jensemann2 Startet 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2010 Kan jeg male over det gamle bunnstoffet ? Jeg vet ikke hva slags type bunnstoff som er fra før, men det er blått og relativt hardt. Er biltema stoffet bra ? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Kanskje du kan kjøre et år eller to på det gamle stoffet? Aldri brukt BT sitt,kan kun anbefale Seajet og Hempel. Du kan jo raspe over det gamle stoffet med stålbørste el sandpapir,men personlig hadde jeg nok bare steamt og klint på nytt. Er jo å få kjøpt div heftprimere og annet dill til å ha mellom forskjellige stoff typer........ Redigert 8.Mars.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
snod Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 En kollega kjente en som hadde prøvd alt, og det desidert beste var Biltema! Men jeg ville gjort det jeg kunne for å finne ut hva som er der fra før av. Tror ikke alle er kompatible. Ellers har BT en teknisk avdeling i Sverige som sikkert kan svare hvis du sender en mail... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Det er desverre ikke stort jeg kan gjøre for å finne ut hva som er fra før. mange år siden den ble bunnsmurt sist.. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Nabobåten min har prøvd Biltema kopperbunnstoff. Hans erfaringer er desverre ikke bare posetive. Jeg kan sverge på at den snekka hadde lagt på seg nærmere et halvt tonn i blåskjell Det var et 3-4 cm lag med blåskjell over hele skroget. Selv brukte jeg SeaJet, og min grodde ingen ting. Du kan jo gjerne prøve Biltema, men jeg tør ikke anbefale det. Jeg har prøvd både Biltema lakk, natemasse og sinkanode (den varte i 3 sesonger uten å tære noe som helst!), og jeg har ikke vært så veldig fornøyd hittil. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
kjetika Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Bruk Biltema sitt. Fungerer fint og er billig. Men puss over med sandpapir (eller "rubb" opp overflaten ihvertfall) og ha på primer først. Da unngår du at det slipper. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Biltema-bunnstoffet er av 'hardt' typen som bygger lag, foreldet teknologi som definitivt ikke anbefales. Sannsynligvis er det selvpolerende på båten fra før og da kan du heller ikke bruke hardt bunnstoff direkte, må ha grunning imellom. Sitér dette innlegget Link to post
techtor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg har prøvd både Biltema lakk, natemasse og sinkanode (den varte i 3 sesonger uten å tære noe som helst!), og jeg har ikke vært så veldig fornøyd hittil. Sinkanoder skal jo tære, det er litt av hensikten. Det er nok det at du har god båt ;) Selv har jeg også kjøpt anode fra biltema pluss bunnstoff og diverse, så vi får se til senhøsten hvor bra det egentlig er. :) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Har også brukt Biltema bunnstoff på hurtiggående båt. I bruk nesten hver helg. Smurte det rett på det gamle som e ikke visste hva var siden båten kom fra USA. Kun litt slim på undersiden av bunnen ( litt lite brukt før opptak 20 okt.) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) I siste utgave av Båtliv, å de, hadde de bunnstoff-test, der Biltema sitt gugg kom dårligst ut. Såååååe ikke vet jeg... Kjetil S Redigert 30.Mars.2010 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Trophy Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Bunnstoff malt på plastkanner....blir ikke det samme Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
gh78 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hei Far min brukte biltema bunnstoff på en uttern d55 med 115hk. Mistet ca 4 knop... kommer aldri under min båt! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Mistet ca 4 knop... Utvilsomt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
4 pilsnerøl i en snor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Har gått en stund og tenkt på om jeg ikke skulle prøve Biltemabunnstoff på snekka iår, men blir litt betenkt når jeg leste igjennom innleggene her. Hvor stor prisforskjell er det fra "bra" bunnstoff til Biltema ? Hvem produserer bunnstoff for biltema, ikke hvet jeg ,men det er sikkert en kjent produsent som bare heller det over på Biltema sin emballasje Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Helt sikkert Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Rikosjett Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Maritim.no har jo et kjempebra bunnstoff. Rimelig er det også Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Sinkanoder skal jo tære, det er litt av hensikten.Se dette emnet: Grunnforskning på anoderBiltema oppgir nå at Biltemas sinkanoder inneholder minst 99,5 % ren sink og er produsert iht. U.S. MIL. 18001 H, standard for sinkanoder. det er sikkert en kjent produsent som bare heller det over på Biltema sin emballasjeForsøkte tidligere å finne ut av dette, men selv ikke produktsjefen lot til å vite hva det egentlig er i boksen. Ei heller hva som ligger i at bunnstoffet er det de kaller for "slipefritt". Har iallfall konstatert at det ikke er selvpolerende og da bør man holde seg langt unna. Maritims bunnstoff derimot er selvpolerende, etter sigende produsert av Seajet. Helt klart det beste valget om man har en Maritim butikk i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det kan jo være det er Biltemas bunnstoff som er brukt fra før på Jensemanns båt, så det er neppe større risk med å prøve det enn noe annet. Dessuten funker Biltemas stoff like godt som de fleste andre selvpolerende, og ikke bygger det mer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg fikk aldri svar på hva 'slipefritt' innebærer, men produktsjefen var klar på at det ikke er selvpolerende. Ganske innlysende egentlig, hadde det vært det ville de selvsagt brukt det i markedsføringen. Det er en slags hardt bunnstoff og kan da ikke brukes oppå selvpolerende. Motsatt er ok. her er en tråd om temaet: Er Biltema bunnstoff selvpolerende?. Sjekk også tråden det er linket til. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det var selvpolerende i fjor ihvertfall. Har brukt Biltema og Seajet om en annen flere ganger uten problemer. Kanskje slipefritt er svensk for selvpolerende? Sitér dette innlegget Link to post
sabb 13 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 maritem.no. har to kompisser som sverger til maretem sitt bunnstoff, og det kommer jeg til å gjøre å. snekkka økte med 2 knop fra 7 til 9 knp å det sier noe håper jeg Mvh sabb 13 Sitér dette innlegget Link to post
techtor Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Se dette emnet: Grunnforskning på anoder Takker! spennende lesing og bra tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Hvor stor prisforskjell er det fra "bra" bunnstoff til Biltema ? Tester hr vel vist at "bra" bunnstoff faktisk er billigere enn Biltema sitt, da de gir flere kvadratmeter per liter. Så jeg foretrekker å bruke skikkelig bunnstoff, jeg har variert mellom Jotun NonStop, Hempel Mille og Seajet 033 alt etter som hva som er lettest å få tak i der og da. Fungerer fint alle sammen, så langt jeg kan se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjetil1 Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Båtliv, å de, har denne lista på kvmpris; Hempel Mille 24,- pr kvm, Biltema 28,- pr kvm, Hempel Cruising 30,- pr kvm, Jotun nonstop 31,- pr kvm, Seajet 033 Shogun 32,- pr kvm og International 43,- pr kvm. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sebaldus Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Brukte biltema for to år siden og var egentlig misfornøyd da jeg synes båten hadde en del slim i vannlinjen og virket grod. Når jeg fikk båten på land synes jeg derimot ikke det var ille og må si meg fornøyd. Nonstop fåes vel på kampanje til ca samme pris som biltema. Jeg kjøpte likevel biltema på ny da jeg ikke hadde bry til å følge med på kampanjer. Lett å ta med seg litt når man er på tema likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.