Jump to content

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?


Lanber

Muligheter for å stoppe hekkbølge admiralene?  

414 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det som slår meg er at i denne diskusjonen, er at alle som har en båt som ikke kan produsere hekkbølger, vil klage på alle som

kan det.

Samme med fart, hvis en har en båt ikke kan gå over 7 knop, vil en ha fartsgrenser over alt.

Jeg undres meg på hvordan disse "klagerne" ville oppført seg i en stor motorcruiser e.l. etter er par sesonger.

Nå skal en jo vokte seg vel over å sette alle i en bås... men det litt påfallende syntes jeg da...

 

Men jeg slutter meg helhjertet til ønske om en potetkanon eller noe når jeg får en idiot passerende noen meter på siden i enten høy fart eller i halvplan eller seilbåter som hardnakket tviholder på retten sin selv om den er til opplagt ulempe for andre i gitte situasjoner..

 

Kort sagt; jeg blir oppgitt over menneskene som ikke kan ta hensyn, ikke halvplanere spesielt..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg respekterer fartsgrenser og generelt viser jeg også hensyn der slike begrensninger ikke finnes. Om lysestaka hos deg tross dette faller ned og/eller kaffekoppen sklir av bordet, vel så interesser det meg fint lite, selv om jeg passerte 50 meter unna.

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Flaut Lanber, flaut...

 

:yesnod:

 

Makan til en forutintatt poll, det er ellers bare salt som presterer. :giggle:

 

Nei seriøst, er ikke enig med deg. Jeg syns ikke det er et problem. Jeg er på sjøen på seilbåt omtrent hver helg i en lang båtsesong og en del kvelder etter jobb som oftest i Bergensområdet. Har ikke opplevd virkelig farlige situasjoner veldig ofte. Hvis noen har det gøy å lager litt bølger, so what? Lev og la leve.

 

Flere politibåter, kontroller, forskrifter, besservissere, bøter og avgifter - Det er oppskriften til å ødelegge min opplevelse på sjøen. Ikke at noen koser seg med sine leketøy.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du har forstått hva jeg mener. Bra

Vel, nå mente jeg dette allerede før jeg leste hva du skrev på forumet i dag.

 

Ellers så var "bølgefritt" en unødvendig spissformulering fra min side. Selv om du ikke forstod dette ser jeg ikke noen grunn til å kalle deg verken "utrolig dum" eller "vrang".

Redigert av Morgan81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor liten tid du har til å rekke jobben er meg rivende likegyldig, du har å ta hensyn til omgivelsene uansett.

 

enig det. akkurat som at det også er rivende likgyldig om jeg skal kjøpe is til jentungen eller bare liker vind i håret :wink:

 

Det er også rivende likgyldig om en har dregget opp og bygger korthus og har overfull kaffekopp midt i leia..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er mangel på bølger som er problemet. Få klager på hekkbølger en stormfylt dag på fjorden, men når fjorden ligger der med havblikk dukker hekkbølgene opp.....

 

Der det ikke er naturlige stormer kan fergbølger fjerne fritdsbåtenes hekkbølgeproblemer......Kielfergen gasser på fra Drøbak og utover slik at eventuell flytebrygger og fortøyde båter som skjeneres av fritidbåter alered er ryddet bort av Kielfergens bølger.

 

Et pussig untak er vestre skipsled til Fredrikstad (vesterelva). Når sydvesten fra Søstrene møter vesterelva blir det infernalske krappe bølger inn i 5 knopssonen som tilsynetaletnde er oprettet for å ungå hekkbølger for lokale bryggeeiere.

 

Men hovedregelen er: slipp naturkeftene og Kielfergen løs så blir det slutt på klaging over hekkbølger fra fritidsfartøy.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og når det gjelder diesel så klarer ikke jeg å finne en eneste ansvarsfull grunn til at det skal være billigere for båter enn biler, og jeg vil gjerne høre noen som har det.

 

Dieselbilen din sliter asfalt, spesielt med piggdekk på vinteren, dieselbåten lager et ikke fulltså varig slitespor i sjøen?

 

 

Jeg undres meg på hvordan disse "klagerne" ville oppført seg i en stor motorcruiser e.l. etter er par sesonger.

 

Fort gjort for kua å glemme den har vært kalv..

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Med den splid og motorbåthets som dieselavgiftskåte klimahysteriske seilbåtfolk legger opp til på dette forumet er jeg temmelig

sikker på at de fullt fortjent må påregne seg mye mer hekkbølger fremover.

Nå blir det nok mest mulig hekkbølger for hver dieseldråpe som gjelder. :yesnod:

Hvorfor i all verden skal man spare en dieselavgiftskåt seilbåteier for hekkbølger ved å gå ned fra plan/halvplan ?

Slikt går det jo mye ektra suppe på. Direkte sløsing med diesel. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

[...]Nå blir det nok mest mulig hekkbølger for hver dieseldråpe som gjelder. :yesnod: [...]

 

Da tror jeg jeg nøyer meg med å sitere meg selv fra trådens innlegg #3:

 

Joda, sjøen er for alle, men om man praktiserer "sjøen er for alle" på samme måte som "lufta er for alle" praktiseres i barnehagen så må man forvente å få grisbank før eller siden.

 

Det er fulstendig lovlig å være maksimalt rasshøl så ofte man bare vil, men man kan ikke samtidig forvente å møte det minste snev av godvilje. Du kan heller ikke forvente at alle du utfører din rasshølisme overfor vil oppføre seg sindig og rasjonelt.

Link to post
Share on other sites

Med den splid og motorbåthets som dieselavgiftskåte klimahysteriske seilbåtfolk legger opp til på dette forumet er jeg temmelig

sikker på at de fullt fortjent må påregne seg mye mer hekkbølger fremover.

 

 

Nå må du ikke la dette bli seilbåthets. Se mitt innlegg ovenfor.

 

Jeg som seilbåteier stiller meg solidarisk med alle motorbåteiere som vil har avgiftsfri diesel og færre regler og dermed mindre politi på sjøen. :smash:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er fulstendig lovlig å være maksimalt rasshøl så ofte man bare vil, men man kan ikke samtidig forvente å møte det minste snev av godvilje. Du kan heller ikke forvente at alle du utfører din rasshølisme overfor vil oppføre seg sindig og rasjonelt.

Nettopp, og det tror jeg disse dieselavgiftskåte motorbåtfiendtlige som bedriver denne "rasshølisme på dette forumet som du så treffende beskriver det" må ta inn over seg.

Slik rasshølisme fører ikke til noen godvilje fra motorbåtfolk. Heller tvert imot.

Hvor mange slike rasshølisme tråder skal egentlig dette etterhvert motorbåtfiendtlige forumet ha ?

Jeg bare lurer ? :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil."

 

Synes debatten om det og ta hensyn til hverandre er viktig, vi skal alle kose oss på sjøen. Og når det gjelder å ta hensyn til andre, gjelder det oss alle, enten vi har seil, snekke, eller store hekkbølger. Men nå er det kanskje en gang slik at store hekkbølger er det som får oftest og størst ubehagelige konsekvenser for andre. Nå har jeg lest gjennom denne tråden og er egentlig ganske overasket over at noen spør hva hensynsløs kjøring er. Men det er nok et ganske så inndividuelt syn på det.

 

Når du går skipsleia må du nesten forvente store bølger. Hekkbølger fra halvplanere eller fra hurtigbåten. Samma det. Da må en sjøsikre kaffikoppen uansett så her er det etter min mening seil og snekkefolk som må ta hensyn. Eller rettere sagt tåle litt bølger.

 

Går du trange sund eller liknende der det er mange småbåter eller båter fortøyd langs land må vi ta hensyn til det. Her er det jo selfølgelig de båtene som lager størst bølger som må tenke seg mest om, men det gjelder oss alle.

 

Og skal du passere trange, sterkt trafikerte sund i motvind er det vi som har laken oppe som kanskje bør vise hensyn. Ta ned og bruke motor isteden for å krysse oss gjennom.

 

Innhentende båt har vikeplikt og etter min mening og plikt til å vise hensyn. Det er når du får hekkbølger fra innhentende båt som paserer for nært at det får størst innvirkning på min båt, vil tro at det blir det samme på andre båter. Se bakover av og til etter at du har passert en annen båt så får du fort et bilde av hva hekkbølger gjør med andre og en peiling på hvor stor fart og avstand som kan være fornuftig.

 

Jeg synes og vi må slutte å tenke på oss selv som seilbåtfolk, snekkefolk eller motorbåtfolk, men som båtfolk. Jeg er dritt lei av revalisering og skittkastingen som gjennomsyrer mange innlegg her på BP. Motor, vs seil, vs snekke. Barnehagementalitet, spør du meg. Hvis jeg trives best i seilbåt skal du drite i det. Og hvis du trives best med motor i 25knopp, eller tøffe rundt i 7, får det bli din sak. Der fikk jeg sagt det og.

 

Min erfaring på sjøen viser, tross alt, at de aller fleste er hyggelige og hensynsfulle uansett båttype. Men det er alltid noen avvik. Så kanskje hvis vi alle følger politimester Bastian's råd, kan vi ha det bra på sjøen alle mann.

 

Hilsen båtmann. :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Dieselbilen din sliter asfalt, spesielt med piggdekk på vinteren, dieselbåten lager et ikke fulltså varig slitespor i sjøen?"

 

Nei, den gjør jo ikke det. Men nå er det vel ikke sånn at dieselavgiften på noen måte er øremerket ny asfalt. Da burde det jo vært avgiftsfri bensin også. Så for meg personlig kvalifiserer ikke det til en god nok grunn. Avgiftsfritaket på diesel var vel i all hovedsak rettet mot landbruket?

 

Jeg understreker igjen, jeg er ikke ute etter å "ta" de med store diesler, jeg kommer som sagt sikkert til å ende opp med en selv. Jeg synes ikke seilbåter eller deres eiere er noe bedre eller værre enn andre. Jeg personlig kan bare med all ærlighet ikke se en god grunn til at en luksusgode som faktisk vårt kjære båtliv er, skal være undratt denne avgiften.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

"Dieselbilen din sliter asfalt, spesielt med piggdekk på vinteren, dieselbåten lager et ikke fulltså varig slitespor i sjøen?"

 

Jeg personlig kan bare med all ærlighet ikke se en god grunn til at en luksusgode som faktisk vårt kjære båtliv er, skal være undratt denne avgiften.

Kan du se noen gode grunner for denne avgiften?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg jeg også teamfryd.

Det er nok et unntak at enkelte alltid skaper uhygge blandt de som trives på fjorden. De som ikke viser hensyn er de som ikke har noen tradisjon med å være på sjøen. Noen ser på båtliv som en sport der fart og HK er viktigst, mens de fleste er på fjorden for å slappe av. Alikevel undrer det meg noen ganger at enkelte ser ut til å gå konstant på autopilot. Rett frem, full gass selv om de har masse plass til å holde avstand der de innhenter den ene båten etter den andre.

Link to post
Share on other sites

He he, godt spurt! Rent bortsett fra ideen om at det skal redusere bruken miljømessig, nei. Jeg er ikke noe ihuga fan av avgifter, jeg setter kun spørsmålstegn ved forskjellen.

 

For å spore ennå mer av og sikkert skape ennå fler reaksjoner; Jeg forstår ikke et forbud mot vannscootere, og har ingenting imot de som alt annet på sjøen så lenge det vises hensyn...

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jeg understreker igjen, jeg er ikke ute etter å "ta" de med store diesler, jeg kommer som sagt sikkert til å ende opp med en selv. Jeg synes ikke seilbåter eller deres eiere er noe bedre eller værre enn andre. Jeg personlig kan bare med all ærlighet ikke se en god grunn til at en luksusgode som faktisk vårt kjære båtliv er, skal være undratt denne avgiften.

 

Jeg lurer på når båtlivet mitt gikk fra å være en fin sommerhobby til luksusgode. :headbang: Makan til &"¤&%#&&%¤ uttalelse skal man lete lenge etter. :headbang::headbang::headbang:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Woody: "luksusgode" er vel pr definisjon et gode det går ann å klare seg uten. Ergo er sommerhobbyen et luksusgode.

 

Frehau: Jeg er forsåvidt enig med deg i det meste. Også når det gjelder avgifter på luksussgodet det faktisk er å ferdes på sjøen til egen forlystelse. Men håper for all del ikke at det blir slutt på avgifsfri disel til båter. Det vil jo gå ut over oss med seilbåt og, men i aller størst grad vil det gå ut over mine/våre venner med motorbåt. Det håper jeg ærlig talt ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...