Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

hifo:

 

Grei oppsummering, for så vidt, men de fleste er glad i pengene sine. Batterier er dyrt, og gode batteriladere er dyrt. Poenget er vel kanskje at kr. 1500.- spart på en batterilader, fort kan bety kr. 6 000.- ekstra i batteriutgifter med dagens priser på blybørsen. Dette gitt at man ser det i et visst tidsperspektiv, og ligger med landstrøm konstant (når man ikke er på tur da, selvfølgelig. Jeg har selv fått et lakonisk spørsmå fra land om hvor lang kabel jeg hadde i en stresset "kast loss" situasjon :giggle: )

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, men kanskje det er noen her som kan svare på om denne laderen fra Ladac er OK

å bruke til vedlikeholdslading av mine 3 stk 140 A AGM batterier? Dette er en lader jeg har montert i båten min. Jeg har lært fra tråden at å la laderen stå tilkoblet hele tiden er tull siden det er så liten selvutladning på disse batteriene, men

lurer likevel. I spec fra laderen står det at den yter en float på 13,3 V. Men batterienes spec sier at de vil

ha en float på 13,6 til 13,8 V. Gjør det noe om de får litt for lite strøm fra laderen min eller?

Ah, tror jeg gir opp og bare bruker heller tingene jeg har som vanlig. Lader litt eter behov og ellers nyter

båtliv og etterhvert sommeren uten alle disse tekniske detaljbekymringene. Men vil jo gjerne ha svar likevel....

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brumm:

 

Hadde alle gjort som deg, hva skulle vi andre diskutert da?

 

Fra spøk til alvor: Problemet er at hvis du har under 13,5 V inn, vil du i de fleste tilfeller ha en viss selvutladning. Har du 13,5 V eller høyere, er det for høy spenning (især hvis batteri(ene) ikke er helt nye). Victron har løst dette "mission impossible" på sin måte. Andre kan jo gjøre som jeg har anbefalt utallige ganger nå: Lad en gang i blant, etter mottoet KISS (Keep It Simple and Safe).

Link to post
Share on other sites

Har du 13,5 V eller høyere, er det for høy spenning (især hvis batteri(ene) ikke er helt nye). Victron har løst dette "mission impossible" på sin måte. Andre kan jo gjøre som jeg har anbefalt utallige ganger nå: Lad en gang i blant, etter mottoet KISS (Keep It Simple and Safe).

Her nevner Farco et viktig punkt som ikke alle vet om eller tenker på. Etter hvert som batteriene slites så endres kjemien i batteriet noe slik at plussplatenes korrosjonsspenning gradvis blir lavere. Dette fører primært til to ting, hvorav ladeeffektivitetsfaktoren blir dårligere og batteriets levetid reduseres. I større anlegg blir ladespenningen justert ned hvis gassespenningen i batteriene har blitt lavere.

Det er jo allikevel ingen grunn til å krisemaksimere dette, for tross alt dør 70-80 % av batteriene i fritidsbåt som følge av for mange dyputladninger og underladning.

I de fleste tilfellene jeg har vært borti når lademottaket blir dårlig og spenningen faller fort, så er årsaken underladning.

 

Man har på en måte tre valg å styre etter.

1. Tro på det mannen bak disken sier og håpe det går greit uten å lære noe som helst.

2. Sette seg litt inn i materien og gjøre noen grep selv der laderen har en eller flere svakheter.

3. Sette seg inn i hvordan noen produsenter har fremskaffet High end ladere som gjør hverdagen enklere hvis man ønsker å plugge inn kontakten på brygga og glemme at man har båt til neste gang den skal brukes.

 

Man må for all del unngå at noen skruer av laderne sine uten at batteriene til enhver tid er fulladet som følge av denne diskusjonen, for da blir det verre.

Hvis jeg ikke er helt akterutseilt med hensyn til hva som leveres, så mener jeg Viktron leverer ladere i forskjellige kategorier, og at prisen på disse laderne har relasjon til egenskapene i de forskjellige laderne.

 

For sammenligningens del kunne det jo være interessant å høre hva og hvorfor det er en forskjell på ladere fra en og samme produsent. (Jeg tror man da lettere blir i stand til å vurdere egenskapene i ladere levert fra forskjellige produsenter).

Link to post
Share on other sites

Man har på en måte tre valg å styre etter.

1. Tro på det mannen bak disken sier og håpe det går greit uten å lære noe som helst.

2. Sette seg litt inn i materien og gjøre noen grep selv der laderen har en eller flere svakheter.

3. Sette seg inn i hvordan noen produsenter har fremskaffet High end ladere som gjør hverdagen enklere hvis man ønsker å plugge inn kontakten på brygga og glemme at man har båt til neste gang den skal brukes.

 

Man må for all del unngå at noen skruer av laderne sine uten at batteriene til enhver tid er fulladet som følge av denne diskusjonen, for da blir det verre.

 

Når jeg ser på de tre valgene dine har jeg følgende spørsmål/kommentar

 

1. Her finner vi nesten alle kjøpere. Og sannsynlig er de happy med de rådene de får siden de ikke er istand til å vurdere selv hva som er rett og galt. Dessuten er det optimistisk å tro at personalet i en gjennomsnitt båtutstyrsbutikk skulle inneha kompetanse til å gi råd utover det som står på utsiden av esken.

 

2. De fleste ladere slik som Ladac, Ctek etc har ingen justeringsmuligheter der man kan tilpasse ladingen etter batteriets karakterestikk. Hvilke grep skal da eierene av disse laderene foreta. Når vet man når stadiet for underladning er passert? Ladestrøm =0

Som eksempel står det i mine batteriers datablad at de skal lades med konstant 13,6 V i 72 timer for å oppnå fullstendig ladning. Min CTEK lader med 13,8V ved 20 grader C. Når vet jeg at nok er nok?

 

3. Er det kun Mastervolt som har disse egenskapene? I såfall er jo alt håp ute for den gjennomsnittelige båteier. Dessuten har jo de fleste båteiere flere typer batterier i båtene sine. Kanskje et EXIDE 900 AGM til start, vanlig blybatteri til forbruk og klanskje til og med et OPTIMA til baugpropellen. Vil ikke de fleste ladere, eller sågar alle ladere da komme til kort?

 

Når du advarer mot å koble fra laderen for å forhindre underladning. Hvordan skal vedkommende vite når batteriet er fulladet? Ladestrøm lik 0?

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har litt dårlig tid men kan svare kort på punkt 3.

Nei det er ikke bare Mastervolt som har dette. Vi kunne kanskje få litt info fra Viktron før diskusjonen bringes videre?

 

Med hensyn til at folk velger batterier individuelt og kanskje bytter til en annen type, så er jo dette litt interessant. Laderne er forskjellige og regulatorene likedan. Designeren har kanskje utstyrt laderen med noen brytere som gjør det mulig for brukeren å velge begrenset mellom noen basisprogrammer.

Andre produsenter har innsett at basisprogrammene er greie nok men at de må kunne modifiseres for at alle batterier skal kunne lades optimalt.

Man har på en måte ikke glemt fortiden hvor det var helt vanlig å sette opp systemene manuelt og at man før i tiden også justerte anlegget under rutinemessige kontroller.

 

Min erfaring er at teknologien er vidunderlig og at hvis man begynner å behandle batteriene optimalt fra begynnelsen så varer de utrolig lenge. Om man gjør dette manuelt eller automatisk er i grunnen ett fett bare det er riktig.

Link to post
Share on other sites

vurdere hva som skjer med ladestrøm når ladespenningen økes til over 14 volt og i minuttene etterpå.

Ok, og hvordan gjør du dette når laderen er i float modus og laderen gir en konstant spenning på f.eks. 13,5 volt?

Et senario som gjelder ikke bare CTEK, men også Mastervolt.

(Påskenøtter)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg er akkurat en "sånn-en".

 

Har 3 separate strømkretser.Start:Maritim agm, forbruk:Lifeline agm, baugpropell:Exide900agm. Ble mye å skulle lade samtidig,samt at det er litt lengde mellom batteriene.

 

Jeg kom fram til at det var best å lade hver krets med egen lader istedenfor en kombilader med flere utganger.

 

Når hver krets blir ladet separat trenger man mindre lader, men selvfølgelig blir det litt dyrere samt mere leamikk som kan gå istykker.

 

Min vurdering er at start- og baugpropell-batteriene stort sett alltid er full-ladet og trenger kun vedlikeholdslading fra små ladere ett par dagers tid etter bruk. Deretter slår jeg av

 

Det er forbruksbanken som får den store belastningen, og trenger en god lader. Lader forbruksbanken etter bruk i ca 1 uke for så og slå alt av.

 

Har god erfaring med å la batteriene stå fullladet uten vedlikeholdlading. Måler batterispenningen for å kontrollere at alt er bra en gang i mellom.

 

I vinter har jeg kun trengt å vedlikeholds-lade i 3 dager.

 

Har jo prøvd en del opp igjennom årene og dessverre er det nok slik at batteriladere ser fine ut på papiret og i spesifikasjonene men teori og praksis er ikke alltid sammenfallende i resultat og forventninger.

 

Har hatt min dose av ødelagte batterier og ladere som ikke fungerer etter "spec-en".

 

Min erfaring er å holde systemet så enkelt som mulig.

 

God påske

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

laderen gir en konstant spenning på f.eks. 13,5 volt?

Et senario som gjelder ikke bare CTEK, men også Mastervolt.

FEIL!

Mastervolt (ihvertfall de jeg kjenner til) foretar slik test ca en gang i uka, og etterlader da hvis behov. Det ser ut til at det er to teknikker som begge brukes.

Spenningen settes opp til ca. 14.4 volt inntil ladestrøm igjen har sunket til under innstilt grense. Denne grenseverdien kan justeres avhenging av eventuelt fast forbruk tilkoblet batteriene.

Ladestrøm (fortsatt floatspenning) pulses av og til. Jeg vil tro det snarere er for å unngå sulfatering, men mulig det også påvirker topplading.

Link to post
Share on other sites

Ok, og hvordan gjør du dette når laderen er i float modus og laderen gir en konstant spenning på f.eks. 13,5 volt?

Et senario som gjelder ikke bare CTEK, men også Mastervolt.

(Påskenøtter)

For å løse en del av påskenøtten, så er det slik at Mastervolt også leverer begge deler. Det vil si at float ladespenningen kan justeres fra 0 til 15 volt hvis man velger en av de mange modellene med disse egenskapene.

Det vil si at hvis du kjøpte lifeline batterier etter det gamle databladet og justerte laderen etter dette, så kan du nå når Lifeline har blitt klok av skade justere laderen på nytt. (Trenger ikke å skifte lader for å få ladningen optimal).

 

Hvis man ikke vil betale de ekstra kronene dette koster, så velger man en billigere.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastervolt (ihvertfall de jeg kjenner til) foretar slik test ca en gang i uka, og etterlader da hvis behov. Det ser ut til at det er to teknikker som begge brukes.

Spenningen settes opp til ca. 14.4 volt inntil ladestrøm igjen har sunket til under innstilt grense. Denne grenseverdien kan justeres avhenging av eventuelt fast forbruk tilkoblet batteriene.

Ladestrøm (fortsatt floatspenning) pulses av og til. Jeg vil tro det snarere er for å unngå sulfatering, men mulig det også påvirker topplading.

Du trenger ikke rope Regina. CTEK har også denne funsksjonen. Dvs. at den periodisk sjekker om det er selvutladning. For så å heve spenningen slik du beskriver. Jeg tolket det dithen at man fysisk skulle gå inn å måle ladestrøm under float fasen ved å heve spenningen til 14,4 V. Noe man ikke kan gjøre på en vanlig lader. Dessuten har både Mastervolt og CTEK en bryter der man kan aktivere en desulfatering, men dog med enda høyere spenning men da under oppsyn.

 

Nå har jeg kun lest Mastervolt beskrivelse for en lader. Og jeg ser ikke den helt store forskjellen. Mastervoltladeren jeg så på har en DIP for valg av flytende batteri og en for GEL AGM. En DIP for desulfatering og en DIP for valg av konstantlading eller flerstegslading.

Riktignok, og ikke uvesentlig, kan man med enkelte Mastervolt ladere går inn og justere parametre ved hjelp av software og dette er jo interessant for større anlegg, eller der man virkelig ønsker å tilpasse ladesystemet.

 

Det jeg ønsker å få frem i denne svært viktig debatten, er. Hvordan kan Ola nordmann, med sin CTEK, Ladac eller lignende utstyr, få best nytte av sine batterier.

Link to post
Share on other sites

Mulig vi er litt OT, men jeg håper ikke alt for mange synes vi forsøpler tråden. En titt på kalenderen forteller meg imidlertid at idag kan jeg skrive hva jeg vil; ingen vil tro meg allikevel. :lol:

 

Ole Petter:

Vedr. underlading: Det er vel ingenting som samsvarer bedre med den brutale virkeligheten enn erfaringer gjort over tid, men har man ikke i den senere tid også erfart problematikk relatert til uttørking av AGM batterier? Etter min mening er det "noen" :saint: som langt på vei løste dette problemet lenge før de fleste andre visste at det kom til å oppstå.

 

Det er vel ganske opplagt at man i denne bransjen til en viss grad må være markedstilpasset. Som du antyder, ville det sannsynligvis bli temmelig kostbart å kombinere alle de beste egenskapene i en modell. Mange profesjonell brukere etterspør jo en hel del egenskaper som "den jevne" fritidsbåtbruker overhodet ikke er interessert i. Nå vil jeg hevde at Victron langt på vei har kombinert noen av de beste egenskapene i enkelte av modellene, så det er vel en av grunnene til at det ikke er de aller billigste laderne du finner.

 

Dette vet nok du veldig godt, Ole Petter, men jeg regner med at du på en måte spør på vegne av BP-medlemmene.

 

Jeg blir så usikker på om jeg gjør noe galt her på forumet når jeg formidler merke-/produktspesifikk informasjon. Men på din oppfordring, strekker jeg det til å legge ut en link til infoside. Så kan du Ole Petter, og andre spesielt interesserte, helt frivillig og uoppfordret klikke ivei. Jeg håper jeg på denne måten holder meg innenfor saklighetens grenser, og at ikke dette kun blir tolket som salgsfremmende stunt. (Skulle dette allikevel føre til at Farco øker omsetning, er det etter min oppfatning ingen andre enn konkurrentene som vil lide under dette. :giggle: )

 

Victron ladere.

 

"Kort" tilleggsinfo:

 

Blue Power IP20 og Phoenix har tilpasset 4-trinns ladeprogram inkludert lagringsmodus. Dette er utvilsomt vårt sikreste (plug and play) valg om det er ønskelig med optimal levetid på batterier av alle typer. Phoenix har sågar PC interface. Dette er tilgjengelig for alle, men mest nyttig for avanserte brukere. (Andre igjen, synes det er moro!)

 

Centaur har 4 forhåndsinnstilte programmer, inkludert AGM og GEL.

 

Skylla brukes mest i "proff" bransjen, men selvfølgelig også av de som ønsker høy ladeeffekt (f.eks. de som ønsker hurtig opplading ved generatorkjøring). Alarm og infoutganger og justeringsmuligheter for strøm og spenninger.

 

Ønsker man både tilpasset lading, PC interface og høye ladeeffekter (+en del andre unike egenskaper), må man inn på MultiPlus/Quattro-serien (kombinerte ladere/invertere). (Som en kuriositet kan nevnes at det nå omsettes flere slike enn separate ladere og invertere tilsammen.)

 

Noen vil legge merke til at mange modeller fungerer med innstrøm 90-265VAC, 45-65Hz og 90-400VDC med full ladeeffekt i hele spenningsområdet. Dette kommer vel typisk i den kategorien egenskaper som mange ikke etterspør. Men så er det det at jeg kan ikke bestille dem uten disse egenskapene.

 

Moro med BP selv om man blir hekta, og kanskje bruker mer tid foran skjermen enn godt er. :headbang: Jeg har foreløpig lært mer den korte tiden jeg har vært her, enn jeg har kunnet formidle ut. Jeg har selv stor(?) båt med mye elektrisk, og dette temaet interesserer meg genuint. Håper dermed jeg fremover kan bidra med noen erfaringer fra både jobb og fritid.

 

Inntil videre får dere ha god påske. :easter: Skal jeg stole på yr.no, ser det for at dette ikke er siste gang jeg kikker innom BP. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Det jeg ønsker å få frem i denne svært viktig debatten, er. Hvordan kan Ola nordmann, med sin CTEK, Ladac eller lignende utstyr, få best nytte av sine batterier.

 

Det har vel fremkommet en del nyttig info om dette nå(?)

 

Jeg vet at dette er litt omdiskutert, og at nøyaktigheten aldri blir 100%; men jeg mener nå mange kan ha god nytte av en batterimonitor.

 

Når det ikke koster mer enn 1700.- er det vel heller ikke den mest dyrkjøpte lærdommen man kan tilegne seg?

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på et par ting som forsåvidt henspeiler til trådens tittel, og andre ting som har vært diskutert her. Jeg sa tidligere at batterilading er så komplisert at man helst ikke snakker for mye om det (hvor komplisert det er, altså).

 

Allikevel:

 

Jeg har ved en anledning fått tilgang til datablad/brukermanual på et av Exide-Sønnaks AGM batterier. Dette er såpass dyptpløyende informasjon at det har liten relevans, og sjelden (eller aldri) blir gjort tilgjengelig, for "mannen i gata". Her fremkommer det bl.a. at lading aldri kan bli "tilpasset nok". F. eks. bør absorbsjonsfasen tilpasses utladningshistorikken i langt større grad enn det de fleste batteriladere er i stand til. Har batteriene vært utsatt for svært dype, og kanskje gjentagne utladninger, bør absorbsjonspenning i noen tilfeller være tilstede i opptil 24 og 48 timer. Her kommer også tid (med lav batterispenning) inn i bildet. Dette er ikke nytt for produsenter av avanserte batteriladere, og Victron (selvfølgelig :saint: ) har gjort "forced absorption" relativt lett tilgjengelig på en del modeller. Skulle dette være en del av et automatisk ladeprogram, trenger laderen langt mer informasjon enn det den får i en vanlig applikasjon.

 

Så til saken:

 

I Victrons VE.Net kan implementeres en "Battery Controller" Når dette nettet er koblet opp mot f.eks. en MultiPlus eller Phoenix Charger vil ladefunksjonen gjøre seg aktivt nytte av informasjonen den får fra Battery Controller (som også logger). Er det noen som tenker det samme som meg? Ole Petter? DA SNAKKER VI! (Nå skal det innrømmes at jeg i skrivende stund ikke vet i hvor stor utstrekning ladernes software nyttigjør seg denne info.)

 

Beklager denne smule avsporing, for jeg vil jo gjerne forfekte filosofien om KISS, og man kommer langt med det. Men ingen bør forvente den oppgitte levetiden på selv kostbare batterier. Har hørt historier om de som har hatt lenger levetid på batteriene enn forventet. Noen av dem er bløff, andre igjen beror nok på ren flaks.

 

Noe av årsaken til at jeg kjeder dere med dette er at det høljregner ute...

Link to post
Share on other sites

Vurder selv, Ole Petter.

Brukermanualen så grei ut for meg, men når det er sagt så liker jeg når ting er ordentlig beskrevet. Men jeg ser samtidig at Viktron fort kan skremme bort kundene unødig når de forteller detaljene rundt hvordan dette virker for å underbygge mulighetene som ligger i instrumentet.

 

Det burde kanskje stått OBS. ”plug and play også for vanlige folk”. Minst like god som de uten justeringsmuligheter osv.

 

Man kan jo ikke lese en slik bruksanvisning og komme på alt som man kunne tenke seg å få forklart annerledes, men jeg registrerer er at også Viktron har en formulering som fordreier vanlige folk sin oppfatning av dette med Paukert eksponenten.

 

Jeg mener det er direkte feil å si at et batteri inneholder mindre kapasitet når det lades fort ut, for sannheten er at man har redusert tilgang på energi som kan nyttiggjøres fordi spenningen er eller blir lav. Jeg mener dette er litt viktig å få frem tydelig, for de færreste har jo lært dette riktig.

 

Hvis man tenker seg at man lader ut et batteri over 20 timer og trekker ut 100 amperetimer. Da må batteriet lades opp igjen med 100 amperetimer pluss litt ekstra. Hvis man derimot lader batteriet ut i løpet av fem timer og får ut 50 amperetimer, så mangler jo ikke batteriet mer enn 50 amperetimer, og batteriet må følgelig ikke lades med mer enn 50 ampertimer pluss litt før det er fullt igjen.

 

Ja jeg er prippen, men kun fordi også dette misforstås av fagfolk.

Men så har vi også brukerterskelen, og her tror jeg ikke Viktron slår Mastervolt. (Men så har jo også Mastervolt en betydelig høyere pris).

1700 kr er uten tvil billig.

Link to post
Share on other sites

At absorbering bør tilpasses grad av utladning er ikke nytt, og dette gjelder jo også for utjevningslading. Alle som har drevet med kontroll av større banker med høy spenning skjønner dette, for der måler man jo feilene som utvikles i batteriene og berger dem fortløpende med tiltak.

 

Når jeg får litt bedre tid skal jeg forklare dette litt bedre, for dette er viktig for å unngå uttørking av AGM batterier. Det har også noe med hvordan man klarer å opprettholde lademottaket slik at man ikke risikerer at en 100 ampere Iskra dynamo ikke leverer mer enn 30 ampere.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er direkte feil å si at et batteri inneholder mindre kapasitet når det lades fort ut, for sannheten er at man har redusert tilgang på energi som kan nyttiggjøres fordi spenningen er eller blir lav. Jeg mener dette er litt viktig å få frem tydelig, for de færreste har jo lært dette riktig.

 

Hvis man tenker seg at man lader ut et batteri over 20 timer og trekker ut 100 amperetimer. Da må batteriet lades opp igjen med 100 amperetimer pluss litt ekstra. Hvis man derimot lader batteriet ut i løpet av fem timer og får ut 50 amperetimer, så mangler jo ikke batteriet mer enn 50 amperetimer, og batteriet må følgelig ikke lades med mer enn 50 ampertimer pluss litt før det er fullt igjen.

 

Mmjaa... Man skal være ganske flink til å misforstå hvis man tror at man må putte inn 100Ah+ for å erstatte 50Ah.

 

 

Men så har vi også brukerterskelen, og her tror jeg ikke Viktron slår Mastervolt. (Men så har jo også Mastervolt en betydelig høyere pris).

1700 kr er uten tvil billig.

 

9 av 10 (eller noe sånt) behøver sannsynligvis ikke forholde seg til noe annet i "set-up" enn batteribankens kapasitet for å få svært mye glede av dette instrumentet. Dette er det første parameteret i "set-up". Etter dette, i daglig bruk, er det kun + eller - knappene for å "rulle" gjennom hovedmenyens 5 verdier. Vi vanlige dødelige har ikke bruk for mer. Dette forbinder jeg med lav brukerterskel. Mye enklere enn fjernkontrollen til den forbanna TV'n. :headbang:

 

Vi burde kanskje legge ved en forenklet brukerveiledning, og henvise til den andre for "avanserte brukere".

Link to post
Share on other sites

Det er jo allikevel ingen grunn til å krisemaksimere dette, for tross alt dør 70-80 % av batteriene i fritidsbåt som følge av for mange dyputladninger og underladning.

I de fleste tilfellene jeg har vært borti når lademottaket blir dårlig og spenningen faller fort, så er årsaken underladning.

 

Man må for all del unngå at noen skruer av laderne sine uten at batteriene til enhver tid er fulladet som følge av denne diskusjonen, for da blir det verre.

 

 

Det har vel fremkommet en del nyttig info om dette nå(?)

Siden de fleste av oss har helt vanlige ladere alla CTEK eller Ladac ønsker jeg nok en gang svar på dette du hevder Ole Petter. Du sier at underladning er en vanlig årsak til at batterienes levetid reduseres og dette hersker det vel ingen tvil om. Du skriver videre at man må for all del unngå å skru av laderene sine. Ser man bort fra mer tillpassningsdyktige ladere slik som Victron og Mastervolt. Så har jeg følgende spørsmål på veine av gjennomsnittsbåtmannen.

 

Skal man la en CTEK eller Ladac lader stå på hele tiden for å hindre underladning? Hvis ikke, hvordan kan man gi en rettningsgivende regel for hva som er best for den vanlige mann i gata?

 

Helt enig med deg Farco. Det har kommet fram veldig mye nyttig i denne tråden. Men det er viktig at det man sier underbygges av råd.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver, for jeg skrev vel følgende:

 

Man må for all del unngå at noen skruer av laderne sine uten at batteriene til enhver tid er fulladet som følge av denne diskusjonen, for da blir det verre.

 

Jeg mener med dette at man må være sikker på at batteriene er fulladet før laderen ev. kobles fra, for hvis batteriene ikke er fulle så får vi jo et problem i den andre enden. Det med absorbsjonstid er jo litt betinget batteriene, og det er jo noe man må lære seg hvis man ikke kjenner til egenskapene i batteriene med en gitt spanning. Det kan jo variere fra 4-5 timer og opp til ganske mange timer.

Link to post
Share on other sites

Skal man la en CTEK eller Ladac lader stå på hele tiden for å hindre underladning? Hvis ikke, hvordan kan man gi en rettningsgivende regel for hva som er best for den vanlige mann i gata?

Det står jo svært lite i databladene på en del ladere, og da må man kanskje finne ut av ting litt selv for å se om det stemmer med de batteriene man har kjøpt. Litt lenger opp i tråden var det jo en som stilte spørsmål om en Ladac lader passet til de 3x140 Ah AGM batteriene han hadde kjøpt.

I utgangspunktet ikke, for det står vel i databladet at laderen er beregnet på maks. 250 Ah.

 

Man må da foruten å sjekke om flotladningen stemmer sjekke om batteriene blir fulladet, og det blir kanskje litt av en jobb for å dekke en del variabler. (Når man ikke kjenner laderen så kan man rett og slett ikke svare hvor godt dette går).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...