Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

Utfordringer begynner når fulladet AGM skal ha vedlikeholdslading. Vis den overstiger 13,4v tørkes ut batteriene og gjelder de problem også under motorkjøring, eksempel på båter med stort motorforbruk etter å lagt er fra kai med full bank.

AGM er beste teknikk til pris vi kan få i dag men den varierer litt i kvalitet mellom produsenter.

 

Til AGM er anbefalt landstrømslader med temperatur overvåkning på batteri og skal ikke kjøre mer en 13,4v i vedlikeholdspenn, 13,2 til 13,4 er bra. til dem fleste.

Båter med meget motorforbruk er anbefalt å bruke ekstern regulator som oppfyller samme kravene og landstrømsladeren.

Link to post
Share on other sites

Utfordringer begynner når fulladet AGM skal ha vedlikeholdslading. Vis den overstiger 13,4v tørkes ut batteriene og gjelder de problem også under motorkjøring, eksempel på båter med stort motorforbruk etter å lagt er fra kai med full bank.

AGM er beste teknikk til pris vi kan få i dag men den varierer litt i kvalitet mellom produsenter.

 

Til AGM er anbefalt landstrømslader med temperatur overvåkning på batteri og skal ikke kjøre mer en 13,4v i vedlikeholdspenn, 13,2 til 13,4 er bra. til dem fleste.

Båter med meget motorforbruk er anbefalt å bruke ekstern regulator som oppfyller samme kravene og landstrømsladeren.

 

Har selv 6 stk 90 AH Sønnak AGM i båten. Laderen er en 2 x 15 AH Ladac, denne mener jeg har en vedlikeholdlading på 13,7-13.8 volt. Har også 2x80 AH dynamoer samt en YA-12 spenningsregulator som sørger for å putte masse strøm inn på batteriene.

Hvis dette er riktig så vil jeg altså få tørket ut batterien mine over tid!?! :confused: Kansje jeg bør sørge for at laderen slår seg av etter et døgn eller to i stedet for å ligge med laderen konstant på.

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Det finnes metoder for å avdekke om ledespenningen er riktig, og ladespenning er jo noe man justerer etter hvert som batteriene slites. Dette kalles for korrigerende vedlikehold.

Noen marineladere har denne muligheten, men de koster litt mer.

Det rare er at disse laderne har en tendens til å lade batteriene mer riktig slik at man ikke trenger å finjustere.

Link to post
Share on other sites

Kansje jeg bør sørge for at laderen slår seg av etter et døgn eller to i stedet for å ligge med laderen konstant på.

Ja, :yesnod:

Hvis du ikke har forbruk under landligge er det unødvendig med vedlikeholdslading av AGM. Disse batteriene har nesten ikke selvutlading, selv etter flere måneder uten lading (eller forbruk) ligger spenningen fortsatt på 12.9 volt.

Link to post
Share on other sites

Utfordringer begynner når fulladet AGM skal ha vedlikeholdslading. Vis den overstiger 13,4v tørkes ut batteriene og gjelder de problem også under motorkjøring, eksempel på båter med stort motorforbruk etter å lagt er fra kai med full bank.

AGM er beste teknikk til pris vi kan få i dag men den varierer litt i kvalitet mellom produsenter.

 

Til AGM er anbefalt landstrømslader med temperatur overvåkning på batteri og skal ikke kjøre mer en 13,4v i vedlikeholdspenn, 13,2 til 13,4 er bra. til dem fleste.

Båter med meget motorforbruk er anbefalt å bruke ekstern regulator som oppfyller samme kravene og landstrømsladeren.

 

"Trenger en å vedliholds lade et fulladet AGM batteri som ikke taper seg i spenning?"

 

De fleste nyere, dyrere ladere, har tempratur vakt, men skjønner problem. Ifølge levrandør er et rent Gele batteri mer sensitivt for høy ladespenning.

 

Regner også med at folk som velger AGM batteri ofte har litt mer moderne "strøm anlegg" ombord av nyere dato.

 

 

God helg.

Link to post
Share on other sites

1.) Vis den overstiger 13,4v tørkes ut batteriene ....

 

2.) Båter med meget motorforbruk er anbefalt å bruke ekstern regulator som oppfyller samme kravene og landstrømsladeren.

Ja ja, hvis man ikke er obs i hele tida.

 

Håper at dere er snart ferdig med å lage "panikk".

 

1.) Først og fremst gjelder vel det som batteriprodusentene sier = sjekk databladet.

Det finnes så mange forskjellige verdier, mener noen her at et gjelder for alle bare pga. at alle heter AGM? :smiley:

 

1.b) Man skulle helst ikke bare stole på bare en informasjon.

Ved gjennomgang av produsentanbefalinger og dems tolking i flere land, websidene og brosjyrer fant man ut at det finnes delvis kraftige avvik,

selv om det er en og det samme produkt.

 

1.c) ....så langt jeg husker gjelder vel nesten alle spenninger ved batteritemperatur 25°C / 77°F ?

Ved hjelp av en bordkalkulator og med hensyn til geografiske grunnlag,

som i det minste inkluderer alt som ligger både nord for Hamburg og vest for linien Barcelona - Amsterdam,

gjelder det vel mer "Ikke noe fare !" ved bruk av de fleste moderne ladere siden gjennomsnittstemperaturene er tydelig lavere enn 20°C der.

 

I tillegg vill jeg gjerne minne på at heller ikke de beste eksterne sensorer klarer å holde instillingene på grad presis.

Så, hva er vitsen.

 

Men siden vi er i gang passer det vel fint å spørre om noe tidliere et sted her omtalte enighet ang. "laveste vedlikeholdspenning av batterier skal være 13,2V".

Hva er det nå, er det da ikke lengre ueffektiv vedlikeholdlading bare fordi betegnelsen er AGM?

 

Og hva gjør vi da når batteriet blir ladet i middelamerika?

Jeg bare spørr fordi en venn som bor der og noen rikelig tusen andre har regelmessig 30°C og mer på batteriene,

og det er ikke noe særlig der siden allerede vannet har ofte over 28°C.

 

Eller burde jeg kanskje også nevne noen kunder som har residensen i westafrika.

De fryser heller ikke særlig på dagstida men er helt tilfreds med ladesystemene og AGM siden flere år.

Forrresten kontrollert med batterimonitor.

 

2.) At man burde ordne opp med ladestyringen gjelder vel for alle dynamoer,

senest så sant det hele skal brukes over lengre distanser eller kjøretider.

 

 

Så, jeg synes at det er fint at man snakker om det.

Men jeg synes også at man kan la være med alt for mye "trygdekontoret",

fordi så mange problemer finnes ikke og batteriene skal brukes for det de er beregnet for.

 

Vi er vel alle enige at AGM-batteriene vi snakker om ikke er tenkt som nødstrømkilde med ikke-syklisk drift,

men som robust energilager som man kjøper for at den takler ordentlig juling, dype utladinger og mottakelighet ved gjennoppladingen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Håper at dere er snart ferdig med å lage "panikk".

Her prater jeg av min og andre sin erfaring med båter her i Norge, ikke i middelhavet juli og august månedene.

Noen produsenter og leverandører av utstyr siger at AGM skal ha mer spenn en andre typer batterier men i praksis er de feil.

Jeg veit om flere båter der folk har gitt opp med bruk av AGM batterier der levetiden er dårlig og jeg veit også om hel haug av båter der ladeutstyr av billigere varianten har viket for betre kvalitet.

Man skjønner godt at noen produsenter av batterier mener at sin produkt takler ladingen fra utstyret om bord og trengs kun å bytte batterier. Og dem siger også at batteriene kan monteres på kant til at båteier kan få plass til dem sine produkter. Men i teorien skal ingen av disse informasjonene etterfølges der batteriene tar kveldet men vanligvis ikke før dem er ut av garanti.

Link to post
Share on other sites

Her prater jeg av min og andre sin erfaring med båter her i Norge, ikke i middelhavet juli og august månedene.

Helt riktig, jeg også.

Kalt = mer spenning.

Hvis produsentens korrekturverdier blir angitt på 25°C mens det bare er 20°C da kan vi regne opp, ikke ned.

 

Og også på middelhavet er det vanligvis heller ikke noe problem.

Husker noen hvor varmt det er i landene der AGM opprinnelig kommer fra, nemlig China og USA?

 

Men som sagt: Vi skal jo bruke batteriene, men ikke bare se på det.

Og gjør man det da blir et batteri det det er igjen:

Nemlig noe slitedel med forventbar minste men uklart maksimalt levetid.

...så lenge man ikke har så mye å gå på at batteriene nesten bare jobber "stand by".

Slike tilfelle behøver man ikke å diskutere med "de vanlige" som både har 150 til 600Ah og kommer definitiv på syklisk drift.

 

Bortsett av det er det et bra trekk hvis man virkelig heller se på bruken.

Det er i alle fall skadeligere med feil ved utlading enn med ørlitegranne "feil" på lading.

Hvis man da kunne overbevise folk for å bruke Ah-tellere i steden for både Voltmeter og feilantakelser,

da blir det i sikkert nesten alle tilfelle en forbedring av "300%".

 

Uansett er jeg enig i at man skulle gjøre noe med ladestyringen hvis man ønsker at batteriene har det bra.

Men det gjelder jo faktisk for alle batterier, ikke bare AGM.

 

...stakkars, hvorfor gjorde egentlig ingen en sån virvel om alle Gel-batteriene som finnes?

Slike greier er enda følsomere enn AGM, men da snakker ingen om.

 

-ende-

 

Ønsker en fin dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Leser med interesse det som skrives om AGM batterier og uttørking. Men lurer allikevel på følgende - tenkt at man har en båt uten landstrøm/lader, men kun har det som i bil. Ved normal "bruk" av min båt så er jeg etter ca. 30 minutters driftstid oppe i en ladespenning på rundt 14.4 V. Og kan også dette føre til uttørking av AGM batterier hvis man som jeg har 200 - 300 brukstimer hvert år, og mange ganger flere timer i strekk.

Link to post
Share on other sites

Veldig mange gode innlegg. Men savner ord fra noen med kansje litt erfaring fra AGM verden. Leser på data blad at at et Gele batteri er mye mer følsomt for overspenning ved lading enn et AGM batteri, så derfor er nok AGM mye mer egnet som batteri i båt.

 

Tror ikke dette med tempratur egentlig spiller så forferdelig stor roller. Riktig nok innenfor rimlighetens grenser. (Ser i industrien at AGM batterier får ganske røff påkjenning, men har alikevell lang levetid.).

 

Har svært dårlig erfaring med sønnak nautilus,..(2 båten med sønnak Naut, (Fulgte med)... Men er litt usikker på hvilket merke av AGM som folk har erfaringer med. Er ikke så redd for overlading, koking osv, da dette er nevnt over. AGM har jo som kjent bedre egenskaper en standar bly akkumulator.

 

Når det gjelder dagens common rail motorer, stiller disse litt høyere kvalitet til start batteri, og det er viktig med tilstrekkelig "kraft" fra batteri, da dyser etc er eletrisk styrt og ømfintlig for spenning. (Eletrisk styrt istedenfor mekanisk.). Yanmar sier vanlig batteri er tilstrekkelig i sin innstruksjons bok, mens sønnak anbefaler AGM som start, pga elektroniske styring av Dyser etc.

 

Kjekt om noen med erfaring fra batteri merker, kommer med konkret info og jeg skal ikke til Africa eller antarktisk i første omgang..

 

Har hatt båter hvor start batteri varte 8år (faktisk sønnak) standard batteri, men vil nå, som sønnak anbefaler inn i AGM verden.

Link to post
Share on other sites

Terron:

 

Den situasjonen du beskriver er slettes ikke ille. Især ikke hvis batteriet er toppladet når du forlater båten. Det hadde nok vært adskillig værre om du hadde landstrøm og en av de billige og populære laderne stående på resten av årets 8500 timer! Det kan være ille når batteriet får 0,3 Volt feil vedlikholdspenning 97% av sitt dermed korte levetid. Enda bedre om du setter batteriet på lading 2 -3 ganger, en times tid, i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

terron : Ved normal "bruk" av min båt så er jeg etter ca. 30 minutters driftstid oppe i en ladespenning på rundt 14.4 V. Og kan også dette føre til uttørking av AGM batterier
Har tenkt på det samme, men jeg har hørt at så lenge du går med motoren så hjelper det mot høy spenning da det alltid er forbrukere på, instrumenter div lys osv.. Strømmen går der det er minst motstand, og fulladede batteri har vel høy motstand. Stemmer dette mon tro :confused: Sikkert noen som vet.
Link to post
Share on other sites

Forbruksbatterier til fritidsbåt skal takle både dyputladning og lang tid i beredskap, og det er dermed ikke selvsagt at alle AGM batterier holder den samme kvaliteten med hensyn til disse egenskapene. Det er i all enkelthet tre ting som gjelder, og det er mengde bly i batteriet, konstruksjonen og hvor godt batterier er bygget med hensyn til mekaniske toleranser etc.

Jeg mener imidlertid at hvis man kjøper batterier av en leverandør som er totalleverandør til krevende fritidsbåtbruk så er man noe sikrere på å få noe som er laget for formålet.

 

Vi ser jo de samme tendensene blant produsenter og leverandører av ladere etc. Noen utgir seg for å være bedre enn de er mens andre er overlegne uten å skryte av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 stk 200 ah AGM-batterier og 1 stk 120 ah. 25 amp-laderen står alltid på i båthavna gjennom uken sommerstid, og lader med en vedlikeholdsspenning på 13,7 V. Likeledes står denne laderen på stort sett hele vinteren igjennom. Jeg har aldri merket noe til forringelse eller endring i kapasitet osv.

 

Men i vinter...

da har jeg latt lederen stå på i lengre perioder, og med et lite lys som forbruker. Så slo jeg av laderen her for noen uker tilbake, og da jeg var nede i båten nå så lå hvilespenningen bare på 12,3 Volt.

 

Er batteriene i ferd med å bli "knekt"? De er bare brukt 3 sesonger, og de er 4 år gamle. Skyldes dette at laderen har stått på så mye som den har gjort?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å topp lade dem og la dem stå i 3 døgn frakoblet. Der skal hvilespenn ikke være under 12,7v. Uttørket AGM kan også ha bra hvilespenn men dårlig kapasitet. Hvis hvilespenn er bra på batteriene kan du bruke batterimonitor til å finne ut gjenstående kapasitet på dem.

 

Jeg har hatt mine batterier koblet til landstrøms lading i over 300 dager i året i 6 år og kapasitet er 0% redusert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...