Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

-og skulle jeg på langtur ville jeg heller hatt med meg en skilletrafo (fortrinnsvis med 115 volt og 230 volt inngang) enn å ha med kona.

For de som har råd til begge deler er jo valget litt enklere.

For oss andre blir det kanskje slik :seeya: ved avreise. :lol:

 

Den der e heilt "OILERS" fine.. Olepetter.

:smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja ja, da snakker igjen de som ikke aksepterer praktiske betydninger av vanlig folk.

Jeg synes det er litt morsomt å se hvordan et tema, som egentlig virker autark, blir blåst opp i himmelen av bare 2 people.

Trenger dere sånt til kos, eller er drikker dere allerede mitt på dagen?

 

"2 til 3 som konkurerer å være ledende på verdensmarkedet"

... er det mulig at dere tror virkelig på det, eller er det bare et sjakktrekk for å imponere noe folk her?

 

Disse begge to som dere snakker om i hele tida konkurerer kanskje med andre, men er ikke en gang ledende i bare Europa.

Og deretter kommer den asiatiske og amerikanske markedet, senest der har ingen av begge to bare en blink av en sjanse for å bli marketsledere.

 

Nei, beklager, ikke noe i mot gode produkter som Mastervolt og Victron.

Men av det finnes det mye på verden og alltid en bra alternative,

eller hva skulle være ellers grunn for at det finnes så få verksteder som tilbyr M & V målrettet?

Er de alle for dumm for vår verden?

 

Jaja, vi alle trenger jo en drøm som holder oss både våken og i liv.

Hvordan gikk det: "Bedre å ha noe strid og dårlig omtale enn å bli ikke omtalt i det hele tatt." ? :saint:

 

Skål og ha en fin helg. :cheers_wine:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Heia Joerg, gratulerer, det var virkelig et lærerikt og konstruktivt innlegg. :seeya:

 

Men når man først søpler til tråden: Det var sikkert en noe svulstig påstand som du hang deg opp i, og jeg beklager at jeg i farten glemte å inkludere lavpris-segmentet, og dermed kanskje såret noen følelser. Da må man selvfølgelig se seg slått, muligens av bl.a. endel merker man ikke en gang har hørt om i Norge.

 

Det er forskjeller på teknologi, kvalitet og funksjonalitet, så uten sammenligning forøvrig: I de fleste idretter må man dele opp i klasser, hvis ikke blir konkurransen urettferdig.

Link to post
Share on other sites

Når medlemmer på båtplassen spør om noe så må det være tillatt å svare direkte uten å først vurdere om det er ”vanlige” folk som spør.

 

Noen forskjeller på produktene vil det alltid være og jeg synes det er svært positivt at egenskapene i Mastervolt og Viktron produktene / systemene kan diskuteres i fordragelighet, for de ligger jo i samme segment med noen nyttige egenskaper begge to.

 

Jeg er som mange andre interessert i å lære, og personlig har jeg ikke lært annet enn at Sterling er i samme segment som Mobitronic og mange andre lavpris produkter. Hvis Jørg ønsker å overbevise meg om at Sterling fortjener anerkjennelsen verdensledende, så lytter jeg mer enn gjerne.

 

Jeg synes det kan være passende å begynne med kombimaskinene hvor Sterling hevder at de har fjernet power assist funksjonen fordi denne funksjonen bruker for mye tomgangeffekt fra batteriene i standby.

 

Jeg regner så med at Steinar kan redegjøre for Viktron sitt tomgangsforbruk, så kan jeg redegjøre for Mastervolt sitt tomgangsforbruk. Siden det er Sterling som her sammenligner dette på sin hjemmeside uten å oppgi hvem de sammenligner med, så kan vi kanskje finne ut hvem Sterling egentlig konkurrerer med. (Lavpris med gammel teknologi eller høyteknologiske produkter med høy effektfaktor).

 

Et annet spørsmål som kan være artig å få svar på er jo om Sterling virkelig har fjernet power assist funksjonen eller om de aldri har fått det til, for jeg kjenner godt til hvor mye utviklingsarbeid både Mastervolt og Viktron har lagt ned i dette når de utviklet denne teknologien. (Det var ikke helt problemfritt i begynnelsen).

 

Som sakt synes jeg det er interessant å lære, og derfor setter jeg pris på Farko sin tilstedeværelse. Teknologiutvikling trenger ikke å rakkes ned på, for det er viktig med ny teknologi i fremtiden. På linken under ser dere noe som har kommet i kjølvannet av utviklingen innen høyfrekvent switchmode fra Viktron sin side. At det ikke er Mastervolt gjør ingen ting, det positive er at det finnes.

 

http://www.victronenergy.com/upload/docume...%20rev%2001.pdf

 

Jeg overlater herved ordet til Jørg og forventer denne gangen noen ordentlige svar, for jeg synes taktikken om best i klassen, lav pris etc. er utgått på dato.

Link to post
Share on other sites

Men av det finnes det mye på verden og alltid en bra alternative,

eller hva skulle være ellers grunn for at det finnes så få verksteder som tilbyr M & V målrettet?

 

:seeya:

Jørg

Om dette er en påstand, en sammenligning eller et spørsmål klarer jeg ikke helt å forstå.

 

På dennne linken http://www.mastervolt.com/dealer.php?lang=2 finner du noen, men desverre synes jeg den er dårlig oppdatert. Hvis du ønsker kan jeg sende deg listen over representantene i Norge, Swerige og Danmark. Med litt forbehold om at listen min ikke er helt oppdatert, så teller jeg 40 representanter langs Norskekysten fra Sverige i sør til Russland i Nord.

 

40 servicepunkter og utsalgssteder er jo ikke så forferdelig mange med tanke på at kysten vår er så lang, men for sammenligningens del, hvor mange representanter har Sterling langs kysten vår?

 

:seeya:

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ikke noe taktik, Ole Petter.

Argumentene mine er de som gjelder for nesten alle, men i hvert fall unntatt deg.

Og hvis man ser på det som du kaller "utgått på dato" da ligger du helt feil, det er mer aktuellt i dag enn i går.

 

Men antakeligvis er det bare jeg som ikke klarer å uttrykke meg tydelig nok til dere begge to.

Så prøver vi et siste gang igjen.

 

Jeg sier med hvert innlegg at jeg absolut ikke har noe i mot noe ellers gode teknik av disse begge to produsentene.

Også har dere begge to egentlig tilstrekkelig kompetanse for både å sammenlikne og verdisette tekniske løsninger.

 

Men prøv å se hva dere driver med.

 

Her heter tråden f.eks. "AGM Batteri Sønnak, eller generell AGM",

Men hva skjer i hvert tråd som dere begge to begynner å singe i?

Bare uttalelser som "Mastervolt og Victron trallalabus her og trallalaforbindelse der".

 

Det som ikke skjer er at dere forklarer hvorfor at folket der ute skal bruke "X" og hva gevinnsten blir.

Det som dere derimot sier er det som dere banner på hos andre produsenter.

Uttalelsen blir bare: "Kjøp bare meg, bare så blir det bra".

 

Du vil at jeg sier noe om teknik og forskjellen mellom deg og meg?

Jeg prøver å gjøre det med blikk av et permanent eksempel som er interessant på sjøen.

Det er det nemlig ikke hvis man snakker om kombiinvertere, men det vet jo du som helt sikkert har reist mye på båt av egen erfaring.

 

Jeg sier f.eks. at lading med Sterling PDAR er nesten stadig vekk lønnsomt pga. ladehastigheten og ladedybden for -alle vanlige batterier- og at den tilbyr mye sikkerhet som de fleste ikke har.

Vi sier at hele ladetiden av vanlige systemer reduseres gjerne med noe om opp til 75%.

Vi sier at antall brukbare kapasitetene kan økes om ca. 20%, dvs. vi snakker om batteriladning av 80% og 100%

 

Det du i så fall og vanligvis svarer er at det finnes ting som er bedre.

Man kan også regulere mye og tilpasse / du klarer å halvere tider / osv osv.

 

Jeg kan bare svare at du og også jeg klarer det sikkert,

men jeg svarer også at du i helt sikkert 99,999% av alle tilfelle ikke får noe annledning fordi det mangler lade-tid.

 

Men likevel er fakt:

Vi vanlige verdensforbederer (altså unntat deg) gjør det allerede og forbedrer batteriets lading og levetid fra normale "80%" til ofte over "100%" av antatt gjennomsnittlige verdier.

 

Så blir det igjen spørs av meg:

Hva snakker du om, hvorfor maser du uten å angi noe man kan sammenlikne i det hele tatt?

Og hvorfor skal man bruke mer penger for det enn kr. 1900,- hvis det ikke finnes behov for mer enn å forbedre noe som heter "standard"?

 

 

Kjære Ole Petter, bare forstår:

Du prater om detalj, effektfaktor, gammelt og nytt teknologi, og du er sikkert en bra teoretiker.

Men tenker du en gang i bland også på folk som verken har lyst eller båt nok for å bare diskutere "høyteknologi"?

 

Meningen din om produkter er interessant, men ikke livsviktig fordi mange andre klarer det samme/ eller nesten det samme effekt for 1/3 pris.

Og disse 0,001% som du kaller "forskjell på klasses" er det som sikkert er allermest uviktig hvis man tenker om praktisk betydning.

 

Dere snakker / forsvarer deres meninger med "klasses".

Hva klasses er det egentlig, er "jeg" kanskje utstengt uten M-Volt og Victron, og er det noe som dere begge to bestemmer, eller kan jeg kjøpe meg inn i dette klasses?

 

Det med å holde seg "optisk" på toppligaen holder ikke.

Vindmøller virker nemlig ikke uten vind og virkelig gode løpere springer nesten like rask også uten sko fra "Nike"

dvs. at dere bare sløyser pengene av andre hvis dere overtaler dem at de bare må tilknytte seg deres "Klasses" hvis dere ikke forklarer hva praktisk nytteverdien blir.

Den såkalte nytteverdien skulle i så fall ekskludere subjektive sammenlikninger som "Comfort", det er vel klar?

 

-------------------------------------

Jeg ville egentlig avslutte dette her, men du Ole Petter klarer vel ikke å tenke på noe annet enn Sterling og Mastervolt.

Er det så ille for noen som etter sin egen uttale er ikke underlagt konkurransen?

 

Var sterk, Ole Petter, og husk det jeg også sa en gang på en annen tråd:

Du har i hvert fall disse 0,01% av alle kunder som jeg antakeligvis aldri får en sjanse for å komme i kontakt med, fordi de "zapper" i din verden.

Det blir allerede i Norden minst 48.000 potensielle kunder, pluss en god del hytteeiere, pluss Bobileiere som jeg ikke en gang har regnet på.

Så er det i hvert fall minst dem igjen, bare for deg og dine venner.

Og hvis du/dere vil overtale alle de, da har du/dere rikelig nok å gjøre frem til du en gang forlater denne verden.

 

 

M-Volt, 40 sier du?

Allerede ordet "representanter" kan man diskutere.

Men for en produsent som bruker så mye penger for å kjøpe seg inn i verdensmarkedet er det etter min syn vel heller nesten en skam hvis de bare har 40 kontaktpukter i Nordeuropa.

Ser vi nemlig over kartet og lyser litt på aktive forhandlere, verksteder m.m. da finnes det ca. minst 28.000 av dem allerede på denne siden av atlanteren som kunne ha salgspotensial.

Pluss allt småtteri.

 

Vær så snill og komm helst ikke med tall av mittel- og søreuropa og klodens andre side.

Hvis man da nemlig ser samtidig på dine uttalelser som "siden mer enn 25 år på markedet"

da begynner jeg helt sikkert å gråte over teknikk som er så "verdensledende" mens den ikke er montert i flere ladesystemer.

 

-------------------------------------

 

Så, slutt med det.

Underteget "Klassefinden" tar seg nå heller av kvalifiserte samtaler med normale mennesker for å løse problemene dems.

Dette her og alle disse halv-teoretisk-subjektiv-2persons-samtalene deres frister ikke lengre og fører til ingen ting unntat øddelagte tider

som bedre kan brukes for andre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

40 servicepunkter og utsalgssteder er jo ikke så forferdelig mange med tanke på at kysten vår er så lang, men for sammenligningens del, hvor mange representanter har Sterling langs kysten vår?

 

Glemte å svare på det, men jeg hadde jo uttalt meg til det før:

Sterling har unntatt meg kun 5 utsalgsteder i Norge, og disse selger svart begrenset.

 

Grunnen for det er enkelt:

Først:

Sterling investerer ikke i reklame men overlater det til kundene, jeg gjør det stortsett også.

 

Andre grunn som kanksje sluttforbrukere ikke skjønner umiddelbart:

Sterling er dyrt for forhandlere fordi produktene er gunstig på salget.

Derfor lønner det seg kanskje ikke særlig for alle siden man ikke får automatisk "60%" rabatt i innkjøp.

 

Eller kunne jeg god tenke meg at det ville bli flere hvis Sterling ville begynne med messeutstillinger i norden.

Men det er ikke Sterlings filosofi fordi folk flest fant disse produkter frem til nå jo også helt alene.

 

Men trenger man virkelig flere "representanter" enn meg? :smiley:

Nesten "alle" norske og svenske kunder klarte jo å montere dette self, fordi det er så enkelt.

 

Og hvis noe blir virkelig "vanskelig" da kan hvert verksted ringe til meg.

Tilsammen fikser vi enkelt alle "problemer" fordi det finnes jo bare så få.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke å ha sett annonseringer på den nordiske marked fra produsentene av Mobitronic, Nordic Power, Quick eller andre av disse lavpris produsentene uten Ladac/Ladix. Men noen forhandlerer investerer i markedet og de er helt normal i denne verden.

Andre bruker masse tid på nett til reklame og tid er penger og... :seeya:

 

Sikkert er Raymarine, Furuno og flere merke i den klassen bortkastet penger hos kunden der agenturene bruker penger i annonser i tillegg til forhandlerene... :crazy:...eller hva?

Link to post
Share on other sites

Tråden var helt grei den Jørg. Hvis du leser litt tilbake så fikk vel Enzo og Gullfisk bare noen svar på det de lurte på inntil du blandet deg inn og satt en stopper for det.

Vi får håpe det i ettertid blir mulig for medlemmene på båtplassen å spørre om ting de lurer på uten at svarene skal bli for mye preget av villedende reklame.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

God morgen.

Ja, alle skal vel kunne spørre om hva som helst og skal helst også få svar.

 

Reklame, i det hele tatt?

Hvis -du- leser gjennom trådene da ser du at jeg skjelden -begynner- med å løse problemer med produkter fra Sterling,

selv om nesten alle "ikke-0,01%-problemer" kan løses med det eller liknende produkter.

Riktignok har jeg faktisk holdt meg forholdsvis langt unna fra f.eks. den tråden her.

 

Også den gangen og på paralleltråden har jeg ikke en gang nevnet Sterling -før- enten du eller en annen begynnte å hakke på dette firmaet.

Du/dere ville vel selvfølgelig ikke at jeg/noen reagerer, ikke sant?

 

Men bare som kort innspill siden vi er på gang igjen.

Hva mener du med preget av villedende reklame, dine egene?

 

Noen ganger hjelper det med å lese og å svare med noen dager avstand i mellom, slik at man kan tømme hodet sitt for sine egne innlegg.

 

F.eks. spurte Enzo stortsett om hvordan det går uten bussystemer.

Ditt svar: Man kan også bruke PC siden alle har en.

Mja, ...som mor ville jeg ha vært stolt på deg.

 

Jeg gjentar meg også litt fordi dette er hver gang det samme:

Et slik svar/spørs, denne gangen fra Enzo, kunne kanskje også betyr at en ikke har råd til å bruke 6 til 7 båtlapper for å løse akkurat dette "problem".

Kommer du også på ideen at noen kunne ha spurt mht. komplett andre alternative løsninger enn dine alltid aktuelle foreslag som sansynligvis alle bare kan realiseres med M-Volt og Farco/Victron?

 

Hvor er alternativene av mesterens mester til slik?

Eller tilatter vi bare ikke andre løsninger....

 

Derfor kommer "vi" hver gang og også nå tilbake til det eneste jeg regelmessig sier for å "forsøple" tråder som ellers går så greit for deg frem til jeg innblander meg:

Hvis du hevder at det finnes alternativer da skulle du også snakke om flere alternativer, forskjellige batterier, grunnlag og andre løsninger, Ole Petter.

Men prat helst ikke om bare disse to merker fordi dette løser ingenting automatisk, unntatt pengene i lommeboken.

 

Om det er snakk om Sterling eller hvem produsent som helst: Det finnes mange som har noe å bidra med for å forenkle hverdagene kraftig.

 

Og dessuten er beste løsningen flest hvis man husker å forhindre problemer før problemene kan dykke opp.

 

...mmmh, vi trenger kanskje også en løsning for deg, slik at det sitter bedre hos deg.

Du er jo god i å hantere tall, kanskje det gjør det enklere for deg hvis du også husker et tall?

 

Her er den: 0,01 %

 

Selve prikken på mitten er det som skal være litt ledende for deg mens du produserer allminnelige foreslåg.

Ellers blir det stor fare for at du snakker med enten kun deg selv eller bare andre desimalen.

 

Så da, mesterne, jeg jobber videre og la dere i fred for i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle lage en egen tråd om mestrenes mester?

Spøk til side.

Jeg tror enhver heving av kompetanse om strøm i båt er av det gode. Være seg de systemer som passer for de fleste og systemer som passer for de med ønske om bedre kontroll, forståelse og avanserte behov.

Litt synd at ikke alle kan uttale seg på veine av egen kompetanse. Selv lærer jeg noe nytt hver dag som jeg følger med i disse trådene. Om det er som du sier Jörg at mye av dette ikke vedkommer de fleste, så vil alikevel mange få en større forståelse for batteriteknologi og kunnskap om strøm gennerellt.

 

Det jeg stort sett savner er litt mere veiledende informasjon.

Jeg har forespurt i noen sammenhenger f.eks. Hvor går grensen for hva man tillate å trekke av strøm fra et batteri. Selvsagt ikke enkelt å svare på siden batterikapasitet også påvirkes av belastningen. Sann kapasitet gjelder ved et uttak av moderat forbruk, men ved høyt uttak synker kapasiteten i batteriene. Vi forbruker strøm på svært forskjellig måte. Noen bruker kun LED lys, kjøleskap osv. mens andre bruker invertere for kaffetrakter, hårføner og sågar vaskemaskin og det som verre er.

 

Kan noen gi et konkret svar på når man har nådd maks uttak av strøm fra f.eks. et AGM battri. Hvordan skal man avgjøre dette? Er det nok å avlese spenning på batteri, og skal dette gjøres under forbruk eller i hvilemodus. Dette er ting som er viktig for en gjennomsnittsbruker. Dette kan spare folk for enorme summer i forbindelse med lenger levetid på sine investeringer.

 

Personlig tror jeg f.eks. at man vil ha en tilnærmet lik levetid/kapasitet på et batteri om man kun bruker standardinnstillinger på litt mere avanserte ladere. Om jeg bruker CTEK eller Sterling tror jeg ikke spiller stor rolle. Men har man kunnskap og mulighet til å tilrettelegge for en tilpasset lading er nok dette verdifullt for de med spessielle behov.

 

Jeg synes derfor at det bør være OK å diskutere begge deler. Mye gøyere enn å diskutere person.

Link to post
Share on other sites

Kan noen gi et konkret svar på når man har nådd maks uttak av strøm fra f.eks. et AGM battri. Hvordan skal man avgjøre dette? Er det nok å avlese spenning på batteri, og skal dette gjøres under forbruk eller i hvilemodus. Dette er ting som er viktig for en gjennomsnittsbruker. Dette kan spare folk for enorme summer i forbindelse med lenger levetid på sine investeringer.

 

Jeg synes derfor at det bør være OK å diskutere begge deler. Mye gøyere enn å diskutere person.

 

Jeg har skrevet noe om dette et eller annet sted på båtplassen men husker ikke hvor.

Generelt er det et lite strømtrekk over tid som dreper batterier, og dette kommer av at et lite strømtrekk klarer å trekke batteriet ned i kjelleren (lav syrevekt) uten at de små forbrukerne streiker. Paukert verdien i batteriet beskriver egenskapen på dette området, og hvis det er ønskelig kan jeg finne en testmetode som beskriver dette forholdet. Jeg mener dette også står beskrevet i en utmerket link Farco la ut i påsken. (Fra Viktron sin hjemmeside)

 

Jeg tror det var du Patfinder som viste til et skjema for akkurat denne egenskapen i et batteri, hvor "final voltage" under belastning var oppgitt under forskjellige belastninger. Har man et nytt batteri som vi ikke kjenner disse dataene for er det relativt enkelt å skaffe disse dataene ved å sykle batteriet noen ganger og foreta en enkel reservekapasitetsmåling. (Samme fremgangsmåte som brukes når ladere og regulatorer kontrolleres).

 

Forøvrig enig i at begge deler bør kunne diskuteres i fordragelighet, og jeg kan jo legge til at reklame aldri har vært et godt læremedium.

Link to post
Share on other sites

Hva mener ekspertene om batterier som blir ladet i det ene øyeblikket og belastes i det andre? På brygga hvor jeg ligger er det kun 10 amp. kurs, men den ryker gjerne på rundt 8 amp. da det er et par naboer som også kobler seg på. Jeg har combi-inverter fra Mastervolt /12/2000/100 amp. og ca. 600 amp. AGM-batterier. Denne løsningen er fin da jeg bor ombord og ofte bruker mer enn det landstrømforbindelsen leverer. Slik det er nå så må combien hjelpe til hver gang f.eks. varmeelementet i varmtvannsberederen går, og ofte når jeg kjører vaskemaskinen, vifteovn o.li. Resultatet er derfor at batteriene er toppladet (de blir det når jeg er på jobb, men jeg ser ofte at jeg er nede på rundt 90% når jeg reiser på jobb om morgenen da jeg bruker litt mer strøm enn landstrømmen leverer når jeg er ombord). Det betyr i praksis at hver gang varmvannsberederen starter trekkes det mellom 50 og 100 amp fra banken, mens i det andre øyeblikket når elementet ikke går blir batteriene ladet med ca. 30 ampere igjen. Det samme gjelder når jeg bruker vaskemaskinen, vannkokeren el.li. Det betyr at combien henter strøm fra batteriene mange ganger om dagen, og lader opp igjen umiddelbart etter belastning.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig enig i at begge deler bør kunne diskuteres i fordragelighet, og jeg kan jo legge til at reklame aldri har vært et godt læremedium.

Enig med deg.

Jeg prøver jo heller ikke en gang å fuske inn i dine forklaringer så sant de er sakelig.

Ikke bare at du kan forklare det litt bedre på norsk er det vanligvis også ganske innholdsrik, kanskje noen ganger ikke "vanligbrukervenlig" men flest nesten fullstendig, og god å lese.

 

Så hvis du prøver å finne en middelvei, som mens du forklarer din mening ikke fordømmer og latterliggjører permanent andre systemer,

da skal du også ha min full oppmerksomhet og ikke minst nåde. :saint:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva mener ekspertene om batterier som blir ladet i det ene øyeblikket og belastes i det andre?

 

For å være ærlig, så har jeg ikke peiling på hva ekspertene sier om dette, men personlig tror jeg ikke det er noen fare i ditt tilfelle. Det er fordi jeg går ut fra at laderen din takler dette (har "adaptiv" lading).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var du Patfinder som viste til et skjema for akkurat denne egenskapen i et batteri, hvor "final voltage" under belastning var oppgitt under forskjellige belastninger. Har man et nytt batteri som vi ikke kjenner disse dataene for er det relativt enkelt å skaffe disse dataene ved å sykle batteriet noen ganger og foreta en enkel reservekapasitetsmåling. (Samme fremgangsmåte som brukes når ladere og regulatorer kontrolleres).

Det stemmer at jeg tok frem en slik tabell. Den viste final voltage ved forskjellige utladingsstrømmer. Men det var skremmende lave cellespenninger i den tabellen. Helt nede i 1,6 v/celle. Altså ca 9,6 V på et tolvvoltsbatteri. Og det er derfor jeg lurer på når skal man slutte å tappe strøm fra batteriene for å ikke skade de unødvendig.

 

La oss si at jeg monterer en batterimonitor fra Victron. Der kan jeg lese av strøm, spenning, gjennværende strøm i %. Men hvor går grensen? Du forklarte forståelig at å lade ut med lavt strømforbruk over lang tid ikke er gunstig. Men det er jo denne type forbruk man har på ferie da man liker å ligge i uthavn og ikke har lademulighet. Når drar jeg opp ankeret å setter kurs for nærmeste ladestrømsuttak.

Jeg skal forøvrig lese hele den linken du henviste til (Har begynnt, men fikk en uanmeldt nock down)

 

Kan du også forklare prossedyren for en reservekappasitetmåling. Hvilke intrumenter og hvordan. Pleaase :smiley:

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel fordelen med monitoren kontra voltmeter, at du kan se hvor mye Ah du har brukt uavhengig av stor eller liten belastning. Voltmeteret ser jo annerledes ut om du bare har hatt på ei pære siste 4 timer, i forhold til om varmeren akkurat har startet og kjøleskapet går. Hvor langt ned du aksepterer å trekke batteriene er vel avhengig av hvilken levetid du forventer og hvor stor bank du har plass til. Er jo forskjellig forventet levetid(antall sykler) på 30%, 50%, og 80% utladinger, så slik jeg har forstått, er det et valg man må ta.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det Gullfisk. Det står forøvrig ikke spessifisert dette i databladene på mine batterier (8 sider) siden de opprinnelig ikke er konstruert for cyklisk drift. Prøver bare å få en gennerell anbefaling ut fra det forbruksmønstret jeg har. Samt å forstå noe mer, som jeg tar som en bonus

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en slik Victron BMV600 batterimonitor og skal montere den til helgen. jeg antar at jeg bare stiller inn hvor mye kapasitet jeg har på forbruksbanken og nuller ut måleren når banken er 100% full så tar den de dataene og fikser resten. Men den vet jo ikke om jeg har AGM,gel eller vanlig batteri så det må kanskje være et sted man legger inn en smertegrense også.

Om jeg med mine vanlige batterier da legger inn 50% som grense så teller den kanskje ned mot det punktet og viser i displayet f.eks antall timer igjen før jeg bør lade eller noe.

har store forventninger :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint om du kan komme med en oppdatering Enzo. En slik står høyt på ønskelista mi også.

Er litt usikker med dette med prosent forbruk. Lurer på om det ligger en "formel" i måleren som sier at ved 0 % reststrøm så er batteriene nede på anbefalt minimum eller om batteriene da er tomme? Ikke lett dette. Kanskje Farco vil utdype dette noe mer for oss?

Link to post
Share on other sites

Det står det litt om her http://www.farco.no/filestore/BMV600brukinstmanual.pdf

 

Not all energy transferred into the battery during battery charging, is available during discharge of the battery. The charge efficiency of a brand new battery is approximately 90%, meaning that 10Ah must be transferred to the battery to get 9Ah actually stored in the battery. This efficiency figure is called Charge-Efficiency-Factor (CEF) and will decrease with battery age. The BMV- 600 can automatically calculate the CEF of the battery.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og nuller ut måleren når banken er 100% full så tar den de dataene og fikser resten.

 

Det eneste en "vanlig bruker" strengt tatt behøver å endre, er batteribankens kapasitet (C20). Dette er det første parameteret i set-up. Du skal ikke behøve å "nulle ut". Den synkroniserer seg automatisk etter en full opplading av batteriene.

 

Det kan være lurt å koble vekk alle minuskabler fra shunten (unntatt den til batteriet selvfølgelig), og sjekke om instrumentet da viser 0,00A. Hvis den (mot formodning) viser en negativ eller positiv verdi, går du til "ZERO" i set-up menyen og holder "select" inne i 5 sek. Da har du "finkalibrert" instrumentet mot shunten.

 

 

 

 

 

Men den vet jo ikke om jeg har AGM,gel eller vanlig batteri så det må kanskje være et sted man legger inn en smertegrense også.

Om jeg med mine vanlige batterier da legger inn 50% som grense så teller den kanskje ned mot det punktet og viser i displayet f.eks antall timer igjen før jeg bør lade eller noe.

 

Den trenger ikke vite om du har GEL, AGM eller andre typer batterier. En logaritme oppkalt etter smarting ved navn Peukert, kan variere noe fra batteri til batteri, men den fabrikkinnstilte verdien i BMV 60X er som regel tilstrekkelig.

 

Du kan legge inn "alarm" funksjoner" basert på både spenning og ladetilstand. Fabrikkinnstilling er 50% ladetilstand; da gir den beskjed om at du bør lade batteriene. TTG -"Time to Go" viser hvor mange timer du har igjen før batteriene er helt utladet med det gjennomsnittsforbruket du har hatt de siste 12 minuttene. Setter du gjennomsnittsfilteret til 0 min. blir filteret deaktivert. Ulempen er da at TTG vil fluktuere voldsomt.

 

Alarmfunksjonen inkluderer også en potensialfri reléutgang på baksiden av instrumentet. Denne kan jo brukes til så mangt, f.eks. automatisk start av generator. Eller du kan koble den via et relé til hornet ditt?

 

Svensk brukerveiledning bakerst i denne boka.

 

 

Er litt usikker med dette med prosent forbruk. Lurer på om det ligger en "formel" i måleren som sier at ved 0 % reststrøm så er batteriene nede på anbefalt minimum eller om batteriene da er tomme?

 

Anbefalt minimum er vel en temmelig udefinérbar verdi. (Ref. en god uttalelse fra Gullfisk ovenfor.) Det er derfor du vil slite med å få halt et svar ut av meg om den saken. Vi vet jo at jo mer vi røyker, jo kortere lever vi sannsynligvis. Men mulig det finnes et anbefalt minimum her også....

 

0% er tomme batterier. Med utgangspunkt i batteribankens kapasitet og bl.a. Peukerts koeffisient, kalkulerer den kontinuerlig resterende kapasitet. Peukerts er satt til 1,25 som standard, men den verdien kan endres. Er man komplett og fullstendig "feinschmecker", kan sikkert batteriprodusenten opplyse om Peukerts.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...