Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

Her lades det kun ved normal bruk av båten om sommeren, dvs dynamoen. Ingen landstrøm. Så det jeg har klart å få med meg er vel at en type AGM batteri som det her er snakk om kan være et godt kjøp.

 

Men ville man kjøpt 2 på 140 At framfor et på 290? Ser samme sted har dette tilbudet som inkluderer både to batterier og solcellepanel. Spørsmålet blir jo hvor hensiktsmessig det er i båt, men litt fristende kanskje;-) http://www.sparelys.no/index.php?page=shop...t&Itemid=38

Redigert av bladfyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått vite at AGM batterier ikke skal ha høyere ladestrøm enn 13,7 V ved vedlikeholdsladingen ved brygga.

 

Men hva når vi bruker båten?

Her kommer spørsmålet: når vi bruker båten og AGM batteriene får tilført ca 14,4 V ladestrøm i time etter time, vil

da batteriene tørke ut?

 

Som Ole Petter har sagt noen ganger er det viktigste spørsmålet du skal stille deg: -Hviken maksimale strøm tåler batteriet å lades med. Dette er noe som finnes i databladet på batteriet ditt. Har du en 140 A dynamo og et batteri som tåler maks 30A ladning, må du installere flere batterier slik at hvert batteri få maks 30 A

Et utladet AGM batteri tar ikke skade av å lades med 14,4 V. Men som Farco også sier det er alle de andre timene i året som et fulladet batteri står tilkoblet laderen som på sikt kan skade batteriet om spenningen blir for høy-

 

 

Men ville man kjøpt 2 på 140 At framfor et på 290? Ser samme sted har dette tilbudet som inkluderer både to batterier og solcellepanel. Spørsmålet blir jo hvor hensiktsmessig det er i båt, men litt fristende kanskje;-) http://www.sparelys.no/index.php?page=shop...t&Itemid=38

Igjen må du se på hvilken maksimale strøm produsenten anbefaler under lading. Har du en kraftig dynamo så velger du 2 batterier. Kapasiteten blir jo det samme, og kanskje også prisen.

En annen ting er hvorvidt et batteri beregnet på solcelledrift er egnet/optimalt til å brukes i båt.

 

Mine AGM batterier har en anbefalt maks ladestrøm på 30% av kapasitet.

Videre er disse beregnet på nødstrømssentral og her derfor en garranti på 12År under forutsettning at ladespenningen er 13,6V. Dette gir en oppladingstid for et 155Ah på ca 75 timer. Men som alt annet sier produsenten at de også kan brukes til syklisk drift og at maks ladespenning da ikke skal overskride 14,7V v/25 grader C

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med utgangspunkt i ditt eksempel, tror jeg det er slik:

 

Ved en belastning på 60 A i 1 time, vil batteriet ha en hvilespenning på 9,6V. Jeg leser denne tabellen som relativt ærlig, fordi den er unøyaktig. Den sier selvfølgelig ingen ting om batteriet blir skadet, eller hvor mye det blir skadet. Det man vet, er at batterier blir skadet, og det eneste man som bruker kan gjøre, er å begrense skadene.

 

Resten av databladet antyder muligens hvor mange slike utladninger batteriet tåler før "end of life". Hva som defineres som "end of life" kommer jo an på bruksområdet. Akkurat det synes jeg er interessant, for utvikling er jo gradvis.Men dette er uansett så teoretiske verdier, at de knapt kan leses bokstavelig.

 

.

 

Jeg tipper tabellen refererer til et batteri på 100-110Ah.

 

Det som skurrer for meg, er at strøm(A) og effekt(W) er satt i samme radgruppe. I dette tilfelle ville jeg trodd at det ville gitt 2 forskjellige resultat(V).

Batteriet det reffereres til her er det som tidligere er nevnt fra sparelys.no

Batteriet har en kapasitet på 140Ah

 

Jeg ser også at det på mine AGM batterier er tilsvarende tabell der man går så langt i utladingen at man havner på 9,6V Ikke vet jeg om dette refferer til noen internasjonal standard eller ikke. Men jeg, som du er skeptisk til hvilken betydning dette vil få for batteriets levetid. Jeg lar sjelden mine batterier nå 11 V før jeg slutter å bruke de, og starter ny oppladning.

Det var derfor jeg håpet Ole P ville kunne forklare dette.

Link to post
Share on other sites

Men ville man kjøpt 2 på 140 At framfor et på 290? Ser samme sted har dette tilbudet som inkluderer både to batterier og solcellepanel. Spørsmålet blir jo hvor hensiktsmessig det er i båt, men litt fristende kanskje;-) http://www.sparelys.no/index.php?page=shop...t&Itemid=38

 

Avgjørende for valget er både plasshensyn og vekt. Mitt 200ah AGM veier 65 kg....så det er greiere å flytte/bære på et mindre batteri enn dette.

Link to post
Share on other sites

De forhold som blir belyst i denne tråden har jeg "tatt opp" med flere "batteriforhandlere", men med litt varierende og ikke minst vage svar. Men ble av mange tipset om å kontakte Sunwing/Gylling på Rud. Her ble jeg tatt meget godt imot og ikke minst brukte man over 1 time på å "drøfte" problematikken rundt båt og batterier med meg. Jeg ble av disse folka anbefalt å kjøpe gelebatterier i stede for AGM batterier, videre anbefalte de meg å montere 1 stk. gelebatteri helt framme/inntill baugpropellen, i kombinasjon med et identisk batteri til start (og noe forbruk). Dermed har jeg fått følgende løsning - 2 stk. gelebatterier som er parralelkoplet til en "bank" på totalt 220 A, et batteri montert forran i båten, det andre bak. (+ kabelen i mellom som er tykk som et kronestykke har både sikring og egen bryter). At de anbefalte gel i stede for AGM skyldes at min båt har både baugpropell, ankervinsj og ikke minst "forrvarming" av motoren ved oppstart. Alt dette skaper så store "belastninger" at kun Gel batterier tåler dette over lang tid uten å ta nevneverdig skade. Så gjenstår det å se om dette opplegget fungerer over tid. Prisforskjellen mellom gel og agm er ikke stor.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis helt spesielle batterier du da har fått, for i bransjen ellers gjelder det helt motsatte. Jeg er helt enig med filosofien bak valget, hadde du bare byttet og skrevet AGM der du skriver GEL, og omvendt. Men, muligheten er jo tilstede for at jeg har lært noe nytt idag.

Link to post
Share on other sites

det viktigste spørsmålet du skal stille deg: -Hviken maksimale strøm tåler batteriet å lades med. Dette er noe som finnes i databladet på batteriet ditt.

 

Ok, takk. Men når jeg leser databladet for Sparelys sitt AGM Solar 140A kan jeg ikke finne dette med hvor mye strøm batteriet tåler å lades med noe sted der.

Noen som ser bedre enn meg? Hvis ikke får jeg vel ringe de til uka.

Uansett. Jeg har 3 slike 140 A til forbruk. Dinamoen sitter på en Yanmar LH DTE 165 hk og yter ca 80 A tror jeg. Ved levering til 3 batterier kan man altså dele på 3

og si at hvert batteri får 27 A ?

Link to post
Share on other sites

ladestroem.png

 

Hei Brumm

Her ser du en liten bit av databladet du trenger.

Det som begrenser hvor mye batteriet ditt faktisk er i stand til å ta imot av strøm avhenger av den indre motstanden i batteriet sammen med motstand i kablene til batteriet ditt. Dessuten endre den indre motstanden seg etter ladingsgraden. Så jeg skal være forsiktig med å si noe bastant om størrelsen på dynamoen spiller noen rolle. Men som du ser er maks ladestrøm mindre enn 30A.

 

Glemte å svare på hele spørsmålet ditt. (Har akkurat tatt en strekk på sofan)

Med 3 slike i paralell er det tut å kjør. Ikke noe problem med den dynamoen du har. Bare dynamoen og dens arbeidsforhold er optimale er det ingen problemer slik jeg ser det. Men du bør være obs på at dynamoen vil få kjørt seg om du belaster den maks. (Varme, slitasje på reim osv) Har samme dilemma selv, der dynamoen min står klint opp i et hjørne i en isolert motorkasse.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kom nettopp hjem etter å ha vært i en båt hvor GEL batteriene etter min standard har stått lenge og det er fremdeles god sprut i dem.

Har bare skumlest og har ikke så veldig mye tid. Jeg må vaske kroppen da jeg er utkommandert til selsvskapeligheter.

 

Men først en kommentar til Terron.

Batterier er ikke best, man redegjør for en bruk og velger et batteri som passer, og forhåpentlig best. Jeg har som sagt akkurat returnert fra en båt hvor GEL batteriene har stått veldig lenge, men de har ikke stått lenge fordi de er GEL batterier men fordi ladningen er tilpasset batteriene og bruken. Kort fortalt så er batteriene, ladesystemet og eieren av båten enige i hvordan båten skal brukes.

 

Så til tabellen. Har ikke sett så nøye på den men det er nok en ”Final voltage” tabell hvor man i forhold til en belastning omsetter verdien i syrevekten til Volt. Man kan lese ut fra tabellen at hvis man har en større belastning på batteriet så kan man trekke spenningen lenger ned enn hvis man har en mindre belastning. Dette fordi man med en stor belastning får et større internt spenningsfall i batteriet slik at syrevekten ikke er så lav som den tilsynelatende kan se ut. Skrur man av belastningen og leser på ny, så ser man at spenningen stiger igjen, og etter en stund stemmer syrevekt og spenning igjen.

 

Hvis man derimot har en liten belastning og trekker spenningen ned til det samme nivå som i sist tilfelle, så er batteriet dønn flatt og spenningen kommer ikke opp igjen etter at belastningen er borte.

 

Det er jo derfor båter med lite forbruk spiser batterier, for batteriene virker til det er totalt flatt, mens man i båter med større forbruk får en annen situasjon. Forbrukerne slutter å virke før syrevekten er kritisk lav.

 

Har dessverre ikke tid til mer, har ikke en gang hatt tid til å lese gjennom for å se hvor mange feil jeg har skrevet via et altfor lite hakkebrett. (Forbanna liten feilkjøpt PC).

Link to post
Share on other sites

ladestroem.png

 

Hei Brumm

Her ser du en liten bit av databladet du trenger.

Det som begrenser hvor mye batteriet ditt faktisk er i stand til å ta imot av strøm avhenger av den indre motstanden i batteriet sammen med motstand i kablene til batteriet ditt.

 

Det du skriver her har jeg ventet lenge på å lese. (hvis jeg forstår deg rett).

Et batteri kan motta ganske mye strøm i bulkfasen, og det er etter min og andres erfaring ikke noe problem med mindre batteriet er trukket helt i kjelleren. Hvis man ikke dyputlader batteriet ut over det fornuftige og har kontroll på temperaturen er dette neppe et problem å snakke om.

Det som står innenfor den røde streken har å gjøre med hvordan batteriet kan eller bør lades etter at batteriet har nådd gassespenning (i praksis litt før) som også betyr der ladningen går fra å være strømstyrt til spenningsstyrt.

 

Jeg har sett på tabellen en gang til, og det er en ”final voltage” tabell. Hvis watt deles på strøm finner man hvilken spenning batteriet skal ha med belastningen, og ut fra spenningen kan man finne syrevekten. En slik tabell er fin å ha når man skal feilsøke et batteri for å komme frem til hvilke feilmekanisme batteriet har utviklet.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driver å lukter på AGM batterier om dagen, siden gamle batteriet er gåent. Skal lades med en 70A dynamo med Ladac regulator, og 30A ladac landstrømslader(3012). Skal ha bank på 200-300Ah. Ser Maritim selger AGM med max 30A ladestrøm, og Farco sine tolker jeg til 20A. Da har jeg forstått det slik at jeg bør ha samlet(antall batterier) ladestrøm høyere en 70A på banken. Ser også på Lifeline batterier, og på 210Ah utgaven, står følgende:

 

GPL-4DA Charging Instructions and Voltages:

Bulk Charge Voltages: 14.20 - 14.60

Absorbtion Charge Voltages: 14.20 - 14.60volts

Float Charge Voltages: 13.10 - 13.40

The GPL-4DA is designed for charging amperages up to 210 amps or 100% of the rated Amp Hour Capacity due to low battery internal resistance.

 

Betyr det max ladestrøm opp til 210A, eller er jeg på jordet? I følge prisen, bør jo disse være bra :lol:

 

Andre forslag jeg bør se på?

Link to post
Share on other sites

GPL-4DA Charging Instructions and Voltages:

Bulk Charge Voltages: 14.20 - 14.60

Absorbtion Charge Voltages: 14.20 - 14.60volts

Float Charge Voltages: 13.10 - 13.40

The GPL-4DA is designed for charging amperages up to 210 amps or 100% of the rated Amp Hour Capacity due to low battery internal resistance.

 

Betyr det max ladestrøm opp til 210A, eller er jeg på jordet? I følge prisen, bør jo disse være bra :lol:

Har du en link til datablad på dette batteriet?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror noen, eller kanskje flere har misforstått det som står innenfor den røde streken. Det betyr ikke maks ladestrøm i bulkfasen for denne kan være meget høyere. Jeg mener å ha målt 150 ampere ladestrøm i et 226 Ah AGM batteri.

Vil du forklare nærmere? Hva bør jeg passe på når jeg nå velger AGM i forhold til dynamo? Er det andre merker jeg bør ha med i vurderingen? Et stort eller flere?

Link to post
Share on other sites

Hei Gullfisk.

Uten kjennskap til alle AGM batterier så vil jeg si min erfaring er bra. Men man må passe på å ikke gå i den samme fellen mange gikk i med GEL batteriene. (Batteriet var jo så fantastisk at det ikke var måte på, og så begynte reklamasjonene å komme).

 

Det er sjeldent behov for å ta hensyn til noen strømbegrensning i bulkfasen, for da er man inne på helt spesielle forhold. For å nevne et eksempel så har jeg benyttet lifeline batterier i noen regattabåter, og dette fordi man ikke ønsker store batteribanker i disse båtene på grunn av vekt. I dsse båtene kan man rettferdiggjøre den ekstra kostnaden med et lifeline batteri som jeg mener er omtrent x 2.

Jeg kan også benytte ekstern regulator i disse installasjonene, men eieren i båten får selv avgjøre om han vil ha kort toppladningstid (dette har ikke noe med bulktiden for den blir lik uansett) eller lang levetid på batteriene.

Det er forholdet mellom forbruk og motortid som bestemmer dette, og jo raskere ladning jo dyrere samt økt risiko for feil.

 

Spørsmålet rundt en eller to batterier er noe man må se på som praktisk med hensyn til plassering, -og med hensyn til sikkerhet i tilfelle man får utviklet en feil i en celle. Bortsett fra det så har dette liten praktisk betydning i et ellers godt beregnet anlegg.

 

Jeg synes dessuten det er enklere å kontrollere et anlegg med to eller flere batterier, men det er fordi jeg måler på litt andre måter enn mange andre for å slippe ventetid. De feilene batteriene utvikler internt og som ikke alltid er så lette å avdekke kan man avdekke lettere i en bank bestående av flere batterier forutsatt at man vet hvordan.

 

Hvilket batteri som er best er det ingen som vet, men noen vet mer om hvordan noen batterifabrikater kan lades optimalt med tilpasset ladning. Når jeg holdt på med dette så fant jeg fort ut at det svarte seg å forholde seg til få batterier, for hver gang man kommer borti et nytt batteri så må man jo begynne forfra igjen.

 

Den enkleste og raskeste måten å avdekke at noe gjøres feil er at forventet ladeeffektivitetsfaktor ikke oppnås, og dette kan være et møysommelig arbeid å justere seg inn på for hver batteritype hvis man er nøye. Til gjengjeld får man jo kanskje ut de siste 7 årene av batteriene slik at laderen i prinsippet ble gratis.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg sier at jeg har et forbruk på ca 35-45 Ah i døgnet, og ligger i snitt 2 døgn stille. Videre kjører jeg motor fra 1-5t, snitt på 3t, ca 100t pr år. Vil jeg ha noe igjenn for å kjøpe en forbruksbank med(2 batt) 200-300Ah Lifeline når jeg lader med 70A dynamo med Ladac og en 3trinns 30A Ladac lader av trafo typen, eller vil jeg kaste bort pengene med feil ladeutstyr? Bør jeg feks justere ned Ladac en tiendel eller to? Har også en 70A dynamo til med org. reg. som går på bare startbatteri foreløpig, som jeg evt kan koble til forbruk gjennom rele hvis det gjør saken bedre. Har til nå hatt et åpent bly/syre batteri(Sønnak) på 125Ah på forbruksdelen, som fortsatt er i god form(fyller litt vann hvert år),

,men blir flyttet til start nå, da det gamle BT har pajet. Når du sier topplading, mener du float delen på lader, eller absorbsjon?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk:

 

Med topplading menes nok absorpsjonsfasen, og i avanserte tilfeller utjevningslading.

 

Float er ren vedlikeholdslading, men det er nok her de største forskjellene er på ladere i forskjellige prisklasser. Dette gjelder både tilpasset lading, program, og evnen til å takle konstant eller varierende parallell last på best mulig måte. Av mer eller mindre åpenbare grunner synes dette å være av minimal interesse for de fleste.

 

Du nevnte lengre oppe noe om max. 20A lading på Victron AGM batterier. Jeg regner da med at du sikter 100Ah (10h) / 110Ah (20h) batterier.

 

Det Victron sier er: Anbefalt lading, max. 0,2 av Ah kapasiteten. Det er da uten temperaturøkning. Det betyr ikke at du ikke kan tillate å lade dem hardere. (Victrons ladere har sågar et program for "fastest recharge of Victron AGM batteries". En forutsetning for trygg bruk av overkapasitet på ladesiden er temperaturkompensert lading.

 

Innen de forskjellige merkene av AGM batterier til "sivilt" bruk er det nok litt forskjeller, men ikke så store forskjeller som man kan få inntrykk av ved å lese datablader ukritisk. Mitt inntrykk er at det er en del forskjell på kvalitetskontroll fra de forskjellige leverandørene. Det er også stor forskjell på hvordan produktene blir presentert, og hva som står i databladene. Noen forteller nesten hele sannheten, og andre fortier store deler av virkeligheten. Det er neppe noen vanlige AGM batterier på markedet som tåler særlig mer en 20-25% av batteriets kapasitet i lading uten temperaturøkning. Om det oppgis at et batteri tåler 1000 dyputladninger, og et annet sted i samme databladet at det tåler 100% eller mer av Ah kapasitet i ladestrøm, må det ikke forståes dithen at det tåler 1000 slike oppladninger! Jeg har ikke lest databladet til Lifeline, men hvis det noe sted står max anbefalt ladestrøm uten temperaturøkning, vil jeg tippe det tallet er laaangt mindre. Optimal lading av batterier er svært komplisert, så det snakker man ikke om; det skremmer bare vettet av, og forvirrer en båt- eller hyttemann.

 

Nok om det; ladeopplegget ditt høres helt greit ut, og jeg tror du selv er i stand til å vurdere om du bør bruke rele for å paralellkoble batterier og dynamoer. (Et lite tips: Det finnes releer som senser spenning på begge sider :wink: ). Du ville sannsynligvis også funnet god nytte i en god batterimonitor på forbruksbanken.

 

Hvis du ligger med landstrøm hele året, anbefales selvfølgelig en lader med program for "lagringsmodus". Skal du fortsette å bruke den laderen du har, og kan å koble ut all belastning fra batteriene, ville jeg bare satt på lading en kort stund av og til.

 

Jeg tror ikke du behøver å kjøpe de dyreste AGM batteriene du finner for å få et opplegg du blir fornøyd med over tid. Det viktigste er at du har fokus på mer enn ett parameter.

 

Ta gjerne kontakt om du ønsker en prat om disse tingene. Her er det fort gjort for meg å tråkke over en grense, hvor det jeg sier går fra å være et forsøk på saklig informasjon (etter beste evne), til å bli reklame for egne produkter :lipseal: .

 

Jeg utgir meg ikke for å ha den høyeste kompetansen på dette feltet her på forumet, og jeg har sagt det før: OLE PETTER, KORRIGER MEG om jeg er unøyaktig eller desinformerer!

 

Hilsen Steinar.

Link to post
Share on other sites

Hallo dere.. batterier en noe man kjøper i ca passlig størrelse og antall , og påskrues 2 batteriklemmer , så funker de i mange år uten nevneverdig bekymringer. (med forbehold at ikke ladelampen lyser ) Verre er det ikke :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Et godt innlegg Steinar, men selvfølgelig kan jeg kritisere deg når du først ber om det. :lol:

Du skriver:

Float er ren vedlikeholdslading, men det er nok her de største forskjellene er på ladere i forskjellige prisklasser. Dette gjelder både tilpasset lading, program, og evnen til å takle konstant eller varierende parallell last på best mulig måte. Av mer eller mindre åpenbare grunner synes dette å være av minimal interesse for de fleste.

 

Jeg legger til:

En lader som har faste setpunkt for float vil ha svakheter uansett hvordan man ser på det, og min erfaring eller mistanke er som følger. En lader som har float setpunkt 13,8 volt vil ha begrensninger og kan aldri bli en automatisk lader.

Det er også litt rart eller tilfeldig at disse laderne ofte også har mangler når det kommer til absorbering, og det virker for meg som om man legger seg høyt i float for å bøte for at batteriet kanskje ikke blir helt fullt når det skulle være fulladet.

 

Man fikser på en måte det største problemet med underladning, og forteller ingen om at hvis man ikke skruer av laderen når batteriene er fulle, så vil denne laderen ødelegge batteriene.

Man lyver ikke ved å ikke fortelle hele sannheten som du allerede har vært inne på.

 

Forskjellen kan være syv år levetid på batteriene, som i noen tilfeller representerer prisen for en ”virkelig god lader”.

Forskjellen er i en del tilfeller at en god lader er en investering, mens en uegnet lader er en ekstrakostnad.

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...