Komodo Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Les i tråden Babus linket til, der finner du svar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
catano Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 ok. fikk beskjed fra Yanmar at disse motorene trenger batteri med 180 amp. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Hei. Sjekket diverse linker fra den andre tråden, men disse virket kke. Så bilder eller tegning er kjekt mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Knut Baltic Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Sjekk / Skifte av Blandebend / Mixing Elbow / Riser I manualen står det hver 500 driftstime eller 2.hvert år for min 6LPA-DTP Gjør alle det? Er det kun denne delen 119773-13500 som skiftes (venstre på bilde) eller er det flere deler? Så vidt jeg kan se er denne i støpejern eller støpt "noe"? Fant denne utgaven i et fransk selskap som ser ut som syrefast. Noen med erfaring med dette? http://www.dam-marine.com/yanmar/coude-echappement-_22807.htm Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Jeg spurte en mekaniker hos den lokale Yanmar forhandleren. Han sa det var flere som hadde gjort det, og at det gikk greit, men at han ikke kunne anbefale det. Det er vel et formelt riktig svar siden etterglødingen er orginal. Jeg spurte også hvordan man gjorde det og det ville han ikke svare på. Han gjentok bare at den er relestyrt, så da er det jo bare å tenke selv Jeg har ikke merket noe negativt med det nå etter to-tre sesonger, men jeg har heller ikke sett inne i motoren. Jeg har Yanmar 6LPA STP. Jeg pratet med Yanmar Norge idag. Han sa at det bare var å koble bort glødingen for forvarming av eksosen. Den trekker som nevnt ca 120 A. Motoren ville ikke ryke noe særlig mer i oppstarten når det er varmegrader iflg ham. Denne funksjonen var implementert for å hanskes med miljøkrav i Norge. Han forklarte at jeg skulle følge en rød pluss-ledning som gikk til et rele inn til innsuget, denne kunne jeg kutte og isolere. Problemet er at jeg ikke fant den. Derimot fant jeg denne boksen (rele-boks?) som jeg tror er omtalt i en annen tråd det er henvist til. Boksen sitter stripset fast på BB side akter på motor. Er det bare å dra ut multikontakten inn på boksen? Men er som sagt usikker på om det er denne boksen som er det omtalte releet, og om det bare er å dra ut kontakten. Hvis det er det så skal jo ikke spenningen synke de første minuttene motoren går (til temp er oppnådd eller tid medgått). Og viktigst av alt; man slipper å risikere å brenne kontaktorene til thrusterene hvis de får for lav spenning (allikevel om de kutter på 10,5V). Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Denne tråden starter med at en kan stille spørsmål vedrørende alt om Yanmar motorer. Så jeg prøver meg selv om mitt spørsmål kanskje er litt på siden. Jeg har ombord en Yanmar 3T75HLE som lysmotor. Oppsettet er opprinnelig en generator for bruk på land, som er "marinisert" med en kjølesløyfe under skroget og tørr eksos. Dette fungerer ganske greit, men jeg kunne ønske meg et mer robust oppsett med kjøling på eksosmanifolden og våt eksos. Er det noen her som vet om denne motoren eksisterer som marine motor, og eventuelt hvor en kan henvende seg for å skaffe nødvendige deler. Har prøvd den lokale Yanmar forhandleren, uten at de kan gi noe skikkelig svar. Motoren er en eldre modell, men ligner mye på de motorene som leveres i dag for industri formål. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Hei. Mine ly3 370 hk røyker så pass at det er flaut å starte opp blant folk. Jeg har hørt at dyser på disse motorene skal/bør byttes ved 250 t servise. Noen her som kjenner til dette? evt når ble dette innført? gjelder dette også motorer fra 2008? Var/er dette en garantisak som dekkes av yanmar Norge? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bay_liner Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Mener bestemt at du kan laste ned hele vedlikeholdsskjemaet på Yanmar Norge sin hjemmeside. Virker usannsynlig at dysene skal skiftes etter 250T men det er nokså mange faktorer som skal sjekkes såvidt jeg husker; dysetrykk, spredning + + + ++ Ganske omfattende faktisk - med Japansk grundighet, men, følger man det rutinemessige vedlikeholdet for motoren/e har man normalt en motor som alltid virker slik den skal. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Arvid_A Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Her er skjemaer for periodisk vedlikehold for Yanmar-motorene: http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Hei. Ringte Yanmar Norge som bekrefter sjekk/utbedring av dyser ved 250t service. Så da gjenstår det å se om dette er årsaken til røyken. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 8.Juni.2014 Del på Facebook Svart 8.Juni.2014 Hei. I dag startet ikke den ene motoren. 6 ly3 det er strøm, noen rele klikker inn ved forsøk på start, men startmotor slår ikke inn og det kommer sjekk motor på displayet. finner denne feilkoden D1 Y0074 lastb24,5 hrs first 225,9 hrs injection timing Control 0216 inactive lov3 9- events contact yanmar service rep Noen som har forslag til hva det kan være? snart ferie og verksted har masse å gjøre- mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
finnmarken Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Hei! I tilfelle man skulle få "fotsyke" og begynne å begjære andres båter, så kan det jo være greit å sjekke ut det som kan sjekkes .... I forbindelse med Yanmar 6LPA-STP har det vært skrevet en del om "ventildrop"-problematikk, både her og på utenlandske fora. Slik jeg forstår det skal problemstillingen være at for trange/dårlige foringer rundt ventilstammene kan gjøre at foringene på eksosventilene kan knipe litt, særlig dersom motoren går med litt for hard belastning (tung propell). Dette kan så i sin tur resultere i at låseskivene på toppen av ventilstammen faller av, og ventilen faller ned og møter stempelet. Jeg har lest et sted at Yanmar kom ut med en service-bulletin/oppgradering for å utbedre dette, og at problemet kun skal gjelde motorer med serienummer i området 50101 – 53988. Er det noen her som har ytterligere opplysninger om dette, f.eks. hvilke årsmodeller dette gjelder, så hadde det vært fint! Løfter dette litt i håp om å finne ut noe mer. Jeg har også ute egen tråd hvor jeg spør om dette. Jeg googlet litt på Yanmar 6LY2A - STP - 407HK og fant sider på engelsk der det står dette er et kjent problem. Leste også at Yanmar benektet at dette var et problem og at de ikke hadde hatt en sevice-bulletin om dette. Noen som vet noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Mener å ha lest en redegjørelse der det sto at ventilklaringene var for små. De var basert på bilbruk mens de mye høyere og kontinuerlige belastningene i båt medførte at ventilklaringene ble for trange og eksosventilen overopphetet og i noen tilfelle droppet. Men det er ikke mer enn en ventiljustering som skal til for å gardere seg mot dette problemet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
stein erik olsen Svart 10.August.2014 Del på Facebook Svart 10.August.2014 motorstopp med yanmar 3hm... Etter å ha brukt båten idag i mange timer,så stoppa motorn under kjøring. etter å ha sjekket at det kom diesel til fødepumpe og videre til dieselpumpe. Men det kommer ikke noe diesel ut av pumpen? Noen som har peiling på ka som er galt?? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Er det noen av dere med Yanmar 6LP som har byttet luftfiltret til et K&N filter, og evt hvilken type/art. nr var det? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Dykker Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Vedrørende filter. Jeg skiftet filter for litt siden, dog det vanlige originale. Samme dagen ringte jeg Yanmar Norge da jeg hadde noen tekniske spørsmål. Nevnte da at jeg hadde skiftet luftfilter. Yanmar sa da at strengt tatt så trenger man ikke filter i et lukket motorrom i en båt da det ikke er støv ol som under et bilpanser. Men uansett kjekt å ha i tilfelle man mister en skrue eller mutter oppå det. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 K&N filter på Yanmar 6LP, bilde fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Jeg har sett det, men det er vel Walker Airsep. (Du har nok rett i at det er KN filter de bruker.) målet er å skaffe det i Norge. Jeg er forøvrig sterk uenig i uttalelsen til Yanmar. En motor skal naturligvis ha ren luft uten støvpartikler! Har selv nå gjort rent luftsiden og aftercooler på 6LP motoren etter 1000 timer og den jobben luftfiltret hadde gjort var ikke mye og skryte av! Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Eureka Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Reimstøv er jo ikke et ukjent fenomen... - og en plass kommer jo lufta fra... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Enig med dere. Jeg siterte bare hva Yanmar sa. Mulig han mente det som en fleip. Jeg har ikke tenkt å fjerne luftfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Løfter denne igjen. Noen som har svar på dette? Jeg har Yanmar 6LPA STP. Jeg pratet med Yanmar Norge idag. Han sa at det bare var å koble bort glødingen for forvarming av eksosen. Den trekker som nevnt ca 120 A. Motoren ville ikke ryke noe særlig mer i oppstarten når det er varmegrader iflg ham. Denne funksjonen var implementert for å hanskes med miljøkrav i Norge. Han forklarte at jeg skulle følge en rød pluss-ledning som gikk til et rele inn til innsuget, denne kunne jeg kutte og isolere. Problemet er at jeg ikke fant den. Derimot fant jeg denne boksen (rele-boks?) som jeg tror er omtalt i en annen tråd det er henvist til. Boksen sitter stripset fast på BB side akter på motor. Er det bare å dra ut multikontakten inn på boksen? Men er som sagt usikker på om det er denne boksen som er det omtalte releet, og om det bare er å dra ut kontakten. Hvis det er det så skal jo ikke spenningen synke de første minuttene motoren går (til temp er oppnådd eller tid medgått). Og viktigst av alt; man slipper å risikere å brenne kontaktorene til thrusterene hvis de får for lav spenning (allikevel om de kutter på 10,5V). Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Bildet ovenfor viser ikke Walker Airsep, men bildet kommer fra dem og viser deres "High Performance" luftfilter, som ser ut som en justert utgave av tilsvarende del på Walker Airsep. Og det kan godt være at selve filteret kommer fra K&N, det ser iallfall sånn ut. Angående disse glødepluggene ligger det veldig mye informasjon i tråden som Babus linket til i innlegg 625 (https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-gloedeplugger/page-4), men også mye feil, så man bør gjerne lese hele tråden for å unngå å sitte igjen med vrangforestillinger Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Vet de forskjellige tingene mange misforstår med gløding, forvarming osv. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 14.Februar.2015 Del på Facebook Svart 14.Februar.2015 Jeg har sendt en forespørsel til KN filter ang behovet. Får jeg noe konkret så skal jeg oppdatere dere med info. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Dykker Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Skifte anoder på 6 LPA-STP. Topa eller Arnearmoa har sikkert et svar på mitt problem, sikkert andre også, Har i dag sjekket/byttet anoder for første gang selv på min 2006 mod 6 LPA-STP. På denne motoren er det 6 anoder. 1 på Intercooler, 2 på oljekjøler, 2 på ferskvannskjøler og 1 på dieselkjøler. Alle anoder (bortsett fra den i akterkant av ferskvannskjøler) ble byttet før på verksted (Blommenholm) før jeg overtok båten i mai 2012. De fleste anodene så greie ut, ikke tæret mer enn 10-20 %, bortsett fra en som var tæret mye rett innenfor bolten. Denne byttet jeg. De andre pusset jeg bare rene og satte inn igjen. Den aktre anoden på oljekjøleren ( festet i sidedeksel ihh til instruksjonsboka, men står faktisk på endedeksel) brakk av i innfestingen til bolten. Ikke mulig å få ut. Slo den inn og satt i ny anode. Regner med at den løse anodebiten inne i oljekjøleren ikke vil gjøre noen skade, den blir vel bare liggende å tære vekk etter hvert. (Synspunkter på dette ?). MEN, den siste vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøler fant jeg riktignok, kunne se, ta og føle på den ved hjelp av speil, men å komme til med noe redskap her for å få den ut, klarte jeg ikke å få til. Jeg vet at det er nettopp denne det slurves med på verksteder også, men mener bestemt å lest et innlegg tidligere her på forumet om rette måten å gjøre dette på, finner det bare ikke igjen. Håper å høste av all den gode kunnskap her på BP. Topa, du har e-post adr. min, mulig jeg også sender deg en mail. Carwell Når det gjelder den vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøleren; Jeg skiftet også de 5 anodene som er lett å komme til, men skal nå skifte den siste vrange. Tror det aller enkleste er å løsne holderen som fester ferskvannskjøleren til motoren. Da kommer ferskvannskjøleren litt ut fra blokka (henger fortsatt i slangene) og gjør anodeskiftet lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.