger unna hvis det kommer store hekkbølger Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Woody: "luksusgode" er vel pr definisjon et gode det går ann å klare seg uten. Ergo er sommerhobbyen et luksusgode. Beklager, jeg klarer meg ikke uten hobbyen jeg har drevet på med i 45 år. Hobby er ikke luksus, det er terapi for sjelen. Basta. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
bjorngb Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Bølger midtfjords må en regne med - tåler en det ikke - ligg unna. Ellers kunnskap og Kardemommeloven sjef :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 2.Mars.2010 Del på Facebook Svart 2.Mars.2010 Teamfryd: Neida, jeg håper heller ikke at vi mister vår avgiftsfrie diesel, jeg bare konstanterer at jeg ikke har noen gode og seriøse argumenter FOR den. Om vi skulle miste den vil nok det neppe endre folks oppførsel på sjøen. Woody: He he, jeg er glad i hobbyen min jeg og, men at det er en luksusgode man kan klare seg uten, er nok hevet over enhver tvil. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Pathfinder Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Woody: He he, jeg er glad i hobbyen min jeg og, men at det er en luksusgode man kan klare seg uten, er nok hevet over enhver tvil. Og da vil jeg spørre deg Frehau. Hva er meningen med livet? Skal man kun sove, gå på jobb, spise, sove..... Hvis du mener at fritid ikke er en like verdifull del av livet som de overnevnte, ja da har du et trist syn på din egen eksistens. Skal man plukke bort de tingene som man strengt tatt ikke trenger, kan du begynne med bilen, båten, tv, radio, aviser, alle klærne du ikke trenger, ja faktisk familien din også etter at du har reprodusert deg selv. Blir ikke mye igjen som ikke kalles luksusgoder. Forresten trenger du ikke huset ditt heller. Du trenger bare en liten boks som holder deg varm og tørr. Eller til nød en båt. Redigert 4.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Så skjønner jeg ikke at BP-medlemmer ikke har mer å gjøre,enn å bruke en hel tirsdag på å disketere et tema med èn million meninger! Båten står på land og isen ligger tjukk. I andre sammenheng vil reaksjonen til mange BP medlemmer betegnes som abstinens. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 kos med misnøye. En utbredt sykdom i Norge. Svineinfluensa er som en liten nys i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Når er det OK å lage hekkbølger #1. Når en ikke påfører andre hellbølgens utbredelse og problemer. Samt Regel 9. Når er det ikke OK å lage hekkbølger #2. Når en påfører andre hellbølgens utbredelse og problemer. Samt Regel 9. hva bør minste avstand til båter man passerer være #3. Gjene en meters klaring så lenge en følger #1 og #2 og har kontroll på egen båt. Samt Regel 9. Og ikke minst - er det ting førere av båter som ikke liker hekkbølger kan gjøre for å minimerer problemet for egen del #4. Holde godt til høyre i fartsretning, enten det er en led eller en fjord en ferdes i, så vil #1, #2 og #3 løse dette problemet. Tillegg til Regel 9. Selv om det står det det står i denne regelen, så er det til ingen hinder at ikke alle skal følge høyresiden i fartsretning. Dette er jo innarbeidet i de fleste av oss ved bilkjøring. Finnes jo fortsatt de som absolutt skal følge midtlinjen her også, men de lærer jo fort nok når de sneier borti motgående trafikk. Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang led eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. Redigert 4.Mars.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Blom'en Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Møtte Skandi Admiral i Hjeltefjorden idag, allerede på god avstand påpeker jeg at den ser ut til å skuffe mye sjø. Men at bølgene skulle være så store og bråe, hadde jeg ikke trodd før vi var oppi dem. Skikkelig ille og forloveden slo seg da Viksunden traff bølgedalen... Nå er jeg av den oppfatning at skal man være på sjøen, så hører ikke glass med stett og andre "fine" ting til der. Man må være klar for å ta imot de bølger som kan være iområdet under litt ruskevær og skal man "forlange" flatt hav, så går man litt forlangt. Og - skjønner ikke meningen med spørsmålene i pollen, de er jo ganskepå bærtur :-) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Nå er jeg av den oppfatning at skal man være på sjøen, så hører ikke glass med stett og andre "fine" ting til der. Jammen ........ hvitvinen da???? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 De gamle Statoilkoppene er geniale å tåler hvitvin, rødvin, brennevin, ja til og med kaffe Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Mye bra fra de faste bidragsyterne her (ingen nevnt, ingen glemt). Men når vi er underveis, tåler vi bare Statoilkopp med kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Hvis nips, blomsterpotter, duker, flasker, glass kopper og svigermor går overende i hekksjø - så er det ikke hekksjøgeneralens feil. Det er din egen . Det er noe som heter å gjøre sjøklar. Men f**n ta den generalen som går for nære når det seiles regatta i lite vind. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Så når du ligger på stranda og jeg sparker sand på deg men du koser deg med en nysmurt sandwich, så kan jeg si at du er jo utendørs og må være forberedt på at sanden blåser i vinden? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Tillegg til Regel 9. Selv om det står det det står i denne regelen, så er det til ingen hinder at ikke alle skal følge høyresiden i fartsretning. Dette er jo innarbeidet i de fleste av oss ved bilkjøring.... Tja, det er det? Legg merke til Ola Nordmann (og samme for svensker og dansker) når han kjører på en motorvei med 3 felt i hver retning: De aller aller fleste legger seg elegant i sin midtfil, og det er oftest flere i venstre fil enn i høyre fil. SÅ; at man finner samme kjøremønster på sjøen forbauser meg ikke. At man da lettere utsetter seg for hekkbølger, vel det burde ikke forbause. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jawik Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Joda dette mønsteret er velkjent. Og det syndes jo også over at noen fortar ulovlig forbikjøring i feil fil - ytterste høyre. Eller ytterste venstre i England. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Og noen driter jeg faktisk i ... Virkelig? Er det ikke nettopp det som er problemet? At noen driter i andre? Er det ikke på tide å bli voksen? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Og det syndes jo også over at noen fortar ulovlig forbikjøring i feil fil - ytterste høyre. Eller ytterste venstre i England. Er det så rart?? her oppe i nord så forstår man jo ikke hensikten med de tre filene.. Finns nok av idi... som ligger og sinker i venstre felt.. Prøv dette i tyskland Da blir du fort satt på plass av bilistene eller polizei. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Skipper Worse Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Svaret på Lanbers spørsmål er egentlig besnærende enkelt: Forby alt og alle og etterlat Lanber aleine på sjøen. DA får han det som han vil... Egentlig er det ganske fantastisk hvordan enkelte kommer til et miljø som er dem fremmed, og i stedet for å tilpasse seg det og akseptere det, forlanger at det skal bli slik som de i sitt hode helst så at det var ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Den gangen vi hadde hovedflyplass på Fornebu var interessegrupper som ønsket flyplassen fjernet. Av støymessige årsaker. Det var jo et krav som kunne forstås. En god venn av meg, som hadde bodd der ute i alle år, kunne imidlertid fortelle at de mest aktive "protestantene", var folk som nylig hadde flyttet til Snarøya. De som hadde bodd der ute gjennom år, var ikke så engasjert. Aner man en paralell? Ser for meg at vi om noen år får "no wake zone" fra Færder og inn til Oslo. Deretter kommer vel kravet om vindskjermer, slik at effekten av solgangsbrisen kan bli minimalisert. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Blom'en Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 (redigert) Tenkt eksempel : En båt finner en vik eller at ok sted å fortøye, men denne stedet er også på en plass der man ikke vanligvis sakker ned og spesielt de lokale kjører som vanlig her. Ingen merker om sakte fart. Vil det da den som fortøyer som må passe på å tåle de sjøene som kommer eller synes de fleste her inne at da alle skal sakke farten ? Om dette f.eks er en hurtigbåtlei, så kan man vel ikke forlange/forvente at hurtigbåten skal sakke av ? Men forventer man at alle andre skal gjøre det ? Redigert 6.Mars.2010 av Blom'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
punitiveduty Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Tenkt eksempel : En båt finner en vik eller at ok sted å fortøye, men denne stedet er også på en plass der man ikke vanligvis sakker ned og spesielt de lokale kjører som vanlig her. Ingen merker om sakte fart. Vil det da den som fortøyer som må passe på å tåle de sjøene som kommer eller synes de fleste her inne at da alle skal sakke farten ? Om dette f.eks er en hurtigbåtlei, så kan man vel ikke forlange/forvente at hurtigbåten skal sakke av ? Men forventer man at alle andre skal gjøre det ? I en slik situasjon forventer jeg ikke at noen skal slakke av for meg. Kjører folk unødvendig nærme så kan jeg reagere... Blir det for ille, så flytter jeg bare til et annet sted. Jeg fortøyer/ankrer sjelden på et slikt sted for å overnatte. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården? La meg heller få noen flotte hekkbølger i stedet for all denne snøen som ligger her og saaakte-smelter... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
punitiveduty Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Enig med deg Kodvaag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.