Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

Ser forøvrig at maks ladestrøm nevnes og det er jo et fremskritt i forhold til tidligere diskusjoner.

 

Så med mine 25A ladestrøm synes det å være innenfor de verdiene som fabrikanten setter I mitt tilfelle 60A). Da skal vel ikke uttørking være noe problem, eller?

 

Siden noen trekker frem dette med prsi, så kan jeg informere om at mine kostet ca. kr. 6.600/stk i 2007. (2ooah).

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årsakene til uttørking kan være flere og batteriene må kontrolleres før man kan si noe mer sikkert om årsaken. Av og til kan feilen avdekkes ved å snakke med eieren av batteriene, men av og til lyver eieren og da må batteriene som regel sprettes opp og kontrolleres visuelt.

Link to post
Share on other sites

Litium Jern-Fosfat blir neste generasjon av batterier til oss dødelige. Der blir prisen nærmere du har innbilt deg.

 

Vi har batterier med denne teknologien til test nå og så langt ser det lovende ut.

Holder spenningen oppe lenge under utladning og er raske å lade opp.

Ser ut til å tåle ca 4 ganger så mange dyputladninger som Bly/ syre

 

Men vi vurderer markedet som lite på grunn av høy pris.

Men til enkelte bruksområder vil denne type batterier ha et marked.

Lithium ser ikke ut til å bli billigere på grunn av høy etterspørsel og begrensede tilgjengelige mengder.

 

Et 50 amp batteri vil koste ca 6000 + mva i utsalg

Link to post
Share on other sites

Litium Polymer batterier er allerede relativt "billig." En 4 cellers (14,7v) bank på 320Ah vil ligge på ca 10 000,-

 

Problemet med desse er opplading og "matching" av celler, men dette er kanskje løst blant diy el-bil entusiaster som operer med store batteripakker av denne typen

Link to post
Share on other sites

Et 50 amp batteri vil koste ca 6000 + mva i utsalg

Jeg starter test i uke på 100 og 250ah variant av den typen.

 

Der prater vi om pris ca 7-9000kr inkl mva til 100ah batteri. Når AGM kom først på markedet var prisen veldig høy og ikke mange båteiere med interesse til dem. Jeg gir AGM 3år til og der erstatter teknologien bly-syre batterier i billig hjørnet.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er fler enn meg som har Vison batterier i båt. Jeg prøvde å laste opp en PDF fil til BP men fikk det ikke til.

Kan de som har litt greie på batterier fortelle litt om hva de leser ut av de tekniske specs for denne type batteri.

Dett er primært et batteri beregnet på Telecom sentraler, men siden jeg har fått de gratis og de fungerer greit kunne det være kjekt å høre hva ekspertisen mener om disse. Hvordan lade osv.

VISION 155 Ah

Som sagt har jeg det som heter CTA 155X

Hvert batteri veier ca 60 kg.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vel vært relativt mange diskusjoner rundt hvordan lade batterier her på båtplassen. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg noe dokumentasjon i retning av tekniske håndbøker for batterier for å finne svar på de mange mytene som verserer.

 

Informasjonen som har blitt gjort tilgjengelig på Båtplassen har etter min mening i for stor grad blitt styrt av begrensningene til ladeutstyret som markedsføres med hovedfokus på pris.

Det har pågått en relativt stor undersøkelse av UPS banker i flere år nå, og flere batteriprodusenter har justert seg noe inn etter resultatene av denne undersøkelsen hvor det viser seg at 80 % av batteriene utvikler feilmekanismer og prematur svikt som følge av feil ladning.

 

Dette er interessant også for båtfolk, for et forbruksbatteri i båt er for mange mer en UPS bank enn en forbruksbank.

Ja takk begge deler er fullt mulig forutsatt at men fokuserer mer på individuelle behov.

Link to post
Share on other sites

På den linken som er i mitt forrige innlegg ligger det et 8 siders teknisk dokument.

Siden jeg har fått batteriene gratis men det er jo batterier til ca 15.000,- så det er vel ikke dumt å ta godt vare på dem.

Jeg leser mye ut av spesifikasjonene men er ikke alt jeg forstår. Bl.a. reffereres det til laveste anbefalte cellespenning som ligger langt lavere enn jeg ville turt å lade de ut. Men betyr det at jeg er "feig" eller at man ikke bør følge de anvisninger produsenten henviser til.

Ville vært fint om noen som kan tyde det tekniske språket, kunne gi meg et kort ressyme.

Link to post
Share on other sites

Utfordringer begynner når fulladet AGM skal ha vedlikeholdslading. Vis den overstiger 13,4v tørkes ut batteriene og gjelder de problem også under motorkjøring, eksempel på båter med stort motorforbruk etter å lagt er fra kai med full bank.

AGM er beste teknikk til pris vi kan få i dag men den varierer litt i kvalitet mellom produsenter.

 

Til AGM er anbefalt landstrømslader med temperatur overvåkning på batteri og skal ikke kjøre mer en 13,4v i vedlikeholdspenn, 13,2 til 13,4 er bra. til dem fleste.

Båter med meget motorforbruk er anbefalt å bruke ekstern regulator som oppfyller samme kravene og landstrømsladeren.

Har nå fått svar fra Sønnak angående vedlikeholdslading. Ifølge dem så skal AGM batteriene ha en vedlikeholdspenning på 13,7 volt ved 25 grader. Ved 4 grader så skal den være 13,8 - 13,9 volt. Uttørking av batteriene trengte jeg ikke å tenke på så lenge jeg holdt meg under disse verdiene. Ladespenningen skal være det samme som til vanlige blybatterier, 14,4 volt ved 25 grader.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel tilsi at mine batterier ikke er uttørket?

 

Var nå nede i båthavna 3 døgn etter at jeg slo av laderen (som ladet på 13,7V). Hvilespenningen lå nå på ca. 12,9V, på alle batteriene. Vil følge med nå i dagene fremover, for å se om det finnes utlading å registrere.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke nødvendigvis merker om batteriet er uttørket ved å måle kvilespenningen. Prøv med litt belastning. Det er forøvrig ikke bare vedlikeholds ladespenningen som fører til uttørking, for det kan like gjerne skyldes feil batteribruk og andre feil på laderen.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Leser i tråden dette med uttørking av AGM batterier ved vedlikeholdslading.

 

Har en Cristec Nemo 25 , type 6025 H 303.

Har ikke laderen foran meg, bare bruksanvisningen.

Men den er bare på fransk, så hva betyr, i et av avsnittene om floating:

 

Cette tension de Floating correspondant aux valeurs donnèes par les constructeurs d accumulators est règlable entre 2,17 V et 2,3 V par èlèment de batterie au plomb ouvert ou èntanche et entre 1,4 V et 1.45 V par èlement de batterie au Cadmium Nickel. :confused:

 

 

Hm...se her, på siste side er det en oversikt over "kretskortet":

Ved utgangene til

-bat +bat1 +bat2 +bat3

er det piler til noen setninger:

Fusible de sortie

F=25A TYPE 257025

Tension de sortie 13.6 V

Courant de sortie 25 A

 

:confused: Det kan vel bety 13.6 V vedlikeholdslading?

 

Ser også en komponent R21, og ved pilen fra den: Reglage de la tension de sortie.

:confused: Kan det bety en regulering av ladespenningen? Evt justere denne manuelt?

Link to post
Share on other sites

Oversatt med Google translate:

Denne flytende spenning tilsvarer verdiene gitt av produsentene av akkumulatorer er justerbar mellom 2,17 V og 2,3 V per celle for bly syre batteri eller åpne èntanche og mellom 1,4 V og 1,45 V per celle batteri Nickel Cadmium .

 

 

Tension de sortie 13.6 V - Utgangsspenning 13,6 V

Courant de sortie 25 A - Utgangsstrøm 25 A

 

Reglage de la tension de sortie - Innstilling av utgangsspenning

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skal bytte batterier før sesongen starter. Har funnet et AGM Solar batteri, 290 At til en pris på 2995. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop...t&Itemid=38

 

For en som ikke har mye greie på batterier virker dette som et ganske godt kjøp. Har en 27 fots Fjord, 90 At dynamo. Ikke landstrøm. "normalt" med elektronikk i båten, dvs kjøleskap, ankervinsj+++

 

Noen som har noen meninger om dette?

Link to post
Share on other sites

Bruker 3 x 140 Ah fra samme leverandør. Kjøpte de i fjor på vårparten og de virker veldig bra hittil. Men alt for kort tid å trekke noen konklusjoner. Viktig er det vel at de ikke får mer enn ca 13,8 V ladespenning fra landstrømsladeren så de ikke koker bort. I fjor lå hvilespenningen etter ca 14 dager på 12,8 V og det var vel som forventet. Men selvsagt utrolig mye bedre enn på vanlige syrebatterier.

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen meninger om dette?

Hvis selgeren allerede varsler med "...Solar batteri med særlig gode egenskaper for bruk i solcelleanlegg,...."

da skulle man kanskje være litt obs og sjekke databladet nøye.

 

På websidene kan leses ang ladestrøm:

350Ah = maks 75Ampere

Datablad 350Ah

 

140Ah = maks 30A

Datablad 140A

 

Men:

295Ah = maks ?? Ampere ?

Datablad?

 

Husk at dynamoen din er beregnet for at den -kan- produsere opp til 90Ampere "i verreste tilfelle" .

Og den blir antakeligvis noe veldig god mor så snart batteriet sier "øøøøm, ...suuuuulten!"

 

Så husk derfor å kjøpe mange nok batterier, og husk også at dynamoen må får god lufting i så fall.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at AGM generelt er gode batterier men at de oppfører seg litt forskjellig. Det er derfor svært vanskelig å uttale seg om batterier man ikke kjenner egenskapen i gjennom erfaring, for databladene forteller heller ikke alt.

 

Som Jørg er inne på så er det en fordel å ha et riktig størrelsesforhold mellom dynamo og batterikapasitet, og spesielt når man velger AGM som ofte kan være i stand til å motta mer strøm enn de kanskje har godt av.

 

Noen AGM batterier får en ganske stor reduksjon i lade effektivitetsfaktoren hvis de lades for fort, og hvis man kommer i den situasjonen så faller en av fordelene med å kjøpe en slik batteriteknologi litt bort. Som en konsekvens av dette igjen så vil man for eks. risikere at nøyaktigheten i noen batterimonitorer blir dårlig mellom hver toppladning. Størst blir dette avviket erfaringsvis i produkter som markedsføres som en batterimonitor men som egentlig er en ampereteller.

 

Men min erfaring er allikevel at man ikke trenger å være så nøye på dette hvis man har en standard marinedynamo eller en bildynamo med innebygget regulator, for disse leverer ikke oppgitt strøm når de blir varme allikevel. Det pleier å gå veldig fint med AGM batterier hvis man bruker en dynamo med innebygget regulator med setpunkt på 14,2 –14,3 volt.

 

Bruker man en ekstern regulator så blir det en helt annen ”ball game”, for da skal man passe på å få med seg noen sårt trengte fordeler i små anlegg uten å pådra seg andre problemer for batteriene og for dynamoen på samme tid. Dynamoer er også forskjellige og effektfaktoren varierer meget. Nye dynamoer med høy effektfaktor er i anmarsj men foreløpig ikke til en pris som mange vil svelge, og derfor forholder vi oss ofte til en effektfaktor på ca 50 % til det motsatte er bevist.

 

Men hvordan akkurat dette problemet kan løses på en praktisk måte slik at de med mindre anlegg også skal kunne benytte AGM batterier på en optimal og sikker måte skal være litt for teknisk komplisert å snakke om, så da er det nok best å gjøre slik som Jørg sier. Kjøp nok batterier for å være helt sikker.

 

Når det gjelder uttørking av AGM batterier har det heldigvis kommet en del tips om årsakene til dette via forskjellige kilder som utgir batterilitteratur, og dette stemmer veldig godt med mine erfaringer, -og som jeg har delt med båtplassens medlemmer en del ganger. Men dette er også for komplisert å snakke om så vi får ta det litt etter hvert.

 

For å ikke være festbremsen så kan jeg bare si: Løp og kjøp for det går sikkert bra.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bagatell men dog. Det står i databladet at dette batteriet ikke kan fryse. Jeg har sett to tilfeller i en UPS øvingsstasjon at disse batteriene fryser i stykker. Dette fordi det ikke er tillatt å ha batteriene inne uten lufting i disse anleggene, og så har batteriene blitt plassert utemperert i en kasse utendørs. Så har de vært uheldige og fått utladede batterier, og så ble det game over.

Link to post
Share on other sites

Hei Ole Petter

Kan ikke du forklare den tabellen i bildet under. Lignende tabeller finner jeg også for mine batterier. Jeg tenker da spessielt på dette med utladningsspenningene som man leser helt ned til 9,6 V

Er dette spenning under belastning? Og hva forteller det oss om batteriets egenskaper

 

 

Kan man forstå det slik at ved f.eks. 60 A strømuttak, kan gjøre dette i 1 time for så å ende på en spenning på 9,6 V uten at batteriet skades?

 

 

datablad.png

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan man forstå det slik at ved f.eks. 60 A strømuttak, kan gjøre dette i 1 time for så å ende på en spenning på 9,6 V uten at batteriet skades?

 

 

datablad.png

 

Slik jeg ser det, har vi ingen på BP som kan matche Ole Petter hva angår kunnskaper og erfarng med batterier. I det perspektivet når jeg ikke den mannen til knærne en gang.

 

Men i mellomtiden våger jeg meg på noen spekulasjoner rundt denne tabellen.

 

Med utgangspunkt i ditt eksempel, tror jeg det er slik:

 

Ved en belastning på 60 A i 1 time, vil batteriet ha en hvilespenning på 9,6V. Jeg leser denne tabellen som relativt ærlig, fordi den er unøyaktig. Den sier selvfølgelig ingen ting om batteriet blir skadet, eller hvor mye det blir skadet. Det man vet, er at batterier blir skadet, og det eneste man som bruker kan gjøre, er å begrense skadene.

 

Resten av databladet antyder muligens hvor mange slike utladninger batteriet tåler før "end of life". Hva som defineres som "end of life" kommer jo an på bruksområdet. Akkurat det synes jeg er interessant, for utvikling er jo gradvis.Men dette er uansett så teoretiske verdier, at de knapt kan leses bokstavelig.

 

De færreste datablader sier noe om en kapasitetsreduksjonskurve underveis fra nytt batteri til "game over". Det databladene som oftest heller ikke sier, er at batteriet må lades opp umiddelbart etter en utladning, og at dette kanskje er det viktigste parameteret for å oppnå optimal levetid. De tar det muligens som en selvfølge at alle kan lese mellom linjene. Her bør det skytes inn at de mest seriøse aktørene i dette segmentet gir noe informasjon om produktenes begrensninger, og hvilke forhold som kan begrense produktets levetid. :saint: At de nevner det i sine datablader, betyr ikke at det ikke gjelder for konkurrentenes produkter.

 

Jeg tipper tabellen refererer til et batteri på 100-110Ah.

 

Det som skurrer for meg, er at strøm(A) og effekt(W) er satt i samme radgruppe. I dette tilfelle ville jeg trodd at det ville gitt 2 forskjellige resultat(V).

 

Dette er som sagt spekulasjoner og gjetninger basert på begrenset kompetanse, så jeg håper Ole Petter eller andre kan komme med korrigeringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser tråden her med interesse, men finner ikke noe konkret svar på spørsmålet alle som har båt med AGM batterier har bruk for å vite:

 

Jeg har fått vite at AGM batterier ikke skal ha høyere ladestrøm enn 13,7 V ved vedlikeholdsladingen ved brygga.

 

Men hva når vi bruker båten? Jeg har som veldig mange andre lært at strømmen dinamoen leverer ikke er nok til

at batteriene kan bli fulladet. Grunnen skal være spenningstap fra kabler og temperaturforhold, dårlig innebygget

regulator i dinamoen etc. Derfor har vi montert en ekstern regulator som forsyner batteribanken med ca 14,4 V.

Uten denne får batteriene bare typisk 13,7 V eller deromkring. Sånn som en vanlig bil, som aldri klarer å proppe

batteriet fullt.

 

Her kommer spørsmålet: når vi bruker båten og AGM batteriene får tilført ca 14,4 V ladestrøm i time etter time, vil

da batteriene tørke ut? Og i så fall, hva bør vi gjøre for å unngå dette? Må vi fjerne den eksterne regulatoren og bare

bruke dinamoens innebyggede?

Link to post
Share on other sites

når vi bruker båten og AGM batteriene får tilført ca 14,4 V ladestrøm i time etter time, vil

da batteriene tørke ut? Og i så fall, hva bør vi gjøre for å unngå dette? Må vi fjerne den eksterne regulatoren og bare

bruke dinamoens innebyggede?

 

Nei, for all del, du har gjort det helt riktige. Dette tørker overhodet ikke ut batteriene dine. Som jeg har nevnt tidligere, er det den spenningen batteriene blir tilført resten av årets 8700 timer som er mest avgjørende for batterienes levetid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...