Jump to content

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?


Lanber

Muligheter for å stoppe hekkbølge admiralene?  

414 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Pollen her er tullete så den gidder jeg ikke å svare på. Men diskusjonen er viktig.

 

Poenget med å be om at noen definerer hva som er lite hensynsfull kjøring er å få en definisjon som alle kan enes om. Diskusjoner som dette blir helt håpløse når alle har ulike oppfatninger av hva som er OK kjøring og hva som ikke er OK kjøring. De som ønsker kan være med oss ut og forsøke å se hvordan våre bølger påvirker andre. Det gir et helt annet bilde å sitte 4 meter over vannet enn å sitte i ei jolle. Dersom man igjen - som mange gjør her - henviser til at det bør alle forstå - eller det holder å bruke sundt folkevett - så kommer vi ingen videre vei. fordi sundt folkevett er subjektivt, og bare i Norge finnes det ca 4,9 millioner oppfatninger av hva det er.

 

Diskusjonen om hekkbølger kommer opp regelmessig på dette forum - hvert år så lenge jeg har vært med. Og hvert år blir svarene som her.

 

Derfor: om vi i stedet kunne enes om hva som er OK kjøring og hva som ikke er OK kjøring ved å lage noen enkle tommelfingerregel kan vi kanskje komme noe av problemet til livs.

 

Når er det OK å lage hekkbølger

Når er det ikke OK å lage hekkbølger

hva bør minste avstand til båter man passerer være

Og ikke minst - er det ting førere av båter som ikke liker hekkbølger kan gjøre for å minimerer problemet for egen del

 

Akkurat det siste var tanken min da jeg spurte om det er noen som vet hvordan man faktisk skal oppføre seg i en trang led. Det er skremmende - dog helt i tråd med egne observasjoner - at det er ukjent. Les sjøveisreglene paragraf 9a)

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Les den en gang til :smiley:

 

Her står det at det er HØYREKJØRING i trange leder. hva er så trange leder - tja si det du. Det er vel stort sett alle steder vi ferdes med mindre vi er på åpent hav. Men min erfaring er at stort sett alle ligger midt i leia. Og da blir det trangt for alle innhentende og møtende fartøy. Dersom alle hadde praktisert høyrekjøring blir det mer manøvreringsrom og de som ikke liker bølger kan få mer tid til å tilpasse seg bølgene. For bølger er det på sjøen - uansett.

 

Dette løser ikke problemet med de få idiotene som snittkjører - men de mener jeg er politiets oppgave å håndtere.

 

Gassen går begge veier på båten vår. jeg slakker heller av en gang for mye enn en gang for lite. Men akkurat som alle andre gjør jeg feil. Jeg slakker av når minste avstand blir under ca 50 meter, for seilbåter som lenser i slakk vind, for kajakkpadlere og for joller. Og noen driter jeg faktisk i - feks de som ligger å fisker i ei lita jolle midt i en bred hovedled. De passer jeg på god avstand - men bølgene våre får de leve med.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden IKKE ALLE landets båtførere er her på båtplassen, og IKKE ALLE landets båtførere ikke noen gang kommer til å bli enige om hva som er fornuftig kjøring, så......

 

Så skjønner jeg ikke at BP-medlemmer ikke har mer å gjøre,

enn å bruke en hel tirsdag på å disketere et tema med èn million meninger! Sannsynligvis med folk man ikke kan se, ikke kjenner, aldri kommer till å få vite hvem er, og antakeligvis aldri vil treffs på sjøen...

 

Mvh 5-knoper som bare svinger unna hvis det kommer store hekkbølger

Link to post
Share on other sites

Woody: "luksusgode" er vel pr definisjon et gode det går ann å klare seg uten. Ergo er sommerhobbyen et luksusgode.

 

Beklager, jeg klarer meg ikke uten hobbyen jeg har drevet på med i 45 år. :smash: Hobby er ikke luksus, det er terapi for sjelen. Basta. :smash::yesnod::cheers:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Teamfryd: Neida, jeg håper heller ikke at vi mister vår avgiftsfrie diesel, jeg bare konstanterer at jeg ikke har noen gode og seriøse argumenter FOR den. Om vi skulle miste den vil nok det neppe endre folks oppførsel på sjøen.

 

Woody: He he, jeg er glad i hobbyen min jeg og, men at det er en luksusgode man kan klare seg uten, er nok hevet over enhver tvil.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Woody: He he, jeg er glad i hobbyen min jeg og, men at det er en luksusgode man kan klare seg uten, er nok hevet over enhver tvil.

Og da vil jeg spørre deg Frehau. Hva er meningen med livet? Skal man kun sove, gå på jobb, spise, sove.....

Hvis du mener at fritid ikke er en like verdifull del av livet som de overnevnte, ja da har du et trist syn på din egen eksistens.

Skal man plukke bort de tingene som man strengt tatt ikke trenger, kan du begynne med bilen, båten, tv, radio, aviser, alle klærne du ikke trenger, ja faktisk familien din også etter at du har reprodusert deg selv. Blir ikke mye igjen som ikke kalles luksusgoder. Forresten trenger du ikke huset ditt heller. Du trenger bare en liten boks som holder deg varm og tørr. Eller til nød en båt.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så skjønner jeg ikke at BP-medlemmer ikke har mer å gjøre,

enn å bruke en hel tirsdag på å disketere et tema med èn million meninger!

 

Båten står på land og isen ligger tjukk. I andre sammenheng vil reaksjonen til mange BP medlemmer betegnes som abstinens.

Link to post
Share on other sites

Når er det OK å lage hekkbølger

#1. Når en ikke påfører andre hellbølgens utbredelse og problemer. Samt Regel 9.

 

Når er det ikke OK å lage hekkbølger

#2. Når en påfører andre hellbølgens utbredelse og problemer. Samt Regel 9.

 

hva bør minste avstand til båter man passerer være

#3. Gjene en meters klaring så lenge en følger #1 og #2 og har kontroll på egen båt. Samt Regel 9.

 

Og ikke minst - er det ting førere av båter som ikke liker hekkbølger kan gjøre for å minimerer problemet for egen del

#4. Holde godt til høyre i fartsretning, enten det er en led eller en fjord en ferdes i, så vil #1, #2 og #3 løse dette problemet.

 

Tillegg til Regel 9. Selv om det står det det står i denne regelen, så er det til ingen hinder at ikke alle skal følge høyresiden i fartsretning. Dette er jo innarbeidet i de fleste av oss ved bilkjøring. Finnes jo fortsatt de som absolutt skal følge midtlinjen her også, men de lærer jo fort nok når de sneier borti motgående trafikk.

 

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang led eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Møtte Skandi Admiral i Hjeltefjorden idag, allerede på god avstand påpeker jeg at den ser ut til å skuffe mye sjø.

 

Men at bølgene skulle være så store og bråe, hadde jeg ikke trodd før vi var oppi dem. Skikkelig ille og forloveden slo seg da Viksunden traff bølgedalen...

 

 

 

Nå er jeg av den oppfatning at skal man være på sjøen, så hører ikke glass med stett og andre "fine" ting til der. Man må være klar for å ta imot de bølger som kan være iområdet under litt ruskevær og skal man "forlange" flatt hav, så går man litt forlangt.

 

Og - skjønner ikke meningen med spørsmålene i pollen, de er jo ganskepå bærtur :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis nips, blomsterpotter, duker, flasker, glass kopper og svigermor går overende i hekksjø - så er det ikke hekksjøgeneralens feil. Det er din egen :smash: . Det er noe som heter å gjøre sjøklar.

 

Men f**n ta den generalen som går for nære når det seiles regatta i lite vind. :cool:

Link to post
Share on other sites

Tillegg til Regel 9. Selv om det står det det står i denne regelen, så er det til ingen hinder at ikke alle skal følge høyresiden i fartsretning. Dette er jo innarbeidet i de fleste av oss ved bilkjøring....

 

Tja, det er det? Legg merke til Ola Nordmann (og samme for svensker og dansker) når han kjører på en motorvei med 3 felt i hver retning: De aller aller fleste legger seg elegant i sin midtfil, og det er oftest flere i venstre fil enn i høyre fil. SÅ; at man finner samme kjøremønster på sjøen forbauser meg ikke. At man da lettere utsetter seg for hekkbølger, vel det burde ikke forbause.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Og det syndes jo også over at noen fortar ulovlig forbikjøring i feil fil - ytterste høyre. Eller ytterste venstre i England.

Er det så rart?? her oppe i nord så forstår man jo ikke hensikten med de tre filene.. Finns nok av idi... som ligger og sinker i venstre felt.. Prøv dette i tyskland :smiley: Da blir du fort satt på plass av bilistene eller polizei.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Svaret på Lanbers spørsmål er egentlig besnærende enkelt: Forby alt og alle og etterlat Lanber aleine på sjøen. DA får han det som han vil...

 

Egentlig er det ganske fantastisk hvordan enkelte kommer til et miljø som er dem fremmed, og i stedet for å tilpasse seg det og akseptere det, forlanger at det skal bli slik som de i sitt hode helst så at det var ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den gangen vi hadde hovedflyplass på Fornebu var interessegrupper som ønsket flyplassen fjernet. Av støymessige årsaker. Det var jo et krav som kunne forstås. En god venn av meg, som hadde bodd der ute i alle år, kunne imidlertid fortelle at de mest aktive "protestantene", var folk som nylig hadde flyttet til Snarøya. De som hadde bodd der ute gjennom år, var ikke så engasjert. Aner man en paralell?

 

Ser for meg at vi om noen år får "no wake zone" fra Færder og inn til Oslo. Deretter kommer vel kravet om vindskjermer, slik at effekten av solgangsbrisen kan bli minimalisert. :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tenkt eksempel :

 

En båt finner en vik eller at ok sted å fortøye, men denne stedet er også på en plass der man ikke vanligvis sakker ned og spesielt de lokale kjører som vanlig her. Ingen merker om sakte fart.

 

Vil det da den som fortøyer som må passe på å tåle de sjøene som kommer eller synes de fleste her inne at da alle skal sakke farten ?

Om dette f.eks er en hurtigbåtlei, så kan man vel ikke forlange/forvente at hurtigbåten skal sakke av ?

Men forventer man at alle andre skal gjøre det ?

Redigert av Blom'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkt eksempel :

 

En båt finner en vik eller at ok sted å fortøye, men denne stedet er også på en plass der man ikke vanligvis sakker ned og spesielt de lokale kjører som vanlig her. Ingen merker om sakte fart.

 

Vil det da den som fortøyer som må passe på å tåle de sjøene som kommer eller synes de fleste her inne at da alle skal sakke farten ?

Om dette f.eks er en hurtigbåtlei, så kan man vel ikke forlange/forvente at hurtigbåten skal sakke av ?

Men forventer man at alle andre skal gjøre det ?

 

I en slik situasjon forventer jeg ikke at noen skal slakke av for meg. Kjører folk unødvendig nærme så kan jeg reagere... Blir det for ille, så flytter jeg bare til et annet sted. Jeg fortøyer/ankrer sjelden på et slikt sted for å overnatte.

Link to post
Share on other sites

Hva kan gjøres for å stoppe hekkbølge marerittet i skjærgården?

 

 

La meg heller få noen flotte hekkbølger i stedet for all denne snøen som ligger her og saaakte-smelter...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...