Jump to content

Bilmotor i fredrikstadSnekke?


Kaptein_Mike

Recommended Posts

Jeg har fått meg en Fredikstad snekke 24foter som motoren har et stort hull i blokka "15HK motoren"

 

så nå driver jeg å vurderer å sette inn en gammel volvomotor B23A som jeg har liggende

hvordan blir det dette med systemet for vridbar propellaksling og svinghjulet. Bør jeg bruke girkassen også? tenkte på for propelakselen som er vridbar for revers og propelvinkel for hastighet kontra turtall på motor.

 

Noen som har en ide hva som må gjøres få å få til dette?

 

Kjølinga til motoren kommer til å gå i eget lukket system som på bil. med ratiator og elektrisk vifte, kommer til å være kjekt på sene høstkvelder med varme foran under duken

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg har snakket litt med en fyr som hadde et liknende prosjekt. For å mariniseres en bilmotor trenger du en marinegirkasse. Grunnen til det er at en bilgirkasse ikke har et skikkelig trustelager til å ta opp presset fra akselen. I verste fall kan det medføre at akselen forsvinner ut når man bakker brått opp, med de konsekvensene det kan medføre :diving:

 

Nå hører det til historien at denne karen jeg snakka med ikke tenkte i de baner. Prøveturen gikk vissnok greit. Men det er ikke alle båter man finner en CLUTCH-PEDAL ved siden av motorkassa :lol: Og han sa at han hadde funnet ut en måte å spare bensinforbruket på Volvo-motoren. "Da setter jeg ho bare i fjerde gir.."

 

Uansett hva du finner på, så for guds skyld hold oss oppdatert :sailing:

Edited by M/S Karoline (see edit history)

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Dette høres veldig gøyalt ut :lol: Jeg vet at nettop dette er gjort før, så umulig er det ikke, men det er veldig masse jobb, oppskriften på kaos og problemer å sansynligvis ikke verdt bryderiet.

 

Hvis du ikke er redd for å herpe båten din endel å gjenomfører dette prosjektet må du basere deg på saltvannskjøling, dessuten må du legge ut bilder av prosjektet etterhvert som det skrider frem.

 

Det enkleste er å finne en annen 15 hk ,,men det blir ikke like underholdene da...

Link to post
Share on other sites

Båten skal gå i ferskvann på Mjøsa

problemet er at det er ikke så lett å finne en annen FM 15Hk inbordsmotor som hadde vært det enkleste

vet noen om noen kansje

 

Når det gjelder en 15HK motor kontra en på 116HK det blåser jeg i... er ikke farta som er pointet det er kosen

pluss en 4synlindra motor har en jevnere gange enn en 2 sylindra. Blir jo automatisk større motorkasse men den kan brukes som spisebord

 

Men kommer ikke til å begynne på noe før jeg har fått nok info om ombyggingen

skal liksom ikke ta meg helt vann over hodet heller. er derfor jeg spør hvordan jeg skal gå frem å gjøre dette

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene vært med på å sette flere bilmotorer i båt og det har gått greit hver gang. At manglende thrustlager skulle få propellakslingen baklengs ut gjennom hylsen oppfattes som ren "skrekkpropaganda" :wink: Uansett løsning så må man jo ha en flens i forre enden av propellakslingen - og hvis flensen forsvinner ut sammen med akslingen, da har man egentlig adskillig større problemer . . . .

 

Manglende thrustlager kan ordnes på flere måter, men det her på forovergang at belastningen blir størst. Den enkleste metoden jeg brukte var å legge et aksialkulelager i forkant av den flensen som kom ut fra gearkassen. Dette ble tilpasset med distanseringer og dermed thrustet akslingen imot selve gearkassehuset. Enkelt og greit.

 

Clutchen er det ikke nødvendig å bruke. Det er bare til å "klaske" gearspaken rett i gear for den motstanden som en stillestående propell møter i vann er ikke nok til å skape problemer.

 

Motorstørrelsen er noe annet. Jeg ville ikke ha valgt en så stor motor som du tydeligvis satser på. Både vekt og plass er en ulempe. Idag får man vel ganske mange lette småmotorer for småpenger på en bilopphugning?

 

Det som eventuelt har vært noe kluss er kjølingen, med saltvann på motoren eller indirekte kjøling. Men det problemet har ikke du som bruker båten i ferskvann :wink:

 

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tenkte på å bruke noe jeg har liggenede og kunskap til å skru på men er åpen for forslag B16/B18/B20 er også under vurdering

 

Kom med info om hvordan utføre jobben.

 

Eller er det noen som vet om en 15HK FM motor?

Link to post
Share on other sites

For eksempel denne? Riktignok en 9-11hk, men det burde være helt kurant i din båt. Billig motor, og passer høyst sannsynlig rett på akslingen du har. Mye enklere enn å begynne med en lettere tvilsom marinisering...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Genialt holder massevis en sånn motor

tror faktisk jeg skal ringe på den.... hvis ikke for langt å kjøre å hente da

 

Marinisering av motor... hvis det var kjølesystemet du tenkte på så var det ikke noe problem da jeg tenkte bruke lukket system og frostveske som på bil...

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem med lukket system. Men da må du ha varmeveksler, oljekjøler og vannavkjølt manifoil. Luftkjølt radiator fungerer dårlig i båt. Og skal du kjøpe alt som skal til for å gjøre dette skikkelig, har du brukt nok penger til å kjøpe fem-seks brukte FM motorer! Så jeg ville kjøpt noe som passer rett i, og som er passe stort for båten. En så svær motor som denne Volvoen i en liten tresnekke blir bare helt feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Blir B23a eller et motor. med overgang fra svinghjul til FM motorens girkasse og aksling

Blir for langt å reise hente.. går jo 2000 bare i diesel pluss bomringer med bil over 3500kg

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem med lukket system. Men da må du ha varmeveksler, oljekjøler og vannavkjølt manifoil. Luftkjølt radiator fungerer dårlig i båt. Og skal du kjøpe alt som skal til for å gjøre dette skikkelig, har du brukt nok penger til å kjøpe fem-seks brukte FM motorer! Så jeg ville kjøpt noe som passer rett i, og som er passe stort for båten. En så svær motor som denne Volvoen i en liten tresnekke blir bare helt feil...

 

 

Nå er sikkert jeg en av dem som vet minst om innenbordsløsninger hær inne, så skal være forsiktig å komme med påstander, men våger meg ut med noen spørsmål angående påstanden din å håper det går bra :smiley:

 

Siden båten tenkes åkjøre lukkket system, og med typisk kjølesløyfe(hvis ikke jeg har tatt feil?)som i bil med radiator/register og vifte til å kjøle: Hva skal han da med varmeveksler? Benyttes ikke disse for å kjøle ned "vann med vann"?

Går det ikke flere båter dær ute uten vannkjølt eksos? meine nu å ha sett flere båter med ombygget "rakarør" løsning uten annet enn varmeskjold, burde ikke det virke greit i båt som i bil hvis man benytter riktige deler?

En oljekjøler må vell kunne bygges om å bruke en elektriskpumpe å hente vann "rundt båten", samt en standard oljekjøler for aq145 motor?

 

Regner også med at dette blir en motor som skal kjøres stille og rolig siden den bare skal tilføre 10% av sin ytelse, å da kommer til å forholde seg ganske så kjølig uansett?

 

Hvor langt på villspor er jeg nå? :rolleyes:

Edited by lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk rørkjøling på båten. Det er en sløyfe som går på utsiden av skroget og er laget av enten bronse eller kobber. Trenger ikke varmeveksler da. Bare en ekspansjonstank i tillegg til oljekjøler og vannkjølt eksosmanifold. Kan være greit med en sjøvannspumpe for å kjøre våt eksos oxo :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt gjort før,dengang med en B20 i tresjekte.Men det er jo nermest det samme.Den ble montert i båten med et kraftig toveis aksial lager på akslingen for og ta propell kreftene.Kjølevannet ble tatt rett fra sjøen og inn i vann pumpa og fra termostat rett ut skutesiden.Deretter ble det boret 4 hull på undersiden av eksos manifoilen rett ut fra hvær eksos port.Dær ble det gjenget og skrudd inn 6 mm kopper rør med nipler.Disse 4 rørene ble loddet sammen til 1 større rør og koplet til varme aparat uttaket på vannpumpen.inntaket ble blokert.Da får du vannkjøling i eksosen og vannet kommer ikke inn i maskinen når den stanses siden det er fall fra manifoilen og ned til hav flaten.Dette funket fint i 2 år før den rustet sønder og sammen og havnen fikk en ny moring og fortøye i.

Dette var i sjøvann,siden du kjører i ferskvann ville jeg tippe det holder i minst 4 år om du setter den inn med frostvæske om vinteren.

Og en B 23 hvært 4 år kan vel ikke knekke økonomien helt ville jeg tro.

 

Som nevnt tidligere så er det bare og dra den bestemt i gir uten og bruke pedalen,det virket helt fint uten noe videre tannpuss.

 

Og om noen lurte så var det ikke min båt nei.(da hadde det antakelig vært 8 hull i den blogga og ikke 4)

 

Lykke til med bygget og kos deg.

Link to post
Share on other sites

Siden båten tenkes åkjøre lukkket system, og med typisk kjølesløyfe(hvis ikke jeg har tatt feil?)som i bil med radiator/register og vifte til å kjøle: Hva skal han da med varmeveksler? Benyttes ikke disse for å kjøle ned "vann med vann"?

Hvor langt på villspor er jeg nå? :rolleyes:

 

Husk på at en bil som kjører i 80 km/t har en formidabel luftstrøm over radiatoren, som gir en effektiv kjøleeffekt. I en båt vil det ikke være mulig å oppnå noe lignende, og en elektrisk vifte blir bare som en flau bris i forhold. Med tanke på det minimale effektuttaket som det er snakk om her vil det kanskje fungere uansett, men det absolutt letteste ville være å benytte det effektive kjølemediet som ligger rundt båten, nemlig vann. Oljekjøler kan man nok klare seg uten her, likeså vannkjølt eksos om man isolerer og skjermer godt. Men et thrustlager på akslingen kan nok vise seg å være fornuftig å ha, i det minste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En gammel kollega av meg hadde en 32" dory med gammelt vripropelleranlegg, Mercedes 190 diesel som var marinisert og vanlig bilgirkasse. Brukte det i mange år, og trusten var i det vripropelleranlegget som satt der fra forrige motor :yesnod:

 

Innlegg nr. 1000 :flag:

Edited by Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte en gang om en kar her lokalt som satte en Ford Cortina GT motor i en gammel Færing/Oselvar. Det gikk ganske greit, og båten gikk bra. Men en dag han skulle fra kai skulle han tøffe seg litt, og ga full gass. Problemet var bare at han hadde bomgiret, slik at den stod i tredje i stedet for første gear! Båten reiste seg på høykant, og forsvant under med hekken først! Så overdimensjonerte motorer er ikke alltid bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båten skal gå i ferskvann på Mjøsa

problemet er at det er ikke så lett å finne en annen FM 15Hk inbordsmotor som hadde vært det enkleste

vet noen om noen kansje

 

Jeg har jo en FM liggende... riktignok "bare" en 6-8hk, men komplett motor med vridbar propell og hylse. Og ikke bor jeg så langt unna Mjøsa heller :smiley:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo en FM liggende... riktignok "bare" en 6-8hk, men komplett motor med vridbar propell og hylse. Og ikke bor jeg så langt unna Mjøsa heller :smiley:

hvor bor du da? hvor mye skal du ha? tilstand?

syns det ble litt langt helt ned mot kristiansand etter båtmotor...

 

men har trua på å fjerne lammelplata fra clucthen og lage adapter til FM girkassa... så er det bare å legge båten til trøttning

og tempen på motoren tror jeg ikke blir noe problem med ekstra lange kjølerør og radiator. det blir som sentralvarme på kalde høstkvelder det

den skal jo mer eller mindre gå på tomgang.... 900rpm

Link to post
Share on other sites

Jeg har et sprøsmål ang. dette. Er fersk som båt eier og lurer på hvorfor sette bilmotor i båt ?? er det ikke lettere å kjøpe en båt motor. Eller er det jobben som følger med som er spennende :smash: Har vært inne på tanken selv.

Link to post
Share on other sites

Gamle motoren er ødelagt, og det florerer ikke med samme motorer til min båt 15HK FM motor

pluss fassongen på skroget passer ikke sette på outboardmotor på

 

En innboard båtmotor og en bilmotor er i prinsippes samme sak. er ofte kjølesystemet og tyngre svinghjul som er forskjellen

 

her blir det bare lage motorfeste og adapter til girkassa for propellakslingen

Link to post
Share on other sites

men har trua på å fjerne lammelplata fra clucthen og lage adapter til FM girkassa...

 

og tempen på motoren tror jeg ikke blir noe problem med ekstra lange kjølerør og radiator. det blir som sentralvarme på kalde høstkvelder det

den skal jo mer eller mindre gå på tomgang.... 900rpm

 

Det kan gå ja, men da må du være forsiktig med å ikke dra på for mye. FM gearet tåler neppe alle Volvo hestene dine...

 

Sentralvarme er greit, men det kan bli veldig varmt på varem sommerdager da! Og kjølinga blir tilsvarende dårlig. Hva med å legge kjøerøret fra motor til radiator under båten? da er vannet relativt godt avkjølt når det kommer frem til radiatoren, og du har fått et "kombinert" anlegg.

 

Et problem med en motor som bare går å tomgang er at den har lett for å sotes ned. Men det er lov å prøve da, for all del. Som du sier, en motor er en motor. Selv har jeg en Transit diesel i min båt, men med skikkelig marinisering. Men Volvoen vil ta mye plass i din båt da, det kan vi i det minste være enige om.

 

FM motorer står til salgs stadig vekk til en rimelig penge, så å finne seg en slik er ikke noe som helst problem! Fordelen er at den er montert på en ettermiddag, og du har en kurant båt/motor kombinasjon som går stille, bruker lite bensin og som du lett får solgt om du ønsker det. Med Volvoen får du en båt fylt med motor, kjøleproblemer, overopphetet kabin og om du vil bli kvitt den blir det på fyllingen som spesialavfall! Frem til dette blir det en masse arbeid, problemer og uforutsette utgifter. Jeg for min del ville valgt å følge med på finn etter en annen FM motor. Den trenger ikke nødvendigvis være 15 hk, alt som passer direkte på propellakslingen du har nå er helt OK til en slik båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett så veldig mange FM motorer t.s men betyr jo ikke at ikke finnes..

eneste kravet er at den er innen rimelig hente avstand 2-3timer kjøring. og helst uten alt for mange bomringer

dyrt med lastebilregga bil der.....

 

direkt swap er jo beste løsningen men får jeg ikke tak i så blir det bilmotoren.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...