Jump to content

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?


Lanber

Muligheter for å stoppe hekkbølge admiralene?  

414 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter min mening er det ikke de som kjører litt fort utenfor 7knopssonen som er problemet.

Hvis vi kunne fått alle til å respektere 7 (eller 5) knopssoner der disse eksisterer hadde vi kommet langt.

 

Også - i Ryfylke er det en del leder innimellom holmer og sund. Innimellom disse samme holmene og sundene ligger det mange båter fortøyd med baugen i land.

At det skal være nødvendig å dra igjennom her i halvplan - spesielt når det hadde vært raskere å bare gå forbi hele greie på utsiden - for å enten vise seg fram, se på båter eller se etter kjente - det irriterer meg kraftig. Og sikkert alle de andre også, som springer som gale for å rekke fram til båten før den klasker i svaberget.

 

Og - ser det påstås at snekkefart gir store bølger? Snekkefart = 7 knop. Om båten din er lenger enn ca 7 meter, så drar den ikke opp mye sjø i 7 knop. I 9 knop - ja kanskje, i 11 knop - antakelig. Men ikke i 7.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare tre måter å reagere på når vi leser slike undersøkelser? :smiley:

 

Blir forarget og provosert = Vet det er meg det gjelder!

 

eller 2 versjoner av:

 

Er enig i at noe bør gjøres = Har dårlig samvittighet for uhell, men er hensynsfull og vil bedre meg.

Er enig i at noe bør gjøres = Er alltid hensynsfull.

 

 

... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Det er nok vanskelig å finne en bestemmelse som er fornuftig nok til å dekke alle våre farvann, men det gjelder vel å vise hensyn samme hva man kjører rundt i? Og når det gjelder diesel så klarer ikke jeg å finne en eneste ansvarsfull grunn til at det skal være billigere for båter enn biler, og jeg vil gjerne høre noen som har det. Og den oppfattningen har jeg hatt lenge før jeg gikk fra motorbåt til seilbåt. Jeg kommer mest sannsynlig til å gå tilbake til motorbåt igjen, og kommer da som før til å slakke av hvis jeg føler at det er nødvendig. Og den terskelen er hos meg ganske lav. Gjør mot andre det du ønsker at andre skal gjøre mot deg - er en god tommelfingerregel syntes nå jeg ihvertfall.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Alle er vel enige om at man skal vise hensyn nåt man er ute på fjorden..

 

Men på meg virker det som om man skal vise hensyn uannsett hvor en er på enkelte.

 

Så fort hekkbølgehateren er ute på fjorden ja da skal alle legge seg ned i samme fart/eller helst ligge stille som han.. dette er jo bare ikke mulig...??

 

Tror alle får få seg snekke eller seilebåt så kan vi leve sammen i fred og fordraglighet :flag:

 

Det er NOEN som ikke tar hennsyn der ute.. men det er like mye skjergårdjeepen somkommer i halvplan inn havna som hekksjøgeneralen..

 

Ønsker alle en god sommer jeg :yesnod::flag: så kan det hende vi opplever en og annen :sailing: men men..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Man kan kjøre som en idiot over alt om man vil. hvor langt det er fra 7 knopsonen har jo veldig lite å si. Eller?

Ja sant det.. men skal man ta hensyn til alt og alle alltid?? selv midt ute på fjorden??

 

Hva om det hadde hvert overskyet og bare 2 båter i skibsleia?? fortsatt idiot?

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Når man diskuterer hensynsfull kjøring, så blir det dumt å snakke om midtfjords.

 

Å holde avstand i seg selv, er hensynsfullt. Jeg tror svært få irriterer seg over hekkbølger fra en båt langt unna. Derfor heller jeg til oppfatningen om at de som blir provosert av tråden føler seg truffet :lol::wflag:

Link to post
Share on other sites

Klarer man ikke å vurdere hva som er hensynsfullt, bør man finne på noe annet. :rolleyes:

 

Problemet da ligger vel i hver enkelts vurdering! Jeg kan for eksempel anse at 40cm hekkbølger er helt OK hvis jeg passerer deg på 50m avstand, mens du som nettopp har fylt kaffekoppen din litt vel full kanskje vurderer saken annerledes når denne skvulper over rett i fanget ditt noen minutter senere.. :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja sant det.. men skal man ta hensyn til alt og alle alltid?? selv midt ute på fjorden??

 

Ja, selvfølgelig skal man ta hensyn! Men det trenger ikke innebære at man senker farten betydelig, man må bare påse at man holder skikkelig avstand når man passerer andre i stor fart. At andres båter lager bølger har jeg ingen problemer med å akseptere, så lenge man passerer på skikkelig avstand slik at andre har mulighet til å ta bølgene på en skikkelig måte for eksempel ved å vende baugen mot bølgene. Men å lage de samme bølgene i smale sund, der det ligger båter fortøyd eller ved kun få meters avstand ved passering av annen båt, det er akkurat det motsatte av å vise hensyn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt overasket over holdningene til visse her inne..

 

Scenario: Det er blikk stille på fjorden og alt som kan flyte er utpå for og kose seg.. midt i leia for ferge og nyttetrafikk med fri fart ligger det alt fra robåter til cabincruisere.

Dra av ned til snekkefart (som medfører like store bølger som i planefart)?

Opprettholde fart og kurs og få noen "nære"(50 m) passeringer?

Opprettholde Fart men gå inn i sikksakk for og ikke ubehage noen?

 

Jeg blir også overasket! Hvor liten tid du har til å rekke jobben er meg rivende likegyldig, du har å ta hensyn til omgivelsene uansett om det er innaskjærs eller mitt i leia. dette vil for min del bety å slakke av der jeg må, å kjøre "sikksakk der det er bedre.

 

Bartesam foreslår 10 knop, det er i 8-10 knop hvor jeg lager størst bølger. No Wake (ingen bølger) er det eneste fornuftige i trange sund .

Link to post
Share on other sites

Hva gjør du der leia er <600 meter bred da?

Ja hvorfor ikke "NO WAKE" her også, dersom en vet at her ferdes det mye båter. Og er leia 600 m bred så behøver en jo ikke å legge småbåten ut i den verste trafikken. Situasjonen må jo uansett tilpasses omgivelsene.

 

Og kan også se for meg mange andre områder som bør få slik begrensning. Og "NO WAKE" betyr jo ikke at en ikke kan ha større fart så lenge en unngår å lage bølger som påfører andre ubehag. Avhenger jo også mye av båttype.

Det fungerer jo i mange andre land som f.eks. US

 

Hvis vi kunne fått alle til å respektere 7 (eller 5) knopssoner der disse eksisterer hadde vi kommet langt.

Holdningskampanjer virker noen ganger og det går fint og folk oppfatter poenget, men på vårt område som er sjøen ser det ut for at nedarvede gener kommer fram i fult dagslys.

 

De fleste av oss lager jo bølger i en eller annen form, så vi har nok svin på skogen, uten at vi behøver i sette hverandre i klasse.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det ikke de som kjører litt fort utenfor 7knopssonen som er problemet.

Hvis vi kunne fått alle til å respektere 7 (eller 5) knopssoner der disse eksisterer hadde vi kommet langt.

 

Og - ser det påstås at snekkefart gir store bølger? Snekkefart = 7 knop. Om båten din er lenger enn ca 7 meter, så drar den ikke opp mye sjø i 7 knop. I 9 knop - ja kanskje, i 11 knop - antakelig. Men ikke i 7.

 

Kanskje vi skulle etablere 9 knop soner? Ja da ville alle seilbåter slippe å tenke fart for egen del...

Faktum er vel at 5 knop er en grense der de fleste båter begynner å produsere bølger.

 

Kan ikke se at bølger/hekkbølger er værre å oppleve i seilbåter enn halvplanere, tvert om.

Saken er vel at der er noen ytterst få som tydelig ikke viser hensyn i sin ferdsel.

Disse få er til sjenanse for oss alle, enten vi er i seilbåt eller annen båt.

Link to post
Share on other sites

Problemet da ligger vel i hver enkelts vurdering! Jeg kan for eksempel anse at 40cm hekkbølger er helt OK hvis jeg passerer deg på 50m avstand, mens du som nettopp har fylt kaffekoppen din litt vel full kanskje vurderer saken annerledes når denne skvulper over rett i fanget ditt noen minutter senere.. :lol::lol:

 

Passerer du på 50m er det ikke noe problem, da har man god tid til å surre fast løsøre, spedbarnsbag og annet. Problemet er de som passerer i samme fart 10-15m unna. :headbang:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, hvorvidt det er seil på båten eller ei, er meg knekkende likegyldig. Det er skrogform og fart som avgjør bølgestørrelsen. Når seilbåter tilfeldigvis havner i en klasse som ikke lager særlig med bølger, så gir det seg litt selv at disse ikke er problemet. Men nå er det jo ikke båttypene, men båtførerne som er og skal være under lupen. Selv om jeg nå har seilbåt, er jeg først og fremst motorbåtmann, og mine meninger vil være de samme uansett hva jeg kjører rundt i. Med seilbåten har jeg skjelden store problemer med hekkbølger fra andre, i motsettning til min forrige båt, men jeg bør vel kunne ha de samme meningene uansett? Så det å dreie dette mot en krig mellom seilbåter å andre båter er jo bare latterlig. Og jeg er sikker på at en oppegående mann som deg selv klarer å definere hva som er hensynsfull kjøring.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Kan noen definere for meg hva som er lite hensynsfull kjøring? Kan noen utdype hvordan man skal manøverere i en trafikert led?

 

Dette kan læres. Det er bare å tenke seg hvordan det er å sitte i den båten du skal passere, å så passere den som om du satt i den.

sånn sett er det en fordel om en "har gått gradene" slik at en vet mer om hva det vil si å sitte i ei lita snekke.

 

Å definere hva lite hensynsfull kjøring er burde være unødvendig.

jeg vil likevel nevne at det å komme bakfra å sneie en båt er noe av det styggeste du kan gjøre, gjør deg sett å gi mindre båter tid til å se deg å reagere.

 

Når det er sagt så må alle båtfarende tåle å legge om kursen litt når det kommer bølger.

Link to post
Share on other sites

free: Hvis du befinner midtfjords midt i leia har vel du med å innrette deg etter dette og ikke forlange at alt og alle skal passere deg i "bølgefri" fart..? Om jeg har dårlig tid til jobben eller ikke har du selvsagt ingenting med heller, for alt du vet kan jeg ha en akutt syk person ombord. Så lenge jeg holder fornuftig avstand ved passering skulle det bare mangle om ikke du er rustet for å tåle bølgene som måtte komme, eller..?

 

I trangt farvann, nær badestrender, der det er fartrestriksjoner o.l. skal en selvsagt slakke ned så mye som er nødvendig for å ikke plage andre. En har aldri (uansett hvor en er) lov til å utsette andre for fare eller skader, og det er helt unødvendig å utsette andre for ubehag slike steder.

Link to post
Share on other sites

free:

En har aldri (uansett hvor en er) lov til å utsette andre for fare eller skader, og det er helt unødvendig å utsette andre for ubehag slike steder.

 

Det ser ut til at du har forstått hva jeg mener. Bra

 

Hvis noen har forstått mine innlegg slik at passering skal skje bølgefritt er de utrolig dumme eller vrange. Så da er det behørlig presisert her.

Link to post
Share on other sites

:sailing: Enig med Amalie 36 om å holde avstand. Det er ikke til å unngå et det blir noe hekksjø på vannet. Men for oss i "små" båter er det kjekt å kunne ha såpass plass at man i det minste kan sette baugen imot hekkbølgene. Farts begrensninger har lite for seg i forhold hekkbølger - vi vet jo at mange båter kan dra my sjø selv ved 7-8 knop.

Har selv opplevd å bli passert på begge sider samtidig på kort avstand - da kommer de usømmelige uttrykkene unektelig. Men jeg har også opplevd at bølgemaskiner gjør romslig manøver rundt, så man får tid til å forberede seg. Men det er ganske uvanlig - så det legger en spesielt merke til. Håper å få se flere slike i sommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...