Jump to content

AGM Batteri Sønnak, Eller generell AGM batteri


Viknes 6BY

Recommended Posts

Anbefalt minimum er vel en temmelig udefinérbar verdi. (Ref. en god uttalelse fra Gullfisk ovenfor.) Det er derfor du vil slite med å få halt et svar ut av meg om den saken. Vi vet jo at jo mer vi røyker, jo kortere lever vi sannsynligvis. Men mulig det finnes et anbefalt minimum her også....

 

.

Du har ikke et instrument på lager som kan gi en pekepinn om dette også? Har hørt om et anbefalt minimum for å unngå endetarmskreft. Er det det du sikter til :eek:

 

Ellers var svaret godt nok det Farco. Da vet jeg grense verdiene som batterimonitoren oppererer etter.(anbefaler)

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å koble vekk alle minuskabler fra shunten (unntatt den til batteriet selvfølgelig), og sjekke om instrumentet da viser 0,00A. Hvis den (mot formodning) viser en negativ eller positiv verdi, går du til "ZERO" i set-up menyen og holder "select" inne i 5 sek. Da har du "finkalibrert" instrumentet mot shunten.

 

Der jeg kobler inn shunten så er det vel ikke andre minuskabler enn den ene sorte som går til batteriet ,eller mener du jeg bør koble inn shunten der alle andre småkoblinger er lurt inn på batteriet ?

Link to post
Share on other sites

Der jeg kobler inn shunten så er det vel ikke andre minuskabler enn den ene sorte som går til batteriet

 

Det er helt korrekt. Men i en batteribank er det mange minuspoler (2 eller flere). Og jeg har ihverfall sett mange tilfeller av "spaghetti".

 

Det jeg mente i forbindelse med "finkalibrering", var at det selvfølgelig ikke måtte være noe forbruk eller lading tilstede når man utfører denne operasjonen. Den aller sikreste måten er jo å koble vekk alt fra "båtsiden" av shunten.

Link to post
Share on other sites

Kan du også forklare prossedyren for en reservekappasitetmåling. Hvilke intrumenter og hvordan. Pleaase :smiley:

Det er i grunnen ikke noe hokus pokus, for en reservekapasitetsmåler er bare en ”batterimonitor” som arbeider med fakta. Det er flere normer å teste etter, og forskjellene er bare temperatur, belastning og sluttspenning.

 

Man setter batteriet i et vannkar som holder temperaturen stabil med en temperaturregulering på vannet, programmerer inn hvor stor belastningen i ampere skal være og hvilken sluttspenning man skal avslutte testen ved.

 

Et mer avansert instrument måler også lede effektivitetsfaktoren ved å teste batteriet både under utladning og oppladning. (Effektfaktoren og ladetider kan også lett leses ut under denne testen)

Det viktige er å forstå at en slik test lyver ikke, for i motsetning til batterimonitorene som antar en del, så måler disse instrumentene helt nøyaktig.

 

Husker ikke navnene på testerne som er i handelen, for når jeg holdt på med dette så fant jeg ut at jeg ville få produsert min egen tester som gjorde alt mye mer nøyaktig og uten at jeg måtte være til stede. Det virket fornuftig for meg å ha en tester som ikke bare testet etter normer, men en som også kunne teste reelle situasjoner automatisk over lengre tid uten at jeg måtte være til stede.

 

Når det gjelder din skepsis til de lave sluttspenningene oppgitt i databladet på batteriene kan du ta det med ro, for dette er data oppgitt etter normer. Systemet ditt slutter å virke før du når disse lave tallene. Bruk 10,5 volt for det er i grunnen laveste generelle grense i fritidsbåter med 12 volt system. (10,5 - 15,5 volt)

 

Ser nå gjennom spekket på et anlegg i en båt hvor batteribanken er 22 kWh. (16 600 Ah) Det begynner å bli rimelig stort med andre ord.

 

Dieselelektrisk fremdrift hvor båten skal kunne kjøres en hel dag bare på batteri.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med fare for å lage litt "rusk" i tråden:

 

22kWh, blir ikke det (forutsatt at alle 22 kWh er tilgjengelig) 2,2kW i 10 timer, minus virkningsgrad?

 

16600Ah, vil det si en driftspenning på 1,33V? Jeg vet for lite om el-drift av båter, men er svært nysgjerrig.

 

I denne tråden er det kanskje mer interessant hva slags batterier enn hvilken motor?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder din skepsis til de lave sluttspenningene oppgitt i databladet på batteriene kan du ta det med ro, for dette er data oppgitt etter normer. Systemet ditt slutter å virke før du når disse lave tallene. Bruk 10,5 volt for det er i grunnen laveste generelle grense i fritidsbåter med 12 volt system. (10,5 - 15,5 volt)

Takk skal du ha. Det er denne grensen jeg har lett etter for å forstå hvordan jeg skal tolke databladene. Ikke at jeg på noen måte ser det som et mål å legge meg så lavt.

Når det gjaldt restkapasitetsmålinger forstår jeg at dette ikke er noe jeg kommer til å holde på med til daglig. Men lærerikt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal koke kaffe så.

 

Det er ikke for å være kranglete; jeg har selv 400Ah / 24V, og dette veier ca. 270 kg. Hadde jeg utvidet denne batteribanken til 6790 kg, ville jeg faktisk (nei, teoretisk) hatt bortimot 244kWh, og vurderer derfor elektrisk drift (i hvertfall i helgene). Ser nå at eventuelle tastefeil kan være avgjørende for om man rekker pub'en på Sætre fredagskvelden...

Link to post
Share on other sites

Lar puben i Sætre være i fred i kveld. Og hadde du hatt 7 tonn batterier ville du ikke rukket å stoppe før Drøbak du heller :drink: Men jeg overlater til Ole P å gi deg et vettugt svar. Hvor lang tid ville det ta å lade opp 7 Tonn batterier med en CTEK M300 lader mon tro :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke for å være kranglete;

Det er muligheter for feil. Jeg har bare lest side 1 og 2 av totalt 51 sider.

Men jeg vet det skal brukes rørgitter celler i installasjonen og programmerbar lader.

noen liker ikke programmerbare ladere. :seeya:

 

 

 

Ser nå at eventuelle tastefeil kan være avgjørende for om man rekker pub'en på Sætre fredagskvelden...

 

Vel det er jo enda tidlig.

Men jeg har kjøpt en kasse pils og et par nye pussemaskiner.

Nå skal trappen og jeg være pusses i løpet av helgen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid ville det ta å lade opp 7 Tonn batterier med en CTEK M300 lader mon tro :confused:

 

Den laderen ville aldri greid det, men en tilsvarende lader av annet merke hadde greid det - før St. hans - tror jeg.

 

Mange synes dette er en dustete diskusjon, men; det nærmer seg den dagen da alle deler av en båt (dessverre foreløpig inkludert blyet i f. eks. AGM batterier) er en del av energibalansen. Den dagen de statiske kreftene i riggen til en seilbåt kan brukes til produksjon av energi som kan lagres, vil vi være langt på vei til å viske ut motsetningene mellem motorbåt- og seilfolket. :wflag::cheers_wine::giggle:

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig ikke at dette har blitt, eller er en dustete tråd Farco. Det har kommet frem så mye matnyttig her at de som ikke har lært mer om strøm, batteriteknologi osv, mest sannsynlig har falt fra for lenge siden. (ikke bokstavelig da, så kjedelig har ikke dette vært) Vi kan vel skeie ut litt innimellom.

Link to post
Share on other sites

Vi kan vel skeie ut litt innimellom.

Når USA blir enige med alle terroristorganisasjonene om at alle mennesker egentlig er imot krig så får jo Afganistan lov til å spa opp noe uran, og da fyller vi jo bare drivstoff en gang pr generasjon..

 

Tenk det dere, en atomdrevet reisevagina som varer livet ut. (OT men en herlig tanke) :lol:

Link to post
Share on other sites

Tenk det dere, en atomdrevet reisevagina som varer livet ut. (OT men en herlig tanke) :lol:

 

Inntil da, får vi nøye oss med Anders Haabye metoden og GEL....

 

Et desperat og kanskje mislykket forsøk (som sikkert vil bli misforstått) på å bringe tråden inn på sporet igjen; Det er etter min erfaring nytteløst å diskutere batteripriser og typer. Kjøp gjerne AGM eller GEL - Sønnak eller andre (evt. åpne, våte batterier) - billig eller dyrt. Det er ikke noe som ødelegger de mer effektivt i løpet av noen år enn en batterilader.

Link to post
Share on other sites

Tenk det dere, en atomdrevet reisevagina som varer livet ut. (OT men en herlig tanke) :lol:

Har du fått testa de nye pussemaskinene enda?

Ble litt skremt av en evigvarende atomdrevet vagina. Dessuten er jeg heller ikke reisende. Ikke i noen utstrakt betydning ihvertfall. Så inntil videre satser jeg på Europris der man får kvantumsrabatt på engangsbatterier, mens jeg tviholder på frua

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...