Jump to content

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?


Lanber

Muligheter for å stoppe hekkbølge admiralene?  

414 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Så når du ligger på stranda og jeg sparker sand på deg men du koser deg med en nysmurt sandwich, så kan jeg si at du er jo utendørs og må være forberedt på at sanden blåser i vinden?

 

hehe veldig bra sammenlignet - egentlig - di siste årene har hekkbølger blitt et stooooort problem - masse klyser som snitter snekker og andre mindre båter og omøblerer alt - at man må regne med sjø utpå er en selvfølge men hekkbølger fra en idiot som ikke tar hensyn skulle det vært store bøter for

har sett og kjent hekkbølger på di merkligste steder som fks mellom larkollen og di øyene rett utfor der kom det i fjor en diger princess i full pudding og der var det masse båter som fisket og badet etc - en 20 foter som lå et stykke foran meg ble borte vekk i bølgedalen og jeg trodde den hadde sunket men den dukket selvsagt opp igjen og di var passe likbleike - i det tilfelle burde kaptein blitt fratatt både båt og lapp + bot og satt inn for drapsforsøk eller no

Link to post
Share on other sites

Er nok forskjellig syn på hvordan dette problemet oppfattes.

Noe er sikkert basert på hvilket område en ferdes i. Opplysning og kontroll kan hjelpe, men noen vil altid gi f........

Eineste løsning er vel NO WAke, MAX 5knob. skilt i Skagerak, med beskjed om at dette gjelder til båten forlater Norsk Farvann :cool:

Eventuelt forby all trafikk til sjøs. (Bare Kødd)

Eineste en kan gjøre er å forsøke å vere til minst mulig plage for andre, og vere (sjøklar)forbered på at hekkbølger vil for all fremtid skapes. Eineste måte du kan gjøre noe med problemet, er egen planlegging av seilas, og vere forberedd på bølger fra sjø og passerende båter ,både under fart og stilleliggende.

Andre er det svert lite en kan gjøre noe med.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ligger i Svelvik gjestehavn som ligger like ved Svelvikstrommen hvor det er fartsbegrensning. Mye fin kjoering baade i gaar og i dag. Men en cabincruiser skilte seg klart ut. Han kom i rundt 8-9 mil og holdt dermed en grei fart. Men hekkbolgene hans var formidable. Mastene paa seilbaatene smalt i hverandre. Det var rettibilen og slett kaos. Gaar baatplassen veier 15 tonn og var ikke saa utsatt. Jeg kalte opp vedkommende og ba han se bak hvordan hekkbolgene saa ut. Han sakket av med en gant og beklager hva han hadde stelt til. Sympatisk gjort.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gaar baatplassen veier 15 tonn og var ikke saa utsatt.

 

Nå må du sette fra deg glasset noen minutter Astor for her sleit jeg med å forstå formuleringen :wflag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...