Jump to content

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?


Lanber

Muligheter for å stoppe hekkbølge admiralene?  

414 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er dette da et problem inne blandt holmer og skjær eller er det slik at det oppfattes som et problem også i det som kan kalles for "hovedleia" for fritidsbåter gjennom et område?

Hvordan vil dere som anser dette for å være et enormt problem definere hvordan man skal begrense dette?

Og igjen, er dette et problem med alle halvplanere? Hadde i såfall beste løsningen vært et generelt forbud mot halvplanere?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Løsningen på "hekkbølgene" er jo ganske enkelt å løse langs hele kysten. Innfør en regel om "NO WAKE" 2-300 meter fra land. Og slå ned på de som overtrer med bøter tilsvarende noen % av båtens verdi.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må jo nødvendig vis gi mange forskjellig svar ett slikt emne, MEN:

Etter min ringe mening så finnes det vel båtfolk med "svin på skogen" i alle kategorier, være seg man har slik eller slik båt.

Det eneste som jeg tror hjelper er en generell forbedring fra alle - HOLDNINSGENDRING - vi har vel alle ett ansvar for at det skal være hyggelig på sjøen, og om vi hjelper hverandre med å formidle det, så vil det nok etter vært hjelpe. Like viktig som å si i fra, er kansje også måten vi sier i fra på.

 

Prøv noen vennlige ord først. :tongue:

 

Dette er sikkert ikke noe som endres på kort tid, men som må bevistgjøres gjennom div kampanjer/informasjon. Er også selv av den oppfattning at jeg tror båtførerbevis, eller høyere kompetanse etter vært vil gi utslag - men det burde gjelde oss alle, uansett alder.

 

Ønsker nå alle en riktig god, og sikker båtsesong-

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Tror Benji er inne på noe, det nytter ikke vedta seg bort fra problemet men heller prøve å endre holdninger.

 

Det skal være hyggelig på sjøen, det er derfor vi er der!

Problemet kan være en stressende hverdag som ikke helt slipper taket, at man har litt for høgt turtall i hodet etter jobb, barnehage, SFO, møter, fritidsaktiviteter og andre mer eller mindre planlagte ting. Så da blir båtturen deretter, rett på turtallsperra.

Eller rett og slett at noen ikke innser sitt, om ikke skade, så iallefall ubehags potensiale i sin fremferd....eller gir blanke faen

Link to post
Share on other sites

..langs hele kysten. Innfør en regel om "NO WAKE" 2-300 meter fra land..

Mener du virkelig dette? I utsatte områder som nevnt tidlegere i tråden kan jeg godt være enig, men finner det merkelig hvordan en del av fritidsbåtfolket som føler "ubehag" og "problemer" av bølger fra annen trafikk mener at alle andre skal innrette seg etter dem så lenge en befinner seg innaskjærs. Som jeg skrev tidlegere i tråden: velter vinflasker og lysestaker ombord trenger det ikke være båten som passerte deg som har gjort noe galt..

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er: Har man bare liten nok og lett nok båt selv, oppleves de fleste hekkbølger som skumle og farlige. Jo større båt man selv har, desto mindre oppleves andres hekkbølger som et problem. Unntaket er selvfølgelig båter som passerer alt for nær m.m. Kanskje løsningen er en standardisering av båtstørrelsen, like stor båt til alle? Det er den eneste måten vi kan sikre at ikke "de andre" lager større bølger enn vi selv er i stand til å takle.... :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finnes utrolig mye uvettig kjøring på sjøen, gang på gang har jeg fått følelsen av å nesten bli skylt på land av store båter som gjerne skal passere den lilel plastsnekka så nærme som mulig, uten å avpasse farten...

 

Nevner ett par fra i sommer, DU med en Scand 360 som passerte oss i langesund, MAX 5 knop er satt for å gjøre folk obs på ikke å dra så høy hekksjø at du ser bunnen bak deg!

 

Og DU med Bavaria 37 Sport som passerte meg i sundet ved Såstein, det er trangt om plassen!

25 knop og passere meg så jeg nesten kunne ta og føle båten din!?

 

Det er så mye idiot passeringer at man kan bli dårlig...

 

Mange sier at båtvettet forsvinner etterhvert som størrelsen øker, noe jeg IKKE VIL si meg enig i...

De fleste med større båt, har erfaring og sjøvett til å føre den på riktig vis!

 

Jeg har nå gått fra snekke til halvplaner, men jeg VET hvor forbanna irriterende det er med hekksjøen for andre, og vil sørge for at jeg selv ikke skal forulempe/surne til båtturen for andre

Link to post
Share on other sites

Jepp, og det jeg mener er at å generalisere en gruppe båteiere som idioter ikke er særlig løsningsorientert.

 

Jeg legger også merke til at det virker som at det er en overvekt av seilbåteiere i den gruppen som er ute etter å ta alle som har halvplaner bare fordi de har halvplaner...og det forundrer meg fordi det er den samme gruppen som skryter så hemningsløst av hvor mye mer stabil en seilbåt er under seil enn alle andre flytende farkoster. Dette tatt i betraktning så skulle ikke bølger fra andre være det store problemet som seilbåteierne vil ha det til, eller tar jeg feil nå?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Samme mener jeg, som nevnt i at; selv om mange liker å si det så MÅ man ikke nødvendigvis kjøre idiot om man har stor båt.

 

Kun ett fåtall som gjør det, bare synd at jeg måtte møte 2 av de på samme tur...

 

En god løsning på problemet finnes ikke andre plasser enn i hver enkelt, det er ikke værre enn å vise hensyn og sunt båtvett.

Redigert av Heram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den lille loppa mi 18" klarer jeg å lage utrolig store hekkbølger (etter min målestokk da).

Har pratet med de som ror de konkuransekajakkene på Drammenselva og blei enig i at et par sekunder med full trottel så jeg kom godt oppå vannet ga de minst bølger.

Det beste med tanke på hekksjø er at jeg holder meg i plan men det stemmer ikke med reglende.

Så når jeg går opp elva blir det med nesa rett i været og lager så stor bølger jeg klarer, eller jeg tilter så mye inn jeg klarer å det reduserer en del.

Men det er nok bare de konkuransjekajakene som merker noe til at jeg passerer. Ut elva er det så vidt det er styrefart når en skal holde femknopen.

Men med båthotell oppe i solbergelva og havna på åsiden er det mange med halvstore båter som prøver å slå istøkker det som er langs elvebredden.

Langs kysten og ute i fjorden har ikke de hekkbølgene noe å si for meg. Eller, det kan jo være gøy å hoppe på de da:-)

Eller det blei jo feil å si det også.

Er jeg i fart er alt ok, men driver jeg rundt/ligger med dregg blir jeg jo kastet rundt.

 

Da kom jeg til at liten fart møtes med liten fart og stor fart møtes med stor fart:-)

 

Men når bølgene land kan en jo tenke seg om..

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt overasket over holdningene til visse her inne..

 

Scenario: Det er blikk stille på fjorden og alt som kan flyte er utpå for og kose seg.. midt i leia for ferge og nyttetrafikk med fri fart ligger det alt fra robåter til cabincruisere. vi befinner oss ca 5 nm utenfor 7 knops området. Så kommer jeg eller en annen i plan 25 knop innover fra havgapet.. litt dårlig tid siden jobben skal rekkes på kvelden.. Skal jeg slakke av til snekkefart i hensyn til de andre?? eller fortsette i samme fart og kurs? For og ta hensyn til hver eneste farkost så må jeg endre kurs drastisk og nermest kjøre sikk sakk for og ikke skape ubehag.

 

Hva er riktig synes dere?

 

Dra av ned til snekkefart (som medfører like store bølger som i planefart)?

Opprettholde fart og kurs og få noen "nære"(50 m) passeringer?

Opprettholde Fart men gå inn i sikksakk for og ikke ubehage noen?

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Må du kjøre som en idiot for å rekke jobb, har du startet returen for sent. Jeg brenner ikke i 90 gjennom 30 sonen utenfor skolen med bil fordi jeg har forsovet meg. Evner man ikke å vurdere om man kjører hensynsløst selv, burde man kanskje satse på noe med årer eller campingvogn. :smiley:

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjører man som en idiot midt i skibsleia 5 nm fra 7 knopsonen? dette var ikke snakk om noen 30 sone som på vei.. men fri fart ute i leia.. man bryter pr definisjon ingen fartsbegrennsinger.. om man bryter med noe annet kan jo være..

 

 

 

Jeg bare spør.. artig og se meningene her inne. :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

...Scenario: Det er blikk stille på fjorden og alt som kan flyte er utpå for og kose seg.. midt i leia for ferge og nyttetrafikk med fri fart ligger det alt fra robåter til cabincruisere. vi befinner oss ca 5 nm utenfor 7 knops området...

Jeg har ikke sett at de som er ute etter halvplanerne er like mye etter nyttetrafikken.

Ikke svarer de på slike spørsmål heller (ihvertfall ikke fornuftig...)

Er man i hovedleia så får man tåle bølger fra passerende trafikk, uansett hvem som passerer.

Hvorfor skal halvplaneren gå i 5 knop mens katamaranen som drar hele fjorden med seg bare kan koste på (eller tråleren eller supplybåten eller...osv)?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

..brenner du i 90 gjennom 30-sonen utenfor en skole gjør du noe straffbart og utsetter andre for fare..

De som legger ut midtfjords midt i leia der fartøyet eller mannskapet er i fare eller føler stort ubehag av bølgene fra en cabincruiser i 25knop bør også vurdere campingvogn. Og uansett hvor man er bør en være forberedt på å møte feks redningsskøyte på oppdrag, MTB'er osv.

 

For ordens skyld: jeg har en 23 fots sjark

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...