Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 En av de større produsenter i verden på AGM teknologi batterier anbefaler høye ( normale )ladespenninger Jeg veit ikke hvilken garantivilkår leverandør av disse batteriene har men dem som tilbyr 5 års garanti av komplett ladesystem inklusiv AGM batterier setter øvre grense i bulk til 14,65v og floating til 13,4v. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Er batteriene i ferd med å bli "knekt"? De er bare brukt 3 sesonger, og de er 4 år gamle. Skyldes dette at laderen har stått på så mye som den har gjort? Det er i alle fall noe jeg ville tenkt på, for du er i så fall ikke den første som opplever symptomer på uttørkede AGM batterier. La oss håpe det er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Jeg mener imidlertid at hvis man kjøper batterier av en leverandør som er totalleverandør til krevende fritidsbåtbruk så er man noe sikrere på å få noe som er laget for formålet. Blir nok "skutt" nå, men Biltema har yperlige batterier. Har 2 sett, 2x110 og 2x180ah koblet til 24v. 180ah er 6 år og 110ah er 4 år, de er som nye begge pakkene. Vedlikeholdslader sjeldent med landstrøm, og bruker båten hele veien året rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Hva annet enn uttørkede batterier kan det være egentlig? Er det mulig å uttørke batteriene med en liten lader på så pass store batterier...vel over tid? Får vente til jeg får den på vannet...og forbruke endel strøm i løpet av en helg. Da merker jeg fort om kapasiteten er forringet eller ikke. Synes kanskje å merke at spenningen sank litt raskere sist sesong...men det var bare en følelse jeg hadde. De står på lading nå, men skal slå av laderen og følge med nå i dagene fremover, ved å måle spenningen hver dag. Redigert 20.Mars.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 og bruker båten hele veien året rundt. Det kan jo være en sammenheng her. At du bruker båten hele året er supert, men du sier ikke noe om at du bruker batteriene. Jeg tviler forresten på at Biltema kjøper batteriene sine fra samme fabrikk nå. Jeg kjøpte en batteridrill der for kanskje 20 år siden. Den har virkelig fått juling og vann. Fungerer like bra idag, men jeg regner ikke med å gjøre et like bra kjøp igjen....... Ikke dermed sagt at man ikke kan vinne i Lotto. Jeg vet at kiloprisen på en lottokupong er høy, men ut fra infoen på BT's sider aner jeg ikke hva batteriene veier. Har ikke lett videre grundig heller.... Her skal jeg selvfølgelig være litt forsiktig; husker at IKEA sine superbillige lommelyktbatterier ble best i test for noen år siden. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 En av de større produsenter i verden på AGM teknologi batterier anbefaler høye ( normale )ladespenninger På siste torsdag spurte også jeg nok en gang hos noen av "the headquarters", men har ennå ikke fått svar av alle. Men noen som er ikke helt ukjente har bekreftet liksom det samme til meg, nemlig "unntatt noen spesielle" gjennomsnittig 13,5 til 13,85V. Blandt dem finnes allerede Excide, Varta/Johnson Controlls, Rolls, Lifeline, m.m., så da? Nesten alle bekrefter at det selvfølgelig finnes uttørking, men de forventer ikke særlige problemer for batteriets beregnet levetid. Men det som forbrukere forutsetter som batterilevetid har dessverre skjelden noe å gjøre med det som produsenten angir, bare at vi er enige om det, fordi vi snakker jo som sagt også om forskjellige type AGM-batterier og forskjellig bruk. En AGM er ikke automatisk det samme som andre AGM bare pga. samme basisteknologien som står bak det. Forventer man altså for kr. 1200,- ikke noe vidunderbatteri som skal holde i "15 år" ved syklisk drift og alle påkjenninger på båt, da begynner det å se mer realistisk ut. Og ser man nå også på uttalen av vår Servicemannen, som antakeligvis for 6 år siden heller ikke en gang ante noe om uttørking og redusert vedlikeholdsspenning på AGM, da ser det veldig lovende ut. Ønsker man derimot -garanterte- 10 år og mer, da begynner det å koste. Alt er mulig, spørs er som vanlig bare om det er nødvendig for det man gjør. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 De jeg mottok mine nye AGM batterier hadde de alle en hvilespenning på 12.9 volt. Hvor lenge det var siden de ble ladet vet jeg selvfølgelig ikke, men batteri for baugthruster har nå stått uten lading eller forbruk i 2 måneder og spenningen er fortsatt 12.9 volt. Hvilespenning toppladet ser ut til å være 12.9 volt. Etter lading synker spenningen raskt til denne verdi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arejane Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Jeg har AGM Batterier fra Exide. Generatorene leverer 14,4 V. Batteriene er normalt fulladet hele tiden, da landstrøm nesten alltid er tilkoplet. Hvor skadelig er det egentlig for batteriene å "overlades" med en motordriftstid på ca 100 timer i året? Er det verdt prisen å sette inn ekstern regulator for å redusere ladespenningen? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Men i vinter...da har jeg latt lederen stå på i lengre perioder, og med et lite lys som forbruker. Så slo jeg av laderen her for noen uker tilbake, og da jeg var nede i båten nå så lå hvilespenningen bare på 12,3 Volt. Er batteriene i ferd med å bli "knekt"? De er bare brukt 3 sesonger, og de er 4 år gamle. Skyldes dette at laderen har stått på så mye som den har gjort? Har sett flere tilfeller av at båtfolk har lader tilkoblet AGM batteribanken hele vinteren med noe strømforbruk. En del elektroniske ladere blir lurt av dette strømforbruket slik at de ikke slår seg av eller skifter til vedlikeholdsspenning. Da vil batteriene bli ødelagt. Min mening er at vedlikholdsspenning er viktig for UPS batteribanker og andre stand by batterisystem. Men jeg vil hevde at for båteiere er det bedre med landstrømsladere som slår seg av når batteriene er oppladet. Og starter ladning igjen ved behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 En av de større produsenter i verden på AGM teknologi batterier anbefaler høye ( normale )ladespenninger Se her : http://www.csb-battery.com/english/01_prod...id=5&pid=19 Det er på grunn av årelang erfaring og egenskaper at denne produsentern er valgt til å produsere dette batteriet for Euroglobe. http://www.bema.no/product/3754855/ Legg merke til vekt på dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Mine 200 ah VISION-AGM veier 65 kg. Her er spesifikasjonene: Performance Characteristics Nominal Voltage 12V Number of cell 6 Design Life 12 years Nominal Capacity 68oF(20oC) 10 hour rate (20A, 1.8V/Cell) 200Ah 5 hour rate (35.4A, 1.8V/Cell) 177Ah 1 hour rate (128A, 1.6V/Cell) 128Ah Internal Resistance Fully Charged battery 68oF(20oC) 3.5mOhms Self-Discharge 3% of capacity declined per month at 20oC(average) Operating Temperature Range Discharge -20~60oC Charge -10~60oC Storage -20~60oC Max. Discharge Current 68oF(20oC) 1000A(5s) Charge Methods: Constant Voltage Charge 77oF(25oC) Cycle use 14.4~14.7V Maximum charging current 60A Temperature compensation -30mV/oC Standby use 13.6~13.8V Temperature compensation -20mV/oC Noen kommentarer til de? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Skal ha nye batterier selv, og lurer på AGM. Ser det står på feks euroglobe sitt 150Ah at de kan monteres i alle retninger. Har dette noen betydning for levetid? Har ingen erfaring med AGM fra tidligere, så hvis noen har anbefalinger til noen merker jeg bør undersøke og/eller vet om leverandør med bra priser på disse, så fyr løs.Gjerne på IM hvis det ikke passer her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Maximum charging current 60A....... ...Noen kommentarer til de? Ja. Med bare 3x maks. 60A får du kanskje et problem så snart dynamoene dine puster riktig. jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 ....kan monteres i alle retninger.... Leverandør som siger de kan jeg ikke ta seriøs. AGM har glassfiber mellom blyplatene og glassrørene er fylt med syre. Om 2 år på siden har syren runnet ned til "bunn". Men jeg tror disse batteriene har ikke nok lang garanti til dem tar ansvar. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Skal ha nye batterier selv, og lurer på AGM. Ser det står på feks euroglobe sitt 150Ah at de kan monteres i alle retninger. Har dette noen betydning for levetid? Har ingen erfaring med AGM fra tidligere, så hvis noen har anbefalinger til noen merker jeg bør undersøke og/eller vet om leverandør med bra priser på disse, så fyr løs.Gjerne på IM hvis det ikke passer her. Det virker som noen har bedre greie på produkter enn produsentene selv og er veldig seriøse Her her hva batteriprodusenten skriver om montering http://www.csb-battery.com/english/03_supp...amp;action=page Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Mange produsenter av AGM batterier har hatt den beskrivelsen i sin spekk. Fleste som produserer til proffmarkedet har tatt de ut der fleste veit de går ikke i praksis. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Mange produsenter av AGM batterier har hatt den beskrivelsen i sin spekk. Fleste som produserer til proffmarkedet har tatt de ut der fleste veit de går ikke i praksis. Hvis ikke dette er proffmarked hva er da proffmarked ? As a leading global manufacturer of Valve Regulated Lead-Acid (VRLA) batteries, CSB's products are utilized in over 52 countries for telecommunications, UPS (Uninterrupted Power Supply), emergency lighting, security and many other additional applications. Founded in 1987, CSB is a leading manufacturer of VRLA batteries providing over 5 million batteries monthly. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Da dropper jeg hvertfall det monteringsalternativet. Noen som har forsøkt slik montering? Redigert 20.Mars.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Ja.Med bare 3x maks. 60A får du kanskje et problem så snart dynamoene dine puster riktig. jørg Jeg vil tro det menes her at max 60a charge gjelder kontinuerlig, over tid. Det vil nok i så fall være med på å tørre ut batteriene. Min dynamo er på 90A, men vil (tror jeg...) aldri lade så mye....dessuten gir den pulslading. Det er faktisk ikke så ofte jeg ser at ladespenningen ligger på 14,4-14,5 V, men jeg får ikke lest av ampertimene som blir dyttet inn. Apropos monteringsretning. Her er hva "min" produsent sier: General Features: l Absorbent Glass Mat (AGM) technology for efficient gas recombination of up to 99% and freedom from electrolyte maintenance or water adding. l Not restricted for air transport-complies with IATA/ICAO Special Provision A67. l UL-recognized component. l Can be mounted in any orientation. l Computer designed lead, calcium tin alloy grid for high power density. l Long service life, float or cyclic applications. l Maintenance-free operation. l Low self discharge. Redigert 20.Mars.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Jeg synes diskusjonen rundt batterier er noe tynn men har bestemt meg for å ikke bidra med for mye. Men det er påvist premature skader med en hyppighet på 80 % i UPS applikasjoner uavhengig av AGM batterifabrikat. Primært er det uttørking og korrosjon som er årsaken, og dette er kanskje ikke så rart med hensyn til at det er feil ladespenning over tid som fører til begge disse feilene. Løsningen på problemet i UPS verdene har vært å benytte et laderegime som allerede er kjent i marineindustrien, men som dessverre bare et fåtall laderprodusenter tilbyr. Det er denne diskusjonen dere burde ta, hvis det ikke skal være som før at en leverandør skal få legge føringene for hvilken teknikk som skal knebles med argumenter som for høy pris etc. Ser forøvrig at maks ladestrøm nevnes og det er jo et fremskritt i forhold til tidligere diskusjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Siden det dukket opp mange gode svar i denne tråden vil eg gjerne benytte den for å få folks inntrykk/mening om Mastervolts li-ion batteri. http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=6293 12v 320A 45kg Noen som har mannet seg opp og spurt på pris ? -L- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Prisen er nærme 50 lapper... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Sorry, nimbuster, det ble en forveksling med en annen tråd jeg hadde fortsatt i hodet. Med maks. 90A kommer du ikke i nærheten, så lenge det finnes minst to av dine batterier tilkoblet dynamoet. Men et bra tegn, jeg skulle tar kvelden for i dag. Takk for meg ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Prisen er nærme 50 lapper... Fysj Tenkte 15-20 Var rikelig dyrt eg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Litium Jern-Fosfat blir neste generasjon av batterier til oss dødelige. Der blir prisen nærmere du har innbilt deg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.