Jump to content

Biltema bunnstoff, male over gammelt bunnstoff?

jensemann2

Recommended Posts

Kanskje du kan kjøre et år eller to på det gamle stoffet? Aldri brukt BT sitt,kan kun anbefale Seajet og Hempel.

Du kan jo raspe over det gamle stoffet med stålbørste el sandpapir,men personlig hadde jeg nok bare steamt og klint på nytt.

Er jo å få kjøpt div heftprimere og annet dill til å ha mellom forskjellige stoff typer........

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Nabobåten min har prøvd Biltema kopperbunnstoff. Hans erfaringer er desverre ikke bare posetive. Jeg kan sverge på at den snekka hadde lagt på seg nærmere et halvt tonn i blåskjell :crazy: Det var et 3-4 cm lag med blåskjell over hele skroget. Selv brukte jeg SeaJet, og min grodde ingen ting. Du kan jo gjerne prøve Biltema, men jeg tør ikke anbefale det. Jeg har prøvd både Biltema lakk, natemasse og sinkanode (den varte i 3 sesonger uten å tære noe som helst!), og jeg har ikke vært så veldig fornøyd hittil.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

• 3 uker senere...
Jeg har prøvd både Biltema lakk, natemasse og sinkanode (den varte i 3 sesonger uten å tære noe som helst!), og jeg har ikke vært så veldig fornøyd hittil.

Sinkanoder skal jo tære, det er litt av hensikten. Det er nok det at du har god båt ;)

Selv har jeg også kjøpt anode fra biltema pluss bunnstoff og diverse, så vi får se til

senhøsten hvor bra det egentlig er. :)

Har gått en stund og tenkt på om jeg ikke skulle prøve Biltemabunnstoff på snekka iår, men blir litt betenkt når jeg leste igjennom innleggene her.

Hvor stor prisforskjell er det fra "bra" bunnstoff til Biltema ?

Hvem produserer bunnstoff for biltema, ikke hvet jeg ,men det er sikkert en kjent produsent som bare heller det over på Biltema sin emballasje

Sinkanoder skal jo tære, det er litt av hensikten.
Se dette emnet: Grunnforskning på anoder

Biltema oppgir nå at Biltemas sinkanoder inneholder minst 99,5 % ren sink og er produsert iht. U.S. MIL. 18001 H, standard for sinkanoder.

det er sikkert en kjent produsent som bare heller det over på Biltema sin emballasje
Forsøkte tidligere å finne ut av dette, men selv ikke produktsjefen lot til å vite hva det egentlig er i boksen. Ei heller hva som ligger i at bunnstoffet er det de kaller for "slipefritt".

Har iallfall konstatert at det ikke er selvpolerende og da bør man holde seg langt unna. Maritims bunnstoff derimot er selvpolerende, etter sigende produsert av Seajet. Helt klart det beste valget om man har en Maritim butikk i nærheten.

Jeg fikk aldri svar på hva 'slipefritt' innebærer, men produktsjefen var klar på at det ikke er selvpolerende. Ganske innlysende egentlig, hadde det vært det ville de selvsagt brukt det i markedsføringen.

Det er en slags hardt bunnstoff og kan da ikke brukes oppå selvpolerende. Motsatt er ok.

her er en tråd om temaet: Er Biltema bunnstoff selvpolerende?. Sjekk også tråden det er linket til.

Hvor stor prisforskjell er det fra "bra" bunnstoff til Biltema ?

Tester hr vel vist at "bra" bunnstoff faktisk er billigere enn Biltema sitt, da de gir flere kvadratmeter per liter. Så jeg foretrekker å bruke skikkelig bunnstoff, jeg har variert mellom Jotun NonStop, Hempel Mille og Seajet 033 alt etter som hva som er lettest å få tak i der og da. Fungerer fint alle sammen, så langt jeg kan se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Brukte biltema for to år siden og var egentlig misfornøyd da jeg synes båten hadde en del slim i vannlinjen og virket grod. Når jeg fikk båten på land synes jeg derimot ikke det var ille og må si meg fornøyd.

Nonstop fåes vel på kampanje til ca samme pris som biltema. Jeg kjøpte likevel biltema på ny da jeg ikke hadde bry til å følge med på kampanjer. Lett å ta med seg litt når man er på tema likevel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...